Minister Schultz van Haegen, 2toDrive, begeleid rijden

Begeleid rijden 2toDrive minst populair in de Randstad

De proef 2toDrive is bij jongeren in provincies als Zeeland, Drenthe en Limburg tweemaal zo populair als in de Randstad. Dit blijkt uit het aantal begeleiderspassen dat de RDW heeft verstrekt. Gekeken naar het aantal inwoners per provincie kwamen er vanuit Zeeland (0,198 procent), Drenthe (0,185 procent) en Limburg (0,172 procent) naar verhouding de meeste aanvragen binnen. Terwijl in Zuid-Holland het percentage twee keer zo klein is, namelijk 0,106 procent.

Volgens het RDW zijn er tot maart van dit jaar in totaal 22.996 begeleiderspassen uitgegeven. Iedere deelnemer aan 2toDrive moet een begeleiderspas hebben wil hij een rijbewijs kunnen aanvragen bij het gemeentehuis.

2toDrive

Jongeren mogen met 2toDrive al op hun 16,5 jaar beginnen met lessen. Hierdoor start veel jeugd uit dun bevolkte provincies als Zeeland en Drenthe in hun eigen dorp of plaats met het nemen van rijlessen. Voorheen deden zij dit op hun achttiende in de stad waar zij gingen studeren, waardoor rijschoolhouders in kleine gemeenten hun inkomsten misliepen.

Jongeren in de provincies Noord- en Zuid-Holland lijken een stuk minder vaak voor 2toDrive te kiezen. In totaal werden er van de start van 2toDrive in november 2011 tot maart 2013 in Noord-Holland 2.929 begeleiderspassen uitgegeven. In Zuid-Holland lag dit aantal op 3.783 begeleiderpassen. Omgerekend per inwoner is dat getal bijna 2 keer zo laag als in de provincie.

Openbaar vervoer

Wanneer deze aantallen tegen het aantal inwoners van beide provincies worden afgezet gaat het om een klein percentage tieners dat deel heeft genomen aan deze proef met begeleid rijden. Een veel kleiner percentage dan in Zeeland, Drenthe en Limburg. Namelijk 0,198 procent tegen 0,106 procent.

Peter van Neck, voorzitter van brancheorganisatie VRB, is verbaasd over deze cijfers. “Ik had verwacht dat het aantal deelnemende jongeren ongeveer overal gelijk zou zijn. Wel merk ik dat jongeren die in gebieden wonen waar het openbaar vervoer minder goed is geregeld er voor kiezen om snel te beginnen met lessen. Zij hoeven dan niet meer weggebracht te worden door hun ouders.”

Randstad

Volgens Tom Huyskens, woordvoerder van de BOVAG, is het logisch dat de jeugd in de Randstad minder vaak voor de auto kiest. Huyskens: “De openbaar vervoervoorzieningen zijn in de Randstad een stuk beter. Op het platteland gaat er geen bus, is er geen tram of metro. De jongeren daar pakken een brommer of beginnen met lessen.” Ook woordvoerder Coen Sleddering van het CBR is van mening dat er geen reden is tot alarm.

2toDrive is een experiment met een looptijd van maximaal zes jaar. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) evalueert de proef. Als de tussentijdse evaluatie in 2015 positief uitpakt, kan begeleid rijden definitief ingevoerd worden heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu eerder al aangegeven.

Top 12 percentage begeleiderspassen ten opzichte van aantal inwoners

1. Zeeland: 0,198 procent
2. Drenthe: 0,185 procent
3. Limburg: 0,172 procent
4. Noord-Brabant: 0,163 procent
5. Overijssel: 0,161 procent
6. Gelderland: 0,157 procent
7. Friesland: 0,146 procent
8. Flevoland: 0,133 procent
9. Utrecht: 0,118 procent
10. Groningen: 0,114 procent
11. Noord-Holland: 0,107 procent
12. Zuid-Holland: 0,106 procent

Karlien Korebrits

Lees ook: “Deelnemers 2toDrive slagen vaker voor rijbewijs”

Auteur: Karlien Korebrits

1 reactie op “Begeleid rijden 2toDrive minst populair in de Randstad”

Kees Manteau|13.06.13|18:43

Peter van Neck, voorzitter van brancheorganisatie VRB, is verbaasd over deze cijfers. “Ik had verwacht dat het aantal deelnemende jongeren ongeveer overal gelijk zou zijn. Wel merk ik dat jongeren die in gebieden wonen waar het openbaar vervoer minder goed is geregeld er voor kiezen om snel te beginnen met lessen. Zij hoeven dan niet meer weggebracht te worden door hun ouders.”

Ze zullen dan toch wel 18 jaar moeten zijn….of is het een vervangen van het bromfietsrijbewijs?

Kees Manteau

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Begeleid rijden 2toDrive minst populair in de Randstad | RijschoolPro
Minister Schultz van Haegen, 2toDrive, begeleid rijden

Begeleid rijden 2toDrive minst populair in de Randstad

De proef 2toDrive is bij jongeren in provincies als Zeeland, Drenthe en Limburg tweemaal zo populair als in de Randstad. Dit blijkt uit het aantal begeleiderspassen dat de RDW heeft verstrekt. Gekeken naar het aantal inwoners per provincie kwamen er vanuit Zeeland (0,198 procent), Drenthe (0,185 procent) en Limburg (0,172 procent) naar verhouding de meeste aanvragen binnen. Terwijl in Zuid-Holland het percentage twee keer zo klein is, namelijk 0,106 procent.

Volgens het RDW zijn er tot maart van dit jaar in totaal 22.996 begeleiderspassen uitgegeven. Iedere deelnemer aan 2toDrive moet een begeleiderspas hebben wil hij een rijbewijs kunnen aanvragen bij het gemeentehuis.

2toDrive

Jongeren mogen met 2toDrive al op hun 16,5 jaar beginnen met lessen. Hierdoor start veel jeugd uit dun bevolkte provincies als Zeeland en Drenthe in hun eigen dorp of plaats met het nemen van rijlessen. Voorheen deden zij dit op hun achttiende in de stad waar zij gingen studeren, waardoor rijschoolhouders in kleine gemeenten hun inkomsten misliepen.

Jongeren in de provincies Noord- en Zuid-Holland lijken een stuk minder vaak voor 2toDrive te kiezen. In totaal werden er van de start van 2toDrive in november 2011 tot maart 2013 in Noord-Holland 2.929 begeleiderspassen uitgegeven. In Zuid-Holland lag dit aantal op 3.783 begeleiderpassen. Omgerekend per inwoner is dat getal bijna 2 keer zo laag als in de provincie.

Openbaar vervoer

Wanneer deze aantallen tegen het aantal inwoners van beide provincies worden afgezet gaat het om een klein percentage tieners dat deel heeft genomen aan deze proef met begeleid rijden. Een veel kleiner percentage dan in Zeeland, Drenthe en Limburg. Namelijk 0,198 procent tegen 0,106 procent.

Peter van Neck, voorzitter van brancheorganisatie VRB, is verbaasd over deze cijfers. “Ik had verwacht dat het aantal deelnemende jongeren ongeveer overal gelijk zou zijn. Wel merk ik dat jongeren die in gebieden wonen waar het openbaar vervoer minder goed is geregeld er voor kiezen om snel te beginnen met lessen. Zij hoeven dan niet meer weggebracht te worden door hun ouders.”

Randstad

Volgens Tom Huyskens, woordvoerder van de BOVAG, is het logisch dat de jeugd in de Randstad minder vaak voor de auto kiest. Huyskens: “De openbaar vervoervoorzieningen zijn in de Randstad een stuk beter. Op het platteland gaat er geen bus, is er geen tram of metro. De jongeren daar pakken een brommer of beginnen met lessen.” Ook woordvoerder Coen Sleddering van het CBR is van mening dat er geen reden is tot alarm.

2toDrive is een experiment met een looptijd van maximaal zes jaar. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) evalueert de proef. Als de tussentijdse evaluatie in 2015 positief uitpakt, kan begeleid rijden definitief ingevoerd worden heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu eerder al aangegeven.

Top 12 percentage begeleiderspassen ten opzichte van aantal inwoners

1. Zeeland: 0,198 procent
2. Drenthe: 0,185 procent
3. Limburg: 0,172 procent
4. Noord-Brabant: 0,163 procent
5. Overijssel: 0,161 procent
6. Gelderland: 0,157 procent
7. Friesland: 0,146 procent
8. Flevoland: 0,133 procent
9. Utrecht: 0,118 procent
10. Groningen: 0,114 procent
11. Noord-Holland: 0,107 procent
12. Zuid-Holland: 0,106 procent

Karlien Korebrits

Lees ook: “Deelnemers 2toDrive slagen vaker voor rijbewijs”

Auteur: Karlien Korebrits

1 reactie op “Begeleid rijden 2toDrive minst populair in de Randstad”

Kees Manteau|13.06.13|18:43

Peter van Neck, voorzitter van brancheorganisatie VRB, is verbaasd over deze cijfers. “Ik had verwacht dat het aantal deelnemende jongeren ongeveer overal gelijk zou zijn. Wel merk ik dat jongeren die in gebieden wonen waar het openbaar vervoer minder goed is geregeld er voor kiezen om snel te beginnen met lessen. Zij hoeven dan niet meer weggebracht te worden door hun ouders.”

Ze zullen dan toch wel 18 jaar moeten zijn….of is het een vervangen van het bromfietsrijbewijs?

Kees Manteau

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.