Social media populair bij rijscholen, maar nog niet zo effectief

Social media zijn behoorlijk ingeburgerd bij de rijscholen. Ruim zestig procent maakt er gebruik van, al zijn rijschoolhouders nog niet erg te spreken over het effect van hun inspanningen. Die uitkomsten zijn afkomstig uit een onderzoek van het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam onder 115 rijscholen.

Rijscholen zijn gemiddeld 2,2 jaar actief op social media. 62 procent maakt er nu al gebruik van en 22 procent overweegt om dat in de toekomst te doen. Voor de rijscholen die nog niet actief zijn, is tijdgebrek voor het merendeel (59 procent) de voornaamste reden om nog geen activiteiten op te zetten. Ook denkt 40 procent geen tijd te hebben om accounts bij te houden.

Tijd

De rijscholen die wel actief gebruik maken van social media vinden dat het bijhouden van accounts en onderhouden van contacten met klanten via sociale netwerken niet onevenredig veel tijd kost. Minder positief zijn ze over de groei van het aantal bezoekers dat via sociale media de website bezoekt en de mate waarin consumenten reageren op berichten van de rijschool. Daarom wil 73 procent de komende drie jaar inzetten op het effectief gebruik van social media.

De meeste rijscholen komen nu nog aan hun klanten via hun website of persoonlijke verkoop. 91 procent heeft een eigen website. Het percentage dat beschikt over een webshop, mobiele website of een app is nog te verwaarlozen.

Facebook

Van alle gebruikte social media is Facebook verreweg het populairst. Van de actieve rijscholen heeft 72 procent een account dat ook echt gebruikt wordt. Daarnaast beschikt 21 procent wel over een account, maar doet daar in de praktijk eigenlijk niets mee.

Bijna de helft van de rijscholen heeft een Twitter-account: 33 procent maakt ook echt actief gebruik van dit medium. Andere social media als Google+, Hyves, YouTube, LinkedIn en Pinterest laten de meeste bedrijven nog links liggen.

Concurrentie

Bijna driekwart van de ondervraagde ondernemers heeft last van de sterke concurrentie in de branche. Zo’n 29 procent van de ondervraagde rijscholen wist het afgelopen jaar de omzet te verhogen. Voor 2013 verwacht 21 procent een stijging van de omzet en 12 procent een daling.

Het onderzoek is in februari van dit  jaar met schriftelijke vragenlijsten uitgevoerd door studenten van de opleiding Commerciële Economie van de Hogeschool van Amsterdam onder begeleiding van het lectoraat Online Ondernemen.

Lees ook: Nieuwe workshop social media voor rijscholen van Dation

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Social media populair bij rijscholen, maar nog niet zo effectief”

Rijschool Wannes|20.06.13|11:15

Rijschool Wannes is dan misschien we de meest vooruitstrevende rijschool uit Brabant.
we hebben een actief twitter account! een drukke Facebook pagina! YouTube account met 10 tallen filmpjes!
hier naast hebben we een website die voor iedereen te gebruiken is.
met webshop. dit heeft tot grote voordeel dat de instructeur nooit veel contant geld op zak heeft.

rekeningen facturen en administratie gebeurt bijna allemaal digitaal.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.