CBR, theorie-examen, Den Bosch, examenzaal

Nieuwe toetsing gevaarherkenning eind 2015 in gebruik

Het CBR is weer een stap verder in de ontwikkeling van een methode om gevaarherkenning in het theorie-examen voor het rijbewijs B te toetsen met videobeelden. Er is inmiddels een toetsmethode gekozen. Vanaf eind 2015 verwacht het CBR dat die methode klaar is voor gebruik in de examens.

De wens om bewegende in plaats van statische beelden te gebruiken leefde al geruime tijd, alleen was dat niet mogelijk met de huidige systeem. Vanaf volgend jaar gaat het CBR nieuwe afnameapparatuur gebruiken bij de theorie-examens. De centrale beeldschermen verdwijnen en elke kandidaat kan de vragen zien op een eigen beeldscherm. Met de nieuwe apparatuur kan het CBR wel videobeelden gaan gebruiken en zo op een realistischer manier toetsen.

Mogelijke toetsmethodes

Vorig jaar heeft het CBR samen met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzoek gedaan waarin twee mogelijke toetsmethodes getest zijn door 120 ervaren en 120 onervaren bestuurders. De groep ervaren bestuurders bestond uit rijinstructeurs en examinatoren, de onervaren groep uit leerlingen.

Bij beide methodes kregen de bestuurders een animatiefilmpje met mogelijke gevaren te zien vanuit het perspectief van de bestuurder. Bij de eerste methode werd het filmpje twee keer vertoond en moesten de kandidaten bij de tweede keer het meest relevante gevaar aanklikken. Bij de tweede methode kregen de kandidaten het filmpje maar één keer te zien, waarbij ze tijdens de vertoning maximaal vier situaties moesten aanklikken met potentiële gevaren. Na afloop van het filmpje moesten ze dan uit die vier situaties kiezen welke de gevaarlijkste was.

Vervolgtraject

Uit onderzoek bleek dat de eerste methode – twee keer vertonen van de animatie – het meest geschikt is voor de nieuwe manier van toetsen. Daarom gaat het CBR met deze methode verder voor de ontwikkeling van de toets gevaarherkenning. Dat vervolgtraject bestaat uit een aantal stappen, legt senior productmanager Frans Korpel uit in de CBR-nieuwsbrief Reflector. “De eerste is het doorontwikkelen van de filmtoets binnen het CBR. Daarnaast gaan we de toetsmethode legitimeren door het bepalen van de slaagnorm en het vaststellen van de betrouwbaarheid.”

In een laatste fase kijkt het CBR naar de trainbaarheid van de gevaarherkenning met videobeelden. Normaal gesproken bij veranderingen in het theorie-examen krijgen uitgevers van lesmateriaal vier maanden de tijd om hun leermiddelen aan te passen. Die termijn zal nu in ieder geval een stuk ruimer zijn, laat het CBR weten, omdat het gaat om een ingrijpende aanpassing.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe toetsing gevaarherkenning eind 2015 in gebruik | RijschoolPro
CBR, theorie-examen, Den Bosch, examenzaal

Nieuwe toetsing gevaarherkenning eind 2015 in gebruik

Het CBR is weer een stap verder in de ontwikkeling van een methode om gevaarherkenning in het theorie-examen voor het rijbewijs B te toetsen met videobeelden. Er is inmiddels een toetsmethode gekozen. Vanaf eind 2015 verwacht het CBR dat die methode klaar is voor gebruik in de examens.

De wens om bewegende in plaats van statische beelden te gebruiken leefde al geruime tijd, alleen was dat niet mogelijk met de huidige systeem. Vanaf volgend jaar gaat het CBR nieuwe afnameapparatuur gebruiken bij de theorie-examens. De centrale beeldschermen verdwijnen en elke kandidaat kan de vragen zien op een eigen beeldscherm. Met de nieuwe apparatuur kan het CBR wel videobeelden gaan gebruiken en zo op een realistischer manier toetsen.

Mogelijke toetsmethodes

Vorig jaar heeft het CBR samen met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzoek gedaan waarin twee mogelijke toetsmethodes getest zijn door 120 ervaren en 120 onervaren bestuurders. De groep ervaren bestuurders bestond uit rijinstructeurs en examinatoren, de onervaren groep uit leerlingen.

Bij beide methodes kregen de bestuurders een animatiefilmpje met mogelijke gevaren te zien vanuit het perspectief van de bestuurder. Bij de eerste methode werd het filmpje twee keer vertoond en moesten de kandidaten bij de tweede keer het meest relevante gevaar aanklikken. Bij de tweede methode kregen de kandidaten het filmpje maar één keer te zien, waarbij ze tijdens de vertoning maximaal vier situaties moesten aanklikken met potentiële gevaren. Na afloop van het filmpje moesten ze dan uit die vier situaties kiezen welke de gevaarlijkste was.

Vervolgtraject

Uit onderzoek bleek dat de eerste methode – twee keer vertonen van de animatie – het meest geschikt is voor de nieuwe manier van toetsen. Daarom gaat het CBR met deze methode verder voor de ontwikkeling van de toets gevaarherkenning. Dat vervolgtraject bestaat uit een aantal stappen, legt senior productmanager Frans Korpel uit in de CBR-nieuwsbrief Reflector. “De eerste is het doorontwikkelen van de filmtoets binnen het CBR. Daarnaast gaan we de toetsmethode legitimeren door het bepalen van de slaagnorm en het vaststellen van de betrouwbaarheid.”

In een laatste fase kijkt het CBR naar de trainbaarheid van de gevaarherkenning met videobeelden. Normaal gesproken bij veranderingen in het theorie-examen krijgen uitgevers van lesmateriaal vier maanden de tijd om hun leermiddelen aan te passen. Die termijn zal nu in ieder geval een stuk ruimer zijn, laat het CBR weten, omdat het gaat om een ingrijpende aanpassing.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.