rijles, leerling, lesauto, rijschool, rijinstructeur

Rempedaal voor de emotie van de leerling tijdens rijles?

COLUMN – Iedere rijinstructeur maakt het wel een keer mee: een leerling die in de auto nogal emotioneel is. De leerling waarbij je als instructeur een beetje op moet passen hoe je tegen ze praat en vooral hoe je ze op hun fouten wijst. De ene leerling is daarbij veel gevoeliger dan de ander.

De les gaat vandaag eens lekker de drukte in. Door de binnenstad, langs de terrasjes waar iedereen vooral met de zon en de fijne middag bezig is. Op het verkeer letten is duidelijk de taak van de automobilist. Mijn leerling vind het allemaal nog wat spannend, maar dat was ook de bedoeling. Misschien vond ze het wel wat te spannend…

Zelfvertrouwen

Op een drukke, onoverzichtelijke kruising gaat het juist prima. Ze kijkt netjes, ziet een mooie mogelijkheid en steekt over. Dat gaat prima. Het zelfvertrouwen stijgt. Even later, op een veel rustigere kruising gaat het juist mis. Van rechts steken twee fietsers over, net op het moment dat mijn leerling besluit gas te geven. Daarom hebben wij ook een rem, gelukkig.

En naast me barst de leerling in huilen uit. Tranen met tuiten, totaal niet meer gefocust op het verkeer. Ik schrik er zelf een beetje van. Nadat we de auto rustig op een parkeerplekje hebben gezet laat ik haar een beetje bedaren. “Stomme autorijden. Ik ga wel fietsen voortaan.”

Fouten maken

Toch maar even doorvragen wat er nu precies aan de hand is. Ze vindt het allemaal ontzettend lastig, maar dat wist ik al. We maken juist grote sprongen vooruit. Als ik haar vraag waarom ze het zo erg vind dat ze fouten maakt, weet ze het zelf ook niet. Ze weet alleen dat ze dan denkt dat ze het nooit zal leren. Ik probeer haar uit te leggen dat ik haar juist fouten laat maken, waar dat veilig kan, zodat ze er van kan leren. Daarom zit ik naast haar, als haar coach tijdens haar rijopleiding.

Soms is het lastig met de faalangst van de leerling om te gaan. De ene leerling is de andere ook niet. Mijn aanpak is om juist de lastige situaties op te zoeken en de leerling zijn of haar grenzen op te laten zoeken, maar bij een ander kan dat juist weer averechts werken.

Druk

Ik kies er voor juist de druk hoog te houden en veel te evalueren waar het nou mis gaat; vergelijk het met welke angst dan ook, bij een cursus om die angst te genezen moeten de cursisten juist situaties opzoeken die ze eng vinden. Spinnen, liften,  hoogtes en ook autorijden en het verkeer.

Ik ben blij met mijn eigen pedalen om in te grijpen als dat nodig is, maar heb geen pedaal om emoties onder controle te krijgen. Is er dan nog een andere aanpak? Ik ben erg benieuwd naar het pedaal van andere instructeurs bij dit soort leerlingen.

Marcel Slofstra
Rijinstructeur in Zwolle
Marcel Slofstra, rijinstructeur, Zwolle

Lees ook: Column rijinstructeur Marcel Slofstra: Asomobilist



Auteur: Bart Pals

14 reacties op “Rempedaal voor de emotie van de leerling tijdens rijles?”

Gerrit Grevengoed|09.07.13|19:04

@marcel slofstra

Soms zit vader ook in je auto les te geven en heeft je leerling thuis instructies gehad of commentaar, wanneer vader vroeger genoeg had aan 20 lesjes dan krijgt dochter bij 18 lesjes al de vraag wanneer ze eindelijk rijexamen mag doen. allemaal goedbedoelde adviezen of kritiek op jouw manier van lesgeven
2 kapiteins op het schip werkt niet, maak dat duidelijk en laat je leerling thuis eens een lastige theorievraag stellen, blijkt dat pa ook feilbaar is en komt alles weer goed.

Rijschool Anja|09.07.13|19:28

Ieder mens heeft emoties en moet die ook uiten.
Wanneer de prestatiedruk oftewel de lat te hoog gelegd wordt door de kandidaat uit dat meestal in tranen.
Niet erg,auto aan de kant en praten!
Die faalangst komt ergens vandaan( intrinsiek of extrinsiek motivatie) en wanneer je iets ( niet te diep )door vraagt ligt er altijd een dieper liggend probleem dan het autorijden zelf.
Meestal helpt luisteren en begrip tonen de kandidaten al,want wees nou eerlijk auto rijden is ook moeilijk.

Saskia Besseling|11.07.13|13:21

Mijn ervaring is dat de beheersing van de auto een grote rol speelt in de rest van de opleiding. Dus ik oefen al gauw de bijzondere verrichtingen, maar wel op een stille plek om de aandacht bij de auto te houden. Ook een noodstop met 30 geeft een leerling het gevoel van de zaak aan te durven en onder controle te hebben en kan al de derde les.
De moeilijkheid begint als de leerling zich overvraagd voelt. Een goede vertrouwensband is noodzakelijk waarin de leerling zijn gevoelens kan uiten.

Mooie Column Marcel,
Ik herken het allemaal, maar wat als de leerling er niet overheen komt? Zo heb ik een leerling die inmiddels ruim honderd uur les heeft gehad en heeft het echt niet in de vingers en gaat dat niet krijgen ook vrees ik. Inmiddels heb ik zo’n 150 leerlingen opgeleid, mijn slagingspercentage ligt op 75% en op de herexamens is dat zelfs 90%, dat allemaal zonder onnodig veel te lessen uiteraard! (lees vervolg aub)

[DEEL 2}
Nog nooit heb ik het opgegeven met een leerling, maar nu het faalangstexamen van deze leerling nadert (toch aangevraagd na een paar redelijke lessen) vrees ik dat ik misschien iemand de weg op laat gaan die een gevaar zal zijn voor zichzelf en de omgeving. Het examen blijft een momentopname en iedere rijinstructeur weet dat 10:45 een relatief makkelijk tijdstip voor het examen is. Wat als mijn leerling door een wonder toch slaagt? Ik zit hier behoorlijk mee en overweeg zelfs annuleren.

[Deel 3]
Heeft iemand hier ervaring mee? ik heb een dochter en kijk ook als vader naar het verkeer,”zou ik deze leerling vertrouwen in mijn wijk?”.
Als dan het antwoord een definitieve NEE is, wat dan? in het pakket zitten de examens en uren, er zijn heel veel uren bijgekocht, kan ik het dan maken om niet het examen te laten rijden? ik hoopte dat het ‘kwartje’ zou vallen, maar niet dus. ik ben benieuwd naar de reactie(s) op dit voorval. advies is uiteraard welkom!
Rogier Pointl
Succes op Weg

Irmy Schilling|11.07.13|20:26

ein erfahrender rijinsdructeur kann damit umgehen, leerlinge sind menschen, meine slagingspersentage ist nicht ausschlaggebend meine Erfahrung………..mit menschen umzugehen

auch ein stück lebenserfahrung

Ben Verburgt|11.07.13|20:47

Rogier, goed bezig, ethische instelling, prima. O.t. Stel dat je zegt:”sorry, maar jij zal geen verantwoorde, bekwame chauffeur worden”, wat doet leerling? Gaat naar een rijschool zonder scrupules en zegt dat vorige rijschool niet goed was (jij dus). Deze mensen kun je (meestal) niet tegenhouden of overtuigen van hun onvermogen om veilig te rijden. Dus; naar eer en geweten zo goed mogelijk opleiden en daarna de beslissing overlaten aan de examinator.

Jan de Groot|11.07.13|21:08

1 Oplossing mogelijk een goede R.I.S. opleiding is het enige medicijn ; Verkeersschool E.S.A.R Jan de Groot

Anette Elsenaar|12.07.13|12:06

@Marcel
Je hebt goed gehandeld. Tranen komen altijd wel eens voor. Bij de een meer dan bij een ander. Ik ben zelf gespecialiseerd in rijangst en merk dat de emoties vaak meer oplopen bij kandidaten die perfectionistisch zijn. Voor hen is het bijzonder moeilijk om fouten te mogen maken. Ik zoek voor hen ook bewust moeilijke situaties uit om fouten te kunnen maken. Zij moeten hier echt mee leren omgaan. Dus: blijf vooral praten en aangeven dat huilen ook niet erg is. Ze komen er echt wel. Succes!

frank w|14.07.13|13:00

Wanneer “experts” slechts één oplossing zien, berg je dan maar. Wanneer ze zich zelf dan nog aanprijzen, begrijpen we hoe het zit.
Marcel ik wil je complimenteren met je integere werkwijze. Examineren echter is niet onze taak. Ik ben het ook eens met Rogier, als de leerling naar een andere rijschool gaat en in de handen van een “expert” terecht komt, niet alleen jij weg gezet als een slechte instructeur, maar de leerling misschien niet die integere begeleiding krijgt, die het nu wel krijgt.

Sietsema.nl|14.07.13|13:29

@SuccesOpWeg

Zolang de leerling betaalt ervoor, ga je maar door met lessen, wie zegt eerlijk tegen zijn of haar kandidaat dat hij/zij beter met het openbaar vervoer kan reizen? Moeilijk hoor, want sommige kandidaten rijden erg goed en worden afgekeurd op iets heel onbenulligs. Ervaring krijgen ze later wel!
Sommige kandidaten hebben er gewoon geen feeling voor! Wij worden er wel op afgerekend met slagingspercentage iets waar ik absoluut op tegen ben! Ook het CBR heeft grote invloed hierop…

Sietsema.nl|14.07.13|13:37

@BenVerburgt
Ben het met je eens. Had afgelopen vrijdag een kandidaat die was gezakt. Vervolgens word ik door deze jonge heerschap beledigd en de grond ingeprezen! Hij gaf meteen uit woede aan dat hij een andere rijschool wilde, want ik had hem plots niet goed les gegeven. Het lag allemaal aan mij. Tja, daarvoor met het mooie weer nog een ijsje gegeten met die jongen en er was altijd een leuke sfeer verder in de auto. Ineen klap veranderde dat en moest ikzelf opeens flink vaak tot 10 tellen!!

Leon Janssen|09.08.13|23:20

@ marcel.
Hoi Marcel,
Ik lees al enige tijd je collums en ze blijven altijd interessant.
Mijn tip aan jouw om jezelf beter te kunnen verplaatsen in de leerlingen is:
Praat eens met een BNOR-examinator. ik heb zelf al enige malen zoon traject met een cursist doorlopen, mijn ervaring is dat hun goed kunnen inspelen & beredeneren wat er bij de leerlingen allemaal in gedachten omgaat.. Dit zal je een waardevolle bron van informatie kunnen opleveren.. Alvast veel succes & we spreken elkaar in Zwolle

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rempedaal voor de emotie van de leerling tijdens rijles? | RijschoolPro
rijles, leerling, lesauto, rijschool, rijinstructeur

Rempedaal voor de emotie van de leerling tijdens rijles?

COLUMN – Iedere rijinstructeur maakt het wel een keer mee: een leerling die in de auto nogal emotioneel is. De leerling waarbij je als instructeur een beetje op moet passen hoe je tegen ze praat en vooral hoe je ze op hun fouten wijst. De ene leerling is daarbij veel gevoeliger dan de ander.

De les gaat vandaag eens lekker de drukte in. Door de binnenstad, langs de terrasjes waar iedereen vooral met de zon en de fijne middag bezig is. Op het verkeer letten is duidelijk de taak van de automobilist. Mijn leerling vind het allemaal nog wat spannend, maar dat was ook de bedoeling. Misschien vond ze het wel wat te spannend…

Zelfvertrouwen

Op een drukke, onoverzichtelijke kruising gaat het juist prima. Ze kijkt netjes, ziet een mooie mogelijkheid en steekt over. Dat gaat prima. Het zelfvertrouwen stijgt. Even later, op een veel rustigere kruising gaat het juist mis. Van rechts steken twee fietsers over, net op het moment dat mijn leerling besluit gas te geven. Daarom hebben wij ook een rem, gelukkig.

En naast me barst de leerling in huilen uit. Tranen met tuiten, totaal niet meer gefocust op het verkeer. Ik schrik er zelf een beetje van. Nadat we de auto rustig op een parkeerplekje hebben gezet laat ik haar een beetje bedaren. “Stomme autorijden. Ik ga wel fietsen voortaan.”

Fouten maken

Toch maar even doorvragen wat er nu precies aan de hand is. Ze vindt het allemaal ontzettend lastig, maar dat wist ik al. We maken juist grote sprongen vooruit. Als ik haar vraag waarom ze het zo erg vind dat ze fouten maakt, weet ze het zelf ook niet. Ze weet alleen dat ze dan denkt dat ze het nooit zal leren. Ik probeer haar uit te leggen dat ik haar juist fouten laat maken, waar dat veilig kan, zodat ze er van kan leren. Daarom zit ik naast haar, als haar coach tijdens haar rijopleiding.

Soms is het lastig met de faalangst van de leerling om te gaan. De ene leerling is de andere ook niet. Mijn aanpak is om juist de lastige situaties op te zoeken en de leerling zijn of haar grenzen op te laten zoeken, maar bij een ander kan dat juist weer averechts werken.

Druk

Ik kies er voor juist de druk hoog te houden en veel te evalueren waar het nou mis gaat; vergelijk het met welke angst dan ook, bij een cursus om die angst te genezen moeten de cursisten juist situaties opzoeken die ze eng vinden. Spinnen, liften,  hoogtes en ook autorijden en het verkeer.

Ik ben blij met mijn eigen pedalen om in te grijpen als dat nodig is, maar heb geen pedaal om emoties onder controle te krijgen. Is er dan nog een andere aanpak? Ik ben erg benieuwd naar het pedaal van andere instructeurs bij dit soort leerlingen.

Marcel Slofstra
Rijinstructeur in Zwolle
Marcel Slofstra, rijinstructeur, Zwolle

Lees ook: Column rijinstructeur Marcel Slofstra: Asomobilist



Auteur: Bart Pals

14 reacties op “Rempedaal voor de emotie van de leerling tijdens rijles?”

Gerrit Grevengoed|09.07.13|19:04

@marcel slofstra

Soms zit vader ook in je auto les te geven en heeft je leerling thuis instructies gehad of commentaar, wanneer vader vroeger genoeg had aan 20 lesjes dan krijgt dochter bij 18 lesjes al de vraag wanneer ze eindelijk rijexamen mag doen. allemaal goedbedoelde adviezen of kritiek op jouw manier van lesgeven
2 kapiteins op het schip werkt niet, maak dat duidelijk en laat je leerling thuis eens een lastige theorievraag stellen, blijkt dat pa ook feilbaar is en komt alles weer goed.

Rijschool Anja|09.07.13|19:28

Ieder mens heeft emoties en moet die ook uiten.
Wanneer de prestatiedruk oftewel de lat te hoog gelegd wordt door de kandidaat uit dat meestal in tranen.
Niet erg,auto aan de kant en praten!
Die faalangst komt ergens vandaan( intrinsiek of extrinsiek motivatie) en wanneer je iets ( niet te diep )door vraagt ligt er altijd een dieper liggend probleem dan het autorijden zelf.
Meestal helpt luisteren en begrip tonen de kandidaten al,want wees nou eerlijk auto rijden is ook moeilijk.

Saskia Besseling|11.07.13|13:21

Mijn ervaring is dat de beheersing van de auto een grote rol speelt in de rest van de opleiding. Dus ik oefen al gauw de bijzondere verrichtingen, maar wel op een stille plek om de aandacht bij de auto te houden. Ook een noodstop met 30 geeft een leerling het gevoel van de zaak aan te durven en onder controle te hebben en kan al de derde les.
De moeilijkheid begint als de leerling zich overvraagd voelt. Een goede vertrouwensband is noodzakelijk waarin de leerling zijn gevoelens kan uiten.

Mooie Column Marcel,
Ik herken het allemaal, maar wat als de leerling er niet overheen komt? Zo heb ik een leerling die inmiddels ruim honderd uur les heeft gehad en heeft het echt niet in de vingers en gaat dat niet krijgen ook vrees ik. Inmiddels heb ik zo’n 150 leerlingen opgeleid, mijn slagingspercentage ligt op 75% en op de herexamens is dat zelfs 90%, dat allemaal zonder onnodig veel te lessen uiteraard! (lees vervolg aub)

[DEEL 2}
Nog nooit heb ik het opgegeven met een leerling, maar nu het faalangstexamen van deze leerling nadert (toch aangevraagd na een paar redelijke lessen) vrees ik dat ik misschien iemand de weg op laat gaan die een gevaar zal zijn voor zichzelf en de omgeving. Het examen blijft een momentopname en iedere rijinstructeur weet dat 10:45 een relatief makkelijk tijdstip voor het examen is. Wat als mijn leerling door een wonder toch slaagt? Ik zit hier behoorlijk mee en overweeg zelfs annuleren.

[Deel 3]
Heeft iemand hier ervaring mee? ik heb een dochter en kijk ook als vader naar het verkeer,”zou ik deze leerling vertrouwen in mijn wijk?”.
Als dan het antwoord een definitieve NEE is, wat dan? in het pakket zitten de examens en uren, er zijn heel veel uren bijgekocht, kan ik het dan maken om niet het examen te laten rijden? ik hoopte dat het ‘kwartje’ zou vallen, maar niet dus. ik ben benieuwd naar de reactie(s) op dit voorval. advies is uiteraard welkom!
Rogier Pointl
Succes op Weg

Irmy Schilling|11.07.13|20:26

ein erfahrender rijinsdructeur kann damit umgehen, leerlinge sind menschen, meine slagingspersentage ist nicht ausschlaggebend meine Erfahrung………..mit menschen umzugehen

auch ein stück lebenserfahrung

Ben Verburgt|11.07.13|20:47

Rogier, goed bezig, ethische instelling, prima. O.t. Stel dat je zegt:”sorry, maar jij zal geen verantwoorde, bekwame chauffeur worden”, wat doet leerling? Gaat naar een rijschool zonder scrupules en zegt dat vorige rijschool niet goed was (jij dus). Deze mensen kun je (meestal) niet tegenhouden of overtuigen van hun onvermogen om veilig te rijden. Dus; naar eer en geweten zo goed mogelijk opleiden en daarna de beslissing overlaten aan de examinator.

Jan de Groot|11.07.13|21:08

1 Oplossing mogelijk een goede R.I.S. opleiding is het enige medicijn ; Verkeersschool E.S.A.R Jan de Groot

Anette Elsenaar|12.07.13|12:06

@Marcel
Je hebt goed gehandeld. Tranen komen altijd wel eens voor. Bij de een meer dan bij een ander. Ik ben zelf gespecialiseerd in rijangst en merk dat de emoties vaak meer oplopen bij kandidaten die perfectionistisch zijn. Voor hen is het bijzonder moeilijk om fouten te mogen maken. Ik zoek voor hen ook bewust moeilijke situaties uit om fouten te kunnen maken. Zij moeten hier echt mee leren omgaan. Dus: blijf vooral praten en aangeven dat huilen ook niet erg is. Ze komen er echt wel. Succes!

frank w|14.07.13|13:00

Wanneer “experts” slechts één oplossing zien, berg je dan maar. Wanneer ze zich zelf dan nog aanprijzen, begrijpen we hoe het zit.
Marcel ik wil je complimenteren met je integere werkwijze. Examineren echter is niet onze taak. Ik ben het ook eens met Rogier, als de leerling naar een andere rijschool gaat en in de handen van een “expert” terecht komt, niet alleen jij weg gezet als een slechte instructeur, maar de leerling misschien niet die integere begeleiding krijgt, die het nu wel krijgt.

Sietsema.nl|14.07.13|13:29

@SuccesOpWeg

Zolang de leerling betaalt ervoor, ga je maar door met lessen, wie zegt eerlijk tegen zijn of haar kandidaat dat hij/zij beter met het openbaar vervoer kan reizen? Moeilijk hoor, want sommige kandidaten rijden erg goed en worden afgekeurd op iets heel onbenulligs. Ervaring krijgen ze later wel!
Sommige kandidaten hebben er gewoon geen feeling voor! Wij worden er wel op afgerekend met slagingspercentage iets waar ik absoluut op tegen ben! Ook het CBR heeft grote invloed hierop…

Sietsema.nl|14.07.13|13:37

@BenVerburgt
Ben het met je eens. Had afgelopen vrijdag een kandidaat die was gezakt. Vervolgens word ik door deze jonge heerschap beledigd en de grond ingeprezen! Hij gaf meteen uit woede aan dat hij een andere rijschool wilde, want ik had hem plots niet goed les gegeven. Het lag allemaal aan mij. Tja, daarvoor met het mooie weer nog een ijsje gegeten met die jongen en er was altijd een leuke sfeer verder in de auto. Ineen klap veranderde dat en moest ikzelf opeens flink vaak tot 10 tellen!!

Leon Janssen|09.08.13|23:20

@ marcel.
Hoi Marcel,
Ik lees al enige tijd je collums en ze blijven altijd interessant.
Mijn tip aan jouw om jezelf beter te kunnen verplaatsen in de leerlingen is:
Praat eens met een BNOR-examinator. ik heb zelf al enige malen zoon traject met een cursist doorlopen, mijn ervaring is dat hun goed kunnen inspelen & beredeneren wat er bij de leerlingen allemaal in gedachten omgaat.. Dit zal je een waardevolle bron van informatie kunnen opleveren.. Alvast veel succes & we spreken elkaar in Zwolle

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.