rijles, 2toDrive

Eerste jaren nog groei, vanaf 2017 forse afname in leerlingen

Het aantal rijbewijskandidaten daalt over een paar jaar en die daling zet minimaal dertien jaar door. Dat blijkt uit geboortecijfers van het CBS. In het jaar 2000 bereikte de geboortecurve het hoogtepunt van 203.000. Sindsdien is dat aantal gestaag gedaald naar ruim 170.000 in het afgelopen jaar. Dat betekent dat de rijschoolmarkt voor het rijbewijs B met bijna 15 procent zal krimpen in de jaren 2017-2030.

De komende vier jaar zal het aantal jongeren dat aan het rijbewijs begint toenemen. Want eind jaren ’90 liep het geboortecijfer nog op. Brancheverenigingen Bovag en VRB zijn niet bezorgd over de afname van het aantal rijbewijskandidaten na 2017. Dat melden beide verenigingen in een reactie op cijfers van het CBS.

Financiële crisis

“De bevolking groeit nog steeds. Je ziet alleen dat de groei afvlakt. Bovendien zijn de verschillen die gemeten worden tamelijk klein. Toen we dertig jaar geleden in een financiële crisis zaten, zag je ook dalende geboortecijfers. Toen die crisis voorbij was, nam het aantal geboortes weer toe”, aldus Tom Huyskens van Bovag.

Ook in het afgelopen jaar daalde het aantal geboortes. In de periode van juni 2012 tot en met mei 2013 constateerde het Centraal Bureau voor de Statistiek een geboortecijfer van 172.000. Een afname van 6.400 baby’s ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Als oorzaak van die afname noemt ook het CBS de financiële tegenwind.

Senioren

De Bovag voorziet de komende jaren geen problemen. Tegenover een eventuele afname van het aantal aanmeldingen in de toekomst verwacht Huyskens een groei bij andere groepen. Hij denkt daarbij met name aan senioren. “Je ziet dat mensen steeds langer leven en dat de groep senioren steeds groter wordt.” De Bovag denkt dat de markt voor onder andere het caravanrijbewijs, de opfriscursussen en het nieuwe C1-rijbewijs voor camperbestuurders zal groeien.

Ook Peter van Neck van de VRB verwacht geen grote problemen door een afname van het aantal geboortes. “Ik denk niet dat dit een ontwikkeling is waar de branche bij stilstaat.” De afname van het aantal potentiële kandidaten voor het rijbewijs is nog ver weg, vindt hij.

Opfriscursussen

Of er daadwerkelijk een groei van de seniorenmarkt is, zoals zijn Bovag-collega beweert, betwijfelt Van Neck. Hij ziet geen stormloop op bijvoorbeeld opfriscursussen. “Zo lang dat op vrijwillige basis is, verwacht ik niet dat er veel aanmeldingen zullen zijn. Misschien dat de Tweede Kamer in de toekomst besluit dit te verplichten. Dan wordt het een ander verhaal.”

Dat het aantal leerlingen de komende vier jaar groeit is een positieve ontwikkeling voor de rijschoolbranche. De markt staat op dit moment zwaar onder druk vanwege het grote aantal rijscholen en de moordende concurrentie die dat met zich mee brengt. Het krimpende aantal leerlingen in de periode vanaf 2017 kan wellicht opgevangen worden door de vergrijzing, die ook in de rijschoolbranche optreedt. Vanaf dat moment gaat een grote groep rijschoolhouders met pensioen.

Tom van Gurp

Bekijk de geboortecijfers:

geboortecijfers, CBS

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Eerste jaren nog groei, vanaf 2017 forse afname in leerlingen”

Edgar Smit|08.08.13|12:26

Dus het aantal rijscholen blijft groeien, het aantal failliete rijscholen ook en het aantal leerlingen voorlopig ook. Maar is die groei evenredig?
Bovendien zijn we voorlopig nog niet uit de crisis en welk effect heeft dat op de geboortecijfers? Je zou naast de geboortecijfers ook het aantal rijscholen en leerlingen moeten leggen en dat combineren met leeftijden dan kun je pas een redelijk gefundeerde conclusie trekken.

Leon Janssen|09.08.13|22:52

Ik denk dat bovenstaand artikel niet zo hoog moet worden opgeblazen.
Als de instroom terugloop, dan zullen we efficienter moeten werken, bijv: door strakker te plannen, kleine regio’s & door de opleidingstijd te verkorten. Laat de cursisten vaker rijden p/week hierdoor blijft de activa op gezond niveau omdat je in verhouding de curisist in minder tijd opleidt, vallen de bedrijf kosten lager uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste jaren nog groei, vanaf 2017 forse afname in leerlingen | RijschoolPro
rijles, 2toDrive

Eerste jaren nog groei, vanaf 2017 forse afname in leerlingen

Het aantal rijbewijskandidaten daalt over een paar jaar en die daling zet minimaal dertien jaar door. Dat blijkt uit geboortecijfers van het CBS. In het jaar 2000 bereikte de geboortecurve het hoogtepunt van 203.000. Sindsdien is dat aantal gestaag gedaald naar ruim 170.000 in het afgelopen jaar. Dat betekent dat de rijschoolmarkt voor het rijbewijs B met bijna 15 procent zal krimpen in de jaren 2017-2030.

De komende vier jaar zal het aantal jongeren dat aan het rijbewijs begint toenemen. Want eind jaren ’90 liep het geboortecijfer nog op. Brancheverenigingen Bovag en VRB zijn niet bezorgd over de afname van het aantal rijbewijskandidaten na 2017. Dat melden beide verenigingen in een reactie op cijfers van het CBS.

Financiële crisis

“De bevolking groeit nog steeds. Je ziet alleen dat de groei afvlakt. Bovendien zijn de verschillen die gemeten worden tamelijk klein. Toen we dertig jaar geleden in een financiële crisis zaten, zag je ook dalende geboortecijfers. Toen die crisis voorbij was, nam het aantal geboortes weer toe”, aldus Tom Huyskens van Bovag.

Ook in het afgelopen jaar daalde het aantal geboortes. In de periode van juni 2012 tot en met mei 2013 constateerde het Centraal Bureau voor de Statistiek een geboortecijfer van 172.000. Een afname van 6.400 baby’s ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Als oorzaak van die afname noemt ook het CBS de financiële tegenwind.

Senioren

De Bovag voorziet de komende jaren geen problemen. Tegenover een eventuele afname van het aantal aanmeldingen in de toekomst verwacht Huyskens een groei bij andere groepen. Hij denkt daarbij met name aan senioren. “Je ziet dat mensen steeds langer leven en dat de groep senioren steeds groter wordt.” De Bovag denkt dat de markt voor onder andere het caravanrijbewijs, de opfriscursussen en het nieuwe C1-rijbewijs voor camperbestuurders zal groeien.

Ook Peter van Neck van de VRB verwacht geen grote problemen door een afname van het aantal geboortes. “Ik denk niet dat dit een ontwikkeling is waar de branche bij stilstaat.” De afname van het aantal potentiële kandidaten voor het rijbewijs is nog ver weg, vindt hij.

Opfriscursussen

Of er daadwerkelijk een groei van de seniorenmarkt is, zoals zijn Bovag-collega beweert, betwijfelt Van Neck. Hij ziet geen stormloop op bijvoorbeeld opfriscursussen. “Zo lang dat op vrijwillige basis is, verwacht ik niet dat er veel aanmeldingen zullen zijn. Misschien dat de Tweede Kamer in de toekomst besluit dit te verplichten. Dan wordt het een ander verhaal.”

Dat het aantal leerlingen de komende vier jaar groeit is een positieve ontwikkeling voor de rijschoolbranche. De markt staat op dit moment zwaar onder druk vanwege het grote aantal rijscholen en de moordende concurrentie die dat met zich mee brengt. Het krimpende aantal leerlingen in de periode vanaf 2017 kan wellicht opgevangen worden door de vergrijzing, die ook in de rijschoolbranche optreedt. Vanaf dat moment gaat een grote groep rijschoolhouders met pensioen.

Tom van Gurp

Bekijk de geboortecijfers:

geboortecijfers, CBS

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Eerste jaren nog groei, vanaf 2017 forse afname in leerlingen”

Edgar Smit|08.08.13|12:26

Dus het aantal rijscholen blijft groeien, het aantal failliete rijscholen ook en het aantal leerlingen voorlopig ook. Maar is die groei evenredig?
Bovendien zijn we voorlopig nog niet uit de crisis en welk effect heeft dat op de geboortecijfers? Je zou naast de geboortecijfers ook het aantal rijscholen en leerlingen moeten leggen en dat combineren met leeftijden dan kun je pas een redelijk gefundeerde conclusie trekken.

Leon Janssen|09.08.13|22:52

Ik denk dat bovenstaand artikel niet zo hoog moet worden opgeblazen.
Als de instroom terugloop, dan zullen we efficienter moeten werken, bijv: door strakker te plannen, kleine regio’s & door de opleidingstijd te verkorten. Laat de cursisten vaker rijden p/week hierdoor blijft de activa op gezond niveau omdat je in verhouding de curisist in minder tijd opleidt, vallen de bedrijf kosten lager uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.