rechtbank, rechter

Failliete rijschool maakt doorstart als stichting

Rijschool Alessie Masterclasses in Tilburg is failliet. Het faillissement is onlangs uitgesproken door de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Betrokkenen zagen het faillissement al aankomen, maar directeur-eigenaar Maurice Alessie hield zich een paar weken geleden nog op de vlakte toen VerkeersPro hem vroeg of de rijschool in financiële problemen zat. Nog voor het faillissement uitgesproken werd, was hij al bezig met het opstarten van een nieuwe rijschool. Alessie heeft het faillissement zelf aangevraagd.

Het oude bedrijf bestond uit verschillende onderdelen. Terwijl Alessie Masterclasses zich richtte op de opleiding van rijinstructeurs, hield Optimaal-Rijles zich bezig met reguliere rijlessen. Naast Alessie zelf werkten er vijf docenten bij het bedrijf, twee planningsmedewerkers, een financieel medewerker en een accountmanager.

Nieuwe rijopleiding

Nog voor het faillissement van het oude bedrijf was Alessie al bezig met het opzetten van een nieuwe rijopleiding onder de handelsnaam Rijschool Pay Less, die onderdeel uitmaakt van de Stichting Betaalbaar Rijbewijs. Die constructie wordt op de website uitgelegd. De stichting, met Alessie als bestuurder, ontwikkelt marketingstrategieën voor derden, gericht op een zo efficiënt mogelijke besteding van les- en examengelden van leerlingen voor het rijbewijs B. “De Stichting Betaalbaar Rijbewijs stelt rijschoolhouders in de gelegenheid via franchise gebruik te maken van de ontwikkelde strategieën. De werkzaamheden binnen de Stichting Betaalbaar Rijbewijs gebeuren door deskundige vrijwilligers.”

De rijschool biedt rijlessen aan voor 25 euro per 50 minuten in de omgeving van Tilburg en profileert zich als goedkoopste en snelste rijschool in de regio. Dat zou onder meer komen omdat het bedrijf geen eigen kantoor heeft maar alleen een postadres.

Andere werkwijze

Het nieuwe bedrijf hanteert een fundamenteel andere werkwijze dan het nieuwe. Terwijl Alessie Masterclasses zich op de eigen website onder meer voor liet staan op de hoge slagingspercentages voor het eerste rijexamen, veroordeelt Pay Less die werkwijze juist. “De ijdelheid van traditionele rijscholen die hechten aan een hoog slagingspercentage voor de 1e keer kost de leerling veel geld!”, legt het nieuwe bedrijf uit.

Pay Less laat leerlingen al snel examen doen en indien nodig een paar keer. Weliswaar zijn de slagingspercentages dan laag, maar het bedrijf gaat ervan uit dat de meeste leerlingen door die werkwijze uiteindelijk goedkoper uit zijn. Het bedrijf claimt dat 80 procent van de leerlingen na een investering van 2000 euro het rijbewijs op zak heeft.

Onderzoek curator

Curator A. Brekelmans zegt nog volop bezig te zijn met het onderzoek naar het faillissement en heeft nog geen beeld van de schulden die het bedrijf achterlaat. Ook de nieuwe activiteiten van Alessie zullen onderwerp zijn van dat onderzoek.

Alessie Masterclasses was een eenmanszaak en dat betekent dat de eigenaar ook na het uitspreken en opheffen van het faillissement aansprakelijk blijft voor de schulden. Het opzetten van een nieuw bedrijf is mogelijk, maar dan alleen met toestemming van de rechter-commissaris. Een andere mogelijkheid is dat de eigenaar van het failliete bedrijf het nieuwe bedrijf waar hij gaat werken door iemand anders laat opzetten. “Als je maar geen dingen doet die de boedel of het faillissement schaden”, aldus Brekelmans.

Maurice Alessie was zelf niet bereid om te reageren op zijn faillissement of zijn nieuwe activiteiten.

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

23 reacties op “Failliete rijschool maakt doorstart als stichting”

Michael Sonderman|08.08.13|12:27

“De ijdelheid van traditionele rijscholen die hechten aan een hoog slagingspercentage voor de 1e keer kost de leerling veel geld!”

Nog zo’n rijschool die zijn leerling voorhoudt dat het een examen een soort roullette is!

Zakken doe je niet voor niks, meestal uit zuinigheid in lessen, maar ik snap de rijschool wel, Je kan beter 4 examens van € 230,- verkopen met een behoorlijke marge,dan rijlessen met een negatieve marge.

Rob Folkers|08.08.13|12:53

Wat een ellende voor de kandidaten die weer de dupe zijn. Een fijne zogenaamde ondernemer die de andere met zijn schulden opzadelt. Uiteindelijk gaat het hem niet om een goede rijopleiding te geven maar om zijn eigen zaken zo snel mogelijk te vullen. Eerlijkheid en een degelijke op maat gegeven rijopleiding duurt het langst. maar dan moet je wel je vak verstaan!!!!

Gaston Duquesnoy|08.08.13|14:46

Alweer zo een rijschoolhouder die denkt dat hij het wiel opnieuw uitgevonden heeft. Een commercieel bedrijf dat werkt met “vrijwilligers”, klinkt lekker bij de consument. Net als bij Groupon is de leerling straks weer de klos. Na een faillissement zou je verwachten dat meneer Alessie wijzer is geworden, helaas!!

Wim Heitinga|08.08.13|14:53

Man laat een spoor van ellende achter zich. Denk dat hij dit keer te ver gaat.
Wel leuk dat hij aangeeft op zijn masterclasses site dat hij “je graag leert een goede rijschool op te bouwen”, jammer dat het hem zelf nooit gelukt is.

Autorijschool Bert|08.08.13|14:57

Doet mij denken aan ‘rijschool’ Nul-zes enkele jaren geleden. Hoop dat er niemand intrapt.

Michel Donders|08.08.13|16:19

Wat een ellende allemaal. Goedkoop is ook hier weer duurkoop…

Marc van Osch|08.08.13|18:21

ik sta er versteld van dat dit allemaal kan.

henkjan|08.08.13|21:42

Het is toch niet te geloven dit he? Aan de ene kant keihard failliet gaan (misschien wel LATEN gaan) Personeel niet betalen, klanten in ongewisse laten door een plotselinge vakantie en deze verder nergens over te vertellen. En dus gewoon.. ehh geld weg dus. Weg centjes die je gespaard hebt voor je dure opleiding. Kortom.. meneer alessie heeft veel geleerd van zijn vorige werkgever (dhr S. Sarneel)
Ik hoop dat hier mensen wakker worden, en juridische stappen gaan ondernemen!

Autorijschool Bert|08.08.13|23:00

“Naast Alessie zelf werkten er vijf docenten bij het bedrijf, twee planningsmedewerkers, een financieel medewerker en een accountmanager”

Dus net zoveel mensen op kantoor als docenten! Blijkbaar niet echt een talent om een bedrijf te runnen. Op praktijken van dergelijke gelukszoekers zou eens een sanctie moeten komen te staan!

Paulien Kuijf|09.08.13|09:20

beste Mensen, waarom gal spuwen als je niet weet waar het over gaat!!!
ik zelf was ook docent bij AMC en weet dus beter dan jullie hoe de vork in de steel zit, dat er mensen zijn die, het kunnen weten, er anders over denken is pure wraak. kunnen jullie de uitzending van de TROS Radar nog herinneren?

George Smit|09.08.13|13:07

Ooit mailcontact met de meneer achter Alessie Masterclasses gehad. Of hij mij wilde toelichten hoe zijn franchise formule in elkaar stak. Dat was niet de bedoeling! Transparantie is en blijft een vies woord in de rijschoolbranche.
Daar waar andere rijscholen streven naar een hoog slagingspercentage, streeft Alessie juist naar een zo laag mogelijk percentage. Wat is de volgende stap: alle rijscholen verdacht maken die hogere percentages hebben dan 25% eerste geslaagden?

George Smit|09.08.13|13:16

Op de nieuwe website van de Stichting wordt geclaimd dat je veel goedkoper uit bent, zelfs na 4 keer examen doen. Dit omdat Alessie heeft onderzocht (waar is dat onderzoek na te lezen?) dat je sowieso een slagingskans hebt van 1:4 (=25%). 4 Keer examen doen is immers 4 x 25% kans, ‘dus’ 100% kans om na 4 keer geslaagd te zijn…
Helaas werkt de kansberekening niet zo: als de kans al 25% is, dan geldt die kans per examen.
Waarschijnlijk is de kans om faalangstige leerlingen af te leveren wel 100%

rijschoolbranche|09.08.13|14:24

@george snit.
Uit welke gegevens onderbouw jij dat de slagingspercentage alles heilig makend is? En waarom zou jij een moeilijk lerende leerling adviseren om naar een rijschool te gaan die de hoogste slagingspercentage heeft. Terwijl deze beter af is bij een rijschool die gespecialiseerd hierin is en daardoor een lagere percentage accepteert?
Allesie speelt in op de zwart wit gedachte van de consument. En?

rijschoolbranche|09.08.13|14:41

@ george smit

Faalangst ontstaat voor 30% door de karakter van de leerling. De rest wordt door andere factoren gekweekt.
Een voorbeeld is de manier van rijinstructie. Men denkt nog steeds dat rijinstructie en commando’s geven belangrijk is om iemand te leren rijden.
Zolang men dat denkt zal faalangst bij leerlingen nimmer afnemen. Faalangst ontstaat nooit door het aantal examens. Faalangst neemt toe door het aantal examens. De basis ontstaat door de manier van rijinstructie. De commando’s

Berrie Sleijster|11.08.13|02:43

@Paulien Kuijf, goh ik ben gedurende de periode van Alessie Masterclasses daar werkzaam geweest. Ik heb je er nooit gezien ?! Of wellicht een post van iemand die under cover hier berichtjes aan het plaatsen is? Zou kunnen natuurlijk. Ik ben zelf ook slachtoffer geworden van het faillissement. En heb derhalve bijna 2,5 maand op salaris moeten wachten. Dit is erg vervelend natuurlijk. Het jammere hiervan is dat dhr Alessie niets gecommuniceerd had over zijn nieuw op te richten stichting.

Berrie Sleijster|11.08.13|02:47

En ons een dood vogeltje voorhield. Waarschijnlijk om ons zo lang mogelijk aan het werk te kunnen houden. Tenslotte zouden we toch wel uitbetaald worden door het uwv.(maatschappelijke centjes dus)Ondertussen was dhr Alessie bezig met zijn nieuwe rijschool/stichting. Dat is natuurlijk erg zuur. Maar goed, ik mis waarschijnlijk de zakelijke instelling hierin, en begrijp hier dan ook derhalve niets van. Maar wraak?? waarop baseer je dat Pauline? De feiten liggen er, het is mogelijk in NL blijkbaar

Michael Sonderman|11.08.13|08:50

@Paulien
Hoezo gal spuwen.
Ik heb puur kritiek op de werkwijze van de nieuwe stichting.
Hij speelt in op de zelfreflectie van een 17 jarige, die denkt dat hij/zij na 20 uur rijden al zover is.
Hij bevestigd de denkwijze van de leerling, dat het CBR willekeurig is met de uitslag.
Vaak zie je instructeurs na een gezakt examen dingen tegen de leerling zeggen waarvan ik denk, dek je nou jezelf in of snap je het zelf gewoon niet.

Michael Sonderman|11.08.13|08:54

Het verhaal van alessie klopt gewoon niet, een leerling slaagd pas na voldoende lessen, en elk extra examen zijn ook extra kosten.
Sterker nog, ik geloof eerder dat examinatoren een leerling bij een sterke rijschool eerder het voordeel van de twijfel geven.
Bij de besproken formule komt 80 % bij het BNOR

Autorijschool Haans|14.08.13|08:42

Wat naar en erg voor de betrokkenen. De rijschoolbranche betekend zeer hard werken, altijd in de marges en overal oneerlijke concurrentie. Iets opbouwen is hard werken en vaak zit ziel en zaligheid erin. Nare gelegenheid om dan failliet te gaan.

Alle betrokkenen wens ik veel sterkte!

Sjoerd Balfoort|16.08.13|13:52

Bij de meeste leerlingen heb je toch wel 40 uur nodig om het slagingspercentage binnen het landelijk gemiddelde te houden heb ik zelf ondervonden. Ik ben zelf een echte “praktijkman” en ik probeer de leerlingen op alle manieren zowel buiten als in de auto voor te bereiden op het soepel autorijden.

Lourdes van Noord|17.08.13|18:36

Hallo, ik ben Marco van Noord Sanchez. Ik reageer via facebook van mijn moeder. Ik heb de opleiding tot rijinstructeur bij Alessie masterclasses gevolgd. Ik was bijna klaar met mijn opleiding, ik moest alleen fase 3 nog doen. Toen begon de ellende, ik belde om stage in te plannen, er werd gezegd dat het rustig was en dat de stage lang zou duren. Dus ik sprak af dat het bedrag wat dit koste terug gestort zou worden het ging over €1500.

Lourdes van Noord|17.08.13|18:36

Ik belde nogmaals over het geld en de telefoon werd er opgegooid. Nu zie ik dat het bedrijf failliet is. En zo makkelijk weer opnieuw begint. Met geld wat hij van andere leerlingen en mij nog heeft. Ik hoop dat mensen niet in zijn formule trappen, want dit is vaak duurder en slechter voor je zelf.

Jan Nonnekes|28.08.13|18:35

Het is weer een zoveelste zaak waar veel mensen de duppe van worden.
De instructeurs die geen of minder salaris krijgen.
De leerlingen die zich waarschijnlijk weer allerlei pakketten hebben laten aanmeten, geld kwijt en examens die niet door kunnen gaan?
Kortom voor veel mensen weer een hoop allende.
En de goede in onze brach worden ook hier, weer op aangekeken.
En de heren die dit veroorzaken, mogen het gewoon weer op nieuw gaan proberen. Ik vind dat onbegrijpelijk. Succes allemaal.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.