Begeleid Rijden, beginnend bestuurder, jongeren

Jonge Amerikanen wachten langer met halen rijbewijs

Steeds minder Amerikaanse jongeren zijn geneigd om zo snel mogelijk hun rijbewijs te halen. Terwijl twintig jaar geleden nog tweederde van de Amerikanen rond hun achttiende verjaardag al in het bezit was van een rijbewijs, ligt dat percentage nu op 54.

De cijfers zijn afkomstig van de AAA Foundation for Traffic Safety, die ook onderzoek deed naar de redenen voor dat uitstelgedrag. De voornaamste reden die jongeren gaven was dat ze geen auto hebben. Maar ook de hoge kosten van benzine en autorijden en het feit dat ook zonder zelf te kunnen rijden wel uit de voeten konden, speelden een rol.

Inkomen

Jongeren uitkomstig uit minderheidsgroepen of huishoudens met lage inkomens beschikken minder vaak over een rijbewijs dan hen die niet in die categorieën vallen. Dat verschil is aanzienlijk. In huishoudens met een inkomen dat onder de 20.000 dollar haalt zo’n 25 procent van de jonge Amerikanen het rijbewijs rond hun achttiende. Stijgt dat inkomen boven de 100.000 dollar, dan bedraagt datzelfde percentage zo’n 79.

Veiligheidsdeskundigen maken zich zorgen over het feit dat steeds meer jongeren langer wachten met het halen van hun rijbewijs. Ze vrezen dat die tendens van negatieve invloed is op de verkeersveiligheid. Wie later begint met rijlessen valt namelijk niet meer onder het regime van Graduated Drivers Licensing (GDL), waarbij beginnende bestuurders geleidelijk rijervaring opdoen in een aantal stappen. Ook gelden er in het begin restricties, bijvoorbeeld voor het tijdstip waarop gereden mag worden. Soms mag rijden een bepaalde periode alleen onder begeleiding. Per staat kan de precieze inhoud van deze GLD-systemen verschillen.

Restricties beginnende bestuurders

Overigens is het ontlopen van dit regime geen reden die de jongeren zelf noemen in het onderzoek. Niettemin adviseert de AAA Foundation for Traffic Safety politici en beleidsmakers om de regels van de GDL-systemen nog eens goed tegen het licht te houden. Nu eindigen deze programma’s in de meeste Amerikaanse staten op het moment dat jongeren 18 zijn geworden. Uit oogpunt van veiligheid vindt de organisatie het raadzaam om te kijken of de programma’s wellicht aangepast moeten worden, zodat ze ook gelden voor jonge beginnende bestuurders van boven de 18.

AAA heeft zelf actief bijgedragen aan het instellen van GDL-programma’s. Volgens de organisatie is het percentage dodelijke ongelukken waarbij 16-jarigen betrokken zijn gedaald met 38 procent in staten waar ze zo’n systeem hebben. Het percentage waarbij 16-jarigen gewond raakten zou gedaald zijn met 40 procent.

In totaal heeft AAA 1039 Amerikaanse jongeren tussen de 18 en 20 ondervraagd.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Jonge Amerikanen wachten langer met halen rijbewijs | RijschoolPro
Begeleid Rijden, beginnend bestuurder, jongeren

Jonge Amerikanen wachten langer met halen rijbewijs

Steeds minder Amerikaanse jongeren zijn geneigd om zo snel mogelijk hun rijbewijs te halen. Terwijl twintig jaar geleden nog tweederde van de Amerikanen rond hun achttiende verjaardag al in het bezit was van een rijbewijs, ligt dat percentage nu op 54.

De cijfers zijn afkomstig van de AAA Foundation for Traffic Safety, die ook onderzoek deed naar de redenen voor dat uitstelgedrag. De voornaamste reden die jongeren gaven was dat ze geen auto hebben. Maar ook de hoge kosten van benzine en autorijden en het feit dat ook zonder zelf te kunnen rijden wel uit de voeten konden, speelden een rol.

Inkomen

Jongeren uitkomstig uit minderheidsgroepen of huishoudens met lage inkomens beschikken minder vaak over een rijbewijs dan hen die niet in die categorieën vallen. Dat verschil is aanzienlijk. In huishoudens met een inkomen dat onder de 20.000 dollar haalt zo’n 25 procent van de jonge Amerikanen het rijbewijs rond hun achttiende. Stijgt dat inkomen boven de 100.000 dollar, dan bedraagt datzelfde percentage zo’n 79.

Veiligheidsdeskundigen maken zich zorgen over het feit dat steeds meer jongeren langer wachten met het halen van hun rijbewijs. Ze vrezen dat die tendens van negatieve invloed is op de verkeersveiligheid. Wie later begint met rijlessen valt namelijk niet meer onder het regime van Graduated Drivers Licensing (GDL), waarbij beginnende bestuurders geleidelijk rijervaring opdoen in een aantal stappen. Ook gelden er in het begin restricties, bijvoorbeeld voor het tijdstip waarop gereden mag worden. Soms mag rijden een bepaalde periode alleen onder begeleiding. Per staat kan de precieze inhoud van deze GLD-systemen verschillen.

Restricties beginnende bestuurders

Overigens is het ontlopen van dit regime geen reden die de jongeren zelf noemen in het onderzoek. Niettemin adviseert de AAA Foundation for Traffic Safety politici en beleidsmakers om de regels van de GDL-systemen nog eens goed tegen het licht te houden. Nu eindigen deze programma’s in de meeste Amerikaanse staten op het moment dat jongeren 18 zijn geworden. Uit oogpunt van veiligheid vindt de organisatie het raadzaam om te kijken of de programma’s wellicht aangepast moeten worden, zodat ze ook gelden voor jonge beginnende bestuurders van boven de 18.

AAA heeft zelf actief bijgedragen aan het instellen van GDL-programma’s. Volgens de organisatie is het percentage dodelijke ongelukken waarbij 16-jarigen betrokken zijn gedaald met 38 procent in staten waar ze zo’n systeem hebben. Het percentage waarbij 16-jarigen gewond raakten zou gedaald zijn met 40 procent.

In totaal heeft AAA 1039 Amerikaanse jongeren tussen de 18 en 20 ondervraagd.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.