Autorijschool Henry, Schouten, rijschool, lesauto, rijinstructeur, Berkel-Enschot

Rijschoolmarketing in een klein dorp draait om vertrouwen

Mond-tot-mond reclame is de beste manier om leerlingen in de lesauto te krijgen in een klein dorp als Udenhout. Daarom werd Henry Schouten van Autorijschool Henry meteen shirtsponsor van de plaatselijke voetbalvereniging toen hij zeven jaar geleden zijn rijschool startte. “Daar zit de doelgroep, bijvoorbeeld bij de B-jeugd. En voor 750 euro per jaar ben je meteen bekend”, vertelt Schouten. “Vervolgens gaat het erom dat je het vertrouwen wint van de mensen”

Voordat hij rijschoolhouder werd, werkte Schouten bij een toeleverancier van Scania. “We werden wegbezuinigd, de productie ging naar Letland. Gelukkig kreeg ik een vertrekpremie, zodat ik mijn rijschool op kon starten.”

Eerste klant

Zijn eerste klant was de buurjongen. “In een dorp als Berkel-Enschot is het belangrijk om zichtbaar te zijn”, vertelt Schouten. “Mensen moeten je zien rijden. Maar ook het vertrouwen winnen van mensen speelt een belangrijke rol.”

“Dorpsgenoten bellen vaak ‘s avonds gewoon bij mij thuis aan voor informatie. Ze lopen langs en zien dat ik thuis ben. Daartoe open staan is belangrijk. Een dorp staat vaak bol van ‘ons kent ons’. Daarmee goed omgaan, betekent nieuwe klanten. Mensen moeten je wat gunnen.”

Kringbestuur

Schouten is actief in het plaatselijke kringbestuur. Daarin hebben de ongeveer 60 collega’s uit de buurt twee keer per jaar een vergadering en een jaarlijks overleg met de plaatselijke examenmanager. Aan bod komen praktische zaken, als besprekingen waar wel en niet straatje gekeerd mag worden in de omgeving tijdens een praktijkexamen.

“Dit najaar zijn we ook bij het Belgische CBR geweest”, vertelt Henry. “Daar zit de examinator achterin de auto. Er is ook geen dubbele bediening aanwezig als mensen met hun privé-auto op examen gaan. Dat lijkt me maar eng.”

Rijschoolhouders

De sfeer onder de regionale rijschoolhouders is erg goed, vindt Schouten. “Ik was vorig jaar twee weken ziek wegens een acute blindedarmontsteking. Gelijk stond iedereen voor me klaar om mijn werk die perode over te nemen en de leerlingen tijdelijk op te vangen. Toestanden zoals in de Randstad met moordende concurrentie, zoals je wel eens hoort, heb je hier gelukkig niet.”

Een losse les kost € 43,- bij Autorijschool Henry. Daarmee kan hij een normale boterham verdienen. “Ik heb heel weinig kosten”, vertelt de rijschool-ondernemer. “Geen pand, geen secretaresse. En de administratie wordt gedaan door mijn vrouw.”

Lesauto

Schouten koopt iedere twee jaar een nieuwe lesauto. “Ik ben ooit begonnen met een Kia Rio. Maar dat heb ik niet lang volgehouden; er zat geen airco in. Dat was niet fijn voor mij, maar ook zeker niet voor mijn leerlingen. Zweetplekken zijn voor niemand comfortabel. Een beginnersfoutje”, lacht Schouten.

Merkenvast is hij overigens niet. Na de Kia kwamen er twee andere merken. Tegenwoordig rijdt Schouten een Hyundai i30. “Ik wilde een auto die sterk genoeg was om de caravan te trekken, in de 20%-bijtellinscategorie viel en ook nog eens gunstig geprijsd is.” De dubbele bediening is ingebouwd door Peter Claassen.

Bijzondere verrichtingen

“De i30 stuurt erg licht. Dat vind ik erg prettig voor de bijzondere verrichtingen”, vertelt Schouten. “Verder heeft hij weinig dode hoeken en trekt de 1.7 liter dieselmotor snel op. Dat geeft veel meer rust dan zo’n klein langzaam blokje.”

Als het gaat om rijles geven, hanteert Schouten vaak de proefondervindelijke methode. “Leerlingen pakken het sneller op als ze zelf ondervinden wat ze kunnen. Als ze bijvoorbeeld voor de eerste keer een bijzondere verrichting doen, zeg ik vaak: ‘Kijk maar in hoeverre het lukt’. Want ze kunnen vaak al meer dan ze zelf denken. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat het veilig gebeurt.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Rijschoolmarketing in een klein dorp draait om vertrouwen”

Joost Verhoeven|28.08.13|23:53

Hoi Henry, leuk verhaal en inderdaad het draait om vertrouwen.
Succes met de rijschool en we spreken elkaar nog wel.

Marc van Osch|29.08.13|22:12

goed verhaal Hendry.
ga zo door je hebt een goede rijschool en een goede reputatie.
gr Marc van Osch

Roy Smitkoning|05.10.13|12:02

Een losse les kost € 43,- bij Autorijschool Henry. Daarmee kan hij een normale boterham verdienen. “Ik heb heel weinig kosten”, vertelt de rijschool-ondernemer. “Geen pand, geen secretaresse. En de administratie wordt gedaan door mijn vrouw.”

Dat vindt ik altijd zo raar van iedere ZZP er !! “mijn administratie wordt gedaan door mijn vrouw” Net of die wel gratis kan werken. Hoezo normale boterham verdienen.
Zeg nou gewoon de lesprijs is te laag daarom moet mijn vrouw helpen
Ik vindt dat zo raar

Hans Kuiper|10.10.13|12:01

Ik vind het raar dat Roy Smitkoning blijkbaar voor Henry denkt te kunnen bepalen dat hij met zijn prijs voor een losse les geen normale boterham zou kunnen verdienen. Voor mij is het verhaal van Henry geheel herkenbaar en ik wens hem dan ook veel succes met de voortgang op deze wijze van zijn goed lopende rijschool.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschoolmarketing in een klein dorp draait om vertrouwen | RijschoolPro
Autorijschool Henry, Schouten, rijschool, lesauto, rijinstructeur, Berkel-Enschot

Rijschoolmarketing in een klein dorp draait om vertrouwen

Mond-tot-mond reclame is de beste manier om leerlingen in de lesauto te krijgen in een klein dorp als Udenhout. Daarom werd Henry Schouten van Autorijschool Henry meteen shirtsponsor van de plaatselijke voetbalvereniging toen hij zeven jaar geleden zijn rijschool startte. “Daar zit de doelgroep, bijvoorbeeld bij de B-jeugd. En voor 750 euro per jaar ben je meteen bekend”, vertelt Schouten. “Vervolgens gaat het erom dat je het vertrouwen wint van de mensen”

Voordat hij rijschoolhouder werd, werkte Schouten bij een toeleverancier van Scania. “We werden wegbezuinigd, de productie ging naar Letland. Gelukkig kreeg ik een vertrekpremie, zodat ik mijn rijschool op kon starten.”

Eerste klant

Zijn eerste klant was de buurjongen. “In een dorp als Berkel-Enschot is het belangrijk om zichtbaar te zijn”, vertelt Schouten. “Mensen moeten je zien rijden. Maar ook het vertrouwen winnen van mensen speelt een belangrijke rol.”

“Dorpsgenoten bellen vaak ‘s avonds gewoon bij mij thuis aan voor informatie. Ze lopen langs en zien dat ik thuis ben. Daartoe open staan is belangrijk. Een dorp staat vaak bol van ‘ons kent ons’. Daarmee goed omgaan, betekent nieuwe klanten. Mensen moeten je wat gunnen.”

Kringbestuur

Schouten is actief in het plaatselijke kringbestuur. Daarin hebben de ongeveer 60 collega’s uit de buurt twee keer per jaar een vergadering en een jaarlijks overleg met de plaatselijke examenmanager. Aan bod komen praktische zaken, als besprekingen waar wel en niet straatje gekeerd mag worden in de omgeving tijdens een praktijkexamen.

“Dit najaar zijn we ook bij het Belgische CBR geweest”, vertelt Henry. “Daar zit de examinator achterin de auto. Er is ook geen dubbele bediening aanwezig als mensen met hun privé-auto op examen gaan. Dat lijkt me maar eng.”

Rijschoolhouders

De sfeer onder de regionale rijschoolhouders is erg goed, vindt Schouten. “Ik was vorig jaar twee weken ziek wegens een acute blindedarmontsteking. Gelijk stond iedereen voor me klaar om mijn werk die perode over te nemen en de leerlingen tijdelijk op te vangen. Toestanden zoals in de Randstad met moordende concurrentie, zoals je wel eens hoort, heb je hier gelukkig niet.”

Een losse les kost € 43,- bij Autorijschool Henry. Daarmee kan hij een normale boterham verdienen. “Ik heb heel weinig kosten”, vertelt de rijschool-ondernemer. “Geen pand, geen secretaresse. En de administratie wordt gedaan door mijn vrouw.”

Lesauto

Schouten koopt iedere twee jaar een nieuwe lesauto. “Ik ben ooit begonnen met een Kia Rio. Maar dat heb ik niet lang volgehouden; er zat geen airco in. Dat was niet fijn voor mij, maar ook zeker niet voor mijn leerlingen. Zweetplekken zijn voor niemand comfortabel. Een beginnersfoutje”, lacht Schouten.

Merkenvast is hij overigens niet. Na de Kia kwamen er twee andere merken. Tegenwoordig rijdt Schouten een Hyundai i30. “Ik wilde een auto die sterk genoeg was om de caravan te trekken, in de 20%-bijtellinscategorie viel en ook nog eens gunstig geprijsd is.” De dubbele bediening is ingebouwd door Peter Claassen.

Bijzondere verrichtingen

“De i30 stuurt erg licht. Dat vind ik erg prettig voor de bijzondere verrichtingen”, vertelt Schouten. “Verder heeft hij weinig dode hoeken en trekt de 1.7 liter dieselmotor snel op. Dat geeft veel meer rust dan zo’n klein langzaam blokje.”

Als het gaat om rijles geven, hanteert Schouten vaak de proefondervindelijke methode. “Leerlingen pakken het sneller op als ze zelf ondervinden wat ze kunnen. Als ze bijvoorbeeld voor de eerste keer een bijzondere verrichting doen, zeg ik vaak: ‘Kijk maar in hoeverre het lukt’. Want ze kunnen vaak al meer dan ze zelf denken. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat het veilig gebeurt.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Rijschoolmarketing in een klein dorp draait om vertrouwen”

Joost Verhoeven|28.08.13|23:53

Hoi Henry, leuk verhaal en inderdaad het draait om vertrouwen.
Succes met de rijschool en we spreken elkaar nog wel.

Marc van Osch|29.08.13|22:12

goed verhaal Hendry.
ga zo door je hebt een goede rijschool en een goede reputatie.
gr Marc van Osch

Roy Smitkoning|05.10.13|12:02

Een losse les kost € 43,- bij Autorijschool Henry. Daarmee kan hij een normale boterham verdienen. “Ik heb heel weinig kosten”, vertelt de rijschool-ondernemer. “Geen pand, geen secretaresse. En de administratie wordt gedaan door mijn vrouw.”

Dat vindt ik altijd zo raar van iedere ZZP er !! “mijn administratie wordt gedaan door mijn vrouw” Net of die wel gratis kan werken. Hoezo normale boterham verdienen.
Zeg nou gewoon de lesprijs is te laag daarom moet mijn vrouw helpen
Ik vindt dat zo raar

Hans Kuiper|10.10.13|12:01

Ik vind het raar dat Roy Smitkoning blijkbaar voor Henry denkt te kunnen bepalen dat hij met zijn prijs voor een losse les geen normale boterham zou kunnen verdienen. Voor mij is het verhaal van Henry geheel herkenbaar en ik wens hem dan ook veel succes met de voortgang op deze wijze van zijn goed lopende rijschool.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.