elektrische lesauto, aftrap, Koen Zweers, gemeente Tiel, Stichting Natuur en Milieu, Rijschool de Betuwe, Renault Zoe

‘Elektrische lesauto voordeliger dan een op fossiele brandstof’

Rijschoolhouder Koen Zweers geeft zo’n 30 lesuren per week in een B-automaat. Hij was toe aan een nieuwe lesauto en vroeg 2 offertes op. Eén voor een conventionele auto (Renault Clio) en één voor een elektrische lesauto (Renault Zoe). “Mijn boekhouder raadde me sterk aan voor de elektrische auto te gaan”, zegt Zweers. “Dat is door alle fiscale voordelen en de goedkope brandstof veel voordeliger.” En dus schafte Zweers als een van de eerste rijschoolhouders in Nederland een eigen elektrische lesauto aan.

Rijschool De Betuwe uit Tiel voegt zich hiermee in de reeks rijscholen langs de A15 die sinds juni dit jaar lesgeven in de elektrische auto. Deze rijscholen doen mee aan Project A15, de weg van zon en wind, een initiatief van Natuur & Milieu en Milieudefensie. Afgelopen vrijdag was de officiële aftrap.

Elektrische rijles geven

De eerste ervaringen van Zweers met het elektrisch rijles geven zijn positief. “Ik heb hem nu twee weken in gebruik. Ik geef ‘s ochtends drie rijlessen, dan laad ik hem thuis op. Vervolgens geef ik ‘s middags weer twee rijlessen. Dat gaat prima. Verder geef ik ook nog rijles in een reguliere schakel-auto.”

Om de garantie te hebben altijd te kunnen snelladen, heeft Zweers een eigen snellaadpaal bij zijn huis. Die heeft hij zelf aangeschaft, maar hij mocht hem wel plaatsen bij een openbare parkeerplaats. Dat is nu zijn privé-laadplek geworden, met dank aan de gemeente. Er is een bord geplaatst dat alleen zijn kenteken daar mag laden.

Laadpaal

“Ik moet namelijk altijd de garantie hebben daar te kunnen laden. Anders kan ik mijn dag niet plannen”, vertelt Zweers. Overigens was de laadpaal niet goedkoop. Hij heeft er zo’n 4.500 euro voor betaald. “Helaas was het subsidiepotje leeg voor een gratis laadpaal aan huis.”

De auto was weliswaar een stuk duurder dan een conventionele benzine- of dieselversie, maar de boekhouder van Zweers had berekend dat hij na twee jaar de extra investering heeft terugverdiend. “Fossiele brandstof is erg duur en zal in de toekomst alleen maar duurder worden”, vertelt Zweers. “Rijden op stroom is een stuk goedkoper. Ook heeft deze auto vrijwel geen onderhoud nodig. Verder zijn er allerlei fiscale voordelen, zoals Milieu Investerings Aftrek, geen bijtelling, etc.”

Rijles

Zweers rijdt ongeveer 35 kilometer per rijles. Dat betekent dat hij vier rijlessen achter elkaar kan geven op één accu. “Afgelopen week reed ik in totaal 180 kilometer. Ik had nog 20 kilometer over. Tijdens mijn lunch hang ik hem aan mijn snellaadpaal, dan is hij in 40 minuten weer helemaal vol”, vertelt de rijschoolhouder. “Binnenkort krijgt de paal een software-update, dan kost het nog maar 20 minuten om op te laden.”

De leerlingen zijn in ieder geval zeer enthousiast, heeft Zweers gemerkt. Al is het bij sommige zaken wel echt pionieren. “Het blijkt dus dat er twee verschillende stekkers zijn. Daarom kan ik op sommige wat oudere palen niet snelladen. Maar goed, nu weet ik precies op welke paal het wel en welke niet lukt. De nieuwe palen worden allemaal uitgerust met de EU-standaard; Mennekes type 2.”

CBR-examen

Overigens was het nog wel even spannend of de elektrische Zoe gebruikt mag worden voor het CBR-examen. Een automaat-auto heeft immers een noodstop-functie nodig bij een remingreep. Dat zorgt ervoor dat wanneer een examinator een remingreep pleegt terwijl de leerling gas geeft, de auto toch stil komt te staan. Bij conventionele auto’s zorgt het motor-management systeem daar voor, maar dat is bij deze elektrische auto niet het geval.

“We hebben deze specifieke auto daarop getest. Ondanks dat hij geen ‘stopknop’ heeft, blijkt dat deze auto veilig genoeg is om als examenauto gebruikt te worden. Daarom is deze auto met dit kenteken goedgekeurd. We bekijken nu in overleg met de rijschoolbranche en de auto-importeurs of de regels aangepast dienen te worden voor elektrische lesauto’s”, vertelt CBR-woordvoerder Coen Sleddering.

Drag-race

Tijdens de officiële aftrap van het project A15 gingen de wethouder Laurens Verspuij uit Tiel en de Gelderse gedeputeerde Annemieke Traag de strijd aan wie het snelst optrekt: een elektrische auto of een auto op fossiele brandstof. De minirace was de feestelijke introductie van de eerste elektrische lesauto in Tiel en maakt onderdeel uit van Project A15, een initiatief van Milieudefensie en Natuur & Milieu om elektrisch rijden in een stroomversnelling brengen. De ambitie: in 2015 rijden 40.000 mensen in elektrische (deel)auto’s op lokaal opgewekte stroom uit zon en wind.

Bekijk onderstaande video van deze ‘drag-race’ met de elektrische Zoe van rijschool De Betuwe.

Bart Pals

elektrische lesauto, renaul tzoe, rijschool de betuwe, rijles

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “‘Elektrische lesauto voordeliger dan een op fossiele brandstof’”

3pm -Tobias vd Briel|03.09.13|10:26

Elektrisch rijden is voor bedrijven inderdaad veel goedkoper. Kijk maar eens naar een proefberekening: http://www.3pm.nu/index.php/goedkoop-elektrisch-rijden-in-3-stappen

John van den Kieboom|03.09.13|14:11

@ 3pm -Tobias vd Briel,

Het is inderdaad veel goedkoper. Alleen is de markt voor automatenrijlessen niet zo groot. In Rotterdam bijvoorbeeld zijn van de 8459 eerste examens vorig jaar er maar 89 in een automaat gedaan. Dat is iets meer dan 1 %. Daarnaast moet men zichzelf afvragen hoe lang in tijd van crisis en bezuinigingen het fiscale voordeel blijft bestaan.

Gerrit Grevengoed|04.09.13|15:19

Geen bijtelling als pluspunt…dus we hebben het hier over een lesauto
voor gecombineerd privé / zakelijk gebruik ?
en 2 weken gebruik zegt m.i. nog niet zoveel, wacht eerst maar eens
af wat het verbruik en de range is wanneer je de Airco en de Verwarming
wat vaker gebruikt..

Weet niet of ik het goed zie maar is die Renault een 2 deurs auto? Mag dat bij elektrisch rijden wel van het CBR?

Bart Pals|05.09.13|09:39

@Roland: Het gaat hier om een 5-deurs. De handgreep voor de achterportieren zit verstopt bij de raamstijl.

Pieter van Rosse|05.09.13|10:41

Wat vergeten wordt in dit artikel, is dat je de accu’s moet/kan huren; dit kost al gauw €120 per maand, en als je je accu’s met een snellader versneld oplaad, kost je dat ook nog eens €2 extra per oplaadbeurt en natuurlijk nog de stroomkosten zelf. Zou je de accu’s willen kopen ben je bij de aanschaf al gauw €10.000-€ 15.000 meer kwijt

Michael Sonderman|08.09.13|11:44

@ John van den Kieboom.
Volgens mij telt het CBR die examens niet goed, wij staan er op met 1 examen, en dat zijn er minstens 5
Bovendien is de markt eigenlijk groter dan hij is. Want eenmanszaken zonder automaat hebben vaak “automaat-leerlingen” die op de schakel blijven wegens gebrek aan een lesvoertuig, vooral in crisistijd.

Rijschool de Betuwe|08.09.13|21:29

Maar even reageren op het account van mijn vrouw.
Ondanks de accu huur en de boete op snelladen is de zoe toch financieel
zeer aantrekkelijk,dit zijn zaken die ik vooraf met de boekhouder heb doorgerekend!!
Ik geef al 3 jaar automaat rijles en hebt het er erg druk mee,dus niet als bij zaak maar minimaal 50%tot 65% van het aantal leerlingen die ik les geef, onze rijschool heeft 100 examens per jaar,waarvan ik er 50 doe en mijn collega de andere 50.
Airco veel gebruikt en toch 160km gereden!!!

Rijschool de Betuwe|08.09.13|21:37

Wat het mooie van de zoe is dat hij tijdens het lesgeven ook veel stroom opwekt.Je begint met een level van 130 km en kunt toch 160 km lesgeven.
En je kunt hem voorverwarmen waardoor de auto op temperatuur is voordat je begint met lesgeven.
En de gegevens bij het cbr over het aantal automaat examens klopt ook bij ons niet,ze waren het zelfs een keer vergeten bij te zetten.

John van den Kieboom|09.09.13|13:05

@ Michael Sonderman,

Dat het CBR het aantal examens niet goed telt lijkt mij onzin. Als dat zo is moet men per direct stoppen met de rijschoolgegevens. Dan zijn die n.l. onbetrouwbaar. Je tweede stelling, dat rijscholen leerlingen in schakelauto’s laten rijden wegens gebrek aan een automaat, is een aanname die nergens op gebaseerd is.

John van den Kieboom|09.09.13|14:48

@ Rijschool de Betuwe,

U geeft 50 tot 65 % van uw leerlingen les in een automaat. Dat komt neer op 25 tot 33 leerlingen. Het afgelopen jaar heeft u in Tiel 6 eerste examens gedaan in een automaat. Bouwt u uw lessen op? Laat u uw leerlingen in een automaat beginnen en leert u ze daarna schakelen?

Wat in het hele verhaal overigens ook niet duidelijk is: hoe zit het met de inruilwaarde van een elektrische auto?

John van den Kieboom|09.09.13|14:49

Daarnaast lees ik over `bijtelling` Dat wil zeggen dat deze auto dan ook prive gebruikt moet worden. Dat kan natuurlijk maar dan moet je geen gezin hebben. Daar is de Zoe te klein voor.

Koen Zweers|09.09.13|20:53

Ik heb veel leerlingen die al eerder examen hebben gedaan bij andere rijscholen dus niet zoveel eerste examens ,maar wel meer dan wat je bij rijschoolgegevens ziet staan ,heb het al een keer bij het cbr aangegeven dat het niet klopt.voorbeeld in july had ik er 3.En in sept weer 3.
En ik gebruik hem ook met veel plezier prive met mij gezin twee kleine kinderen en hij is ruim zat,kofferbak is veel ruimer dan bij de clio.
Restwaarde is afwachten door wia/mia aftrek krijg je ong 5000/10000 terug.

Michael Sonderman|09.09.13|23:15

Dat de gegevens niet kloppen komt volgens mij omdat “automaat” in top-internet geen aparte catogorie is. De totalen kloppen wel. En de stelling dat veel automaat leerlingen te lang in de schakelauto rijden is geen aanname, maar zoals Koen al opmerkt komt de helft bij andere rijscholen vandaan, en hebben al vaker examen gedaan en al veel lessen gehad. Deze hadden na 20 lessen al een keertje automaat moeten proberen, en dat gebeurt dan niet (en jah soms willen ze ook niet)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Elektrische lesauto voordeliger dan een op fossiele brandstof’ | RijschoolPro
elektrische lesauto, aftrap, Koen Zweers, gemeente Tiel, Stichting Natuur en Milieu, Rijschool de Betuwe, Renault Zoe

‘Elektrische lesauto voordeliger dan een op fossiele brandstof’

Rijschoolhouder Koen Zweers geeft zo’n 30 lesuren per week in een B-automaat. Hij was toe aan een nieuwe lesauto en vroeg 2 offertes op. Eén voor een conventionele auto (Renault Clio) en één voor een elektrische lesauto (Renault Zoe). “Mijn boekhouder raadde me sterk aan voor de elektrische auto te gaan”, zegt Zweers. “Dat is door alle fiscale voordelen en de goedkope brandstof veel voordeliger.” En dus schafte Zweers als een van de eerste rijschoolhouders in Nederland een eigen elektrische lesauto aan.

Rijschool De Betuwe uit Tiel voegt zich hiermee in de reeks rijscholen langs de A15 die sinds juni dit jaar lesgeven in de elektrische auto. Deze rijscholen doen mee aan Project A15, de weg van zon en wind, een initiatief van Natuur & Milieu en Milieudefensie. Afgelopen vrijdag was de officiële aftrap.

Elektrische rijles geven

De eerste ervaringen van Zweers met het elektrisch rijles geven zijn positief. “Ik heb hem nu twee weken in gebruik. Ik geef ‘s ochtends drie rijlessen, dan laad ik hem thuis op. Vervolgens geef ik ‘s middags weer twee rijlessen. Dat gaat prima. Verder geef ik ook nog rijles in een reguliere schakel-auto.”

Om de garantie te hebben altijd te kunnen snelladen, heeft Zweers een eigen snellaadpaal bij zijn huis. Die heeft hij zelf aangeschaft, maar hij mocht hem wel plaatsen bij een openbare parkeerplaats. Dat is nu zijn privé-laadplek geworden, met dank aan de gemeente. Er is een bord geplaatst dat alleen zijn kenteken daar mag laden.

Laadpaal

“Ik moet namelijk altijd de garantie hebben daar te kunnen laden. Anders kan ik mijn dag niet plannen”, vertelt Zweers. Overigens was de laadpaal niet goedkoop. Hij heeft er zo’n 4.500 euro voor betaald. “Helaas was het subsidiepotje leeg voor een gratis laadpaal aan huis.”

De auto was weliswaar een stuk duurder dan een conventionele benzine- of dieselversie, maar de boekhouder van Zweers had berekend dat hij na twee jaar de extra investering heeft terugverdiend. “Fossiele brandstof is erg duur en zal in de toekomst alleen maar duurder worden”, vertelt Zweers. “Rijden op stroom is een stuk goedkoper. Ook heeft deze auto vrijwel geen onderhoud nodig. Verder zijn er allerlei fiscale voordelen, zoals Milieu Investerings Aftrek, geen bijtelling, etc.”

Rijles

Zweers rijdt ongeveer 35 kilometer per rijles. Dat betekent dat hij vier rijlessen achter elkaar kan geven op één accu. “Afgelopen week reed ik in totaal 180 kilometer. Ik had nog 20 kilometer over. Tijdens mijn lunch hang ik hem aan mijn snellaadpaal, dan is hij in 40 minuten weer helemaal vol”, vertelt de rijschoolhouder. “Binnenkort krijgt de paal een software-update, dan kost het nog maar 20 minuten om op te laden.”

De leerlingen zijn in ieder geval zeer enthousiast, heeft Zweers gemerkt. Al is het bij sommige zaken wel echt pionieren. “Het blijkt dus dat er twee verschillende stekkers zijn. Daarom kan ik op sommige wat oudere palen niet snelladen. Maar goed, nu weet ik precies op welke paal het wel en welke niet lukt. De nieuwe palen worden allemaal uitgerust met de EU-standaard; Mennekes type 2.”

CBR-examen

Overigens was het nog wel even spannend of de elektrische Zoe gebruikt mag worden voor het CBR-examen. Een automaat-auto heeft immers een noodstop-functie nodig bij een remingreep. Dat zorgt ervoor dat wanneer een examinator een remingreep pleegt terwijl de leerling gas geeft, de auto toch stil komt te staan. Bij conventionele auto’s zorgt het motor-management systeem daar voor, maar dat is bij deze elektrische auto niet het geval.

“We hebben deze specifieke auto daarop getest. Ondanks dat hij geen ‘stopknop’ heeft, blijkt dat deze auto veilig genoeg is om als examenauto gebruikt te worden. Daarom is deze auto met dit kenteken goedgekeurd. We bekijken nu in overleg met de rijschoolbranche en de auto-importeurs of de regels aangepast dienen te worden voor elektrische lesauto’s”, vertelt CBR-woordvoerder Coen Sleddering.

Drag-race

Tijdens de officiële aftrap van het project A15 gingen de wethouder Laurens Verspuij uit Tiel en de Gelderse gedeputeerde Annemieke Traag de strijd aan wie het snelst optrekt: een elektrische auto of een auto op fossiele brandstof. De minirace was de feestelijke introductie van de eerste elektrische lesauto in Tiel en maakt onderdeel uit van Project A15, een initiatief van Milieudefensie en Natuur & Milieu om elektrisch rijden in een stroomversnelling brengen. De ambitie: in 2015 rijden 40.000 mensen in elektrische (deel)auto’s op lokaal opgewekte stroom uit zon en wind.

Bekijk onderstaande video van deze ‘drag-race’ met de elektrische Zoe van rijschool De Betuwe.

Bart Pals

elektrische lesauto, renaul tzoe, rijschool de betuwe, rijles

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “‘Elektrische lesauto voordeliger dan een op fossiele brandstof’”

3pm -Tobias vd Briel|03.09.13|10:26

Elektrisch rijden is voor bedrijven inderdaad veel goedkoper. Kijk maar eens naar een proefberekening: http://www.3pm.nu/index.php/goedkoop-elektrisch-rijden-in-3-stappen

John van den Kieboom|03.09.13|14:11

@ 3pm -Tobias vd Briel,

Het is inderdaad veel goedkoper. Alleen is de markt voor automatenrijlessen niet zo groot. In Rotterdam bijvoorbeeld zijn van de 8459 eerste examens vorig jaar er maar 89 in een automaat gedaan. Dat is iets meer dan 1 %. Daarnaast moet men zichzelf afvragen hoe lang in tijd van crisis en bezuinigingen het fiscale voordeel blijft bestaan.

Gerrit Grevengoed|04.09.13|15:19

Geen bijtelling als pluspunt…dus we hebben het hier over een lesauto
voor gecombineerd privé / zakelijk gebruik ?
en 2 weken gebruik zegt m.i. nog niet zoveel, wacht eerst maar eens
af wat het verbruik en de range is wanneer je de Airco en de Verwarming
wat vaker gebruikt..

Weet niet of ik het goed zie maar is die Renault een 2 deurs auto? Mag dat bij elektrisch rijden wel van het CBR?

Bart Pals|05.09.13|09:39

@Roland: Het gaat hier om een 5-deurs. De handgreep voor de achterportieren zit verstopt bij de raamstijl.

Pieter van Rosse|05.09.13|10:41

Wat vergeten wordt in dit artikel, is dat je de accu’s moet/kan huren; dit kost al gauw €120 per maand, en als je je accu’s met een snellader versneld oplaad, kost je dat ook nog eens €2 extra per oplaadbeurt en natuurlijk nog de stroomkosten zelf. Zou je de accu’s willen kopen ben je bij de aanschaf al gauw €10.000-€ 15.000 meer kwijt

Michael Sonderman|08.09.13|11:44

@ John van den Kieboom.
Volgens mij telt het CBR die examens niet goed, wij staan er op met 1 examen, en dat zijn er minstens 5
Bovendien is de markt eigenlijk groter dan hij is. Want eenmanszaken zonder automaat hebben vaak “automaat-leerlingen” die op de schakel blijven wegens gebrek aan een lesvoertuig, vooral in crisistijd.

Rijschool de Betuwe|08.09.13|21:29

Maar even reageren op het account van mijn vrouw.
Ondanks de accu huur en de boete op snelladen is de zoe toch financieel
zeer aantrekkelijk,dit zijn zaken die ik vooraf met de boekhouder heb doorgerekend!!
Ik geef al 3 jaar automaat rijles en hebt het er erg druk mee,dus niet als bij zaak maar minimaal 50%tot 65% van het aantal leerlingen die ik les geef, onze rijschool heeft 100 examens per jaar,waarvan ik er 50 doe en mijn collega de andere 50.
Airco veel gebruikt en toch 160km gereden!!!

Rijschool de Betuwe|08.09.13|21:37

Wat het mooie van de zoe is dat hij tijdens het lesgeven ook veel stroom opwekt.Je begint met een level van 130 km en kunt toch 160 km lesgeven.
En je kunt hem voorverwarmen waardoor de auto op temperatuur is voordat je begint met lesgeven.
En de gegevens bij het cbr over het aantal automaat examens klopt ook bij ons niet,ze waren het zelfs een keer vergeten bij te zetten.

John van den Kieboom|09.09.13|13:05

@ Michael Sonderman,

Dat het CBR het aantal examens niet goed telt lijkt mij onzin. Als dat zo is moet men per direct stoppen met de rijschoolgegevens. Dan zijn die n.l. onbetrouwbaar. Je tweede stelling, dat rijscholen leerlingen in schakelauto’s laten rijden wegens gebrek aan een automaat, is een aanname die nergens op gebaseerd is.

John van den Kieboom|09.09.13|14:48

@ Rijschool de Betuwe,

U geeft 50 tot 65 % van uw leerlingen les in een automaat. Dat komt neer op 25 tot 33 leerlingen. Het afgelopen jaar heeft u in Tiel 6 eerste examens gedaan in een automaat. Bouwt u uw lessen op? Laat u uw leerlingen in een automaat beginnen en leert u ze daarna schakelen?

Wat in het hele verhaal overigens ook niet duidelijk is: hoe zit het met de inruilwaarde van een elektrische auto?

John van den Kieboom|09.09.13|14:49

Daarnaast lees ik over `bijtelling` Dat wil zeggen dat deze auto dan ook prive gebruikt moet worden. Dat kan natuurlijk maar dan moet je geen gezin hebben. Daar is de Zoe te klein voor.

Koen Zweers|09.09.13|20:53

Ik heb veel leerlingen die al eerder examen hebben gedaan bij andere rijscholen dus niet zoveel eerste examens ,maar wel meer dan wat je bij rijschoolgegevens ziet staan ,heb het al een keer bij het cbr aangegeven dat het niet klopt.voorbeeld in july had ik er 3.En in sept weer 3.
En ik gebruik hem ook met veel plezier prive met mij gezin twee kleine kinderen en hij is ruim zat,kofferbak is veel ruimer dan bij de clio.
Restwaarde is afwachten door wia/mia aftrek krijg je ong 5000/10000 terug.

Michael Sonderman|09.09.13|23:15

Dat de gegevens niet kloppen komt volgens mij omdat “automaat” in top-internet geen aparte catogorie is. De totalen kloppen wel. En de stelling dat veel automaat leerlingen te lang in de schakelauto rijden is geen aanname, maar zoals Koen al opmerkt komt de helft bij andere rijscholen vandaan, en hebben al vaker examen gedaan en al veel lessen gehad. Deze hadden na 20 lessen al een keertje automaat moeten proberen, en dat gebeurt dan niet (en jah soms willen ze ook niet)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.