rijles, leerling, lesauto, rijschool, rijinstructeur

Leerlingen motiveren, is daar ook een cursus voor?

COLUMN – Situatieschets: twee leerlingen van allebei 18 jaar oud, die allebei ongeveer dezelfde indruk wekken tijdens de proefles. Beide heren adviseer ik hetzelfde aantal lessen, waar ze allebei mee akkoord gaan. Soms heb je twee leerlingen die zoveel op elkaar lijken dat je ze bijna door elkaar zou halen. Met dezelfde lesmethode zou je dan bij deze leerlingen hetzelfde resultaat verwachten. 



Tijdens de rijopleiding zelf ga ik toch een verschil zien, maar wel een groot verschil: de motivatie van de leerlingen. De ene leerling is gemotiveerd, doet netjes zijn huiswerk en wil het naadje van de kous weten. De andere leerling denkt, na een les of tien, dat hij al klaar is voor het examen en de overige lessen eigenlijk niet eens nodig zijn.

Eisen CBR

Natuurlijk heb ik geprobeerd hem te overtuigen van zijn eigen verantwoordelijkheid. Hem duidelijk te maken dat hij zelf het examen zal moeten rijden. De eisen van het CBR zijn streng, zomaar fluitend door het examen fietsen… eh rijden is er niet bij. Maar zelfs na een tweede proefexamen waarbij ik hem duidelijk laat zakken gaat de motivatie niet omhoog. ‘Ik ken mensen zat die slechter rijden dan ik’. Tsja. Dan kan ik ook niet meer doen dan mijn best.

De andere leerling is bloednerveus voor zijn examen. Tien minuten voor aanvang wil hij nog van alles weten, tot de kleinste details. ‘Ik haal hem vast niet’. ‘Doe nou maar gewoon je best, en geen gekke dingen doen’.

Roze pasje

De gemotiveerde leerling heeft inmiddels het roze pasje op zak. Door hard werken, maar vooral door een gezonde houding en instelling tijdens de les. De minder gemotiveerde leerling nog niet. Ongeïnteresseerd en nonchalant op het examen, en uiteraard zeer verbaasd dat het nog niet goed genoeg was. Het scheelde ook niet zo heel veel.

Leerlingen motiveren, is daar ook een cursus voor?

Marcel Slofstra
Rijinstructeur in Zwolle

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Leerlingen motiveren, is daar ook een cursus voor?”

Jan Nonnekes|07.09.13|18:28

Ik merk altijd een groot verschil bij leerlingen in hoe ze bij ons komen.
Pa en Ma sturen hem of haar en betalen. Zelf hoeft het dan nog niet zonodig. In het begin wel leuk kan eerst niets en dan kan je ineens een auto in beweging zetten en houden( al best heel lastig )
Theorie?? moet dat ook? das nou al vervelend. Als je dan van alles moet gaan combineren, kijken, plaats op de weg, enz. en dat lukt niet zo erg goed en vlot dan geven deze heren en dames het nog al eens op en worden slordig.

Jan Nonnekes|07.09.13|18:34

Maar er zijn ook leerlingen die zelf willen of zelf deels of geheel moeten betalen. Deze werken vaak als een spons willen alles van je weten,zuigen zich als het waren helemaal vol met alle mogelijke informatie.
En gaan hier dan ook gelijk mee aan de slag.
De intrinsieke leerling, heerlijk en deze slagen dan ook ruim binnen het gemiddelde van 40 uur.
Je moet ze wel steeds vaker met een klein lichtje zoeken.
Maar als je ze hebt een genot om les aan te geven.

Michel Donders|07.09.13|19:01

Hoi,

Heeft iemand leuke tips / ideeën om een wat teruggetrokken / een beetje stille leerling te motiveren?

Soms is het moeilijk om bij dit soort leerlingen te achterhalen wat ze leuk of minder leuk vinden. De sfeer in de auto is dan ook niet echt prettig. Soms is het antwoord dat ze geven, Ja. Of. Nee.. Je moet er soms echt alles uittrekken en er gaat niet veel van uit. Dat is soms best lastig.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Mike

Edgar Smit|12.09.13|11:55

Ik zou je willen aanraden je eens te verdiepen in NLP

Renate van Leeuwen|12.09.13|13:46

Beste Marcel/Mike,
Tip: Maak het concreet!Wat is het einddoel? Rijbewijs? Ja, maar laat de leerling uitleggen wat de winst voor hem is. Auto van pa lenen,eigen autootje kopen? Als dit helder is, is ook de motivatie van je leerling helder!
Vervolgens kun je samen tussenstappen concretiseren. Schrijf mijlpaaltjes op en evalueer tussendoor hoe ver je op weg bent naar je einddoel. Meer weten? op onze site vind je een mooie download hiervoor.
groet,
Renate van Leeuwen (rijles en autisme)

Edith Steen|12.09.13|14:09

Ik sluit mij bij Edgar Smit aan…. met NLP ging er voor mij een wereld open over hoe ik mijn lesstijl aan kan passen aan mijn leerling.

Michel Donders|14.09.13|18:36

Bedankt voor de reacties !!

Is een nlp cursus dus wel handig… Maar die cursussen zijn wel duur….

Is er misschien ook een NLP handboek?

Alvast bedankt.

Groet,

Michel

Stefano Dala|20.11.13|14:23

Ik probeer altijd even tussen door te evalueren met de vraag
Wat de leerling er zelf van vind zijn prestaties van vandaag waar liggen
De verbeterings punten en wat gaat juist goed.. Als leerlingen negatief reageren
Vertel dan ook wat er juist goed gaat. Probeer je leerlingen ook te belonen eventueel
Een rokers pauze en drankje aanbieden en open een gesprek wat even helemaal niks te
Maken heb met het rijden. Je zal zien dat leerlingen het op prijs stellen en meer gemotiveerd raken
Easydrive

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Leerlingen motiveren, is daar ook een cursus voor? | RijschoolPro
rijles, leerling, lesauto, rijschool, rijinstructeur

Leerlingen motiveren, is daar ook een cursus voor?

COLUMN – Situatieschets: twee leerlingen van allebei 18 jaar oud, die allebei ongeveer dezelfde indruk wekken tijdens de proefles. Beide heren adviseer ik hetzelfde aantal lessen, waar ze allebei mee akkoord gaan. Soms heb je twee leerlingen die zoveel op elkaar lijken dat je ze bijna door elkaar zou halen. Met dezelfde lesmethode zou je dan bij deze leerlingen hetzelfde resultaat verwachten. 



Tijdens de rijopleiding zelf ga ik toch een verschil zien, maar wel een groot verschil: de motivatie van de leerlingen. De ene leerling is gemotiveerd, doet netjes zijn huiswerk en wil het naadje van de kous weten. De andere leerling denkt, na een les of tien, dat hij al klaar is voor het examen en de overige lessen eigenlijk niet eens nodig zijn.

Eisen CBR

Natuurlijk heb ik geprobeerd hem te overtuigen van zijn eigen verantwoordelijkheid. Hem duidelijk te maken dat hij zelf het examen zal moeten rijden. De eisen van het CBR zijn streng, zomaar fluitend door het examen fietsen… eh rijden is er niet bij. Maar zelfs na een tweede proefexamen waarbij ik hem duidelijk laat zakken gaat de motivatie niet omhoog. ‘Ik ken mensen zat die slechter rijden dan ik’. Tsja. Dan kan ik ook niet meer doen dan mijn best.

De andere leerling is bloednerveus voor zijn examen. Tien minuten voor aanvang wil hij nog van alles weten, tot de kleinste details. ‘Ik haal hem vast niet’. ‘Doe nou maar gewoon je best, en geen gekke dingen doen’.

Roze pasje

De gemotiveerde leerling heeft inmiddels het roze pasje op zak. Door hard werken, maar vooral door een gezonde houding en instelling tijdens de les. De minder gemotiveerde leerling nog niet. Ongeïnteresseerd en nonchalant op het examen, en uiteraard zeer verbaasd dat het nog niet goed genoeg was. Het scheelde ook niet zo heel veel.

Leerlingen motiveren, is daar ook een cursus voor?

Marcel Slofstra
Rijinstructeur in Zwolle

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Leerlingen motiveren, is daar ook een cursus voor?”

Jan Nonnekes|07.09.13|18:28

Ik merk altijd een groot verschil bij leerlingen in hoe ze bij ons komen.
Pa en Ma sturen hem of haar en betalen. Zelf hoeft het dan nog niet zonodig. In het begin wel leuk kan eerst niets en dan kan je ineens een auto in beweging zetten en houden( al best heel lastig )
Theorie?? moet dat ook? das nou al vervelend. Als je dan van alles moet gaan combineren, kijken, plaats op de weg, enz. en dat lukt niet zo erg goed en vlot dan geven deze heren en dames het nog al eens op en worden slordig.

Jan Nonnekes|07.09.13|18:34

Maar er zijn ook leerlingen die zelf willen of zelf deels of geheel moeten betalen. Deze werken vaak als een spons willen alles van je weten,zuigen zich als het waren helemaal vol met alle mogelijke informatie.
En gaan hier dan ook gelijk mee aan de slag.
De intrinsieke leerling, heerlijk en deze slagen dan ook ruim binnen het gemiddelde van 40 uur.
Je moet ze wel steeds vaker met een klein lichtje zoeken.
Maar als je ze hebt een genot om les aan te geven.

Michel Donders|07.09.13|19:01

Hoi,

Heeft iemand leuke tips / ideeën om een wat teruggetrokken / een beetje stille leerling te motiveren?

Soms is het moeilijk om bij dit soort leerlingen te achterhalen wat ze leuk of minder leuk vinden. De sfeer in de auto is dan ook niet echt prettig. Soms is het antwoord dat ze geven, Ja. Of. Nee.. Je moet er soms echt alles uittrekken en er gaat niet veel van uit. Dat is soms best lastig.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Mike

Edgar Smit|12.09.13|11:55

Ik zou je willen aanraden je eens te verdiepen in NLP

Renate van Leeuwen|12.09.13|13:46

Beste Marcel/Mike,
Tip: Maak het concreet!Wat is het einddoel? Rijbewijs? Ja, maar laat de leerling uitleggen wat de winst voor hem is. Auto van pa lenen,eigen autootje kopen? Als dit helder is, is ook de motivatie van je leerling helder!
Vervolgens kun je samen tussenstappen concretiseren. Schrijf mijlpaaltjes op en evalueer tussendoor hoe ver je op weg bent naar je einddoel. Meer weten? op onze site vind je een mooie download hiervoor.
groet,
Renate van Leeuwen (rijles en autisme)

Edith Steen|12.09.13|14:09

Ik sluit mij bij Edgar Smit aan…. met NLP ging er voor mij een wereld open over hoe ik mijn lesstijl aan kan passen aan mijn leerling.

Michel Donders|14.09.13|18:36

Bedankt voor de reacties !!

Is een nlp cursus dus wel handig… Maar die cursussen zijn wel duur….

Is er misschien ook een NLP handboek?

Alvast bedankt.

Groet,

Michel

Stefano Dala|20.11.13|14:23

Ik probeer altijd even tussen door te evalueren met de vraag
Wat de leerling er zelf van vind zijn prestaties van vandaag waar liggen
De verbeterings punten en wat gaat juist goed.. Als leerlingen negatief reageren
Vertel dan ook wat er juist goed gaat. Probeer je leerlingen ook te belonen eventueel
Een rokers pauze en drankje aanbieden en open een gesprek wat even helemaal niks te
Maken heb met het rijden. Je zal zien dat leerlingen het op prijs stellen en meer gemotiveerd raken
Easydrive

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.