Lesauto, rijles, rijschool, VerkeersPro

‘Eigenlijk moet elk praktijkexamen als faalangstexamen zijn’

COLUMN – Een tijdje terug had ik een nogal paniekerige leerling in de auto. Deze leerling is ondertussen geslaagd voor haar rijexamen en tuft al een paar weken rond op  onze wegen, hopelijk met veel plezier. Ik heb haar een faalangstexamen laten doen, vooral omdat ze erg snel emotioneel werd. 

En wat een verschil met een gewoon examen.

Een respectvolle examinatrice, die haar best deed om de kandidaat echt op haar gemak te stellen. Zakdoekjes bij de hand voor de ergste stress, begripvol, en vooral erg rustig en respectvol. Voldoende ruimte voor de kandidaat om tot rust te komen en optimaal te presteren. Ideaal.

Faalangstexamen

Het nut van dit examen is ook bewezen.

Tijdens het examen bekroop me het gevoel dat dit eigenlijk precies is, wat het standaard examen zou moeten zijn. Iedereen is nerveus tijdens het afrijden. Bij een faalangstexamen zijn de omstandigheden optimaal voor de kandidaat, om ondanks de zenuwen en de spanning toch optimaal te presteren. Maar dat moeten we toch eigenlijk bij elk examen verwachten?

De criteria die beoordeeld worden zijn uiteraard altijd gelijk. Stress of geen stress, de leerling moet na het behalen van het rijbewijs veilig, vlot en aangepast door het verkeer kunnen manoeuvreren. Het mag niet zo zijn dat een kandidaat ‘gematst’ wordt, omdat hij of zij nogal stressgevoelig is.

Examinator

Ik denk dat elke examinator zijn of haar best doet om de examens objectief en eerlijk te laten verlopen. Niemand laat graag iemand zakken. Maar bij examens maak ik soms wel gedrag mee wat voor de examinator kennelijk gewoon is, maar voor de leerling intimiderend of vervelend is.

De examinator die geen woord zegt, alleen af en toe iets bromt richting de leerling in de trant van ‘wat doe je nou?’, en een leerling die met de minuut minder goed gaat rijden. Logisch – de kandidaat is een jongvolwassene van een jaar of achttien, die bezig is met een voor hem enorm belangrijk examen en waarschijnlijk de hele nacht niet geslapen heeft van de spanning.

Kandidaat

Ook bij een gewoon examen hoort er ruimte voor de kandidaat te zijn, hoort de examinator zijn best te doen het beste uit de kandidaat te halen. Eigenlijk zou elk examen geschikt moeten zijn voor de stresskippen onder de kandidaten.

Marcel Slofstra
Rijinstrructeur in Zwolle

Marcel Slofstra, rijinstructeur, Zwolle

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “‘Eigenlijk moet elk praktijkexamen als faalangstexamen zijn’”

Helga Smetsers|09.10.13|12:45

Hoe is het ook mogelijk dat er examinators zijn die nog geen uur rijles hebben gegeven, totaal geen ervaring met leerlingen hebben, en er zo op uit zijn om aan het zogenaamde landelijke gemiddelde van het CBR.
Kijk maar naar “de slechtste chauffeur van Nederland” die hebben hun rijbewijs omdat ze op het moment van examen even piekte in rijden, een examinator zou daar doorheen moeten kijken.
Ik hoop dat bij het volgende seisoen ook hun examinators worden uitgenodigd om hun verhaal te doen.

Niet mee eens. De meeste leerlingen zijn bij een goede voorbereiding prima in staat om een gewoon examen te doen. Als een faalangst examen al een gewoon examen wordt, gaan leerlingen dit ook zo zien. Nu hebben ze nog een mogelijkheid een stap verder te gaan. Als je dit veranderd, wat is dan een volgende stap als het niet lukt op de “nornmale” manier?

John Willemsen|09.10.13|16:08

Poe, dan zou je eens moeten komen kijken in België..! Hier bestaat geen opeleiding of training voor examinatoren; die lopen een weekje of twee mee met collega’s en dat is alles. De meeste examinatoren bekommeren zich dan ook niet echt om het uiteindelijke resultaat, en norse personen zijn eerder regel dan uitzondering. Bovendien zijn kleine dingetjes al voldoende om te zakken, zelfs als de rest van de rit voorbeeldig is geweest.

John Willemsen|09.10.13|16:10

Van de andere kant kun je zelfs slagen als je voor de rotonde in de vrij schakelt, dan de rotonde neemt, en daarna in de twee. “Eco Driving”? Heuvelafwaarts in de vrij, continu remmend: wordt aangemoedigd. En “bij een bij een correcte hellingproef hoort de auto juist eerst een beetje naar achteren te rollen: dat gebeurt nu eenmaal wanneer je de rem loslaat”. Prijs jezelf maar gelukkig dat je in het mooie, makkelijke Nederland lesgeeft en niet in België, waar niemand weet waarmee hij bezig is…

Ronald Housmans|09.10.13|18:12

Ook ik heb momenteel een leerling met faalangst. Hoewel ik vroeger altijd zei dat dit te verhelpen is met een goed niveau van autorijden heb ik nu ingezien dat sommige mensen echt angst hebben om te falen. Ik vind het dan ook prima dat er een faalangstexamen is. Ik leid deze leerling op via de RIS-methode. Ik denk dat juist voor deze leerlingen RIS prima past. Maar: deeltoets 3 en toets 4 zijn niet mogelijk in deze faalangstvariant, eigenlijk te gek voor woorden.

Hans Snijders|09.10.13|18:34

@ Ronald je kunt het wel aangeven bij het CBR ze hebben namelijk ook RIS-examinatoren die faalangst examens afnemen.

Roy Smitkoning|09.10.13|21:05

Geachte column schrijver. Allereerst merk ik uit uw schrijven op dat u nog niet zo lang rijles geeft. Als tweede is uw wens dat een examinator zich aanpast aan het gedrag van een leerling. Dat kan slechts tot een bepaalde grens, omdat deze zich aan een normering moet houden. Deze normering is afkomstig uit onderzoeken en is afgestemd op de gestelde richtlijnen en wensen van medeweggebruikers. U kunt het niet omdraaien dat medeweggebruikers zich aan moeten passen aan leerlingen.

Roy Smitkoning|09.10.13|21:15

Leerlingen hebben het gedrag die aangepast is aan “hun gedachten” om een “rijbewijs te halen”. Dat doen ze onbewust in de vorm van een “traject”
Ze volgen dus onbewust een traject die de spanning voor een rijexamen veroorzaakt, waarbij ze bij de momentopname de normering uit het oog verliezen. Als ze de normering uit het oog verliezen hebben ze de doelstelling van een rijexamen niet begrepen. Als ze dat niet begrijpen is de kans op ongevallen later het grootst.

Roy Smitkoning|09.10.13|21:22

Je kunt voor het rijexamen de spanning als het ware splitsen.
1. Is er sprake van natuurlijke spanning die te maken heeft met “karakter” (faalangst) waarbij de werkelijke doelstelling en normering van andere weggebruikers in het verkeer wordt begrepen.
2. Is er sprake van natuurlijke spanning die te maken heeft met het volgen van hun “traject rijbewijs halen” waarbij de doelstelling en normering niet wordt begrepen en ongevallen kans het grootste is.

Youran van ark|10.10.13|20:21

Als de leerling goed is opgeleid slaagt deze altijd in 1x.
Behalve de negatief faalangstige leerling.
Deze heeft op een examen zijn emoties vaak niet onder controle en presteert hierdoor onder de maat.
Statistieken geven aan dat het om ongeveer 25% van de jongeren gaat.
Deze herken je tijdens de lessen al.
Hier staat hoe je ze herkend: http://oud.digischool.nl/llbeg/counsel/Faalangst/kenmerken_van_faalangst.htm
Zij krijgen in overleg dan zo een examen aangeboden.

Youran van ark|10.10.13|20:25

Elk examen op deze manier afleggen kan echt niet.
Een echte mannelijke doener van 17 met MBO autotechniek en als bijbaan het besturen van een heftruck, zal het examen als een lachertje gaan zien.
Laat het CBR in hun hoofd maar die macht houden.
Hierdoor snappen ze beter dat autorijden een serieuze zaak is.

Bernd Gaykema|10.10.13|22:08

Als rij-examinator heb ik altijd geprobeerd om door de stress van de kandidaat heen te prikken, om de uitslag daardoor niet te laten bepalen.
Maar op het moment dat een kandidaat huilend op de stoep voor de auto zit vanwege de 3e ingreep voor een auto van rechts, en ik daar maar even naast ben gaan zitten om haar te kalmeren, tja, dan is het toch echt gebeurd.

Marc van Osch|11.10.13|07:44

Het is vaak hoe benader ik een leerling die op examen gaat.
een examinator ziet al iets aan de houding en de manier van praten van de leerling.
en dan gaat het erom hoe spreek je tegen hem of haar
meer tijd er voor uittrekken de druk is te groot bij de examinators.
ik wil wel meer betalen als de examinators daardoor vriendelijker kunnen zijn.
ik vind het ook een baan wat je niet heel de dag moet doen,9leerlingen per dag is echt veel.
cbr moet daar eens naar gaan kijken en gaan veranderen.

Co Boelle|25.10.13|20:19

het is gewoon triest dat faalangst examens nodig zijn Negen van de tien examens hoeven niet eens faalangst te zijn als cbr wat menselijker tegen leerlingen zou doen (de goede examinatoren daargelaten) Sommige hebben er een handje van een leerling onzeker te maken Of je nu 50 min of 1 1/2 uur met iemand rondrijd als je iemand begrijpt en geruststelt ipv onzeker maakt komt het wel goed als de leerling er klaar voor is

Jan Ijzendoorn|11.11.13|16:25

Hallo Roy.Smitkoning een positieve reactie op uw duidelijke uiteenzetting,dat gebeurd namelijk veel te weinig.Het woord faalangst wordt te snel als excuus gebruikt.Volgens Psycholoog Wijnberg is dit een uiting van gemakzucht.telegraaf 11-11-2013 Met een veilige groet Jan.Ijzendoorn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Eigenlijk moet elk praktijkexamen als faalangstexamen zijn’ | RijschoolPro
Lesauto, rijles, rijschool, VerkeersPro

‘Eigenlijk moet elk praktijkexamen als faalangstexamen zijn’

COLUMN – Een tijdje terug had ik een nogal paniekerige leerling in de auto. Deze leerling is ondertussen geslaagd voor haar rijexamen en tuft al een paar weken rond op  onze wegen, hopelijk met veel plezier. Ik heb haar een faalangstexamen laten doen, vooral omdat ze erg snel emotioneel werd. 

En wat een verschil met een gewoon examen.

Een respectvolle examinatrice, die haar best deed om de kandidaat echt op haar gemak te stellen. Zakdoekjes bij de hand voor de ergste stress, begripvol, en vooral erg rustig en respectvol. Voldoende ruimte voor de kandidaat om tot rust te komen en optimaal te presteren. Ideaal.

Faalangstexamen

Het nut van dit examen is ook bewezen.

Tijdens het examen bekroop me het gevoel dat dit eigenlijk precies is, wat het standaard examen zou moeten zijn. Iedereen is nerveus tijdens het afrijden. Bij een faalangstexamen zijn de omstandigheden optimaal voor de kandidaat, om ondanks de zenuwen en de spanning toch optimaal te presteren. Maar dat moeten we toch eigenlijk bij elk examen verwachten?

De criteria die beoordeeld worden zijn uiteraard altijd gelijk. Stress of geen stress, de leerling moet na het behalen van het rijbewijs veilig, vlot en aangepast door het verkeer kunnen manoeuvreren. Het mag niet zo zijn dat een kandidaat ‘gematst’ wordt, omdat hij of zij nogal stressgevoelig is.

Examinator

Ik denk dat elke examinator zijn of haar best doet om de examens objectief en eerlijk te laten verlopen. Niemand laat graag iemand zakken. Maar bij examens maak ik soms wel gedrag mee wat voor de examinator kennelijk gewoon is, maar voor de leerling intimiderend of vervelend is.

De examinator die geen woord zegt, alleen af en toe iets bromt richting de leerling in de trant van ‘wat doe je nou?’, en een leerling die met de minuut minder goed gaat rijden. Logisch – de kandidaat is een jongvolwassene van een jaar of achttien, die bezig is met een voor hem enorm belangrijk examen en waarschijnlijk de hele nacht niet geslapen heeft van de spanning.

Kandidaat

Ook bij een gewoon examen hoort er ruimte voor de kandidaat te zijn, hoort de examinator zijn best te doen het beste uit de kandidaat te halen. Eigenlijk zou elk examen geschikt moeten zijn voor de stresskippen onder de kandidaten.

Marcel Slofstra
Rijinstrructeur in Zwolle

Marcel Slofstra, rijinstructeur, Zwolle

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “‘Eigenlijk moet elk praktijkexamen als faalangstexamen zijn’”

Helga Smetsers|09.10.13|12:45

Hoe is het ook mogelijk dat er examinators zijn die nog geen uur rijles hebben gegeven, totaal geen ervaring met leerlingen hebben, en er zo op uit zijn om aan het zogenaamde landelijke gemiddelde van het CBR.
Kijk maar naar “de slechtste chauffeur van Nederland” die hebben hun rijbewijs omdat ze op het moment van examen even piekte in rijden, een examinator zou daar doorheen moeten kijken.
Ik hoop dat bij het volgende seisoen ook hun examinators worden uitgenodigd om hun verhaal te doen.

Niet mee eens. De meeste leerlingen zijn bij een goede voorbereiding prima in staat om een gewoon examen te doen. Als een faalangst examen al een gewoon examen wordt, gaan leerlingen dit ook zo zien. Nu hebben ze nog een mogelijkheid een stap verder te gaan. Als je dit veranderd, wat is dan een volgende stap als het niet lukt op de “nornmale” manier?

John Willemsen|09.10.13|16:08

Poe, dan zou je eens moeten komen kijken in België..! Hier bestaat geen opeleiding of training voor examinatoren; die lopen een weekje of twee mee met collega’s en dat is alles. De meeste examinatoren bekommeren zich dan ook niet echt om het uiteindelijke resultaat, en norse personen zijn eerder regel dan uitzondering. Bovendien zijn kleine dingetjes al voldoende om te zakken, zelfs als de rest van de rit voorbeeldig is geweest.

John Willemsen|09.10.13|16:10

Van de andere kant kun je zelfs slagen als je voor de rotonde in de vrij schakelt, dan de rotonde neemt, en daarna in de twee. “Eco Driving”? Heuvelafwaarts in de vrij, continu remmend: wordt aangemoedigd. En “bij een bij een correcte hellingproef hoort de auto juist eerst een beetje naar achteren te rollen: dat gebeurt nu eenmaal wanneer je de rem loslaat”. Prijs jezelf maar gelukkig dat je in het mooie, makkelijke Nederland lesgeeft en niet in België, waar niemand weet waarmee hij bezig is…

Ronald Housmans|09.10.13|18:12

Ook ik heb momenteel een leerling met faalangst. Hoewel ik vroeger altijd zei dat dit te verhelpen is met een goed niveau van autorijden heb ik nu ingezien dat sommige mensen echt angst hebben om te falen. Ik vind het dan ook prima dat er een faalangstexamen is. Ik leid deze leerling op via de RIS-methode. Ik denk dat juist voor deze leerlingen RIS prima past. Maar: deeltoets 3 en toets 4 zijn niet mogelijk in deze faalangstvariant, eigenlijk te gek voor woorden.

Hans Snijders|09.10.13|18:34

@ Ronald je kunt het wel aangeven bij het CBR ze hebben namelijk ook RIS-examinatoren die faalangst examens afnemen.

Roy Smitkoning|09.10.13|21:05

Geachte column schrijver. Allereerst merk ik uit uw schrijven op dat u nog niet zo lang rijles geeft. Als tweede is uw wens dat een examinator zich aanpast aan het gedrag van een leerling. Dat kan slechts tot een bepaalde grens, omdat deze zich aan een normering moet houden. Deze normering is afkomstig uit onderzoeken en is afgestemd op de gestelde richtlijnen en wensen van medeweggebruikers. U kunt het niet omdraaien dat medeweggebruikers zich aan moeten passen aan leerlingen.

Roy Smitkoning|09.10.13|21:15

Leerlingen hebben het gedrag die aangepast is aan “hun gedachten” om een “rijbewijs te halen”. Dat doen ze onbewust in de vorm van een “traject”
Ze volgen dus onbewust een traject die de spanning voor een rijexamen veroorzaakt, waarbij ze bij de momentopname de normering uit het oog verliezen. Als ze de normering uit het oog verliezen hebben ze de doelstelling van een rijexamen niet begrepen. Als ze dat niet begrijpen is de kans op ongevallen later het grootst.

Roy Smitkoning|09.10.13|21:22

Je kunt voor het rijexamen de spanning als het ware splitsen.
1. Is er sprake van natuurlijke spanning die te maken heeft met “karakter” (faalangst) waarbij de werkelijke doelstelling en normering van andere weggebruikers in het verkeer wordt begrepen.
2. Is er sprake van natuurlijke spanning die te maken heeft met het volgen van hun “traject rijbewijs halen” waarbij de doelstelling en normering niet wordt begrepen en ongevallen kans het grootste is.

Youran van ark|10.10.13|20:21

Als de leerling goed is opgeleid slaagt deze altijd in 1x.
Behalve de negatief faalangstige leerling.
Deze heeft op een examen zijn emoties vaak niet onder controle en presteert hierdoor onder de maat.
Statistieken geven aan dat het om ongeveer 25% van de jongeren gaat.
Deze herken je tijdens de lessen al.
Hier staat hoe je ze herkend: http://oud.digischool.nl/llbeg/counsel/Faalangst/kenmerken_van_faalangst.htm
Zij krijgen in overleg dan zo een examen aangeboden.

Youran van ark|10.10.13|20:25

Elk examen op deze manier afleggen kan echt niet.
Een echte mannelijke doener van 17 met MBO autotechniek en als bijbaan het besturen van een heftruck, zal het examen als een lachertje gaan zien.
Laat het CBR in hun hoofd maar die macht houden.
Hierdoor snappen ze beter dat autorijden een serieuze zaak is.

Bernd Gaykema|10.10.13|22:08

Als rij-examinator heb ik altijd geprobeerd om door de stress van de kandidaat heen te prikken, om de uitslag daardoor niet te laten bepalen.
Maar op het moment dat een kandidaat huilend op de stoep voor de auto zit vanwege de 3e ingreep voor een auto van rechts, en ik daar maar even naast ben gaan zitten om haar te kalmeren, tja, dan is het toch echt gebeurd.

Marc van Osch|11.10.13|07:44

Het is vaak hoe benader ik een leerling die op examen gaat.
een examinator ziet al iets aan de houding en de manier van praten van de leerling.
en dan gaat het erom hoe spreek je tegen hem of haar
meer tijd er voor uittrekken de druk is te groot bij de examinators.
ik wil wel meer betalen als de examinators daardoor vriendelijker kunnen zijn.
ik vind het ook een baan wat je niet heel de dag moet doen,9leerlingen per dag is echt veel.
cbr moet daar eens naar gaan kijken en gaan veranderen.

Co Boelle|25.10.13|20:19

het is gewoon triest dat faalangst examens nodig zijn Negen van de tien examens hoeven niet eens faalangst te zijn als cbr wat menselijker tegen leerlingen zou doen (de goede examinatoren daargelaten) Sommige hebben er een handje van een leerling onzeker te maken Of je nu 50 min of 1 1/2 uur met iemand rondrijd als je iemand begrijpt en geruststelt ipv onzeker maakt komt het wel goed als de leerling er klaar voor is

Jan Ijzendoorn|11.11.13|16:25

Hallo Roy.Smitkoning een positieve reactie op uw duidelijke uiteenzetting,dat gebeurd namelijk veel te weinig.Het woord faalangst wordt te snel als excuus gebruikt.Volgens Psycholoog Wijnberg is dit een uiting van gemakzucht.telegraaf 11-11-2013 Met een veilige groet Jan.Ijzendoorn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.