2todrive, leerling, rijles, lesauto, rijschool

Rijschoolbranche leidt 45.000 jongeren op voor 2toDrive

Bijna 45.000 jongeren hebben sinds de start van de pilot 2toDrive vervroegd hun rijbewijs gehaald. Het was vrijdag precies twee jaar geleden dat het experiment begon en het programma lijkt zijn vruchten af te werpen. Volgens cijfers van het CBR haalde bijna 55 procent van de 2toDrive-leerlingen het praktijkexamen in 2013 in één keer. Bij de 18-plussers was dit een kleine 48 procent. Dat meldt Team Alert, die de communicatie rond de pilot verzorgt.

Sinds 1 november 2011 mogen jongeren vanaf 17-jarige leeftijd het praktijkexamen voor het rijbewijs B afleggen. Wanneer een kandidaat slaagt, moet hij tot zijn 18e rijervaring opdoen onder begeleiding van een coach. Het 2toDrive-programma werd ingevoerd om het aantal jonge verkeersslachtoffers in te perken.

Effect

“De resultaten tot nu toe laten zien dat het rijden onder begeleiding een positief effect heeft. Het zorgt ervoor dat jongeren over een goede dosis ervaring beschikken zodra ze helemaal zelf gaan rijden”, liet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu weten in een felicitatie aan de projectleider.

In 2011 stond de teller van het aantal geslaagde 2toDrivers op 11.000. Inmiddels zijn er dus nog zo’n 34.000 jonge rijbewijsbezitter bij gekomen. De meeste leerlingen zijn uit de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland afkomstig. Zij blijken in 2013 gezamenlijk verantwoordelijk voor ongeveer 35 procent van de aanvragen voor een begeleiderspas. In Flevoland had de pilot het minste aantal pasaanvragen tot gevolg: dit jaar mochten 961 jongeren alleen met hun coach op pad.

Coaches

Op de begeleiderspas mogen maximaal vijf coaches staan. Maar uit gegevens van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) blijken de jongeren twee coaches gemiddeld wel genoeg te vinden. Volgens de meest recente cijfers staan ruim 100.000 coaches bij de Rijsdienst voor Wegverkeer (RDW) geregistreerd. De gemiddelde leeftijd van die bijrijders is op dit moment 51 jaar.

2toDrive is een experiment met een looptijd van maximaal zes jaar. Het is een proef van het ministerie van Infrastructuur en Milieu die de verkeersveiligheid moet vergroten. Ervaringen in het buitenland hebben immers aangetoond dat begeleid rijden een goede manier is om de kans op ongelukken bij jonge bestuurders terug te dringen. Op dit moment wordt onderzocht of dat in Nederland ook het geval is. Als de evaluatie van het experiment in 2015 goed uitpakt, is het de bedoeling dat deze vorm van begeleid rijden definitief wordt ingevoerd.

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Rijschoolbranche leidt 45.000 jongeren op voor 2toDrive”

Youran van Ark|02.11.13|21:29

Hoe eerder ze beginnen, hoe minder lessen ze nodig hebben.
22uur rijles en in 1x slagen op je 17e!
Dat had ik hem 12 jaar geleden wel na willen doen ;-)

Ik ben het eens met het feit dat de jeugd zo snel mogelijk zou moeten beginnen met het rijbewijs. Ze worden er ook een andere bestuurder/fietser/bromfietser van.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschoolbranche leidt 45.000 jongeren op voor 2toDrive | RijschoolPro
2todrive, leerling, rijles, lesauto, rijschool

Rijschoolbranche leidt 45.000 jongeren op voor 2toDrive

Bijna 45.000 jongeren hebben sinds de start van de pilot 2toDrive vervroegd hun rijbewijs gehaald. Het was vrijdag precies twee jaar geleden dat het experiment begon en het programma lijkt zijn vruchten af te werpen. Volgens cijfers van het CBR haalde bijna 55 procent van de 2toDrive-leerlingen het praktijkexamen in 2013 in één keer. Bij de 18-plussers was dit een kleine 48 procent. Dat meldt Team Alert, die de communicatie rond de pilot verzorgt.

Sinds 1 november 2011 mogen jongeren vanaf 17-jarige leeftijd het praktijkexamen voor het rijbewijs B afleggen. Wanneer een kandidaat slaagt, moet hij tot zijn 18e rijervaring opdoen onder begeleiding van een coach. Het 2toDrive-programma werd ingevoerd om het aantal jonge verkeersslachtoffers in te perken.

Effect

“De resultaten tot nu toe laten zien dat het rijden onder begeleiding een positief effect heeft. Het zorgt ervoor dat jongeren over een goede dosis ervaring beschikken zodra ze helemaal zelf gaan rijden”, liet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu weten in een felicitatie aan de projectleider.

In 2011 stond de teller van het aantal geslaagde 2toDrivers op 11.000. Inmiddels zijn er dus nog zo’n 34.000 jonge rijbewijsbezitter bij gekomen. De meeste leerlingen zijn uit de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland afkomstig. Zij blijken in 2013 gezamenlijk verantwoordelijk voor ongeveer 35 procent van de aanvragen voor een begeleiderspas. In Flevoland had de pilot het minste aantal pasaanvragen tot gevolg: dit jaar mochten 961 jongeren alleen met hun coach op pad.

Coaches

Op de begeleiderspas mogen maximaal vijf coaches staan. Maar uit gegevens van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) blijken de jongeren twee coaches gemiddeld wel genoeg te vinden. Volgens de meest recente cijfers staan ruim 100.000 coaches bij de Rijsdienst voor Wegverkeer (RDW) geregistreerd. De gemiddelde leeftijd van die bijrijders is op dit moment 51 jaar.

2toDrive is een experiment met een looptijd van maximaal zes jaar. Het is een proef van het ministerie van Infrastructuur en Milieu die de verkeersveiligheid moet vergroten. Ervaringen in het buitenland hebben immers aangetoond dat begeleid rijden een goede manier is om de kans op ongelukken bij jonge bestuurders terug te dringen. Op dit moment wordt onderzocht of dat in Nederland ook het geval is. Als de evaluatie van het experiment in 2015 goed uitpakt, is het de bedoeling dat deze vorm van begeleid rijden definitief wordt ingevoerd.

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Rijschoolbranche leidt 45.000 jongeren op voor 2toDrive”

Youran van Ark|02.11.13|21:29

Hoe eerder ze beginnen, hoe minder lessen ze nodig hebben.
22uur rijles en in 1x slagen op je 17e!
Dat had ik hem 12 jaar geleden wel na willen doen ;-)

Ik ben het eens met het feit dat de jeugd zo snel mogelijk zou moeten beginnen met het rijbewijs. Ze worden er ook een andere bestuurder/fietser/bromfietser van.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.