Minister Schultz: ‘Kunststof kentekenplaten niet toegestaan’

Minister Schultz van Haegen gaat geen kunststof kentekenplaten toelaten op de Nederlandse markt. De diefstalbestendige platen, die verbrijzelen op het moment dat geprobeerd wordt om ze van auto’s te stelen, voldoen niet aan de eisen van stevigheid en buigzaamheid. Zo kunnen ze ook breken bij lichte kop-staartaanrijdingen of een botsing met een paaltje. Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer. 

Vooralsnog blijven in Nederland dus enkel de aluminium platen toegestaan. De minister nam het besluit op advies van Bovag, RAI Vereniging, ANWB, RDW en Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.

Reliëf

Naast de bezwaren rond de stevigheid van de platen, zijn de diefstalbestendige varianten volgens minister Schultz ook te gemakkelijk na te maken. Dit omdat de tekens op de kunststof platen niet in reliëf worden geperst, maar erop worden geprint.

“Toelaten van dergelijke kentekenplaten zou zeer waarschijnlijk inhouden dat het aantal vervalste kentekenplaten toeneemt in Nederland. Ook kan de folie op termijn loslaten met gevolg dat de plaat niet meer detecteerbaar is voor ANPR-camera’s. Dat is vanzelfsprekend zeer ongewenst”, aldus de bewindsvrouw.

Waarde

Ook zouden de exemplaren van kunststof een geringe toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de reguliere kentekenplaat. “Voorkomen van verlies en diefstal kan het beste worden opgelost door te zorgen voor een deugdelijke bevestiging van de platen op het voertuig.”

Het besluit van minister Schultz volgt na een lange discussie rond het diefstalbestendiger maken van kentekenplaten. Op het moment dat ze minder gemakkelijk te vervalsen of stelen zijn, zal bijvoorbeeld het doorrijden zonder te betalen bij tankstations ontmoedigd worden.

Materiaal

Volgens de minister heeft de besluitvorming rond de kentekenplaten langer geduurd dan ze gehoopt had. “Een producent van kunststof diefstalbestendige kentekenplaten had een klacht over Nederland bij de Europese Commissie ingediend. Dit omdat zij van mening is dat Nederland onterecht aluminium platen voorschrijft en daarmee in strijd met het Vrij Verkeer van Goederen handelt.”

“De Commissie heeft de klacht ongegrond verklaard”, zo vervolgt ze haar brief. “Nederland mag zelf bepalen welke materialen ze voorschrijft voor kentekenplaten.”

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister Schultz: ‘Kunststof kentekenplaten niet toegestaan’ | RijschoolPro

Minister Schultz: ‘Kunststof kentekenplaten niet toegestaan’

Minister Schultz van Haegen gaat geen kunststof kentekenplaten toelaten op de Nederlandse markt. De diefstalbestendige platen, die verbrijzelen op het moment dat geprobeerd wordt om ze van auto’s te stelen, voldoen niet aan de eisen van stevigheid en buigzaamheid. Zo kunnen ze ook breken bij lichte kop-staartaanrijdingen of een botsing met een paaltje. Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer. 

Vooralsnog blijven in Nederland dus enkel de aluminium platen toegestaan. De minister nam het besluit op advies van Bovag, RAI Vereniging, ANWB, RDW en Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.

Reliëf

Naast de bezwaren rond de stevigheid van de platen, zijn de diefstalbestendige varianten volgens minister Schultz ook te gemakkelijk na te maken. Dit omdat de tekens op de kunststof platen niet in reliëf worden geperst, maar erop worden geprint.

“Toelaten van dergelijke kentekenplaten zou zeer waarschijnlijk inhouden dat het aantal vervalste kentekenplaten toeneemt in Nederland. Ook kan de folie op termijn loslaten met gevolg dat de plaat niet meer detecteerbaar is voor ANPR-camera’s. Dat is vanzelfsprekend zeer ongewenst”, aldus de bewindsvrouw.

Waarde

Ook zouden de exemplaren van kunststof een geringe toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de reguliere kentekenplaat. “Voorkomen van verlies en diefstal kan het beste worden opgelost door te zorgen voor een deugdelijke bevestiging van de platen op het voertuig.”

Het besluit van minister Schultz volgt na een lange discussie rond het diefstalbestendiger maken van kentekenplaten. Op het moment dat ze minder gemakkelijk te vervalsen of stelen zijn, zal bijvoorbeeld het doorrijden zonder te betalen bij tankstations ontmoedigd worden.

Materiaal

Volgens de minister heeft de besluitvorming rond de kentekenplaten langer geduurd dan ze gehoopt had. “Een producent van kunststof diefstalbestendige kentekenplaten had een klacht over Nederland bij de Europese Commissie ingediend. Dit omdat zij van mening is dat Nederland onterecht aluminium platen voorschrijft en daarmee in strijd met het Vrij Verkeer van Goederen handelt.”

“De Commissie heeft de klacht ongegrond verklaard”, zo vervolgt ze haar brief. “Nederland mag zelf bepalen welke materialen ze voorschrijft voor kentekenplaten.”

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.