Eindejaarscolumn Roger Keijbeck, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Een roerig jaar’, zo bestempelt Bovag Rijscholen-voorzitter Roger Keijbeck de afgelopen twaalf maanden voor de rijschoolbranche. “En nog lang niet alle brandjes zijn geblust.” Met het naderende nieuwjaar kijkt hij terug op 2013 en blikt vooruit op hetgeen de rijschoolbranche te wachten staat in het nieuwe jaar.

De rijscholenbranche stond in 2013 meer dan ooit tevoren ongewild in de schijnwerpers. De verhalen over ‘cowboys’ in onze sector begonnen begin dit jaar aan te zwellen tot grote proportie en wekten in toenemende mate de aandacht van de landelijke media. Alle hens aan dek voor het bestuur en het secretariaat van Bovag Rijscholen. En tot op de dag van vandaag zijn nog lang niet alle brandjes geblust.

Wensen

Alle commotie over branchegenoten die hun vak lang niet zo serieus nemen als wij met z’n allen heeft toch nog één voordeel gehad: eindelijk werd de politiek wakker en staat het onderwerp ‘professionele rijscholen’ op het netvlies in Den Haag. Jarenlang togen wij naar het Binnenhof met een wensenlijst, maar keer op keer vonden we weinig gehoor en keerden we weer onverrichter zaken huiswaarts. Door alle aandacht van de media voor de staat van onze branche is ons verhaal nu echter wel aan de oppervlakte verschenen.

Of we er veel mee op gaan schieten, moet nog blijken. Diverse politieke partijen zijn in elk geval voorstander van onze ideeën voor meer eisen aan toetreding tot de sector. Ons adagium ‘een goede instructeur maakt nog geen goede ondernemer’ wordt meer en meer overgenomen. Maar minister Schultz is daar vooralsnog niet van overtuigd en bepleit het vrije ondernemerschap.

Initiatief

Vrijwel letterlijk stelde zij dat de branche het zelf maar moet oplossen, maar desondanks heeft ze het initiatief genomen tot de ontwikkeling van een onafhankelijke website waar de consument meer inzicht kan krijgen in de kwaliteit en professionaliteit van alle rijscholen in ons land. Voor Bovag-leden staan wij daarvoor in en Bovag neemt haar verantwoordelijkheid. Sinds jaar en dag heeft de consument toegang tot ons bemiddelingsbureau in geval van klachten en in de meeste gevallen leidt dat ook tot adequate oplossingen van conflicten.

Zo niet, dan zijn alle Bovag-leden automatisch aangesloten bij de Geschillencommissie, waar een bindende uitspraak wordt gedaan. En als leden over de schreef gaan, aarzelen wij ook niet om hen te royeren en eventuele schade te verhalen namens de consument. De klant moet erop kunnen vertrouwen dat een Bovag-lid zijn vak serieus neemt èn van onbesproken gedrag is. Daarom willen we komend jaar de Verklaring Omtrent Gedrag als lidmaatschapseis gaan stellen; leerlingen moeten er zeker van zijn dat hun centen in goede handen zijn en ouders moeten erop kunnen vertrouwen dat hun kinderen in goede handen zijn. Goede handen, en dus geen losse handen.

Rijscholen

Financieel gezien is het voor veel rijscholen een zwaar jaar geweest en komend jaar ziet er voor sommige collega’s ook niet florissant uit. Boven alles wil ik u echter op het hart druk niet als een kat in het nauw rare sprongen te gaan maken. Helaas hebben we afgelopen jaar kunnen zien waar dat toe kan leiden, maar gelukkig kunnen gedupeerde leerlingen terugvallen op het Bovag Garantiefonds Rijscholen.

Dat fonds heeft op termijn echter ook een bodem en om de kosten voor alle leden beheersbaar te houden, was het bestuur van BGF wel genoodzaakt om de teugels enigszins aan te trekken. Naast ‘onwaarschijnlijk lage aanbiedingen’, is uitkering nu ook uitgesloten wanneer pakketten worden aangeboden via kortingswebsites en in dusdanige volumes dat een rijschoolhouder de aangegane verplichtingen nooit en te nimmer na zou kunnen komen. Wees dus op uw hoede wanneer u overweegt zulke aanbiedingen samen te stellen. Diezelfde boodschap geldt ook voor de consument.

Branche

U kunt erop rekenen dat Bovag ook in 2014 strijdt voor een gezonde branche en voor een goed imago van de vakmensen in deze sector. Ervaart u zelf problemen, met ons, met overheidsinstanties, met collega’s, met klanten, of heeft u klachten, suggesties of opmerkingen, aarzel dan alstublieft niet om de telefoon te pakken of in het toetsenbord te klimmen. Bovag staat voor u klaar. Ik wens u een bijzonder succesvol en kerngezond 2014 toe.

Roger Keijbeck, voorzitter Bovag Rijscholen

Auteur: Roosmarijn Dierick

10 reacties op “Eindejaarscolumn Roger Keijbeck, voorzitter Bovag Rijscholen”

Freek Scherphuis|27.12.13|13:10

Dus de heren Keijbeek en Kemp gaan nu ook stoppen met Vakantieveilingen en Groupon???!!!

Nellie De Schepper|27.12.13|13:53

5 centimeter hoger kun je zien hoe je een achternaam over kunt schrijven, en toch nog fout typen!!!!!

Kritische Rijschool|27.12.13|16:05

Ook al schrijft Freek de achternaam van Roger Keijbeck verkeerd, hij heeft wel gelijk!
Roger eindigt met de mededeling dat als je problemen hebt met ons (Bovag dus) je contact met hun moet opnemen, en dat Bovag voor je klaar staat!
Wij zijn jaren lid geweest van de Bovag en hebben na een juridisch incident met een klant ons lidmaatschap opgezegd.
We stonden in ons gelijk, dit werd ook toegegeven door de Bovag, maar ze konden niets voor ons doen.
Nooit meer Bovag voor ons, en veel geld besparen!

Kritische Rijschool|27.12.13|16:43

Keijbeck had in week 45/46 een aanbieding (zo staat op hun eigen site): BE-opleiding voor € 275,-.
Kosten CBR (in 2014) € 120,05. Dus van de resterende € 154,95 geven ze gem. 10 uur les (dat heeft een BE-cursist daar gemiddeld nodig volgens hun site) en wordt er ook nog een examen voor gereden, dus de lesprijs is dan nog geen € 15,- per uur. Uiteraard moeten daar nog alle belastingen en autokosten etc. van af. De klant moet erop kunnen vertrouwen dat een Bovag-lid zijn vak SERIEUS neemt, jaja!

Nan van Tatenhove|27.12.13|17:32

Misschien een idee om naast de website over de kwaliteit van rijscholen daarnaast ook inzichtelijk voor consumenten te maken wat het nou precies inhoudt om een rijschool te kiezen die aangesloten is bij een branche vereniging en vooral waarom dit voor de consument beter zou zijn.

Michael Sonderman|27.12.13|19:38

ik wil Keijbeck niet verdedigen, maar “kritische rijschool” wie heeft er geen rijlespakket voor bijvoorbeeld auto vanaf zeg maar €999,- maar een gemiddelde leerling heeft ongeveer 43 uur nodig, wat al gauw bij een goede rijschool meer als € 2000 kost.
Bovendien is het volgens mij een duo opleiding.
Maar niemand adverteert met ‘bij ons je rijbewijs vanaf €2300’ alleen al omdat er ook mensen zijn die het inderdaad heel snel leren

rijschool twice|30.12.13|12:12

Bovag ziet de pijnpunten in de branche wel helaas zijn ze niet in staat ze op te lossen. @geinteresseerd ben het volledig met je eens dat groupon aanbiedingen in de rijschoolwereld niet kunnen maar acties van 2011 zijn niet meer representatief voor nu.

Freek Scherphuis|31.12.13|19:01

Sorry, Nellie de Schepper (hopelijk goed overgeschreven).
Je hebt gelijk. Ik heb er ook een hekel als iemand een naam verkeerd spelt.
Alleen jammer dat dit het enige is wat je opvalt en dat je niet inhoudelijk reageert.

John Rademacher|12.12.14|01:18

Ja Roger, als Manager van de Bovag zou ik ook die Publicatie naar buiten brengen, want jij bent zeker van je maand-salaris, en je mag geen negatieve publicatie geven. Maar mijn mening is dat je de cursist de 4 geboden moet vertellen, enwel;
A)Kwaliteit
B)Kwantiteit
C)Eerlijkheid
D)Persoonlijkheid

Ik heb absoluut niks tegen de BOVAG, maar de Stelling BOVAG of FOCK-BOVAG daar staat een letter verkeerd. Jullie doen alles voor jullie zelf, maar zelden of bijna nooit voor cursisten.Fout-keurmerk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.