rijbewijs

Maximum rijbewijstarief definitief ingevoerd vanaf 1 januari

Het rijbewijs krijgt per 1 januari definitief een landelijk maximumtarief van 38,48 euro. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu bekendgemaakt. Hiermee wordt een eind gemaakt aan de grote prijsverschillen tussen gemeenten. Daarnaast hoeven ouderen met ingang van het nieuwe jaar pas vanaf hun 75e een verplichte leeftijdskeuring voor het rijbewijs te ondergaan, gaat de kentekencard het tweedelige papieren document vervangen en wordt het frauderen met kilometerstanden van personenauto’s strafbaar gesteld. 

Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu moeten de nieuwe procedures mensen ‘tijd, gedoe en kosten’ gaan besparen. Hieronder een overzicht van de nieuwe regels die vanaf volgend jaar gelden:

Maximumtarief

In heel Nederland gaat vanaf 2014 hetzelfde maximumtarief voor het rijbewijs gelden: 38,48 euro. In de huidige situatie kunnen gemeenten zelf bepalen wat een rijbewijs kost. En ondanks de gelijke dienstverlening, zijn er grote prijsverschillen ontstaan. Momenteel wordt voor de afhandeling van een aanvraag gemiddeld een ruime 40 euro geteld, maar in sommige gemeentes wordt tot wel 68 euro in rekening gebracht. Met het ingestelde maximumtarief betalen burgers nooit meer dan het vastgestelde tarief voor de afhandeling van een regulieren aanvraag.

Met een afgesproken maximumbedrag wordt een bepaling aan de Wegenverkeerswet 1994 toegevoegd. Op die manier mag een burgemeester bij het vaststellen van een afhandelingstarief niet boven het landelijk geldende maximum begroten. De 38,48 euro is een voor de gemeenten kostendekkend bedrag. Het is de som van de vaste kosten die aan de Rijksoverheid betaald moeten worden (9,70 euro) en de gemeentelijke gelden ter vergoeding van de kosten die worden gemaakt voor afgifte van het rijbewijs (28,78 euro).

Kentekencard

Vanaf 2014 gaat het kentekenbewijs op creditcardformaat het tweedelige papieren exemplaar vervangen. De nieuwe vorm zou niet alleen gebruiksvriendelijker, maar ook minder fraudegevoelig zijn. Op de zogenaamde ‘kentekencard‘ met chip staan de gegevens van zowel het voertuig als de kentekenhouder. En in plaats van het huidige overschrijvingsbewijs krijgt de eigenaar van het voertuig bij de tenaamstelling een tenaamstellingscode. Die code is nodig als het voertuig wisselt van eigenaar of geschorst, gesloopt of geëxporteerd wordt.

Bij aankoop van nieuwe voertuigen worden er vanaf 2014 dus geen papieren kentekenbewijzen meer uitgegeven. Bestaande voertuigen krijgen het nieuwe pasje bij overschrijving op een andere naam of als het oude bewijs tussentijds vervangen moet worden. Naar verwachting zullen de kentekenbewijzen op creditcardformaat het papier in 2019 grotendeels vervangen hebben.

Seniorenkeuring

Oudere automobilisten hoeven zich vanaf 1 januari pas vanaf hun 75e te laten keuren. Nu ligt die leeftijdsgrens voor het rijbewijs nog op 70 jaar. Automobilisten kunnen op die manier besparen op kosten van de Eigen Verklaring en het huisartsenbezoek. Voor de overheid betekent het een lastenvermindering. In januari 2014 zijn er volgens Minister Schultz van Haegen (IenM) 15.646 personen tussen de 70 en 75 jaar wiens rijbewijs in de categorie A of B verloopt. Slechts één procent daarvan heeft een medische indicatie en moet daarom ongeacht de leeftijd keuringen ondergaan om het document te kunnen laten vernieuwen.

De minsiter liet eerder al weten niets in een overgangsregeling of financiële compensatie te zien voor mensen tussen de 70 en 75 jaar van wie het rijbewijs in januari verloopt. Wegens de wachttijd voor verlenging van het rijbewijs zal die groep rijbewijsbezitters al in 2013 haar nieuwe document aan moeten vragen. Met als gevolg dat ze onder de oude wetgeving valt en zich op de valreep nog moet laten keuren. Het alternatief is pas in januari een aanvraag doen, waardoor de persoon in kwestie een tijd lang zonder rijbewijs komt te zitten.

Kilometertellerfraude

De kilometerstand van personenauto’s terugdraaien wordt per 1 januari strafbaar gesteld. Daarnaast wordt het voor alle door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) erkende bedrijven in Nederland vanaf dat moment verplicht om tellerstanden te registreren op een aantal wettelijk bepaalde momenten. Concreet is afgesproken dat autobedrijven niet alleen bij de APK, maar ook bij elke transactie boven de 150 euro de kilometerstand moeten invoeren.

Uit onderzoek bleek in 2009 al dat bij 5 procent van de auto’s de teller is teruggedraaid. Verkopers kunnen op die manier meer geld krijgen voor een auto en de verzekeringspremie is lager als er minder met de auto is gereden. Met de nieuwe systematiek moet het plegen van kilometerfraude worden bemoeilijkt.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.