politiecontrole, boete

Rijinstructeur bekeurd wegens verlopen WRM-certificaat

De Arnhemse politie heeft woensdagmiddag een rijinstructeur bekeurd, omdat hij niet in het bezit was van een geldig WRM-certificaat. Agenten hielden de lesauto voor een controle staande, waarna de bevoegdheid van de man uit het Gelderse Duiven al enkele jaren verlopen bleek te zijn.

De rijles is direct afgebroken, zo meldt de politie. Tegen de instructeur is proces-verbaal opgemaakt. Volgens het Centraal Justitieel Incassobureau bedraagt de boete voor instructeurs bij wie een verlopen WRM-bevoegdheid is geconstateerd 390 euro.

WRM

Vanuit de branche klinkt al langer de roep om betere handhaving van de WRM. Zo gaf de Vereniging Rijschool Belang (VRB) recent aan veel geluiden te horen over rijinstructeurs die lesgeven zonder dat ze in het bezit zijn van de verplichte papieren. “Het vermoeden bestaat dat het om 1200 personen gaat van wie de WRM-bevoegdheid niet meer geldig is”, zo stelde VRB-voorzitter Peter van Neck toen. Het ging om een schatting op basis van reacties vanuit de kaderscholen.

De enige groep die voor de handhaving van het probleem vooralsnog de juiste bevoegdheid heeft, is de politie. Maar onder andere Van Neck vindt dat er veel meer controles zoals die van afgelopen woensdagmiddag moeten plaatsvinden. “Als de partij die kan handhaven dit niet op de ‘landelijke prioriteitenlijst’ heeft staan, dan blijft de situatie zoals hij nu is: argwaan, achterdocht en de geruchtenmachine die op volle toeren blijft draaien”, zo schreef hij vorige maand in zijn eindejaarscolumn op VerkeersPro.

Politie

In de Tweede Kamer werden als gevolg van de schatting Kamervragen gesteld over instructeurs die onbevoegd lesgeven. “De politie is wettelijk bevoegd om te handhaven. Dit doet de politie zowel structureel als meer incidenteel, bijvoorbeeld op basis van concrete signalen van de brancheverenigingen”, zo reageerde minister Schultz van Haegen in december. “Tijdens die controles wordt op geldige WRM-bevoegdheid, dubbele bediening en L-bord gehandhaafd.”

De keuze om al dan niet structureel de regelgeving te handhaven, wordt volgens minister Schultz per politie-eenheid gemaakt. “Zo heeft de politie Venlo in oktober en de politie Haaglanden in november lesauto’s op de weg gecontroleerd. Bij beide controles trof de politie geen onbevoegde instructeur aan.” Ze zei het aantal van 1200 onbevoegde instructeurs dan ook niet te herkennen.

ILT

De minister heeft wel laten weten Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in te gaan zetten om de verplichte WRM-bevoegdheid voor rijinstructeurs te controleren. In het voorjaar zal ze met de plannen voor toezicht door ILT naar buiten komen.

De minister stelde dat de WRM-bevoegdheid van instructeurs voor iedereen via het IBKI te controleren is, maar ze wil door middel van ILT aanvullend handhaven. De Inspectie is op dit moment nog aan het onderzoeken hoe aan die aanvullende handhaving vorm kan worden gegeven.

Auteur: Roosmarijn Dierick

29 reacties op “Rijinstructeur bekeurd wegens verlopen WRM-certificaat”

Rijschool Jansen|24.01.14|16:56

Ik ook. Vorig jaar werd ik door de politie aangehouden, ze vroegen aan mij of ik een instructeursbewijs had. Ik zei nee, vroeger wel, maar die is niet meer geldig.
Dan krijgt u een bekeuring zei de politie en dan mag u geen rijles meer geven.
Ik zei, waarom niet?
Als antwoord kreeg ik “omdat u geen instructeursbewijs kan tonen”
Ik zei: Dat hoeft ook niet meer. Ik kan u wel een WRM bevoegdheidspas tonen die tot 2016 geldig is.
Verkeerspro? Verlopen instructeursbewijs? Voor een vakblad?

Arthur Smit|24.01.14|18:31

Rijschool Jansen – flauw hoor!

Rob Koster|24.01.14|19:23

zo kweek respect bij zo’n agent je kunt beter zeggen ik ben blij dat u hierop controleert!

rijschool twice|24.01.14|19:54

@Arthur Smit, ik weet niet of het echt flauw is. Agenten weten regelmatig niet eens waar ze mee van doen hebben. Bij een controle werd mij gevraagd naar mijn instructiebewijs waarna ik mijn rijbewijs en WRM pas overhandigde. Rijbewijs kreeg ik zonder kijken terug en agent vroeg me naar mijn groene instructiepas? Overigens reed ik alleeen in de lesauto voorzien van L naamdakbord maar was niet aan het lesgeven.
Nergens in de wet staat dat ik dan een WRM pas moet hebben om in dat voertuig te rijden

rijschool twice|24.01.14|20:05

Overigens is het wel positief dat een agent er op controleert en heb ik de desbetreffende agent ook dat verteld en uitgelegd van de “nieuwe” WRM bevoegdheidspassen. Het zou alleen maar goed zijn als er meer controle op zou zijn. Bij een aanrijding wordt er door een agent meestal niet eens naar WRM pas gevraagd terwijl je het wel op schadeformulier moet invullen. Zou ook een mooie gelegenheid zijn voor een controle.

John van den Kieboom|26.01.14|17:20

Wel de boel in de juiste proporties blijven zien. Er is maar liefst 1 instructeur bekeurd omdat deze zonder geldige WRM pas les gaf. En weer lees ik dat volgens de VRB voorzitter 1.200 instructeurs onbevoegd lesgeven. Hoe hij aan dit getal komt? Een SCHATTING op basis van RODDELS !!

@Rijschool Twice,
Bij een aanrijding met blikschade komt er vrijwel nooit een agent kijken. En ik ben het met Arthur Smit eens dat de reactie van degene met het pseudoniem Rijschool Janssen erg flauw is.

Ronald Kamping|26.01.14|17:45

waarschijnlijk was het een Bovag rijschool…

Rijschool Jansen|26.01.14|21:23

Mijn vader leerde mij vroeger toen ik klein was “er zijn veel mensen in de wereld die we kunnen kenmerken als iwab” Ik vroeg toen aan mijn vader wat dat betekent. Hij zei: Ik Weet Alles Beter. Anno 2014 zijn er nog steeds iwab’ers, deze mensen hebben het zelf niet door, de tekst straalt het uit, hebben overal kritiek op en doen zelf niets voor de wereld en aan verbeteringen.

rij bewijs|27.01.14|13:17

@rijschool Jansen goed voorbeeld voor je leerling, lekker bijdehand doen tegen oom agent!

Rijschool Angels|27.01.14|17:45

@Rijschool Jansen,

Volksmond missers, toepassingsfouten en het vakjargon aan de kaak stellen daar ben ik ook een voorvechter van!

Onlangs werd er in een artikel gesproken over zebrapaden, stoplichten etc. etc. De alom bekende voorbeelden; zo is dit er ook éen van!

Bovendien betreft dit geen bijdehand gedrag, maar scherpere afstelling van
(vak) collega’s. We zit in Nederland en alles heeft een formele terminologie, en als de handhaver de kunst van toepassen niet beheerst…..

Autorijschool Rawand|30.01.14|13:40

enige land die echt heel raar doet is Nederland, 5400 euro geven voor de cursus en na 5 jaar moet iedere instructeur weer examen doen grappig is dat 1x proef examen doen en dat kost 220 euro en wordt niet meegeteld en daarna moet nog en examen doen en dat kost ook 220 euro dus belachelijk vind ik en niemand hier over iets zegt of doet

stefan zaal|30.01.14|14:23

en wat dan het mooiste is… de opleiding kost vele malen meer dan de bekeuring waarop de pakkans geen percentage is maar een promillage… dus… heb ik het idee dat we het verkeerd aanpakken???? ik zeg bij ieder examen CBR het bewijs moeten tonen… niet kunnen tonen is een telefoontje naar de politie. haal iedere rijschool van de weg, ze rijden meestal in de buurt van een CBR en regelmatige passen controle. neemt de pakkans toe zal het aantal onbevoegde instructeurs afnemen.

Guido Seegers|30.01.14|15:15

Dag Stefan. Helemaal met je eens. Op die manier worden de instructeurs die aan de wettelijke verplichtingen voldoen ‘beloond’.

John van den Kieboom|30.01.14|15:23

Het CBR is geen controlerende instantie. Daarnaast als het CBR constateert dat een instructeur geen geldige WRM pas heeft is er nog niets aan de hand. De politie zou toch de instructeur in kwestie op heterdaad moeten betrappen. Je kunt iemand die dronken is ook niet bekeuren wegens rijden onder invloed als deze in de kroeg zit. Grootscheepse controles zie ik ook niet komen. Als er ergens een controle, waarop dan ook is, weet ik dat via de sociale media binnen 5 minuten.

John van den Kieboom|30.01.14|15:24

Let wel. Ik ben voorstander van controles hoor. Ik heb voor mijn bijscholingen tot nu toe al 2 x meer bijscholingsuren gevolgd dan nodig is. Maar ik geloof nu eenmaal niet dat men echt gaat controleren.

Mario van der Meer|30.01.14|17:48

Zou die meneer uit Duiven geen les meer kunnen geven, zou die het verleerd zijn? Ik denk dat ie het beter doet dan een jochie die net zijn instructiepas heeft gehaald. Nu wel lekker met z’n allen gaan zitten zeiken dat er gehandhaafd moet worden en vervolgens blij zijn en denken weer een concurrent minder? CBR de politie laten bellen? Ik weet niet wat ik lees, waren we niet met z’n

hassan b|30.01.14|17:53

bijscholing is goed maar de bevoegdheid verliezen is een ramp,
dat komt nergens voor geen een beroep, ik weet niet welke gek dit heeft ingevoerd
mvg hans

Mario van der Meer|30.01.14|17:55

in opspraak tegen de nieuwe WRM? Bla bla bla handhaven rookverbod, handhaven toeslagenwet, handhaven dit en dat……pfff We komen toezichthouders tekort! Laat Den Haag maar lullen!

Mario van der Meer|30.01.14|20:20

John ben je nu een betere instructeur?

Ronald Van Drimmelen|30.01.14|21:32

390 boete is wel goedkoper dan de bijscholingen… Ach ik ga toch maar voor de bijscholingen

Ger van den Berk|30.01.14|22:16

Er werd aangegeven dat er 1200 rijinstructeurs zouden zijn waarvan de bevoegdheid verlopen was ( nu dus 1199 ) Jammer dat een voorzitter van de VRB dat zo maar aanneemt van de kaderscholen die juist hier bij gebaat zijn om meer nieuwe cursisten op de weg er bij te zetten.
Je moet nooit zo snel met getallen gooien als je zelf de boel niet op orde hebt of in dit geval gecontroleerd hebt.
Zoals de VRB riep dat ze 1200 leden hadden en achteraf bleek dat er maar 250 te zijn.
Zie hun eigen site.

John van den Kieboom|30.01.14|22:19

@ Mario van der Meer,

Nee, ik ben door die bijscholing geen betere instructeur. Niemand wordt beter van die bijscholingen en zeker niet van de praktijkbegeleiding. Dat is ook wat er in het onderzoek, dat uitgevoerd is in opdracht van onze minister, gesteld wordt. Maar diezelfde minister blijft maar roepen dat de verkeersveiligheid beter wordt van deze bijscholingen. Wel vreemd dat het aantal verkeersslachtoffers 6 jaar na invoering van deze onzin juist gestegen is.

Ray K|31.01.14|10:05

@rijschool jansen,

Dus jij bent meegenomen naar het politiebureau?
Aanhouden is n.l. ook anders dan staande houden……….

Jos Gerritsen|31.01.14|19:32

Veel kinderachtige reacties van collega instructeurs. Ter overdenking: Wat is belangrijker:
Opleiden voor het rijbewijs of opleiden tot veilige verkeersdeelnemers!
We moeten niet oordelen over mensen die met goede bedoelingen een foutje maken, maar zelf zorgen dat we kwaliteit leveren!

Hennie Budding|01.02.14|14:12

Maar het ergste is als je voor het examen en auto ongeluk krijg en je ben niet in staat je examen te doen ben je wel je bevoegheid kwijt.

Frans Keereweer|03.02.14|09:14

Al deze commentaren lezende weet ik uit regelmatige gesprekken met agenten in opleiding, dat deze agenten in hun boeken GEEN ene afbeelding hebben van iets wat ook maar lijkt op datgene wat ze bij een lesauto moeten controleren. Er wordt b.v. ook niet gevraagd naar de legitimatie van de leerling behalve als het gaat om een aantrekkelijke dame verder weet hij totaal niet waar hij mee bezig is, mijns inziens zou dit eerst een moeten veranderen

Raymond van Buren|07.02.14|23:39

met verlopen instructie bewijs toch les geven is dat niet een beetje concurrentie vervalsing?

Na GERUCHTEN zouden de papieren al in 2004 zijn verlopen. Hoeveel uren en kosten hebben we moeten maken en hoeveel inkomsten hebben we misgelopen om dat we onze bijscholing up to date houden over een periode van 10 jaar.

Het boete bedrag stelt dan niks voor.

Paola Todde|20.02.14|17:08

Het schijnt dat deze instructeur diploma’s heeft. Zijn deze diploma’s niet meer geldig dan? Dit is toch een vorm van discriminatie?
En er word gezegd dat VRB voor de rijscholen opkomt. Daar is niks van te merken. En niet alleen VRB maar ook Stichting Rijschool Belang. En wel ieder jaar de contributie ontvangen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijinstructeur bekeurd wegens verlopen WRM-certificaat | RijschoolPro
politiecontrole, boete

Rijinstructeur bekeurd wegens verlopen WRM-certificaat

De Arnhemse politie heeft woensdagmiddag een rijinstructeur bekeurd, omdat hij niet in het bezit was van een geldig WRM-certificaat. Agenten hielden de lesauto voor een controle staande, waarna de bevoegdheid van de man uit het Gelderse Duiven al enkele jaren verlopen bleek te zijn.

De rijles is direct afgebroken, zo meldt de politie. Tegen de instructeur is proces-verbaal opgemaakt. Volgens het Centraal Justitieel Incassobureau bedraagt de boete voor instructeurs bij wie een verlopen WRM-bevoegdheid is geconstateerd 390 euro.

WRM

Vanuit de branche klinkt al langer de roep om betere handhaving van de WRM. Zo gaf de Vereniging Rijschool Belang (VRB) recent aan veel geluiden te horen over rijinstructeurs die lesgeven zonder dat ze in het bezit zijn van de verplichte papieren. “Het vermoeden bestaat dat het om 1200 personen gaat van wie de WRM-bevoegdheid niet meer geldig is”, zo stelde VRB-voorzitter Peter van Neck toen. Het ging om een schatting op basis van reacties vanuit de kaderscholen.

De enige groep die voor de handhaving van het probleem vooralsnog de juiste bevoegdheid heeft, is de politie. Maar onder andere Van Neck vindt dat er veel meer controles zoals die van afgelopen woensdagmiddag moeten plaatsvinden. “Als de partij die kan handhaven dit niet op de ‘landelijke prioriteitenlijst’ heeft staan, dan blijft de situatie zoals hij nu is: argwaan, achterdocht en de geruchtenmachine die op volle toeren blijft draaien”, zo schreef hij vorige maand in zijn eindejaarscolumn op VerkeersPro.

Politie

In de Tweede Kamer werden als gevolg van de schatting Kamervragen gesteld over instructeurs die onbevoegd lesgeven. “De politie is wettelijk bevoegd om te handhaven. Dit doet de politie zowel structureel als meer incidenteel, bijvoorbeeld op basis van concrete signalen van de brancheverenigingen”, zo reageerde minister Schultz van Haegen in december. “Tijdens die controles wordt op geldige WRM-bevoegdheid, dubbele bediening en L-bord gehandhaafd.”

De keuze om al dan niet structureel de regelgeving te handhaven, wordt volgens minister Schultz per politie-eenheid gemaakt. “Zo heeft de politie Venlo in oktober en de politie Haaglanden in november lesauto’s op de weg gecontroleerd. Bij beide controles trof de politie geen onbevoegde instructeur aan.” Ze zei het aantal van 1200 onbevoegde instructeurs dan ook niet te herkennen.

ILT

De minister heeft wel laten weten Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in te gaan zetten om de verplichte WRM-bevoegdheid voor rijinstructeurs te controleren. In het voorjaar zal ze met de plannen voor toezicht door ILT naar buiten komen.

De minister stelde dat de WRM-bevoegdheid van instructeurs voor iedereen via het IBKI te controleren is, maar ze wil door middel van ILT aanvullend handhaven. De Inspectie is op dit moment nog aan het onderzoeken hoe aan die aanvullende handhaving vorm kan worden gegeven.

Auteur: Roosmarijn Dierick

29 reacties op “Rijinstructeur bekeurd wegens verlopen WRM-certificaat”

Rijschool Jansen|24.01.14|16:56

Ik ook. Vorig jaar werd ik door de politie aangehouden, ze vroegen aan mij of ik een instructeursbewijs had. Ik zei nee, vroeger wel, maar die is niet meer geldig.
Dan krijgt u een bekeuring zei de politie en dan mag u geen rijles meer geven.
Ik zei, waarom niet?
Als antwoord kreeg ik “omdat u geen instructeursbewijs kan tonen”
Ik zei: Dat hoeft ook niet meer. Ik kan u wel een WRM bevoegdheidspas tonen die tot 2016 geldig is.
Verkeerspro? Verlopen instructeursbewijs? Voor een vakblad?

Arthur Smit|24.01.14|18:31

Rijschool Jansen – flauw hoor!

Rob Koster|24.01.14|19:23

zo kweek respect bij zo’n agent je kunt beter zeggen ik ben blij dat u hierop controleert!

rijschool twice|24.01.14|19:54

@Arthur Smit, ik weet niet of het echt flauw is. Agenten weten regelmatig niet eens waar ze mee van doen hebben. Bij een controle werd mij gevraagd naar mijn instructiebewijs waarna ik mijn rijbewijs en WRM pas overhandigde. Rijbewijs kreeg ik zonder kijken terug en agent vroeg me naar mijn groene instructiepas? Overigens reed ik alleeen in de lesauto voorzien van L naamdakbord maar was niet aan het lesgeven.
Nergens in de wet staat dat ik dan een WRM pas moet hebben om in dat voertuig te rijden

rijschool twice|24.01.14|20:05

Overigens is het wel positief dat een agent er op controleert en heb ik de desbetreffende agent ook dat verteld en uitgelegd van de “nieuwe” WRM bevoegdheidspassen. Het zou alleen maar goed zijn als er meer controle op zou zijn. Bij een aanrijding wordt er door een agent meestal niet eens naar WRM pas gevraagd terwijl je het wel op schadeformulier moet invullen. Zou ook een mooie gelegenheid zijn voor een controle.

John van den Kieboom|26.01.14|17:20

Wel de boel in de juiste proporties blijven zien. Er is maar liefst 1 instructeur bekeurd omdat deze zonder geldige WRM pas les gaf. En weer lees ik dat volgens de VRB voorzitter 1.200 instructeurs onbevoegd lesgeven. Hoe hij aan dit getal komt? Een SCHATTING op basis van RODDELS !!

@Rijschool Twice,
Bij een aanrijding met blikschade komt er vrijwel nooit een agent kijken. En ik ben het met Arthur Smit eens dat de reactie van degene met het pseudoniem Rijschool Janssen erg flauw is.

Ronald Kamping|26.01.14|17:45

waarschijnlijk was het een Bovag rijschool…

Rijschool Jansen|26.01.14|21:23

Mijn vader leerde mij vroeger toen ik klein was “er zijn veel mensen in de wereld die we kunnen kenmerken als iwab” Ik vroeg toen aan mijn vader wat dat betekent. Hij zei: Ik Weet Alles Beter. Anno 2014 zijn er nog steeds iwab’ers, deze mensen hebben het zelf niet door, de tekst straalt het uit, hebben overal kritiek op en doen zelf niets voor de wereld en aan verbeteringen.

rij bewijs|27.01.14|13:17

@rijschool Jansen goed voorbeeld voor je leerling, lekker bijdehand doen tegen oom agent!

Rijschool Angels|27.01.14|17:45

@Rijschool Jansen,

Volksmond missers, toepassingsfouten en het vakjargon aan de kaak stellen daar ben ik ook een voorvechter van!

Onlangs werd er in een artikel gesproken over zebrapaden, stoplichten etc. etc. De alom bekende voorbeelden; zo is dit er ook éen van!

Bovendien betreft dit geen bijdehand gedrag, maar scherpere afstelling van
(vak) collega’s. We zit in Nederland en alles heeft een formele terminologie, en als de handhaver de kunst van toepassen niet beheerst…..

Autorijschool Rawand|30.01.14|13:40

enige land die echt heel raar doet is Nederland, 5400 euro geven voor de cursus en na 5 jaar moet iedere instructeur weer examen doen grappig is dat 1x proef examen doen en dat kost 220 euro en wordt niet meegeteld en daarna moet nog en examen doen en dat kost ook 220 euro dus belachelijk vind ik en niemand hier over iets zegt of doet

stefan zaal|30.01.14|14:23

en wat dan het mooiste is… de opleiding kost vele malen meer dan de bekeuring waarop de pakkans geen percentage is maar een promillage… dus… heb ik het idee dat we het verkeerd aanpakken???? ik zeg bij ieder examen CBR het bewijs moeten tonen… niet kunnen tonen is een telefoontje naar de politie. haal iedere rijschool van de weg, ze rijden meestal in de buurt van een CBR en regelmatige passen controle. neemt de pakkans toe zal het aantal onbevoegde instructeurs afnemen.

Guido Seegers|30.01.14|15:15

Dag Stefan. Helemaal met je eens. Op die manier worden de instructeurs die aan de wettelijke verplichtingen voldoen ‘beloond’.

John van den Kieboom|30.01.14|15:23

Het CBR is geen controlerende instantie. Daarnaast als het CBR constateert dat een instructeur geen geldige WRM pas heeft is er nog niets aan de hand. De politie zou toch de instructeur in kwestie op heterdaad moeten betrappen. Je kunt iemand die dronken is ook niet bekeuren wegens rijden onder invloed als deze in de kroeg zit. Grootscheepse controles zie ik ook niet komen. Als er ergens een controle, waarop dan ook is, weet ik dat via de sociale media binnen 5 minuten.

John van den Kieboom|30.01.14|15:24

Let wel. Ik ben voorstander van controles hoor. Ik heb voor mijn bijscholingen tot nu toe al 2 x meer bijscholingsuren gevolgd dan nodig is. Maar ik geloof nu eenmaal niet dat men echt gaat controleren.

Mario van der Meer|30.01.14|17:48

Zou die meneer uit Duiven geen les meer kunnen geven, zou die het verleerd zijn? Ik denk dat ie het beter doet dan een jochie die net zijn instructiepas heeft gehaald. Nu wel lekker met z’n allen gaan zitten zeiken dat er gehandhaafd moet worden en vervolgens blij zijn en denken weer een concurrent minder? CBR de politie laten bellen? Ik weet niet wat ik lees, waren we niet met z’n

hassan b|30.01.14|17:53

bijscholing is goed maar de bevoegdheid verliezen is een ramp,
dat komt nergens voor geen een beroep, ik weet niet welke gek dit heeft ingevoerd
mvg hans

Mario van der Meer|30.01.14|17:55

in opspraak tegen de nieuwe WRM? Bla bla bla handhaven rookverbod, handhaven toeslagenwet, handhaven dit en dat……pfff We komen toezichthouders tekort! Laat Den Haag maar lullen!

Mario van der Meer|30.01.14|20:20

John ben je nu een betere instructeur?

Ronald Van Drimmelen|30.01.14|21:32

390 boete is wel goedkoper dan de bijscholingen… Ach ik ga toch maar voor de bijscholingen

Ger van den Berk|30.01.14|22:16

Er werd aangegeven dat er 1200 rijinstructeurs zouden zijn waarvan de bevoegdheid verlopen was ( nu dus 1199 ) Jammer dat een voorzitter van de VRB dat zo maar aanneemt van de kaderscholen die juist hier bij gebaat zijn om meer nieuwe cursisten op de weg er bij te zetten.
Je moet nooit zo snel met getallen gooien als je zelf de boel niet op orde hebt of in dit geval gecontroleerd hebt.
Zoals de VRB riep dat ze 1200 leden hadden en achteraf bleek dat er maar 250 te zijn.
Zie hun eigen site.

John van den Kieboom|30.01.14|22:19

@ Mario van der Meer,

Nee, ik ben door die bijscholing geen betere instructeur. Niemand wordt beter van die bijscholingen en zeker niet van de praktijkbegeleiding. Dat is ook wat er in het onderzoek, dat uitgevoerd is in opdracht van onze minister, gesteld wordt. Maar diezelfde minister blijft maar roepen dat de verkeersveiligheid beter wordt van deze bijscholingen. Wel vreemd dat het aantal verkeersslachtoffers 6 jaar na invoering van deze onzin juist gestegen is.

Ray K|31.01.14|10:05

@rijschool jansen,

Dus jij bent meegenomen naar het politiebureau?
Aanhouden is n.l. ook anders dan staande houden……….

Jos Gerritsen|31.01.14|19:32

Veel kinderachtige reacties van collega instructeurs. Ter overdenking: Wat is belangrijker:
Opleiden voor het rijbewijs of opleiden tot veilige verkeersdeelnemers!
We moeten niet oordelen over mensen die met goede bedoelingen een foutje maken, maar zelf zorgen dat we kwaliteit leveren!

Hennie Budding|01.02.14|14:12

Maar het ergste is als je voor het examen en auto ongeluk krijg en je ben niet in staat je examen te doen ben je wel je bevoegheid kwijt.

Frans Keereweer|03.02.14|09:14

Al deze commentaren lezende weet ik uit regelmatige gesprekken met agenten in opleiding, dat deze agenten in hun boeken GEEN ene afbeelding hebben van iets wat ook maar lijkt op datgene wat ze bij een lesauto moeten controleren. Er wordt b.v. ook niet gevraagd naar de legitimatie van de leerling behalve als het gaat om een aantrekkelijke dame verder weet hij totaal niet waar hij mee bezig is, mijns inziens zou dit eerst een moeten veranderen

Raymond van Buren|07.02.14|23:39

met verlopen instructie bewijs toch les geven is dat niet een beetje concurrentie vervalsing?

Na GERUCHTEN zouden de papieren al in 2004 zijn verlopen. Hoeveel uren en kosten hebben we moeten maken en hoeveel inkomsten hebben we misgelopen om dat we onze bijscholing up to date houden over een periode van 10 jaar.

Het boete bedrag stelt dan niks voor.

Paola Todde|20.02.14|17:08

Het schijnt dat deze instructeur diploma’s heeft. Zijn deze diploma’s niet meer geldig dan? Dit is toch een vorm van discriminatie?
En er word gezegd dat VRB voor de rijscholen opkomt. Daar is niks van te merken. En niet alleen VRB maar ook Stichting Rijschool Belang. En wel ieder jaar de contributie ontvangen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.