Rijschoolbranche leidt 1,2 procent meer B-kandidaten op

Het aantal kandidaten dat door de rijschoolbranche is afgeleverd met het B-certificaat op zak, is licht gestegen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBR. Met 201.506 personen werden exact 2.371 B-opleidingen méér afgerond dan in 2012 het geval was. Een stijging van 1,2 procent. Na het rampjaar 2010 is het er wat leerlingenaantallen in die categorie betreft niet extreem op vooruitgegaan, maar achteruitgang is ook niet aan de orde. Te vrezen valt wel voor de leerlingenaantallen van 2014. Vorig jaar werden immers ruim 10 procent minder theorie-certificaten uitgedeeld dan een jaar eerder. 

Het aantal leerlingen dat voor het theorie-examen slaagt, is een goede indicator voor het toekomstige aantal rijbewijsbezitters dat in de praktijk wordt afgeleverd. Omdat er vorig jaar veel minder leerlingen hun theoretisch examen haalden, zullen dit jaar als gevolg daarvan ook minder personen met hun praktijkexamen aan de slag gaan. Het aantal B-leerlingen dat slaagde voor het theorie-examen daalde met 10,6 procent van 246.788 in 2012 naar 220.601 kandidaten in het afgelopen jaar.

B-rijbewijs

Het aantal leerlingen dat afgelopen jaar in het bezit kwam van een B-rijbewijs nam met 1,2 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Opmerkelijk is de hoeveelheid faalangstexamens die in 2013 met goed resultaat werden afgerond. Daar was afgelopen jaar een groei te zien van maar liefst 56 procent. Waar het in 2012 nog om 6.655 leerlingen ging, waren het er vorig jaar 10.405.

Het aantal leerlingen dat alleen via de gebruikelijke weg (inclusief RIS) het rijbewijs behaalde, liet een lichte daling zien van 0,7 procent. De aantallen gingen van 192.480 in 2012 naar 191.101 in 2013.

Motorrijbewijs

De motorrijschoolbranche had het zwaar te verduren het afgelopen jaar. Via het AVD-examen werden 18.558 motorrijders met een diploma afgeleverd, ruim 40 procent minder dan in 2012. Die afname is gedeeltelijk toe te schrijven aan de enorme stijging die het jaar ervoor plaatsvond. Veel jongeren onder de 24 jaar gingen nog vóór de wijziging van de regels hun rijbewijs halen, omdat leerlingen tegenwoordig minimaal 24 moeten zijn om voor hun A-onbeperkt rijbewijs in aanmerking te komen. Daarnaast is het aantal motorrijbewijskandidaten sterk afhankelijk van de van de economie gebleken.

Het aantal nieuwe bromfietsers is stabiel gebleven. Met 23.031 voldoendes voor de praktijkexamens, gingen welgeteld 8 personen méér de weg op in het bezit van het bromfietsrijbewijs dan een jaar eerder het geval was.

Vrachtautorijbewijs

Met de transportrijscholen gaat het dramatisch slecht. Vorig jaar werden slechts 629 nieuwe buschauffeurs opgeleid. Dan zijn er nog eens 18 minder dan in 2012, wat ook al een rampjaar voor de sector was. Het vrachtautorijbewijs C werd 5757 keer uitgereikt aan examenkandidaten tegenover 6219 keer in 2012. Een daling van 7,4 procent.

Ook de CE/DE/LZV-opleidingen hebben het nog steeds heel erg moeilijk, zo blijkt uit de data. Vorig jaar werden in de drie categorieën bij elkaar 4.921 leerlingen opgeleid, terwijl het er het afgelopen jaar nog maar 4.310 waren. Een daling van ruim 12 procent.

Niet afgenomen

De weersomstandigheden waren vorig jaar wat beter om praktijkexamen te doen dan in 2012 het geval was. Mede door de zachte wintermaanden en het stijgende gebruik van winterbanden, daalde het aantal niet afgenomen praktijkexamens van 13.157 naar 11.776. Ter vergelijking: in het rampjaar 2010 gooide het weer in 70.708 gevallen roet in het eten. De winter was dat jaar extreem koud en er viel bijzonder veel sneeuw, wat het afnemen van praktijkexamens in die periode bemoeilijkte.

In het totaal heeft het CBR vorig jaar 1.165.952 examens voor de motor, auto en bromfiets afgenomen, inclusief toetsen en exclusief nadere onderzoeken. Dat is 9 procent minder dan in 2012.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “Rijschoolbranche leidt 1,2 procent meer B-kandidaten op”

Henk Brauers|14.02.14|09:09

Opmerkelijk, verdubbeling van het aantal faalangstexamen. Wordt dit product wel gebruikt waarvoor het bedoeld is. Of wordt het ingezet om het slagingspercentage op te krikken? Of hogere inkomsten te generen gelet op de soms wel exorbitante bedragen die hiervoor geteld worden. Of omdat men de ll. voorhoudt dat de moeilijkheidsfactor lager is? Men zeker is dat er een “vaste” examinator ingezet wordt? Kortom een mooi product dat door sommigen oneigenlijk wordt gebruikt

Ronaldo Cok|14.02.14|14:51

En zo is dat Henk

Bert de Weerd|15.02.14|19:34

En datzelfde geld voor de TTT

John van den Kieboom|16.02.14|16:02

Helemaal met je eens Bert.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschoolbranche leidt 1,2 procent meer B-kandidaten op | RijschoolPro

Rijschoolbranche leidt 1,2 procent meer B-kandidaten op

Het aantal kandidaten dat door de rijschoolbranche is afgeleverd met het B-certificaat op zak, is licht gestegen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBR. Met 201.506 personen werden exact 2.371 B-opleidingen méér afgerond dan in 2012 het geval was. Een stijging van 1,2 procent. Na het rampjaar 2010 is het er wat leerlingenaantallen in die categorie betreft niet extreem op vooruitgegaan, maar achteruitgang is ook niet aan de orde. Te vrezen valt wel voor de leerlingenaantallen van 2014. Vorig jaar werden immers ruim 10 procent minder theorie-certificaten uitgedeeld dan een jaar eerder. 

Het aantal leerlingen dat voor het theorie-examen slaagt, is een goede indicator voor het toekomstige aantal rijbewijsbezitters dat in de praktijk wordt afgeleverd. Omdat er vorig jaar veel minder leerlingen hun theoretisch examen haalden, zullen dit jaar als gevolg daarvan ook minder personen met hun praktijkexamen aan de slag gaan. Het aantal B-leerlingen dat slaagde voor het theorie-examen daalde met 10,6 procent van 246.788 in 2012 naar 220.601 kandidaten in het afgelopen jaar.

B-rijbewijs

Het aantal leerlingen dat afgelopen jaar in het bezit kwam van een B-rijbewijs nam met 1,2 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Opmerkelijk is de hoeveelheid faalangstexamens die in 2013 met goed resultaat werden afgerond. Daar was afgelopen jaar een groei te zien van maar liefst 56 procent. Waar het in 2012 nog om 6.655 leerlingen ging, waren het er vorig jaar 10.405.

Het aantal leerlingen dat alleen via de gebruikelijke weg (inclusief RIS) het rijbewijs behaalde, liet een lichte daling zien van 0,7 procent. De aantallen gingen van 192.480 in 2012 naar 191.101 in 2013.

Motorrijbewijs

De motorrijschoolbranche had het zwaar te verduren het afgelopen jaar. Via het AVD-examen werden 18.558 motorrijders met een diploma afgeleverd, ruim 40 procent minder dan in 2012. Die afname is gedeeltelijk toe te schrijven aan de enorme stijging die het jaar ervoor plaatsvond. Veel jongeren onder de 24 jaar gingen nog vóór de wijziging van de regels hun rijbewijs halen, omdat leerlingen tegenwoordig minimaal 24 moeten zijn om voor hun A-onbeperkt rijbewijs in aanmerking te komen. Daarnaast is het aantal motorrijbewijskandidaten sterk afhankelijk van de van de economie gebleken.

Het aantal nieuwe bromfietsers is stabiel gebleven. Met 23.031 voldoendes voor de praktijkexamens, gingen welgeteld 8 personen méér de weg op in het bezit van het bromfietsrijbewijs dan een jaar eerder het geval was.

Vrachtautorijbewijs

Met de transportrijscholen gaat het dramatisch slecht. Vorig jaar werden slechts 629 nieuwe buschauffeurs opgeleid. Dan zijn er nog eens 18 minder dan in 2012, wat ook al een rampjaar voor de sector was. Het vrachtautorijbewijs C werd 5757 keer uitgereikt aan examenkandidaten tegenover 6219 keer in 2012. Een daling van 7,4 procent.

Ook de CE/DE/LZV-opleidingen hebben het nog steeds heel erg moeilijk, zo blijkt uit de data. Vorig jaar werden in de drie categorieën bij elkaar 4.921 leerlingen opgeleid, terwijl het er het afgelopen jaar nog maar 4.310 waren. Een daling van ruim 12 procent.

Niet afgenomen

De weersomstandigheden waren vorig jaar wat beter om praktijkexamen te doen dan in 2012 het geval was. Mede door de zachte wintermaanden en het stijgende gebruik van winterbanden, daalde het aantal niet afgenomen praktijkexamens van 13.157 naar 11.776. Ter vergelijking: in het rampjaar 2010 gooide het weer in 70.708 gevallen roet in het eten. De winter was dat jaar extreem koud en er viel bijzonder veel sneeuw, wat het afnemen van praktijkexamens in die periode bemoeilijkte.

In het totaal heeft het CBR vorig jaar 1.165.952 examens voor de motor, auto en bromfiets afgenomen, inclusief toetsen en exclusief nadere onderzoeken. Dat is 9 procent minder dan in 2012.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “Rijschoolbranche leidt 1,2 procent meer B-kandidaten op”

Henk Brauers|14.02.14|09:09

Opmerkelijk, verdubbeling van het aantal faalangstexamen. Wordt dit product wel gebruikt waarvoor het bedoeld is. Of wordt het ingezet om het slagingspercentage op te krikken? Of hogere inkomsten te generen gelet op de soms wel exorbitante bedragen die hiervoor geteld worden. Of omdat men de ll. voorhoudt dat de moeilijkheidsfactor lager is? Men zeker is dat er een “vaste” examinator ingezet wordt? Kortom een mooi product dat door sommigen oneigenlijk wordt gebruikt

Ronaldo Cok|14.02.14|14:51

En zo is dat Henk

Bert de Weerd|15.02.14|19:34

En datzelfde geld voor de TTT

John van den Kieboom|16.02.14|16:02

Helemaal met je eens Bert.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.