groen instructeursbewijs

Rijinstructeurs met groene WRM-pas blijven actief in branche

Een grote groep rijinstructeurs met een groene instructeurspas gaat nog niet met pensioen. Dat blijkt uit de vraag naar WRM-bijscholing onder de houders ervan. Instructeurs met dat bewijs die vóór 2 januari 1945 geboren zijn, moeten immers nog voor 1 juni 2014 aan de bijscholingsplicht voldoen als ze ook ná die datum rijles willen blijven geven. “Het zijn er veel meer dan ik had gedacht”, zo laat Arnold Beumer van de LBVI weten. “Er zo’n 700 tot 800 instructeurs met een groen bewijs rond, als het er niet meer zijn. Wij schatten dat twintig procent daarvan ervoor kiest om door te blijven rijden.”

Volgens Beumer gaat het voornamelijk om 69-plussers die moéten doorwerken, omdat ze tijdens hun werk als rijinstructeur geen pensioen hebben opgebouwd. “Het is een groep die nog nooit is bijgeschoold. Dus daar heb je als opleider een behoorlijke kluif aan.”

Instructeurspas

Bij de LBVI hebben zich naar zeggen van de voorzitter inmiddels tientallen groene pashouders gemeld voor deelname aan de WRM-bijscholing. “Enkelen van hen hebben op dit moment al aan de plicht voldaan, maar de grootste groep moet dus nog komen.”

Volgens Beumer zijn het voornamelijk de twijfelaars die recent de knoop hebben doorgehakt. “Er zijn erbij van wie ik nooit had gedacht dat ze na 1 juni van dit jaar door zouden gaan met hun werk. Want als je de 70 gepasseerd bent en je kunt jezelf redden, dan wordt het toch wel eens tijd om op te houden. Maar als je om financiële redenen door moet blijven werken, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.”

Aanmeldingen

Ook bij Jongepier Mobility Masters is de vraag naar bijscholing onder de houders van de groene instructeurspassen merkbaar, zo laat Jolanda van Vulpen weten. “We hebben in de afgelopen vier jaar zo’n vijftig aanmeldingen gehad en er komen er her en der nog steeds binnen.”

Hoeveel van die personen uiteindelijk aan de bijscholingsplicht zullen voldoen, is volgens Van Vulpen lastig in te schatten. “Sommigen maken het traject niet af, omdat ze bijvoorbeeld ziek worden of zakken voor de praktijktoets en geen herintrederstraject meer gaan doen. Maar ik krijg ook nog geregeld telefoontjes van instructeurs die dik in de zeventig zijn en zeggen zich nog zó goed te voelen en het werk nog steeds leuk vinden om te doen. Zij zullen het traject waarschijnlijk wel afronden.”

Rijles

Volgens Van Vulpen zijn het vooral de senioren die niet achter de spreekwoordelijke geraniums willen gaan zitten, die zich voor de WRM-bijscholing aanmelden. “Het werken met jonge mensen houdt ze zelf jong, zo horen we vaak. Of ze willen hun eigen kleinkinderen nog rijles kunnen geven.”

Ook bij Jongepier merken ze dat de keuze om al dan niet door te gaan vaak op de lange baan geschoven wordt. “Dat is ook zo met de gewone bewijzen. Maar bij de groep 69-plussers is de moeilijkheid dat ze zich soms pas op het laatste moment realiseren wat de kosten voor de bijscholing zijn. Daar hebben ze immers nooit over na hoeven denken. Dat geld moeten dan snel ergens vandaan halen, anders houdt het op.”

Opleiding

Bij het IBKI staat de teller van het aantal instructeurs met een groene pas dat de lesbevoegdheid heeft verlengd inmiddels op zestien, zo laat een woordvoerder weten. “Het gaat om personen die nu al aan de bijscholingsplicht van zes dagdelen theoretische bijscholing en twee keer praktijk hebben voldaan.” Het IBKI verwacht dat nog enkele tientallen rijinstucteurs van de groep met groene passen het bijscholingstraject voor 1 juni zullen afronden.

Na die datum zal het IBKI-bestand dus zijn uitgebreid. “Groene pashouders zijn bij ons niet geregistreerd, omdat ze nooit met bijscholing te maken hebben gehad. Hoe groot die groep precies is, is ons dan ook onbekend”, zo laat een woordvoerder weten. “Maar wij krijgen na 1 juni dus de gegevens van instructeurs die bij ons vooralsnog onbekend waren in ons bestand.”

Toestroom

Ook Gijs Kantelberg van de VerkeersAcademie zegt een flinke toestroom te verwachten van het aantal instructeurs dat aan de lijst van het IBKI wordt toegevoegd. “Wij verwachten dat er 500 tot 600 instructeurs van 69 jaar en ouder door zullen gaan. Bij ons zijn inmiddels immers zo’n 250 aanmeldingen gedaan. Dat aantal verbaast me in positieve zin.”

Volgens Kantelberg zijn het voornamelijk de ‘ouderwetse beroepsgekken’ die besluiten om deel te nemen aan de bijscholing. “Hele gemotiveerde, positieve mensen, die er bewust voor hebben gekozen om parttime of fulltime door te gaan.” Maar ook hij voorziet een hoop werk. “Bijscholing van die groep instructeurs is héél hard nodig, omdat dat gedurende hun loopbaan nog nooit hebben hoeven doen.”

Registratie

Om in Nederland als rijinstructeur te mogen werken, is een WRM-certificaat nodig. Het document is vijf jaar lang geldig en om het te kunnen verlengen, moet aan de bijscholingsplicht worden voldaan. Maar voor de houders van het groene instructeursbewijs gelden andere regels. Die documenten werden in het verleden met een onbeperkte bevoegdheid aan rijinstructeurs afgegeven. Diegenen die een groene pas hebben én geboren zijn vóór 2 januari 1945, behouden hun bevoegdheid tot 1 juni van dit jaar, zonder dat ze bijscholing hoeven te volgen.

Maar de instructeurs die ook ná die datum het beroep van rijinstructeur uit willen blijven oefenen, moeten van tevoren de volledig bijscholing voor vijf jaar afgerond hebben.

Roosmarijn Dierick

Boek nu direct uw WRM-bijscholing via: www.verkeerspro.nl/academy

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “Rijinstructeurs met groene WRM-pas blijven actief in branche”

Ben begin vorige week voor een algemene controle en een blaastest stil gezet, en toonde de agent daarbij mijn groene WRM pas (uit 1977) en rijbewijs. (leerling legitimeerde zich ook keurig) Wat denk je? De P van prima voor de blaastest, groene WRM pas
werd bekeken en met een zelfde “prima” weer aan mij overhandigd…….Heb ik daarvoor mijn tot 2017 geldige “bevoegdheidspas” bij me??

rij bewijs|27.02.14|18:51

Aris als je die andere pas heb, waarom geef je dan die groene pas aan oom agent bijdehandje

Jaco van der Male|28.02.14|07:29

De groene WRM pas is nog geldig tot 1 juni 2014 vandaar prima, dat je daar naast ook een geldige pas hebt tot 2017 is ook prima

Peter van Berge|01.03.14|22:29

Prima Aris! P

Haha

Groet Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijinstructeurs met groene WRM-pas blijven actief in branche | RijschoolPro
groen instructeursbewijs

Rijinstructeurs met groene WRM-pas blijven actief in branche

Een grote groep rijinstructeurs met een groene instructeurspas gaat nog niet met pensioen. Dat blijkt uit de vraag naar WRM-bijscholing onder de houders ervan. Instructeurs met dat bewijs die vóór 2 januari 1945 geboren zijn, moeten immers nog voor 1 juni 2014 aan de bijscholingsplicht voldoen als ze ook ná die datum rijles willen blijven geven. “Het zijn er veel meer dan ik had gedacht”, zo laat Arnold Beumer van de LBVI weten. “Er zo’n 700 tot 800 instructeurs met een groen bewijs rond, als het er niet meer zijn. Wij schatten dat twintig procent daarvan ervoor kiest om door te blijven rijden.”

Volgens Beumer gaat het voornamelijk om 69-plussers die moéten doorwerken, omdat ze tijdens hun werk als rijinstructeur geen pensioen hebben opgebouwd. “Het is een groep die nog nooit is bijgeschoold. Dus daar heb je als opleider een behoorlijke kluif aan.”

Instructeurspas

Bij de LBVI hebben zich naar zeggen van de voorzitter inmiddels tientallen groene pashouders gemeld voor deelname aan de WRM-bijscholing. “Enkelen van hen hebben op dit moment al aan de plicht voldaan, maar de grootste groep moet dus nog komen.”

Volgens Beumer zijn het voornamelijk de twijfelaars die recent de knoop hebben doorgehakt. “Er zijn erbij van wie ik nooit had gedacht dat ze na 1 juni van dit jaar door zouden gaan met hun werk. Want als je de 70 gepasseerd bent en je kunt jezelf redden, dan wordt het toch wel eens tijd om op te houden. Maar als je om financiële redenen door moet blijven werken, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.”

Aanmeldingen

Ook bij Jongepier Mobility Masters is de vraag naar bijscholing onder de houders van de groene instructeurspassen merkbaar, zo laat Jolanda van Vulpen weten. “We hebben in de afgelopen vier jaar zo’n vijftig aanmeldingen gehad en er komen er her en der nog steeds binnen.”

Hoeveel van die personen uiteindelijk aan de bijscholingsplicht zullen voldoen, is volgens Van Vulpen lastig in te schatten. “Sommigen maken het traject niet af, omdat ze bijvoorbeeld ziek worden of zakken voor de praktijktoets en geen herintrederstraject meer gaan doen. Maar ik krijg ook nog geregeld telefoontjes van instructeurs die dik in de zeventig zijn en zeggen zich nog zó goed te voelen en het werk nog steeds leuk vinden om te doen. Zij zullen het traject waarschijnlijk wel afronden.”

Rijles

Volgens Van Vulpen zijn het vooral de senioren die niet achter de spreekwoordelijke geraniums willen gaan zitten, die zich voor de WRM-bijscholing aanmelden. “Het werken met jonge mensen houdt ze zelf jong, zo horen we vaak. Of ze willen hun eigen kleinkinderen nog rijles kunnen geven.”

Ook bij Jongepier merken ze dat de keuze om al dan niet door te gaan vaak op de lange baan geschoven wordt. “Dat is ook zo met de gewone bewijzen. Maar bij de groep 69-plussers is de moeilijkheid dat ze zich soms pas op het laatste moment realiseren wat de kosten voor de bijscholing zijn. Daar hebben ze immers nooit over na hoeven denken. Dat geld moeten dan snel ergens vandaan halen, anders houdt het op.”

Opleiding

Bij het IBKI staat de teller van het aantal instructeurs met een groene pas dat de lesbevoegdheid heeft verlengd inmiddels op zestien, zo laat een woordvoerder weten. “Het gaat om personen die nu al aan de bijscholingsplicht van zes dagdelen theoretische bijscholing en twee keer praktijk hebben voldaan.” Het IBKI verwacht dat nog enkele tientallen rijinstucteurs van de groep met groene passen het bijscholingstraject voor 1 juni zullen afronden.

Na die datum zal het IBKI-bestand dus zijn uitgebreid. “Groene pashouders zijn bij ons niet geregistreerd, omdat ze nooit met bijscholing te maken hebben gehad. Hoe groot die groep precies is, is ons dan ook onbekend”, zo laat een woordvoerder weten. “Maar wij krijgen na 1 juni dus de gegevens van instructeurs die bij ons vooralsnog onbekend waren in ons bestand.”

Toestroom

Ook Gijs Kantelberg van de VerkeersAcademie zegt een flinke toestroom te verwachten van het aantal instructeurs dat aan de lijst van het IBKI wordt toegevoegd. “Wij verwachten dat er 500 tot 600 instructeurs van 69 jaar en ouder door zullen gaan. Bij ons zijn inmiddels immers zo’n 250 aanmeldingen gedaan. Dat aantal verbaast me in positieve zin.”

Volgens Kantelberg zijn het voornamelijk de ‘ouderwetse beroepsgekken’ die besluiten om deel te nemen aan de bijscholing. “Hele gemotiveerde, positieve mensen, die er bewust voor hebben gekozen om parttime of fulltime door te gaan.” Maar ook hij voorziet een hoop werk. “Bijscholing van die groep instructeurs is héél hard nodig, omdat dat gedurende hun loopbaan nog nooit hebben hoeven doen.”

Registratie

Om in Nederland als rijinstructeur te mogen werken, is een WRM-certificaat nodig. Het document is vijf jaar lang geldig en om het te kunnen verlengen, moet aan de bijscholingsplicht worden voldaan. Maar voor de houders van het groene instructeursbewijs gelden andere regels. Die documenten werden in het verleden met een onbeperkte bevoegdheid aan rijinstructeurs afgegeven. Diegenen die een groene pas hebben én geboren zijn vóór 2 januari 1945, behouden hun bevoegdheid tot 1 juni van dit jaar, zonder dat ze bijscholing hoeven te volgen.

Maar de instructeurs die ook ná die datum het beroep van rijinstructeur uit willen blijven oefenen, moeten van tevoren de volledig bijscholing voor vijf jaar afgerond hebben.

Roosmarijn Dierick

Boek nu direct uw WRM-bijscholing via: www.verkeerspro.nl/academy

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “Rijinstructeurs met groene WRM-pas blijven actief in branche”

Ben begin vorige week voor een algemene controle en een blaastest stil gezet, en toonde de agent daarbij mijn groene WRM pas (uit 1977) en rijbewijs. (leerling legitimeerde zich ook keurig) Wat denk je? De P van prima voor de blaastest, groene WRM pas
werd bekeken en met een zelfde “prima” weer aan mij overhandigd…….Heb ik daarvoor mijn tot 2017 geldige “bevoegdheidspas” bij me??

rij bewijs|27.02.14|18:51

Aris als je die andere pas heb, waarom geef je dan die groene pas aan oom agent bijdehandje

Jaco van der Male|28.02.14|07:29

De groene WRM pas is nog geldig tot 1 juni 2014 vandaar prima, dat je daar naast ook een geldige pas hebt tot 2017 is ook prima

Peter van Berge|01.03.14|22:29

Prima Aris! P

Haha

Groet Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.