‘De vier letters van de ANWB brengen ook druk met zich mee’

ANWB Rijopleiding heeft begin deze maand uitgebreid met de drieëntwintigste franchisenemer. Door de komst van de nieuwe vestiging in Almere en de Gooi en Vechtstreek, is een belangrijke ‘witte vlek’ op de Nederlandse kaart ingevuld. “Alleen nog de driehoek Noordoostpolder-Harderwijk-Lelystad en de regio Hengelo-Almelo-Enschede en dan hebben we landelijke dekking gerealiseerd”, aldus directeur Sander Borsten. Binnen twee jaar wil hij de franchise-organisatie op vijftig plekken in het land zien zitten.

“Om dat doel te bereiken moeten we afspraken maken over locaties die bij bestaande ondernemers binnen de contracten vallen, maar waar momenteel weinig gereden wordt. Dat is iets waar we het komende jaar heel erg op in gaan zetten. En de gesprekken zijn al gaande, dus ik verwacht dat de doelstelling gehaald zal worden”, zo laat Borsten weten.

Rijschool

De ANWB Rijopleiding-directeur stelt met rijschoolhouder Erik Kemp een goede franchise-ondernemer te hebben gevonden die de gebieden Almere, het Gooi en de Vechtstreek kan exploiteren. “Hij heeft al jaren een eigen rijschool in Lelystad met twaalf instructeurs in dienst. Hij heeft dus ervaring en kennis van de markt, maar heeft ook bewezen een gedegen ondernemer te zijn. Dat is waar wij naar op zoek zijn.”

Voor Kemp is sinds zijn aansluiting bij de ANWB dus een dubbele rol weggelegd: franchisenemer van ANWB Rijopleiding alsook rijschoolhouder van zijn eigen rijschool voor veelal de beroepsmatige markt. “Ik ga er vanuit dat ik ook bij de ANWB zelfstandig ondernemer in eigen vestiging blijf, al snap ik dat ik wel wat meer gebonden zal zijn. Maar onderhandelen, dat hoort erbij.” Hij voegt toe: “Er kan overigens geen sprake zijn van belangenverstrengeling. Het zijn twee aparte BV’s, aparte bedrijfspanden, aparte werkgebieden en aparte instructeurs. Als een instructeur van mijn eigen rijschool ziek wordt, mag ik bijvoorbeeld geen ANWB-instructeur tijdelijk overhevelen.”

Branche

Door de samenwerking met ANWB Rijopleiding wil Kemp bijdragen aan professionalisering van de branche, zo stelt hij. “Er is sprake van grote versnippering. Om dat tegen te gaan kunnen we een partij als de ANWB goed gebruiken. De organisatie heeft een goede naam als het gaat om verkeersveiligheid en mensen zijn er vertrouwd mee.”

“Ik heb me daarnaast aangesloten om de consument te laten zien dat het ook anders kan. Dat het de prijs-kwaliteitverhouding is die telt. Dat het misschien wat meer moet kosten, maar dat daar kwaliteit tegenover staat. Daar schort het de laatste jaren nogal eens aan binnen ons vakgebied.”

Prijzen

Directeur Borsten zegt geen prijsvechter te willen zijn. “Maar we hoeven ook niet de duurste te zijn. Daar is een goede balans in gevonden. We hoeven en willen onze rijlessen niet voor 30 euro verkopen, dus bieden we in ruil daarvoor kwaliteit. Een uurtje rijles is een uurtje rijles, maar wij laten zien beter te zijn dan de rijschool van op de hoek”.

“Consumenten verwachten veel bij de naam ANWB”, zo stelt Kemp. “Het heeft bekendheid, dus het verwachtingspatroon is anders. Ik voel dan ook wel enige druk die de vier letters van zijn nieuwe bedrijf met zich meebrengen. De ANWB heeft bekendheid, dus het verwachtingspartoon is anders. De klant kiest voor de ANWB en op die extra kwaliteit mag hij ook rekenen. Dat is een uitdaging, maar geeft ook vertrouwen.”

Franchise

Belangrijk in de strategie van ANWB Rijopleiding is de examengarantie: het eerste herexamen is standaard gratis. “Daarmee laten we zien echt in ons eigen product te geloven. Dat is de uitstraling die je als rijopleider wil hebben en de boodschap die je uit wil dragen naar potentiële leerlingen toe. Het wekt vertrouwen en trekt kandidaten naar je toe”, aldus de franchisenemer.

ANWB Rijopleiding zegt 80 tot 90 procent van de leerlingen van haar franchisenemers aan te leveren. “Maar hoe beter de ondernemer onderneemt, hoe meer personen ook via de eigen wegen binnenkomen”, zo gelooft Kemp. “Verzekerd van een volle auto ben je nooit. Maar als ik al zie hoeveel aanmeldingen er zijn voor onze open dagen, dan wordt de potentie duidelijk en weet ik zeker dat ik kan blijven rijden. Er zijn kansen genoeg.”

Leerlingen

Over het minimum aantal leerlingen dat de ANWB periodiek aan franchisers levert, is niets op schrift gesteld. Borsten: “Maar op basis van demografische gegevens kunnen we het marktpotentieel precies uitrekenen. We weten dat de markt er is. Die moet alleen binnengehaald worden. Dat is wat een ondernemer als het goed is altijd al deed. Nu is het alleen onder de naam van onze vier letters. Zo ook in het geval van Erik Kemp.”

Het pand van de ANWB in Naarden is inmiddels officieel geopend. Vanaf aanstaande zaterdag vinden de landelijke open dagen van ANWB Rijopleiding plaats, waarbij potentiële leerlingen op 35 locaties proeflessen van een half uur kunnen volgen. “Met bijna drieduizend aanmeldingen zitten we ruimschoots over het aantal van vorig jaar heen”, zo laat de directeur weten.

Marktgebied

Naast zijn streven om de rijschoolbranche te verbeteren, zijn het ook commerciële motieven die Kemp de keuze heeft doen maken. “Je wordt een serieuze speler en krijgt marktgebied. Uiteraard wil ook ik winst maken.” Voornamelijk in het Gooi ziet hij hiertoe grote kansen. “Het is een gebied waar mensen nog bereid zijn een fatsoenlijke lesprijs te betalen omdat ze kwaliteit herkennen en waarderen. We houden bij onze prijsstelling dan ook andere aanbieders in het gebied in de gaten en zetten daarbij een zo concurrerend mogelijke prijs neer.”

Eind vorig jaar liet de ANWB weten binnen een paar jaar een marktaandeel van tien procent te willen halen. Het bereiken van het geformuleerde streven is volgens directeur Bosten nog steeds mogelijk. “We moeten zorgen dat we de landelijke dekking snel voor elkaar hebben en in de huidige vestigingen groei laten zien. Vorig jaar forceerden we een trendbreuk: we stegen bijna een procent in marktaandeel en zagen een omzetverhoging van 6 procent. Dit door nadruk te leggen op onze vernieuwde website en verschillende grote reclamecampagnes en activiteiten. De tien procent moet dus mogelijk zijn.”

Onderneming

Voornamelijk het ANWB-gevoel is de kracht achter het rijbewijsconcept, zo stelt Borsten. “We bieden kwalitatief goede rijlessen, maar maken er daarnaast gebruik van dat we schakel in een grote keten zijn. Ouders die de rijopleiding van hun kinderen betalen, zijn bijvoorbeeld lid van de ANWB. De jongeren kunnen in dat geval dus rekenen op extra ledenkorting.”

Borsten: “Daarnaast zitten we in een middenpositie: we bevinden ons tussen de schoolprogramma’s en autoverzekeringen in en houden de naam ANWB dus ook bij de 16 tot 24-jarigen levend en actief.”

Roosmarijn Dierick

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “‘De vier letters van de ANWB brengen ook druk met zich mee’”

Michael Sonderman|20.03.14|21:20

Ze waren in het Gooi en Almere toch al actief?

A.N.H. Rijopleidingen Amsterdam B.V.
Rijschoolnummer: 0040R8 tot 75 examens. 1e examens 36 – 40. Herexamens 61 – 65

Trouwens, waar zijn de reacties van eerder vandaag?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.