Tweede Kamer steunt wetsvoorstel invoering tractorrijbewijs
De Tweede Kamer steunt het wetsvoorstel tot invoering van het T-rijbewijs voor landbouw- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid. Dat bleek donderdag tijdens een plenair debat in de Kamer. Aanstaande dinsdag stemmen de Kamerleden officieel over het voorstel van minister Schultz van Haegen. Vorig jaar al ging het kabinet akkoord met de implementatie.
Jaarlijks vallen er gemiddeld vijftien doden en honderd gewonden bij verkeersongevallen met trekkers. Volgens de woordvoerders tijdens het debat valt het niet goed uit te leggen dat 16-jarigen momenteel de openbare weg op mogen met soms grote en zware voertuigen, zonder te beschikken over een rijbewijs. De invoering van het trekkerrijbewijs per januari 2015 krijgt dan ook brede steun binnen de Kamer, zo bleek.
Evaluatie
Volgens minister Schultz is een rijbewijs niet alleen belang vanwege de leeftijd van de bestuurders, maar ook omdat de trekkers in de praktijk steeds groter worden. “Daarnaast bevinden steeds meer van deze voertuigen zich vanwege de schaalvergroting van bedrijven op de openbare weg. Al die zaken bij elkaar zorgen ervoor dat je misschien voor een relatief kleine groep het rijbewijs moet invoeren, maar dat ik toch denk dat het goed is om te doen. Ik ben dan ook blij met de brede steun van de Kamer wat betreft dit onderwerp.”
De VVD gaf in het debat aan na twee jaar wel een evaluatie te willen. Daarbij moet volgens De Rouwe (CDA) bij de evaluatie ook worden gekeken naar de kosten.
T-rijbewijs
Wie een tractor of trekker bestuurt, heeft op dit moment nog geen rijbewijs nodig. Jongeren van 16 en 17 jaar die de voertuigen beroepsmatig besturen, moeten wel een ’trekkerbewijs jeugdigen’ hebben. Dit is geen officieel rijbewijs, maar een bewijs van vaardigheid. De overheid wil per januari 2015 dan ook het T-rijbewijs voor alle bestuurders van tractoren invoeren. Het huidige groene papiertje zal dan vervallen.
Personen vanaf 16 jaar zullen met de implementatie van het T-rijbewijs dit document moeten behalen om onder andere landbouw- en bosbouwtrekkers te mogen besturen op de openbare weg. Motorrijtuigen die maaien, onkruid bestrijden, vegen, sneeuw ruimen, gladheid bestrijden of hondenpoep verzamelen, vallen niet binnen de regeling. Rijinstructeurs moeten gaan beschikken over een speciaal ‘WRM-certificaat T‘ om leerlingen voor het T-rijbewijs te mogen opleiden.
Rijbewijs
Personen die bij de implementatie van het nieuwe rijbewijs over het trekkercertificaat beschikken, kunnen het tot één jaar na invoering van het wetsvoorstel tegen betaling omwisselen voor het T-rijbewijs. Diegenen die op de datum van invoering een B-rijbewijs hebben, krijgen tien jaar de tijd om bij verlenging van hun B-rijbewijs de categorie T automatisch bij te laten schrijven. Tot die verlenging van het document is het B-rijbewijs voldoende om landbouw- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid op de openbare weg te besturen.
Ook toekomstige houders van het C-rijbewijs zijn na de inwerkingtreding van het nieuwe wetsvoorstel gemachtigd om de voertuigen te besturen. Zij krijgen de categorie automatisch bijgeschreven.
Omwisselen
Iemand die in het geheel niet over een trekkercertificaat of een B-rijbewijs beschikt, zal dus wel een T-rijbewijs moeten gaan halen. Het alternatief is om voor de invoeringsdatum, vooralsnog vastgesteld op 1 januari 2015, alsnog het ’trekkerbewijs jeugdigen’ te halen en vervolgens om te wisselen voor een T-rijbewijs.
Het CBR heeft als taak theorie- en praktijkexamens voor het rijbewijs te ontwikkelen. Het praktijkgedeelte zal worden afgenomen op een trekker met aanhangwagen, zo staat in het wetsvoorstel vermeld. De opleiding kan zowel via rijscholen als via een school voor agrarisch onderwijs worden gevolgd.
Europa
De Europese Unie heeft nog geen regels opgesteld op het gebied van het T-rijbewijs. “Toch zijn wij een van de laatste landen in Europa die het nog niet geregeld had”, zo liet minister Schultz van Haegen tijdens de behandeling in de Tweede Kamer weten. De nationale kwestie wordt waarschijnlijk een hamerstuk, aangezien de meerderheid van de Tweede Kamer al positief tegenover het wetsvoorstel blijkt te staan.
Lees ook: