CBR-pilot met detectiepoortjes uitgebreid naar locatie Rijswijk

De CBR-pilot met een detectiepoort bij de ingang van de Amsterdamse examenzaal, wordt uitgebreid naar het examencentrum in Rijswijk. De poorten op beide locaties zullen in ieder geval tot half juni blijven staan. Dat heeft het CBR laten weten. De komende tijd wordt daarnaast een mobiele poort ‘naar behoefte’ op andere locaties in het land ingezet om ook daar fraude bij het theorie-examen tegen te gaan.

“De pilot is een succes. In de examenzaal in Amsterdam is het nu heel rustig voor zowel kandidaten als het personeel. Ze weten immers dat de sweeper niet meer af zal gaan”, aldus woordvoerster Nathalie Dingeldein. In de afgelopen weken werd bij theorie-kandidaten in de hoofdstad geen voorzegapparatuur of ander materiaal aangetroffen waarmee fraude gepleegd kan worden. “Wij vermoeden dan ook dat van de poorten een preventieve werking uitgaat.”

Pilot

Eind vorige maand startte in het examencentrum in Amsterdam een pilot waarbij een poort bij de ingang van de examenzaal moet voorkomen dat kandidaten opname- en communicatieapparatuur meenemen. De detectiepoorten, die ook op luchthavens en bij grote evenementen worden gebruikt, zijn een nieuw stap in de strijd tegen fraude met theorie-examens. Het CBR hoopt door het gebruik ervan voorzegfraude te kunnen voorkomen en de theorievragen beter te beschermen tegen diefstal.

Bij de poort die bij de ingang van de theoriezaal van Amsterdam staat, en nu ook in Rijswijk wordt geplaatst, staan twee beveiligers, een man en een vrouw. Met behulp van de poort en een handscanner onderzoeken zij de kandidaten op telecommunicatie-, foto- en videoapparatuur en andere voorwerpen die fraude mogelijk maken. Ook houden de twee beveiligers die de poort bemannen extra toezicht tijdens het examen.

Detectiepoort

Wanneer de detectiepoort een verboden voorwerp signaleert, kunnen beveiligers met behulp van een handscanner aanwijzen waar het voorwerp zich precies bevindt. De kandidaat wordt vervolgens verzocht om het voorwerp te laten zien en kan het dan alsnog in de locker plaatsen.

Als de aanwijzingen van de beveiligers niet worden opgevolgd, dan mag niet aan het examen worden deelgenomen, zo liet het bureau voor rijvaardigheidsbewijzen eerder al weten.

Fraude

De Amsterdamse pilot zou aanvankelijk minimaal twee weken duren. Nu wordt de proef op de oorspronkelijke locatie met twee maanden verlengd en komt er een nieuwe testlocatie bij. “We hebben de pilot uitgebreid naar een examencentrum waar behoefte is aan extra controle”, aldus CBR-woordvoerster Dingeldein.

“Wat je in Amsterdam merkt is dat het in de examenzaal sinds de start van de pilot heel rustig is tijdens de examens. Er is geen onvertogen woord over gevallen en de meeste kandidaten worden er niet warm of koud van. Als ze uitgaan of op vakantie gaan, hebben ze immers ook met zulke poorten te maken. Zeker de jonge doelgroep is het gewend en begrijpt dat het nodig is”, aldus Dingeldein.

Sweeper

Volgens de woordvoerster speelt de communicatie naar de kandidaten toe een belangrijke rol in het succes van de proef. “Bij het aanmelden bij de balie wordt uitleg gegeven over het hoe en waarom van de detectiepoort. Er wordt verteld dat hij afgaat bij alles waar metaal in zit, dus daar kan vooraf al rekening mee worden gehouden. De theorie-kandidaten weten waar ze aan toe zijn en het levert weinig vertragingen op, zo is gebleken.”

Met de komst van de detectiepoorten worden de al bestaande maatregelen echter gewoon gehandhaafd. Dingeldein: “CBR-medewerkers maken ook in Amsterdam bijvoorbeeld nog steeds gebruik van de sweeper. Dat is bij wijze van dubbele check. Maar het idee dat die sweeper niet meer af zal gaan, brengt heel veel rust tijdens het examen. En daar is iedereen bij gebaat.”

Evaluatie

Na afloop van de proef zal een evaluatie volgen, zo heeft het CBR laten weten. Op basis daarvan wordt besloten of een landelijke uitrol van de nieuwe beveiligingsmaatregel al dan niet volgt.

Roosmarijn Dierick

Lees ook: CBR start pilot met detectiepoortjes bij theorie-examen

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR-pilot met detectiepoortjes uitgebreid naar locatie Rijswijk | RijschoolPro

CBR-pilot met detectiepoortjes uitgebreid naar locatie Rijswijk

De CBR-pilot met een detectiepoort bij de ingang van de Amsterdamse examenzaal, wordt uitgebreid naar het examencentrum in Rijswijk. De poorten op beide locaties zullen in ieder geval tot half juni blijven staan. Dat heeft het CBR laten weten. De komende tijd wordt daarnaast een mobiele poort ‘naar behoefte’ op andere locaties in het land ingezet om ook daar fraude bij het theorie-examen tegen te gaan.

“De pilot is een succes. In de examenzaal in Amsterdam is het nu heel rustig voor zowel kandidaten als het personeel. Ze weten immers dat de sweeper niet meer af zal gaan”, aldus woordvoerster Nathalie Dingeldein. In de afgelopen weken werd bij theorie-kandidaten in de hoofdstad geen voorzegapparatuur of ander materiaal aangetroffen waarmee fraude gepleegd kan worden. “Wij vermoeden dan ook dat van de poorten een preventieve werking uitgaat.”

Pilot

Eind vorige maand startte in het examencentrum in Amsterdam een pilot waarbij een poort bij de ingang van de examenzaal moet voorkomen dat kandidaten opname- en communicatieapparatuur meenemen. De detectiepoorten, die ook op luchthavens en bij grote evenementen worden gebruikt, zijn een nieuw stap in de strijd tegen fraude met theorie-examens. Het CBR hoopt door het gebruik ervan voorzegfraude te kunnen voorkomen en de theorievragen beter te beschermen tegen diefstal.

Bij de poort die bij de ingang van de theoriezaal van Amsterdam staat, en nu ook in Rijswijk wordt geplaatst, staan twee beveiligers, een man en een vrouw. Met behulp van de poort en een handscanner onderzoeken zij de kandidaten op telecommunicatie-, foto- en videoapparatuur en andere voorwerpen die fraude mogelijk maken. Ook houden de twee beveiligers die de poort bemannen extra toezicht tijdens het examen.

Detectiepoort

Wanneer de detectiepoort een verboden voorwerp signaleert, kunnen beveiligers met behulp van een handscanner aanwijzen waar het voorwerp zich precies bevindt. De kandidaat wordt vervolgens verzocht om het voorwerp te laten zien en kan het dan alsnog in de locker plaatsen.

Als de aanwijzingen van de beveiligers niet worden opgevolgd, dan mag niet aan het examen worden deelgenomen, zo liet het bureau voor rijvaardigheidsbewijzen eerder al weten.

Fraude

De Amsterdamse pilot zou aanvankelijk minimaal twee weken duren. Nu wordt de proef op de oorspronkelijke locatie met twee maanden verlengd en komt er een nieuwe testlocatie bij. “We hebben de pilot uitgebreid naar een examencentrum waar behoefte is aan extra controle”, aldus CBR-woordvoerster Dingeldein.

“Wat je in Amsterdam merkt is dat het in de examenzaal sinds de start van de pilot heel rustig is tijdens de examens. Er is geen onvertogen woord over gevallen en de meeste kandidaten worden er niet warm of koud van. Als ze uitgaan of op vakantie gaan, hebben ze immers ook met zulke poorten te maken. Zeker de jonge doelgroep is het gewend en begrijpt dat het nodig is”, aldus Dingeldein.

Sweeper

Volgens de woordvoerster speelt de communicatie naar de kandidaten toe een belangrijke rol in het succes van de proef. “Bij het aanmelden bij de balie wordt uitleg gegeven over het hoe en waarom van de detectiepoort. Er wordt verteld dat hij afgaat bij alles waar metaal in zit, dus daar kan vooraf al rekening mee worden gehouden. De theorie-kandidaten weten waar ze aan toe zijn en het levert weinig vertragingen op, zo is gebleken.”

Met de komst van de detectiepoorten worden de al bestaande maatregelen echter gewoon gehandhaafd. Dingeldein: “CBR-medewerkers maken ook in Amsterdam bijvoorbeeld nog steeds gebruik van de sweeper. Dat is bij wijze van dubbele check. Maar het idee dat die sweeper niet meer af zal gaan, brengt heel veel rust tijdens het examen. En daar is iedereen bij gebaat.”

Evaluatie

Na afloop van de proef zal een evaluatie volgen, zo heeft het CBR laten weten. Op basis daarvan wordt besloten of een landelijke uitrol van de nieuwe beveiligingsmaatregel al dan niet volgt.

Roosmarijn Dierick

Lees ook: CBR start pilot met detectiepoortjes bij theorie-examen

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.