Kamervragen over mogelijkheid verplichte ondernemersstage

Kamerlid Attje Kuiken van de Partij van de Arbeid heeft in de Tweede Kamer wederom voor meer overheidstoezicht op de rijschoolbranche gepleit. Ze stelde hiertoe Kamervragen aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Kuiken wil onder andere weten of de minister bereid is om een ondernemersstage in te voeren, waarbij nieuwe instructeurs na het behalen van hun WRM-bevoegdheid eerst ervaring bij bestaande rijscholen op moeten doen, voordat ze zelf een rijschool mogen beginnen.

Het Kamerlid deed dit naar aanleiding van de berichtgeving over de lagere slagingspercentages bij beginnende rijscholen. Uit CBR-gegevens, die via een WOB-verzoek naar buiten zijn gekomen, bleek eerder deze maand dat de nieuwe ondernemingen bij de eerste examens in 2013 ruim 12 procentpunten lager scoorden dan de gevestigde namen.

Slagingspercentage

In 2013 lieten ruim 700 rijscholen voor het eerst leerlingen hun praktijkexamen afleggen, waarbij 37,1 procent van de kandidaten bij de eerste poging slaagde. Bij ervaren rijscholen lag dat percentage op 49,4 procent. Een verschil van 12,3 procentpunten. Jaarlijks komen er nog steeds nieuwe rijscholen bij. Zo groeide het aantal actieve ondernemingen van 6.212 in 2011 tot ruim 7.000 vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers.

Kuiken wil nu antwoord op de vraag of die signalen voor de bewindsvrouw reden zijn om de overheid in te laten grijpen om het toezicht op de rijschoolbranche te verbeteren. Daarmee zou de minister van haar standpunt afstappen dat de kwaliteit van de rijscholen aan de branche zelf overgelaten moet worden.

Toezicht

Kuiken vroeg daarnaast aan de minister: “Bent u bereid om, ook al is het de Kamer bekend dat u geen voorstander bent van het invoeren van een diploma ondernemersvaardigheden voor rijschoolhouders, een ondernemerstage in te voeren, waarbij nieuwe rijinstructeurs eerst ervaring bij een bestaande rijschool op moeten doen, alvorens zelf een rijschool te mogen beginnen?”

Een dergelijke maatregel is in lijn met het Duitse model. Daar moeten instructeurs na het behalen van hun bevoegdheid drie jaar lang bij een gevestigde naam gewerkt hebben, voordat ze een eigen onderneming kunnen starten.

Ervaring

Bovag Rijscholen is voorstander van dat voorstel, zo laat woordvoerder Tom Huyskens weten. “Het is volledig in lijn met wat wij al langer roepen. Een instructeur moet na het behalen van zijn WRM-bevoegdheid niet halsoverkop én het beroep van rijinstructeur uit gaan oefenen én ondernemer worden.”

Volgens Huyskens moeten instructeurs eerst het klappen van de zweep kennen, het ‘Fingerspizengefühl’ krijgen en natuurlijk overwicht ontwikkelen, voordat ze hun eigen rijschool gaan runnen. “En door middel van ondernemersstages kun je tot die tijd meekijken in de bestaande onderneming”, zo stelt hij. Hoe lang die periode van ervaring opdoen precies zou moeten duren, dat moet volgens hem uit nader onderzoek blijken.

Ondernemer

Thorald Rasker, voorzitter van FAM Verkeersscholen, gaf eerder al aan groot voorstander van een dergelijk model te zijn. “Op die manier leren ze, maar zijn ze niet meteen geheel op zichzelf aangewezen”, zo liet hij weten.

“Als er binnen mijn rijschool een nieuwe instructeur aangenomen wordt, dan zal hij bijvoorbeeld nooit meteen de volle veertig uur gaan draaien. De instructeur gaat eerst deelnemen aan interne trainingen en op die manier ervaring opdoen. Die feedback krijg je niet als je meteen als eenmanszaak aan de slag gaat”, aldus Rasker.

Roosmarijn Dierick

Lees ook: ‘Lager slagingspercentage beginnende rijschool door gebrek ervaring’

Auteur: Roosmarijn Dierick

7 reacties op “Kamervragen over mogelijkheid verplichte ondernemersstage”

Anton Vos|28.04.14|15:48

@redactie:
In Duitsland moet men drie jaar instructeurs ervaring hebben gedaan bij een rijschool BINNEN vijf jaar.
Na een verplichte ondernemerscursus mag eerst beginnen als de vergunningen van de
“Kreis” gemeente is goed gekeurd. Er moet namelijk ook o.a. Een theorie lokaal met WC aanwezig zijn, die niet privé gebruik zijn. Dus na drie even ondernemer worden gaat niet zo makkelijk

John van den Kieboom|28.04.14|17:55

Ronduit belachelijk plan. Ten eerste zijn stageplaatsen nu al moeilijk te vinden. En dan denken ze in de Kamer dat een ondernemer een toekomstige concurrent even een kijkje in de keuken laat nemen? En daarnaast, jaren geleden is het verplichte middenstandsdiploma afgeschaft. En dat wil men dan nu, verkapt, weer invoeren voor rijscholen? Dus ik mag een slagerij, een café, een adviesbureau, een transportbedrijf enz. openen zonder dat soort eisen maar een rijschool niet? Dat gaat er dus niet komen.

Marcel Slofstra|28.04.14|17:55

Het is nog maar de vraag of bestaande grote rijscholen hun personeel überhaupt toestaat om voor zichzelf te beginnen. Daarnaast, dan moet je een dergelijk systeem meteen maar voor álle beroepen invoeren. De kapper en de bakker mogen óók direct als zelfstandige aan de slag.

Zijn we alweer vergeten wat het geweldige effect was van de vorige overheidsbemoeiing in de branche? Juist, veel startende rijschoolhouders…

Bart Hogeweg|29.04.14|00:17

De heer Huyskens beweert taalkundig vreemde dingen: a)als je een bevoegdheid verworven hebt, begin je niet ergens hals-over-kop aan. b)wie kent het “klappen van de zweep” als hij aan iets nieuws begint? c)‘fingerspizengefühl’= Fingerspitzengefühl.d)”natuurlijk overwicht ontwikkelen”: sinds wanneer kan iemand iets dat natuurlijk is ontwikkelen? Ik mag dan wellicht geen geboren ondernemer zijn, ik zet wel (van nature) graag de puntjes op de i,dat krijgen mijn leerlingen gratis en voor niets.

Ger Jongerling|04.05.14|09:34

John je hebt helemaal gelijk.
In deze wereld is er alleen maar angst voor concurrentie en rommelen er veel rijscholen (ook de grote) maar wat aan.
Laten we met z´n allen nu eerst eens de boel op orde brengen binnen onze eigen onderneming
Daarnaast moeten we stageplaatsen beschikbaar gaan stellen voor nieuwe gemotiveerde WRM instructeurs, deze mensen zijn verplicht om de stage te gaan lopen, stage plaatsen zijn echter moeilijk of daar heb je het weer tegen een forse vergoeding (zwart)te krijgen.

Leo Westphal|04.05.14|19:16

Te bizar voor woorden dat de overheid zich gaat bemoeien met startende ondernemers. Ondernemingen die starten gaan altijd gepaard met kinderziekten, net als bij de overheid. Ik hoef de politiek niet wakker te schudden om te vertellen dat een ondernemer die besluit voor zichzelf te beginnen niet zit te wachten op een oordeel van de zogenaamde gevestigde orde. Ik denk ook niet dat een ondernemer in de regio er op zit te wachten om een concurrent op te leiden.

Autorijschool Oog in Al

L Westphal

Met dit soort plannen, uiteraard gesteund door FAM en BOVAG, kunnen de beginnende instructeurs nog wat meer uitgebuit worden. Ik ben bij een grote rijschool begonnen (zo’n lekker BOVAG lid) en stond er vanaf dag één alleen voor. On the job training ? Echt niet, geld verdienen!
Er zullen vast grote rijscholen zijn die het wel doen, maar ik ken ze niet.
Van de politiek verwacht je dit soort plannen, die weten niet beter. Maar van belangenorganisaties verwacht je toch dat ze nadenken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kamervragen over mogelijkheid verplichte ondernemersstage | RijschoolPro

Kamervragen over mogelijkheid verplichte ondernemersstage

Kamerlid Attje Kuiken van de Partij van de Arbeid heeft in de Tweede Kamer wederom voor meer overheidstoezicht op de rijschoolbranche gepleit. Ze stelde hiertoe Kamervragen aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Kuiken wil onder andere weten of de minister bereid is om een ondernemersstage in te voeren, waarbij nieuwe instructeurs na het behalen van hun WRM-bevoegdheid eerst ervaring bij bestaande rijscholen op moeten doen, voordat ze zelf een rijschool mogen beginnen.

Het Kamerlid deed dit naar aanleiding van de berichtgeving over de lagere slagingspercentages bij beginnende rijscholen. Uit CBR-gegevens, die via een WOB-verzoek naar buiten zijn gekomen, bleek eerder deze maand dat de nieuwe ondernemingen bij de eerste examens in 2013 ruim 12 procentpunten lager scoorden dan de gevestigde namen.

Slagingspercentage

In 2013 lieten ruim 700 rijscholen voor het eerst leerlingen hun praktijkexamen afleggen, waarbij 37,1 procent van de kandidaten bij de eerste poging slaagde. Bij ervaren rijscholen lag dat percentage op 49,4 procent. Een verschil van 12,3 procentpunten. Jaarlijks komen er nog steeds nieuwe rijscholen bij. Zo groeide het aantal actieve ondernemingen van 6.212 in 2011 tot ruim 7.000 vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers.

Kuiken wil nu antwoord op de vraag of die signalen voor de bewindsvrouw reden zijn om de overheid in te laten grijpen om het toezicht op de rijschoolbranche te verbeteren. Daarmee zou de minister van haar standpunt afstappen dat de kwaliteit van de rijscholen aan de branche zelf overgelaten moet worden.

Toezicht

Kuiken vroeg daarnaast aan de minister: “Bent u bereid om, ook al is het de Kamer bekend dat u geen voorstander bent van het invoeren van een diploma ondernemersvaardigheden voor rijschoolhouders, een ondernemerstage in te voeren, waarbij nieuwe rijinstructeurs eerst ervaring bij een bestaande rijschool op moeten doen, alvorens zelf een rijschool te mogen beginnen?”

Een dergelijke maatregel is in lijn met het Duitse model. Daar moeten instructeurs na het behalen van hun bevoegdheid drie jaar lang bij een gevestigde naam gewerkt hebben, voordat ze een eigen onderneming kunnen starten.

Ervaring

Bovag Rijscholen is voorstander van dat voorstel, zo laat woordvoerder Tom Huyskens weten. “Het is volledig in lijn met wat wij al langer roepen. Een instructeur moet na het behalen van zijn WRM-bevoegdheid niet halsoverkop én het beroep van rijinstructeur uit gaan oefenen én ondernemer worden.”

Volgens Huyskens moeten instructeurs eerst het klappen van de zweep kennen, het ‘Fingerspizengefühl’ krijgen en natuurlijk overwicht ontwikkelen, voordat ze hun eigen rijschool gaan runnen. “En door middel van ondernemersstages kun je tot die tijd meekijken in de bestaande onderneming”, zo stelt hij. Hoe lang die periode van ervaring opdoen precies zou moeten duren, dat moet volgens hem uit nader onderzoek blijken.

Ondernemer

Thorald Rasker, voorzitter van FAM Verkeersscholen, gaf eerder al aan groot voorstander van een dergelijk model te zijn. “Op die manier leren ze, maar zijn ze niet meteen geheel op zichzelf aangewezen”, zo liet hij weten.

“Als er binnen mijn rijschool een nieuwe instructeur aangenomen wordt, dan zal hij bijvoorbeeld nooit meteen de volle veertig uur gaan draaien. De instructeur gaat eerst deelnemen aan interne trainingen en op die manier ervaring opdoen. Die feedback krijg je niet als je meteen als eenmanszaak aan de slag gaat”, aldus Rasker.

Roosmarijn Dierick

Lees ook: ‘Lager slagingspercentage beginnende rijschool door gebrek ervaring’

Auteur: Roosmarijn Dierick

7 reacties op “Kamervragen over mogelijkheid verplichte ondernemersstage”

Anton Vos|28.04.14|15:48

@redactie:
In Duitsland moet men drie jaar instructeurs ervaring hebben gedaan bij een rijschool BINNEN vijf jaar.
Na een verplichte ondernemerscursus mag eerst beginnen als de vergunningen van de
“Kreis” gemeente is goed gekeurd. Er moet namelijk ook o.a. Een theorie lokaal met WC aanwezig zijn, die niet privé gebruik zijn. Dus na drie even ondernemer worden gaat niet zo makkelijk

John van den Kieboom|28.04.14|17:55

Ronduit belachelijk plan. Ten eerste zijn stageplaatsen nu al moeilijk te vinden. En dan denken ze in de Kamer dat een ondernemer een toekomstige concurrent even een kijkje in de keuken laat nemen? En daarnaast, jaren geleden is het verplichte middenstandsdiploma afgeschaft. En dat wil men dan nu, verkapt, weer invoeren voor rijscholen? Dus ik mag een slagerij, een café, een adviesbureau, een transportbedrijf enz. openen zonder dat soort eisen maar een rijschool niet? Dat gaat er dus niet komen.

Marcel Slofstra|28.04.14|17:55

Het is nog maar de vraag of bestaande grote rijscholen hun personeel überhaupt toestaat om voor zichzelf te beginnen. Daarnaast, dan moet je een dergelijk systeem meteen maar voor álle beroepen invoeren. De kapper en de bakker mogen óók direct als zelfstandige aan de slag.

Zijn we alweer vergeten wat het geweldige effect was van de vorige overheidsbemoeiing in de branche? Juist, veel startende rijschoolhouders…

Bart Hogeweg|29.04.14|00:17

De heer Huyskens beweert taalkundig vreemde dingen: a)als je een bevoegdheid verworven hebt, begin je niet ergens hals-over-kop aan. b)wie kent het “klappen van de zweep” als hij aan iets nieuws begint? c)‘fingerspizengefühl’= Fingerspitzengefühl.d)”natuurlijk overwicht ontwikkelen”: sinds wanneer kan iemand iets dat natuurlijk is ontwikkelen? Ik mag dan wellicht geen geboren ondernemer zijn, ik zet wel (van nature) graag de puntjes op de i,dat krijgen mijn leerlingen gratis en voor niets.

Ger Jongerling|04.05.14|09:34

John je hebt helemaal gelijk.
In deze wereld is er alleen maar angst voor concurrentie en rommelen er veel rijscholen (ook de grote) maar wat aan.
Laten we met z´n allen nu eerst eens de boel op orde brengen binnen onze eigen onderneming
Daarnaast moeten we stageplaatsen beschikbaar gaan stellen voor nieuwe gemotiveerde WRM instructeurs, deze mensen zijn verplicht om de stage te gaan lopen, stage plaatsen zijn echter moeilijk of daar heb je het weer tegen een forse vergoeding (zwart)te krijgen.

Leo Westphal|04.05.14|19:16

Te bizar voor woorden dat de overheid zich gaat bemoeien met startende ondernemers. Ondernemingen die starten gaan altijd gepaard met kinderziekten, net als bij de overheid. Ik hoef de politiek niet wakker te schudden om te vertellen dat een ondernemer die besluit voor zichzelf te beginnen niet zit te wachten op een oordeel van de zogenaamde gevestigde orde. Ik denk ook niet dat een ondernemer in de regio er op zit te wachten om een concurrent op te leiden.

Autorijschool Oog in Al

L Westphal

Met dit soort plannen, uiteraard gesteund door FAM en BOVAG, kunnen de beginnende instructeurs nog wat meer uitgebuit worden. Ik ben bij een grote rijschool begonnen (zo’n lekker BOVAG lid) en stond er vanaf dag één alleen voor. On the job training ? Echt niet, geld verdienen!
Er zullen vast grote rijscholen zijn die het wel doen, maar ik ken ze niet.
Van de politiek verwacht je dit soort plannen, die weten niet beter. Maar van belangenorganisaties verwacht je toch dat ze nadenken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.