Keystone eerste rijschool met twee specialisten verkeersangst

Keystone Verkeerseducatie is de eerste rijschool in Nederland die wordt gerund door twee ondernemers die zich specialiseerden in het werken met personen met verkeersangst. Ton en Mary-Ann Wiersma zijn eigenaren en echtgenoten. En waar Ton zijn opleiding tot Rijinstructeur+ al enkele weken heeft afgerond, is ook zijn vrouw en compagnon inmiddels met de opleiding bezig. “We bespreken cliënten vaak met elkaar. Omdat we allebei op een ander punt in het proces zitten, houden we elkaar scherp. Dat werkt ontzettend lekker”, zo laat het ondernemersduo weten.

Na vijfentwintig jaar in het vak vond Ton Wiersma het naar eigen zeggen tijd voor een stukje verdieping binnen zijn vakgebied. Hij greep de opleiding tot Rijinstructeur+ daarnaast aan om zich te kunnen onderscheiden binnen de branche en een extra stroming in zijn rijschool te creëren. Zijn vrouw stond in eerste instantie niet te juichen toen ze van de inhoud hoorde, zo laat ze weten. “In vorige opleidingen had ik slechte ervaringen met het werken in groepjes, dus dat onderdeel zag ik niet echt zitten. Maar toen ik zag wat mijn man in de auto met zijn opgedane kennis deed, ben ik overstag gegaan. Inmiddels heb ik zeven van de negentien lesdagen achter de rug en is mijn eerste interventie succesvol verlopen.”

Verkeersangst

Ton is pas acht weken gelaagd als NLP Practitioner met als specialisatie ‘Verkeersangst’, maar zijn eerste twee cliënten zijn inmiddels weer in eigen kunnen de weg op. En ook op dit moment zitten er rijangstigen bij hem in de auto. “Ik zie van alles langskomen: snelwegangst, angst voor het rijden op viaducten of langs vrachtauto’s en vermijdingsgedrag bij wegomleidingen. Maar we hebben ook cliënten die bang zijn om überhaupt de auto in te stappen. Als je personen met zulke problemen van hun angst af kunt helpen, geeft dat een geweldig gevoel.”

Tijdens zijn opleiding tot Rijinstructeur+ kreeg de rijschoolhouder les in technieken om met die vaak irreële angsten van rijbewijsbezitters om te gaan. “Een reguliere rijinstructeur zal vaak zeggen dat de cliënt niet bang hoeft te zijn omdat hij gewoon kan rijden, de angst bagatelliseren en de kop in proberen te drukken. Maar al is de vrees onrealistisch, voor de cliënt is hij er echt. In plaats van de angst te ontkennen, ga ik met ze aan de slag om hun gedachten op een ander spoor te zetten. Ze moeten zich serieus genomen voelen, anders hou je het probleem in stand.”

Techniek

In de opleiding van trainer Sjaak de Coninck is onder andere aandacht voor het visualiseren van angsten. Ton: “Zo laat ik mijn cliënten hun angst bijvoorbeeld als een cijfer tussen de nul en tien projecteren op de achterkant van een vrachtauto die voor ons rijdt. Dan vraag ik om dat getal een kleur te geven en vervolgens de vorm en kleur van dat cijfer te veranderen. Als we daarna het cijfer aanpassen in een lager getal, dan zie je dat ook de angst afneemt.”

Met de technieken van Sjaak en de andere trainers, probeert hij het stresslevel van de rijbewijsbezitter naar beneden te krijgen. “Meestal zijn daar vijf sessies van drie uur voor nodig. Je legt alle stappen die komen gaan uit, neemt de cliënt stap voor stap mee en laat voelen hoe de angst afneemt en het zelfvertrouwen groeit”, zo stelt de rijschoolhouder. “Het mooie is dat NLP ervan uitgaat dat de verkeersangstige de oplossing al bij zich draagt. Wij helpen de persoon alleen maar om bij die informatie te komen.”

Taboe

Volgens de rijschoolhouder heerst er nog veel te veel een taboe op het hebben van rijangst. “Een cliënt van ons stapt voor een sessie altijd op de fiets en rijdt naar een dorp verderop, waar ik haar vervolgens met de auto oppik. Ik kan haar niet gewoon thuis ophalen, omdat ze de personen in haar omgeving nog niet over haar verkeersangst durft te vertellen. Dat laat wel zien hoe diep het kan zitten.”

Zijn vrouw Mary-Ann is inmiddels zo’n vier jaar rijinstructeur en heeft zich in de praktijk toegelegd op het begeleiden van rijbewijskandidaten met autisme en ADHD. “Wat dat betreft hadden wij ook vóór het hele R+-traject al zorg voor bijzondere leerlingen. In die zin is het werken met personen met verkeersangst dan ook niet zo’n vreemde stap, denk ik.”

Rijschoolhouder

Nu ook Mary-Ann met de opleiding is begonnen, gaat het ’s avonds aan de keukentafel geregeld over de complexe problemen die de twee instructeurs in de praktijk langs zien komen. “Ton heeft inmiddels de nodige praktijkervaring, terwijl ik nog volop in de oefeningen zit. Dat we op andere punten in het hele proces zitten, houdt ons scherp naar elkaar toe. Ik vraag hém soms of hij aan bepaalde zaken heeft gedacht en andersom helpt hij mij op weg. Dat is een groot voordeel van deze constructie.”

Dat ze nog met de opleiding bezig is, weerhoudt de rijschoolhoudster er overigens niet van om met haar opgedane kennis in de praktijk aan de slag te gaan. “In principe is Ton nu degene die met verkeersangstigen werkt, maar vorige week bijvoorbeeld kreeg ik een nieuwe leerling voor een intake, die bang bleek om in de auto te stappen. Ze had een slechte ervaring bij een andere rijschool opgedaan, dus ik moest ter plekke mijn geleerde technieken toepassen. Na zo’n interventie krijg je nog meer zin in de rest van de opleiding.”

Autisme en ADHD

Maar ook de rijbewijskandidaten met bijvoorbeeld faalangst hebben al baat bij haar eerste trainingsdagen, zo stelt ze. “Er is een groot onderscheid tussen faalangst en verkeersangst. Iemand met verkeersangst kun je niet met behulp van faalangsttraining helpen, maar andersom zijn er wel degelijk raakvlakken. Door de R+-technieken kan ik ook faalangstigen beter begeleiden. En ook voor mijn rijlessen aan leerlingen met ADHD en autisme vind ik de opleiding een verrijking.”

“Natuurlijk hebben wij in de keuze om de opleiding te volgen ook rekening gehouden met de visvijver van de branche die steeds kleiner wordt. Wij hebben er als rijschool geen last van, maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen, zo was de gedachte. We moeten ons blijven onderscheiden.”

Rijinstructeur+

“Toch is het ook het voornamelijk de persoonlijke ontwikkeling die me over de streep heeft getrokken. Want de R+-opleiding gaat voor een groot deel over wie je zelf bent, waar je voor staat en hoe je met je omgeving communiceert. En ik kijk uit naar de kick die het gaat geven om iemand in een hoog tempo heel veel verder te helpen. Want waar ik met autisten al gauw langere tijd bezig ben, is het hier binnen vijf tot zes weken al gebeurd”, aldus Mary-Ann.

“Als een reguliere leerling slaagt is het kicken”, zo stelt ze. “Maar als een R+-cliënt van zijn angst af geholpen is en weer aan het verkeer durft deel te nemen, dan geeft dat nog een extra kick. Want sommigen moeten van zó ver komen werken er zó hard voor, dat het enorm veel voldoening geeft als je dat proces van dichtbij mag meemaken.”

Rijschool

De precieze richting die de rijschoolhouders in willen slaan wat betreft R+ en Keystone Verkeerseducatie is nog niet helemaal uitgestippeld. “Ton wil op termijn alleen gaan werken met verkeersangstigen, maar ik weet het nog niet precies. Want het is nog best lastig om je auto uitsluitend met die groep vol te krijgen als je zoals ik lesgeeft in een automaat. Daarnaast wil ik me ook bezig blijven houden met mijn leerlingen met autisme. We horen het ook van andere instructeurs uit de eerste groep R+’ers: de ene draait uitsluitend op verkeersangst, de ander doet er nog niet zo veel mee.”

“Maar dat is ook wat ons van tevoren al werd verteld: het is niet vreemd als een verkeersangstige eerst een jaar of twee met een advertentie in zijn broekzak rondloopt, voordat hij uiteindelijk de stap durft te zetten om zijn angst onder ogen te komen”, zo vertelt ze. Ton: “Gelukkig kunnen wij ze nu helpen om zich binnen het verkeer te manifesteren als ze eenmaal besloten hebben om er echt iets aan te doen. Het is een mooi vak, dat van Rijinstructeur+. Dat kan ik inmiddels uit ervaring stellen.”

Roosmarijn Dierick

Meld je nu aan voor een van de nieuwe trainingsdagen NLP & Verkeersangst door Sjaak de Coninck via www.verkeerspro.nl/academy/

Lees ook:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Keystone eerste rijschool met twee specialisten verkeersangst | RijschoolPro

Keystone eerste rijschool met twee specialisten verkeersangst

Keystone Verkeerseducatie is de eerste rijschool in Nederland die wordt gerund door twee ondernemers die zich specialiseerden in het werken met personen met verkeersangst. Ton en Mary-Ann Wiersma zijn eigenaren en echtgenoten. En waar Ton zijn opleiding tot Rijinstructeur+ al enkele weken heeft afgerond, is ook zijn vrouw en compagnon inmiddels met de opleiding bezig. “We bespreken cliënten vaak met elkaar. Omdat we allebei op een ander punt in het proces zitten, houden we elkaar scherp. Dat werkt ontzettend lekker”, zo laat het ondernemersduo weten.

Na vijfentwintig jaar in het vak vond Ton Wiersma het naar eigen zeggen tijd voor een stukje verdieping binnen zijn vakgebied. Hij greep de opleiding tot Rijinstructeur+ daarnaast aan om zich te kunnen onderscheiden binnen de branche en een extra stroming in zijn rijschool te creëren. Zijn vrouw stond in eerste instantie niet te juichen toen ze van de inhoud hoorde, zo laat ze weten. “In vorige opleidingen had ik slechte ervaringen met het werken in groepjes, dus dat onderdeel zag ik niet echt zitten. Maar toen ik zag wat mijn man in de auto met zijn opgedane kennis deed, ben ik overstag gegaan. Inmiddels heb ik zeven van de negentien lesdagen achter de rug en is mijn eerste interventie succesvol verlopen.”

Verkeersangst

Ton is pas acht weken gelaagd als NLP Practitioner met als specialisatie ‘Verkeersangst’, maar zijn eerste twee cliënten zijn inmiddels weer in eigen kunnen de weg op. En ook op dit moment zitten er rijangstigen bij hem in de auto. “Ik zie van alles langskomen: snelwegangst, angst voor het rijden op viaducten of langs vrachtauto’s en vermijdingsgedrag bij wegomleidingen. Maar we hebben ook cliënten die bang zijn om überhaupt de auto in te stappen. Als je personen met zulke problemen van hun angst af kunt helpen, geeft dat een geweldig gevoel.”

Tijdens zijn opleiding tot Rijinstructeur+ kreeg de rijschoolhouder les in technieken om met die vaak irreële angsten van rijbewijsbezitters om te gaan. “Een reguliere rijinstructeur zal vaak zeggen dat de cliënt niet bang hoeft te zijn omdat hij gewoon kan rijden, de angst bagatelliseren en de kop in proberen te drukken. Maar al is de vrees onrealistisch, voor de cliënt is hij er echt. In plaats van de angst te ontkennen, ga ik met ze aan de slag om hun gedachten op een ander spoor te zetten. Ze moeten zich serieus genomen voelen, anders hou je het probleem in stand.”

Techniek

In de opleiding van trainer Sjaak de Coninck is onder andere aandacht voor het visualiseren van angsten. Ton: “Zo laat ik mijn cliënten hun angst bijvoorbeeld als een cijfer tussen de nul en tien projecteren op de achterkant van een vrachtauto die voor ons rijdt. Dan vraag ik om dat getal een kleur te geven en vervolgens de vorm en kleur van dat cijfer te veranderen. Als we daarna het cijfer aanpassen in een lager getal, dan zie je dat ook de angst afneemt.”

Met de technieken van Sjaak en de andere trainers, probeert hij het stresslevel van de rijbewijsbezitter naar beneden te krijgen. “Meestal zijn daar vijf sessies van drie uur voor nodig. Je legt alle stappen die komen gaan uit, neemt de cliënt stap voor stap mee en laat voelen hoe de angst afneemt en het zelfvertrouwen groeit”, zo stelt de rijschoolhouder. “Het mooie is dat NLP ervan uitgaat dat de verkeersangstige de oplossing al bij zich draagt. Wij helpen de persoon alleen maar om bij die informatie te komen.”

Taboe

Volgens de rijschoolhouder heerst er nog veel te veel een taboe op het hebben van rijangst. “Een cliënt van ons stapt voor een sessie altijd op de fiets en rijdt naar een dorp verderop, waar ik haar vervolgens met de auto oppik. Ik kan haar niet gewoon thuis ophalen, omdat ze de personen in haar omgeving nog niet over haar verkeersangst durft te vertellen. Dat laat wel zien hoe diep het kan zitten.”

Zijn vrouw Mary-Ann is inmiddels zo’n vier jaar rijinstructeur en heeft zich in de praktijk toegelegd op het begeleiden van rijbewijskandidaten met autisme en ADHD. “Wat dat betreft hadden wij ook vóór het hele R+-traject al zorg voor bijzondere leerlingen. In die zin is het werken met personen met verkeersangst dan ook niet zo’n vreemde stap, denk ik.”

Rijschoolhouder

Nu ook Mary-Ann met de opleiding is begonnen, gaat het ’s avonds aan de keukentafel geregeld over de complexe problemen die de twee instructeurs in de praktijk langs zien komen. “Ton heeft inmiddels de nodige praktijkervaring, terwijl ik nog volop in de oefeningen zit. Dat we op andere punten in het hele proces zitten, houdt ons scherp naar elkaar toe. Ik vraag hém soms of hij aan bepaalde zaken heeft gedacht en andersom helpt hij mij op weg. Dat is een groot voordeel van deze constructie.”

Dat ze nog met de opleiding bezig is, weerhoudt de rijschoolhoudster er overigens niet van om met haar opgedane kennis in de praktijk aan de slag te gaan. “In principe is Ton nu degene die met verkeersangstigen werkt, maar vorige week bijvoorbeeld kreeg ik een nieuwe leerling voor een intake, die bang bleek om in de auto te stappen. Ze had een slechte ervaring bij een andere rijschool opgedaan, dus ik moest ter plekke mijn geleerde technieken toepassen. Na zo’n interventie krijg je nog meer zin in de rest van de opleiding.”

Autisme en ADHD

Maar ook de rijbewijskandidaten met bijvoorbeeld faalangst hebben al baat bij haar eerste trainingsdagen, zo stelt ze. “Er is een groot onderscheid tussen faalangst en verkeersangst. Iemand met verkeersangst kun je niet met behulp van faalangsttraining helpen, maar andersom zijn er wel degelijk raakvlakken. Door de R+-technieken kan ik ook faalangstigen beter begeleiden. En ook voor mijn rijlessen aan leerlingen met ADHD en autisme vind ik de opleiding een verrijking.”

“Natuurlijk hebben wij in de keuze om de opleiding te volgen ook rekening gehouden met de visvijver van de branche die steeds kleiner wordt. Wij hebben er als rijschool geen last van, maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen, zo was de gedachte. We moeten ons blijven onderscheiden.”

Rijinstructeur+

“Toch is het ook het voornamelijk de persoonlijke ontwikkeling die me over de streep heeft getrokken. Want de R+-opleiding gaat voor een groot deel over wie je zelf bent, waar je voor staat en hoe je met je omgeving communiceert. En ik kijk uit naar de kick die het gaat geven om iemand in een hoog tempo heel veel verder te helpen. Want waar ik met autisten al gauw langere tijd bezig ben, is het hier binnen vijf tot zes weken al gebeurd”, aldus Mary-Ann.

“Als een reguliere leerling slaagt is het kicken”, zo stelt ze. “Maar als een R+-cliënt van zijn angst af geholpen is en weer aan het verkeer durft deel te nemen, dan geeft dat nog een extra kick. Want sommigen moeten van zó ver komen werken er zó hard voor, dat het enorm veel voldoening geeft als je dat proces van dichtbij mag meemaken.”

Rijschool

De precieze richting die de rijschoolhouders in willen slaan wat betreft R+ en Keystone Verkeerseducatie is nog niet helemaal uitgestippeld. “Ton wil op termijn alleen gaan werken met verkeersangstigen, maar ik weet het nog niet precies. Want het is nog best lastig om je auto uitsluitend met die groep vol te krijgen als je zoals ik lesgeeft in een automaat. Daarnaast wil ik me ook bezig blijven houden met mijn leerlingen met autisme. We horen het ook van andere instructeurs uit de eerste groep R+’ers: de ene draait uitsluitend op verkeersangst, de ander doet er nog niet zo veel mee.”

“Maar dat is ook wat ons van tevoren al werd verteld: het is niet vreemd als een verkeersangstige eerst een jaar of twee met een advertentie in zijn broekzak rondloopt, voordat hij uiteindelijk de stap durft te zetten om zijn angst onder ogen te komen”, zo vertelt ze. Ton: “Gelukkig kunnen wij ze nu helpen om zich binnen het verkeer te manifesteren als ze eenmaal besloten hebben om er echt iets aan te doen. Het is een mooi vak, dat van Rijinstructeur+. Dat kan ik inmiddels uit ervaring stellen.”

Roosmarijn Dierick

Meld je nu aan voor een van de nieuwe trainingsdagen NLP & Verkeersangst door Sjaak de Coninck via www.verkeerspro.nl/academy/

Lees ook:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.