‘Ons leerlingenaantal verdubbelde door gebruik social media’

‘Modern, makkelijk en toegankelijk’, dat zijn de termen waarmee Leon Nieuwenhuis zijn rijschool omschrijft. “Wij doen niet moeilijk over aan- of afmeldingen via WhatsApp, er staan nergens boetes op en bij ziekte kunnen lessen gewoon worden verzet. Als je eerlijk bent naar je leerling toe, dan krijg je dat ook terug”, zo stelt de mede-eigenaar van Rijschool Rensink. “Ik geloof echt dat wij gegroeid zijn door flexibel en laagdrempelig te zijn.”

Al ruim twintig jaar bestaat Rijschool Rensink in het Gelderse Geesteren. Maar in het afgelopen jaar verdubbelde het aantal leerlingen ruim. “We zijn toegankelijk, ook via social media. Sinds we in 2013 met een Facebookpagina begonnen, gaat het als een tierelier”, aldus Nieuwenhuis. “Als we zo door blijven gaan, hebben wij niets te klagen.”

Rijschool

In maart 2012 kwam Nieuwenhuis in dienst van de toen nog eenmansrijschool van Anny Rensink. “Ik had tien jaar in de autoschade gewerkt, maar begon me te vervelen. Ik heb overwogen om de switch te maken naar voor de klas staan en het vak aan een nieuwe generatie door te geven. Maar die sector is steeds verder aan het inkrimpen, dus dat had weinig zin.”

De stap om een opleiding tot rijinstructeur te volgen en leerlingen in de lesauto iets te leren, was volgens de rijschoolhouder vervolgens heel klein. “Maar ik zit nu dus zogezegd in het traject vóór het schadeherstel. Mijn doel is nu juist om ervoor te zorgen dat de voertuigen heel blijven.”

Loondienst

Hij werkte na zijn opleiding tot instructeur eerst een jaar in loondienst bij zijn huidige compagnon. Sindsdien is hij mede-eigenaar van de rijschool. “Het is mooi om te zien wat het hebben van een rijschool met je doet. Als je de naam van jouw eigen onderneming op het dak van je lesauto ziet staan, dan doe je toch net dat stapje extra ten opzichte van het werken in loondienst.”

Volgens de eigenaren is de manier waarop binnen hun rijschool met leerlingen omgegaan wordt nooit strikt zakelijk geweest. “Door Anny werd niet gedacht in termen als ‘klanten’ en ‘producten’, maar het ging om het opleiden van goede en verantwoordelijke automobilisten. Toen ik in dienst kwam heb ik geprobeerd daarop voort te borduren en dat gevoel uit te breiden door het gebruik van social media. Ik moedig leerlingen nu bijvoorbeeld via WhatsApp aan om hun theorie goed te leren en we feliciteren leerlingen die geslaagd zijn. De jeugd vindt dat leuk.”

Social media

Dat die aanpak zijn vruchten af lijkt te werpen, dat blijkt wel uit de leerlingenaantallen. Het afgelopen jaar leverde de rijschool bijna zestig leerlingen af, zo stelt de rijschoolhouder. Meer dan een verdubbeling van het leerlingenaantal van het jaar ervoor. “Die ontwikkeling was heel welkom, want door mijn komst hadden we natuurlijk ook een tweede lesauto te vullen. Het gaat hartstikke goed. Als we zo door blijven gaan, hebben we allesbehalve te klagen.”

Een nieuwe zet in de social media-strategie is dan ook al gedaan. “Facebook is toch weer een beetje op zijn retour, dus we zochten iets nieuws. De RijbewijsApp geeft ons inmiddels weer een extra stukje communicatie met de leerlingen toe en dat kunnen wij ook uitdragen naar potentiële leerlingen toe. Het is een mooi extraatje bij de overstap op de Dation-software. We zitten momenteel nog in de opstartfase, maar het ziet er veelbelovend uit.”

Rijschoolsoftware

De keuze voor de Dation-software hebben de twee rijschoolhouders op recensies en gesprekken met collega’s gebaseerd. Nieuwenhuis: “Wij werkten voorheen niet met specifieke rijschoolsoftware en hadden sterk het idee dat we dubbel werk deden. Ook misten we het overzicht in de planning en administratie.”

Inmiddels zeggen de ondernemers veel meer vrije tijd over te houden. Nieuwenhuis: “Dat is iets wat voor een rijschoolhouder erg fijn is, aangezien werken van negen tot vijf sowieso al niet van toepassing is. Het werkt efficiënt en maakt dat ik tijd heb voor andere dingen. Ik ben vader van jonge kinderen, dus kan die tijd goed gebruiken. En dat we de vijfhonderdste gebruiker van de software bleken te zijn, dat maakte de aanschaf alleen maar extra feestelijk.”

Applicatie

Door het gebruik van de RijbewijsApp kunnen leerlingen van de rijschool hun lesplanning en financiën zelf digitaal inzien en beheren. Ook worden vlak voor de rijlessen automatisch telefonische herinneringsberichten afgegeven. “Je maakt het ze gemakkelijk en biedt een extra vorm van service. Ook voor de ouders. Want we merken dat die ook erg nauw betrokken zijn bij de vorderingen van hun kinderen in de lesauto”, zo laat de instructeur weten.

Dat ouders betrokken zijn bij de rijopleiding van hun kinderen, is volgens de hem deels te verklaren door de problemen binnen de rijschoolbranche. “Wij merken weinig van de moeilijkheden in rijschoolland, alleen dat leerlingen en ook hun ouders veel bewuster aan het zoeken zijn. We hebben steeds vaker ook ouders aan de telefoon die om informatie vragen.”

Theorie

De rijschoolhouders zeggen daarnaast regelmatig ouders aan de telefoon te hebben die informeren naar de vorderingen van hun kind in de lesauto. “Die interesse is goed. En als hun rijopleiding voortvarend blijkt te verlopen terwijl ze op het gebied van theorie niet echt vooruitgaan, dan vragen ze aan mij om daar eens wat van te zeggen. Ik ben en blijf hun rijinstructeur, niet hun ouder. Maar op zo’n moment ben ik dan wel bereid om ze nog even aan te sporen om extra goed voor hun theorie-examen te gaan zitten”, zo legt Nieuwenhuis uit.

“Er zijn natuurlijk grenzen in hoeveel ik leerlingen daarin aanspoor”, stelt hij. “Maar uiteindelijk wil ik ook dat ze hun theorie halen en verder kunnen richting hun rijbewijs. Dat maakt het ook een kleine moeite om soms in de avonduren nog even contact te zoeken via social media. Want waar het uiteindelijk op neerkomt: niets is zo leuk al het resultaat van jouw input zien. Je doet dit werk uiteindelijk om je leerling te zien slagen.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “‘Ons leerlingenaantal verdubbelde door gebruik social media’”

rij bewijs|10.05.14|11:14

Ik neem alleen leerlingen aan die de theorie al eerst behaald hebben. Dit klinkt vreemd en in het begin kostte het wat leerlingen maar nu is het algemeen bekend en accepteert iedereen dat. Het kost mij zo minder hoofdpijn, alle kennis is direct aanwezig en zo kan je vanaf begin blokuren knallen tot aan het examen. Op deze manier haalt iedere leerling dan ook binnen enkele maanden zijn rijbewijs.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Ons leerlingenaantal verdubbelde door gebruik social media’ | RijschoolPro

‘Ons leerlingenaantal verdubbelde door gebruik social media’

‘Modern, makkelijk en toegankelijk’, dat zijn de termen waarmee Leon Nieuwenhuis zijn rijschool omschrijft. “Wij doen niet moeilijk over aan- of afmeldingen via WhatsApp, er staan nergens boetes op en bij ziekte kunnen lessen gewoon worden verzet. Als je eerlijk bent naar je leerling toe, dan krijg je dat ook terug”, zo stelt de mede-eigenaar van Rijschool Rensink. “Ik geloof echt dat wij gegroeid zijn door flexibel en laagdrempelig te zijn.”

Al ruim twintig jaar bestaat Rijschool Rensink in het Gelderse Geesteren. Maar in het afgelopen jaar verdubbelde het aantal leerlingen ruim. “We zijn toegankelijk, ook via social media. Sinds we in 2013 met een Facebookpagina begonnen, gaat het als een tierelier”, aldus Nieuwenhuis. “Als we zo door blijven gaan, hebben wij niets te klagen.”

Rijschool

In maart 2012 kwam Nieuwenhuis in dienst van de toen nog eenmansrijschool van Anny Rensink. “Ik had tien jaar in de autoschade gewerkt, maar begon me te vervelen. Ik heb overwogen om de switch te maken naar voor de klas staan en het vak aan een nieuwe generatie door te geven. Maar die sector is steeds verder aan het inkrimpen, dus dat had weinig zin.”

De stap om een opleiding tot rijinstructeur te volgen en leerlingen in de lesauto iets te leren, was volgens de rijschoolhouder vervolgens heel klein. “Maar ik zit nu dus zogezegd in het traject vóór het schadeherstel. Mijn doel is nu juist om ervoor te zorgen dat de voertuigen heel blijven.”

Loondienst

Hij werkte na zijn opleiding tot instructeur eerst een jaar in loondienst bij zijn huidige compagnon. Sindsdien is hij mede-eigenaar van de rijschool. “Het is mooi om te zien wat het hebben van een rijschool met je doet. Als je de naam van jouw eigen onderneming op het dak van je lesauto ziet staan, dan doe je toch net dat stapje extra ten opzichte van het werken in loondienst.”

Volgens de eigenaren is de manier waarop binnen hun rijschool met leerlingen omgegaan wordt nooit strikt zakelijk geweest. “Door Anny werd niet gedacht in termen als ‘klanten’ en ‘producten’, maar het ging om het opleiden van goede en verantwoordelijke automobilisten. Toen ik in dienst kwam heb ik geprobeerd daarop voort te borduren en dat gevoel uit te breiden door het gebruik van social media. Ik moedig leerlingen nu bijvoorbeeld via WhatsApp aan om hun theorie goed te leren en we feliciteren leerlingen die geslaagd zijn. De jeugd vindt dat leuk.”

Social media

Dat die aanpak zijn vruchten af lijkt te werpen, dat blijkt wel uit de leerlingenaantallen. Het afgelopen jaar leverde de rijschool bijna zestig leerlingen af, zo stelt de rijschoolhouder. Meer dan een verdubbeling van het leerlingenaantal van het jaar ervoor. “Die ontwikkeling was heel welkom, want door mijn komst hadden we natuurlijk ook een tweede lesauto te vullen. Het gaat hartstikke goed. Als we zo door blijven gaan, hebben we allesbehalve te klagen.”

Een nieuwe zet in de social media-strategie is dan ook al gedaan. “Facebook is toch weer een beetje op zijn retour, dus we zochten iets nieuws. De RijbewijsApp geeft ons inmiddels weer een extra stukje communicatie met de leerlingen toe en dat kunnen wij ook uitdragen naar potentiële leerlingen toe. Het is een mooi extraatje bij de overstap op de Dation-software. We zitten momenteel nog in de opstartfase, maar het ziet er veelbelovend uit.”

Rijschoolsoftware

De keuze voor de Dation-software hebben de twee rijschoolhouders op recensies en gesprekken met collega’s gebaseerd. Nieuwenhuis: “Wij werkten voorheen niet met specifieke rijschoolsoftware en hadden sterk het idee dat we dubbel werk deden. Ook misten we het overzicht in de planning en administratie.”

Inmiddels zeggen de ondernemers veel meer vrije tijd over te houden. Nieuwenhuis: “Dat is iets wat voor een rijschoolhouder erg fijn is, aangezien werken van negen tot vijf sowieso al niet van toepassing is. Het werkt efficiënt en maakt dat ik tijd heb voor andere dingen. Ik ben vader van jonge kinderen, dus kan die tijd goed gebruiken. En dat we de vijfhonderdste gebruiker van de software bleken te zijn, dat maakte de aanschaf alleen maar extra feestelijk.”

Applicatie

Door het gebruik van de RijbewijsApp kunnen leerlingen van de rijschool hun lesplanning en financiën zelf digitaal inzien en beheren. Ook worden vlak voor de rijlessen automatisch telefonische herinneringsberichten afgegeven. “Je maakt het ze gemakkelijk en biedt een extra vorm van service. Ook voor de ouders. Want we merken dat die ook erg nauw betrokken zijn bij de vorderingen van hun kinderen in de lesauto”, zo laat de instructeur weten.

Dat ouders betrokken zijn bij de rijopleiding van hun kinderen, is volgens de hem deels te verklaren door de problemen binnen de rijschoolbranche. “Wij merken weinig van de moeilijkheden in rijschoolland, alleen dat leerlingen en ook hun ouders veel bewuster aan het zoeken zijn. We hebben steeds vaker ook ouders aan de telefoon die om informatie vragen.”

Theorie

De rijschoolhouders zeggen daarnaast regelmatig ouders aan de telefoon te hebben die informeren naar de vorderingen van hun kind in de lesauto. “Die interesse is goed. En als hun rijopleiding voortvarend blijkt te verlopen terwijl ze op het gebied van theorie niet echt vooruitgaan, dan vragen ze aan mij om daar eens wat van te zeggen. Ik ben en blijf hun rijinstructeur, niet hun ouder. Maar op zo’n moment ben ik dan wel bereid om ze nog even aan te sporen om extra goed voor hun theorie-examen te gaan zitten”, zo legt Nieuwenhuis uit.

“Er zijn natuurlijk grenzen in hoeveel ik leerlingen daarin aanspoor”, stelt hij. “Maar uiteindelijk wil ik ook dat ze hun theorie halen en verder kunnen richting hun rijbewijs. Dat maakt het ook een kleine moeite om soms in de avonduren nog even contact te zoeken via social media. Want waar het uiteindelijk op neerkomt: niets is zo leuk al het resultaat van jouw input zien. Je doet dit werk uiteindelijk om je leerling te zien slagen.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “‘Ons leerlingenaantal verdubbelde door gebruik social media’”

rij bewijs|10.05.14|11:14

Ik neem alleen leerlingen aan die de theorie al eerst behaald hebben. Dit klinkt vreemd en in het begin kostte het wat leerlingen maar nu is het algemeen bekend en accepteert iedereen dat. Het kost mij zo minder hoofdpijn, alle kennis is direct aanwezig en zo kan je vanaf begin blokuren knallen tot aan het examen. Op deze manier haalt iedere leerling dan ook binnen enkele maanden zijn rijbewijs.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.