‘Leerling die in fietsstad Zwolle lest, redt zich later overal’

Zwolle werd vorige week door de Fietsersbond uitgeroepen tot Fietsstad 2014. Volgens de jury zet de gemeente fietsers centraal in het verkeer. Voor rijbewijskandidaten in de lesauto biedt rijden binnen de gemeente dan ook de nodige uitdagingen, zo stelt rijschoolhouder Robèrt Hoogers van de gelijknamige rijschool. “Het zijn de aantallen fietsers op de weg en bijvoorbeeld de complexe fietsrotonde die het moeilijk maken. Maar een leerlingen die in Zwolle zijn rijexamen haalt, kan zich vervolgens waarschijnlijk wel overal redden.”

De Fietsersbond riep de Overijsselse gemeente op basis van het thema ‘fietsen zonder hindernissen’ uit tot de beste fietsstad van Nederland. De nieuwe rotende, waarbij auto’s niet helemaal door kunnen rijden, maar fietsers wel, is een van de voorbeelden van experimenten waarmee de gemeente inzet op die specifieke groep verkeersdeelnemers. “Zo’n rotonde is een nieuwe situatie waar een leerling in de lesauto snel op in moet leren spelen”, aldus de rijschoolhouder Hoogers. “Het kost wat oefening, maar net als wij groeien ook onze leerlingen daarin mee.”

Rijles

Rijbewijskandidaten in Zwolle krijgen het geregeld flink voor de kiezen, zo stelt Hoogers. “Mijn vrouw had laatst om 9.50 uur een examen met een van haar leerlingen. Een nette tijd met niet al te veel verkeer zou je denken. Maar het werd de kandidaat erg moeilijk gemaakt, vooral door de hoeveelheid fietsers onderweg.”

Examinatoren vinden het op hun beurt juist prettig om in Zwolle te examineren, aldus de instructeur. “Het feit dat er zoveel fietsers en speciale voorzieningen zijn, maakt dat je ook op de omgang daarmee goed kunt toetsen. En als er twijfel bestaat over het handelen van een examenkandidaat in zo’n situatie, dan kan er eenvoudig een soortgelijke situatie worden opgezocht. Aanbod genoeg. Dat is iets wat ik vaak van examinatoren hoor.”

Gewenning

Hoogers zegt in de dagelijkse praktijk echter niet zo vaak meer stil te staan bij de extra uitdaging die het rijden in een fietsstad vormt. “Je groeit daar langzaam in mee. Het is voor ons eigenlijk normaal. Je komt zo nu en dan alleen nieuwe situaties tegen. Daar moet je op inspringen, maar ook dat went.”

Hij doelt onder andere op de speciale fietsrotonde, verkeerslichten voor fietsers die eerder op groen springen als het regent en steeds meer reguliere straten die tot ‘fietsstraat’ worden omgedoopt. “Dat kan tot verwarring leiden bij de leerling. Maar als ze die situatie eenmaal een keer zijn tegengekomen, is ook daar de nieuwigheid wel vanaf. Ze wennen er gauw genoeg aan en leren zich heel flexibel op te stellen in het verkeer.”

Fietsstad

Door verschillende aanpassingen die het fietsgebruik in Zwolle veiliger moeten maken en stimuleren, is ook de verkeersveiligheid voor automobilisten erop vooruitgegaan, zo laat de rijschoolhouder weten. “Voorheen kruiste een afrit van de snelweg in het centrum meteen met een oversteekplaats voor fietsers. Die plek is verlegd, wat ook voor de automobilist prettiger werkt en voor minder onverwachte situaties zorgt.”

Zwolle is de vijfde stad die zich fietsstad mag noemen. Veenendaal (2000), Groningen (2002), Houten (2008) en ’s Hertogenbosch (2011) gingen de stad voor. De Zwolse fietsrotonde was daarnaast eerder dit jaar in de race voor de Nationale Verkeersveilgheidsprijs 2014. Het project eindigde in de top drie.

Roosmarijn Dierick

Bekijk hieronder een filmpje over de Zwolse fietsrotonde:

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “‘Leerling die in fietsstad Zwolle lest, redt zich later overal’”

Jos Dorenbos|15.05.14|15:55

Ik citeer “Maar een leerlingen die in Zwolle zijn rijexamen haalt, kan zich vervolgens waarschijnlijk wel overal redden.” Hoofddoel van infrastructuur is “verkeersveiligheid”. Ongelukken ontstaan door “iets niet verwacht te hebben” of “iets niet zag aankomen”. Infrastructuur maakt verkeerssituaties vaak opvallend en soms ingewikkelder, daardoor word een automobilist alert en denkt iets te verwachten, waardoor ongelukken worden teruggedrongen. >>

Jos Dorenbos|15.05.14|16:00

Wat is de meerwaarde door te zeggen “Maar een leerlingen die in Zwolle zijn rijexamen haalt, kan zich vervolgens waarschijnlijk wel overal redden.” Als leerlingen na het examen het idee heeft “mijn rijinstructeur zei dat ik me overal wel kon redden, omdat ik in Zwolle mijn examen heb gehaald” Dan word deze vervolgens minder alert, verwacht minder en de kans op ongevallen neemt in dat geval juist toe bij verkeerssituaties met fietsers waar infrastructuur nog niet is geweest.

Marcel Slofstra|16.05.14|15:11

Beste Jos, bedankt voor de dagelijkse dosis negativiteit. Tjongejonge zeg, de collega vertelt gewoon enthousiast over ‘zijn’ stad, die toevallig fietsster is. Leuk man!

Jos Dorenbos|16.05.14|23:02

Maar Marcel dat is toch niet negatief? Ik haal de effecten gewoon uit de diepteonderzoeken van de SWOV. Daar heb ik het uitgehaald. En de effecten alhier geschreven. Natuurlijk is Zwolle een mooie stad. Ik heb er zelf rijles gegeven. Ik val geen personen aan, maar wat er gezegd word en daarmee wil ik leerlingen beschermen tegen ongevallen. Niets verkeerd hoor? En je mag, waar ik verkeerspro dankbaar voor ben op artikelen reageren. Overigens wel vreemd dat er zo weinig reageren. Te druk denk ik

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Leerling die in fietsstad Zwolle lest, redt zich later overal’ | RijschoolPro

‘Leerling die in fietsstad Zwolle lest, redt zich later overal’

Zwolle werd vorige week door de Fietsersbond uitgeroepen tot Fietsstad 2014. Volgens de jury zet de gemeente fietsers centraal in het verkeer. Voor rijbewijskandidaten in de lesauto biedt rijden binnen de gemeente dan ook de nodige uitdagingen, zo stelt rijschoolhouder Robèrt Hoogers van de gelijknamige rijschool. “Het zijn de aantallen fietsers op de weg en bijvoorbeeld de complexe fietsrotonde die het moeilijk maken. Maar een leerlingen die in Zwolle zijn rijexamen haalt, kan zich vervolgens waarschijnlijk wel overal redden.”

De Fietsersbond riep de Overijsselse gemeente op basis van het thema ‘fietsen zonder hindernissen’ uit tot de beste fietsstad van Nederland. De nieuwe rotende, waarbij auto’s niet helemaal door kunnen rijden, maar fietsers wel, is een van de voorbeelden van experimenten waarmee de gemeente inzet op die specifieke groep verkeersdeelnemers. “Zo’n rotonde is een nieuwe situatie waar een leerling in de lesauto snel op in moet leren spelen”, aldus de rijschoolhouder Hoogers. “Het kost wat oefening, maar net als wij groeien ook onze leerlingen daarin mee.”

Rijles

Rijbewijskandidaten in Zwolle krijgen het geregeld flink voor de kiezen, zo stelt Hoogers. “Mijn vrouw had laatst om 9.50 uur een examen met een van haar leerlingen. Een nette tijd met niet al te veel verkeer zou je denken. Maar het werd de kandidaat erg moeilijk gemaakt, vooral door de hoeveelheid fietsers onderweg.”

Examinatoren vinden het op hun beurt juist prettig om in Zwolle te examineren, aldus de instructeur. “Het feit dat er zoveel fietsers en speciale voorzieningen zijn, maakt dat je ook op de omgang daarmee goed kunt toetsen. En als er twijfel bestaat over het handelen van een examenkandidaat in zo’n situatie, dan kan er eenvoudig een soortgelijke situatie worden opgezocht. Aanbod genoeg. Dat is iets wat ik vaak van examinatoren hoor.”

Gewenning

Hoogers zegt in de dagelijkse praktijk echter niet zo vaak meer stil te staan bij de extra uitdaging die het rijden in een fietsstad vormt. “Je groeit daar langzaam in mee. Het is voor ons eigenlijk normaal. Je komt zo nu en dan alleen nieuwe situaties tegen. Daar moet je op inspringen, maar ook dat went.”

Hij doelt onder andere op de speciale fietsrotonde, verkeerslichten voor fietsers die eerder op groen springen als het regent en steeds meer reguliere straten die tot ‘fietsstraat’ worden omgedoopt. “Dat kan tot verwarring leiden bij de leerling. Maar als ze die situatie eenmaal een keer zijn tegengekomen, is ook daar de nieuwigheid wel vanaf. Ze wennen er gauw genoeg aan en leren zich heel flexibel op te stellen in het verkeer.”

Fietsstad

Door verschillende aanpassingen die het fietsgebruik in Zwolle veiliger moeten maken en stimuleren, is ook de verkeersveiligheid voor automobilisten erop vooruitgegaan, zo laat de rijschoolhouder weten. “Voorheen kruiste een afrit van de snelweg in het centrum meteen met een oversteekplaats voor fietsers. Die plek is verlegd, wat ook voor de automobilist prettiger werkt en voor minder onverwachte situaties zorgt.”

Zwolle is de vijfde stad die zich fietsstad mag noemen. Veenendaal (2000), Groningen (2002), Houten (2008) en ’s Hertogenbosch (2011) gingen de stad voor. De Zwolse fietsrotonde was daarnaast eerder dit jaar in de race voor de Nationale Verkeersveilgheidsprijs 2014. Het project eindigde in de top drie.

Roosmarijn Dierick

Bekijk hieronder een filmpje over de Zwolse fietsrotonde:

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “‘Leerling die in fietsstad Zwolle lest, redt zich later overal’”

Jos Dorenbos|15.05.14|15:55

Ik citeer “Maar een leerlingen die in Zwolle zijn rijexamen haalt, kan zich vervolgens waarschijnlijk wel overal redden.” Hoofddoel van infrastructuur is “verkeersveiligheid”. Ongelukken ontstaan door “iets niet verwacht te hebben” of “iets niet zag aankomen”. Infrastructuur maakt verkeerssituaties vaak opvallend en soms ingewikkelder, daardoor word een automobilist alert en denkt iets te verwachten, waardoor ongelukken worden teruggedrongen. >>

Jos Dorenbos|15.05.14|16:00

Wat is de meerwaarde door te zeggen “Maar een leerlingen die in Zwolle zijn rijexamen haalt, kan zich vervolgens waarschijnlijk wel overal redden.” Als leerlingen na het examen het idee heeft “mijn rijinstructeur zei dat ik me overal wel kon redden, omdat ik in Zwolle mijn examen heb gehaald” Dan word deze vervolgens minder alert, verwacht minder en de kans op ongevallen neemt in dat geval juist toe bij verkeerssituaties met fietsers waar infrastructuur nog niet is geweest.

Marcel Slofstra|16.05.14|15:11

Beste Jos, bedankt voor de dagelijkse dosis negativiteit. Tjongejonge zeg, de collega vertelt gewoon enthousiast over ‘zijn’ stad, die toevallig fietsster is. Leuk man!

Jos Dorenbos|16.05.14|23:02

Maar Marcel dat is toch niet negatief? Ik haal de effecten gewoon uit de diepteonderzoeken van de SWOV. Daar heb ik het uitgehaald. En de effecten alhier geschreven. Natuurlijk is Zwolle een mooie stad. Ik heb er zelf rijles gegeven. Ik val geen personen aan, maar wat er gezegd word en daarmee wil ik leerlingen beschermen tegen ongevallen. Niets verkeerd hoor? En je mag, waar ik verkeerspro dankbaar voor ben op artikelen reageren. Overigens wel vreemd dat er zo weinig reageren. Te druk denk ik

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.