Marokkaanse delegatie bekijkt Nederlandse verkeersveiligheid

Foto door: Wytske van Tilburg

Een Marokkaanse verkeersdelegatie is deze week in ons land om kennis op te doen over de Nederlandse verkeersveiligheid en de rol van de rijopleiding daarin. Marokko staat wereldwijd op plaats zes als het gaat om de meeste verkeersdoden per jaar. Daar wil zij verandering in brengen. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu begon een kennisuitwisselingsproject, nadat ze haar Marokkaanse collega vorig jaar ontmoette. In het kader daarvan bracht de delegatie deze week onder andere een bezoek aan het CBR.

Het CBR informeerde de Marokkaanse overheidsdelegatie maandag over de opzet en de inrichting van het rijexamen in Nederland. Behalve het CBR wordt de delegatie ook door andere instanties ingelicht over hun bijdragen aan de verkeersveiligheid. De opgedane informatie kan vervolgens door Marokko worden gebruikt om de situatie in eigen land te verbeteren. Dinsdagochtend ontving Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) het gezelschap voor een workshop ‘ongevallenregistratie’. In Marokko is er namelijk belangstelling voor het opzetten van een soortgelijk orgaan.

Onderzoek

Verkeersongelukken vormen een groot probleem in Marokko. In 2013 werden er 68.498 verkeersongevallen geregistreerd. Dat jaar 3.705 verkeersdoden in het land. Dat blijkt uit gegevens een bureau in Marokko dat zich inzet voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in het land. Ter vergelijking: in 2013 kwamen in het Nederlandse verkeer 570 mensen om. Dat terwijl er hier ruim drie keer zo veel voertuigen zijn.

De RDW schreef in haar jaarverslag van 2013 dat de huidige situatie in Marokko te vergelijken is met Nederland in de jaren ’70, voor de invoering van de gordelplicht. De problemen blijken met name te ontstaan door roekeloos rijden en het negeren van verkeerstekens. Daarnaast zou de staat van auto’s slecht zijn. Zo ontbreken vaak de gordels of werken de lampen niet. Daarnaast hebben de auto’s roestvorming en zou er te weinig profiel op de banden zitten. Ook het wegdek zou in een slechte staat verkeren.

Rijexamen

Naar aanleiding van het kennisuitwisselingsproject van de twee overheden, brachten vijf studenten van de journalistenopleiding in Tilburg afgelopen week de Marokkaanse rijopleiding in beeld. In Rabat, de stad die zij bezochten, viel hen het een en ander op. Zo wordt er in Marokko gelest in de vorm van een spoedcursus. Een leerling moet minimaal twintig theorielessen en twintig praktijklessen volgen. Beide lessen worden vier weken lang een uur per dag gevolgd.

Om het risico op ongelukken laag te houden, worden de praktijklessen voornamelijk verzorgd in rustige gebieden. De bijzondere manoeuvres worden bijvoorbeeld niet geoefend tussen echte auto’s, maar tussen pionnen. In het rijexamen worden namelijk ook geen drukke verkeerssituaties opgezocht. Daarnaast staat de examenroute vast. Iedere rijbewijskandidaat moet dezelfde ronde rijden. Er wordt gedacht dat iedereen op die manier een gelijke kans heeft om te slagen voor de praktijktest.

Rijopleiding

Student Wytske van Tilburg sprak tijdens bezoek aan Marokko een rijinstructeur in Rabat. Hij liet weten het niveau van geslaagde leerlingen te laag te vinden. “Als ze hun examen hebben gehaald, gaan ze niet helemaal onvoorbereid de weg op. Ze hebben wel wát ervaring, maar dat kan veel beter.” Hij wil dat het ministerie de inhoud het rijexamen verbetert, zodat hij zijn rijlessen daarop aan kan passen.

Van Tilburg kreeg daarnaast te horen dat het de mentaliteit van de Marokkaanse weggebruikers is die moet veranderen om het land verkeersveiliger te maken. Zo wordt er in de theorie-opleiding geen aandacht geschonken aan alcohol en drugs in het verkeer. Dat terwijl jongeren in Marokko nogal eens onder invloed zouden rijden. Aan een mentaliteitsomslag moeten ouders, onderwijs, de overheid en de rijopleiding bijdragen, zo vindt de rijinstructeur.

Studenten

De bevindingen over de verkeersveiligheid in Marokko hebben de studenten journalistiek verwerkt in de weblog ‘Route de Maroc’. Deze week volgen ze het bezoek van de Marokkaanse delegatie die onder andere bestaat uit verkeersveiligheidsexperts en afgevaardigden van de nationale politie. De groep studenten sluit het schoolproject af met een filmitem.

Ralph Klaassen

In 2012 zond het NCRV-programma ‘Altijd wat!’ een item uit over de verkeersveiligheid in Marokko. Bekijk hieronder het filmpje:

Het

 

Auteur: Ralph Klaassen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Marokkaanse delegatie bekijkt Nederlandse verkeersveiligheid | RijschoolPro

Marokkaanse delegatie bekijkt Nederlandse verkeersveiligheid

Foto door: Wytske van Tilburg

Een Marokkaanse verkeersdelegatie is deze week in ons land om kennis op te doen over de Nederlandse verkeersveiligheid en de rol van de rijopleiding daarin. Marokko staat wereldwijd op plaats zes als het gaat om de meeste verkeersdoden per jaar. Daar wil zij verandering in brengen. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu begon een kennisuitwisselingsproject, nadat ze haar Marokkaanse collega vorig jaar ontmoette. In het kader daarvan bracht de delegatie deze week onder andere een bezoek aan het CBR.

Het CBR informeerde de Marokkaanse overheidsdelegatie maandag over de opzet en de inrichting van het rijexamen in Nederland. Behalve het CBR wordt de delegatie ook door andere instanties ingelicht over hun bijdragen aan de verkeersveiligheid. De opgedane informatie kan vervolgens door Marokko worden gebruikt om de situatie in eigen land te verbeteren. Dinsdagochtend ontving Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) het gezelschap voor een workshop ‘ongevallenregistratie’. In Marokko is er namelijk belangstelling voor het opzetten van een soortgelijk orgaan.

Onderzoek

Verkeersongelukken vormen een groot probleem in Marokko. In 2013 werden er 68.498 verkeersongevallen geregistreerd. Dat jaar 3.705 verkeersdoden in het land. Dat blijkt uit gegevens een bureau in Marokko dat zich inzet voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in het land. Ter vergelijking: in 2013 kwamen in het Nederlandse verkeer 570 mensen om. Dat terwijl er hier ruim drie keer zo veel voertuigen zijn.

De RDW schreef in haar jaarverslag van 2013 dat de huidige situatie in Marokko te vergelijken is met Nederland in de jaren ’70, voor de invoering van de gordelplicht. De problemen blijken met name te ontstaan door roekeloos rijden en het negeren van verkeerstekens. Daarnaast zou de staat van auto’s slecht zijn. Zo ontbreken vaak de gordels of werken de lampen niet. Daarnaast hebben de auto’s roestvorming en zou er te weinig profiel op de banden zitten. Ook het wegdek zou in een slechte staat verkeren.

Rijexamen

Naar aanleiding van het kennisuitwisselingsproject van de twee overheden, brachten vijf studenten van de journalistenopleiding in Tilburg afgelopen week de Marokkaanse rijopleiding in beeld. In Rabat, de stad die zij bezochten, viel hen het een en ander op. Zo wordt er in Marokko gelest in de vorm van een spoedcursus. Een leerling moet minimaal twintig theorielessen en twintig praktijklessen volgen. Beide lessen worden vier weken lang een uur per dag gevolgd.

Om het risico op ongelukken laag te houden, worden de praktijklessen voornamelijk verzorgd in rustige gebieden. De bijzondere manoeuvres worden bijvoorbeeld niet geoefend tussen echte auto’s, maar tussen pionnen. In het rijexamen worden namelijk ook geen drukke verkeerssituaties opgezocht. Daarnaast staat de examenroute vast. Iedere rijbewijskandidaat moet dezelfde ronde rijden. Er wordt gedacht dat iedereen op die manier een gelijke kans heeft om te slagen voor de praktijktest.

Rijopleiding

Student Wytske van Tilburg sprak tijdens bezoek aan Marokko een rijinstructeur in Rabat. Hij liet weten het niveau van geslaagde leerlingen te laag te vinden. “Als ze hun examen hebben gehaald, gaan ze niet helemaal onvoorbereid de weg op. Ze hebben wel wát ervaring, maar dat kan veel beter.” Hij wil dat het ministerie de inhoud het rijexamen verbetert, zodat hij zijn rijlessen daarop aan kan passen.

Van Tilburg kreeg daarnaast te horen dat het de mentaliteit van de Marokkaanse weggebruikers is die moet veranderen om het land verkeersveiliger te maken. Zo wordt er in de theorie-opleiding geen aandacht geschonken aan alcohol en drugs in het verkeer. Dat terwijl jongeren in Marokko nogal eens onder invloed zouden rijden. Aan een mentaliteitsomslag moeten ouders, onderwijs, de overheid en de rijopleiding bijdragen, zo vindt de rijinstructeur.

Studenten

De bevindingen over de verkeersveiligheid in Marokko hebben de studenten journalistiek verwerkt in de weblog ‘Route de Maroc’. Deze week volgen ze het bezoek van de Marokkaanse delegatie die onder andere bestaat uit verkeersveiligheidsexperts en afgevaardigden van de nationale politie. De groep studenten sluit het schoolproject af met een filmitem.

Ralph Klaassen

In 2012 zond het NCRV-programma ‘Altijd wat!’ een item uit over de verkeersveiligheid in Marokko. Bekijk hieronder het filmpje:

Het

 

Auteur: Ralph Klaassen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.