anwb, vlag, media

Franchise-vestiging ANWB Rijschool Groningen failliet

De franchise-vestiging van de ANWB Rijopleiding in Groningen is failliet verklaard. Het faillissement werd woensdag uitgesproken door de rechtbank Noord-Nederland. “Er wordt op dit moment met man en macht gewerkt om de rijlessen van leerlingen van de rijschool gewoon door te laten gaan”, zo laat curator Erik Eshuis weten.

De rijschool in Groningen is een zelfstandige BV die onder de vlag van de ANWB reed. Leerlingen tekenden hun contract bij de landelijke organisatie. “Over het opvangen van leerlingen van failliete rijscholen bestaan onderlinge afspraken tussen ANWB-rijopleidingen”, zo wordt gesteld

Faillissement

Bij de BV waren 14 werknemers in dienst, van wie 11 rijinstructeurs. Over een eventuele doorstart wordt nog onderhandeld, zo laat de curator weten.

De failliete rechtspersoon waar de franchise-vestiging van ANWB Rijopleiding regio Groningen onder viel is Autorijschool Groningen BV. De precieze oorzaak van het faillissement is vooralsnog onduidelijk.

Auteur: Roosmarijn Dierick

10 reacties op “Franchise-vestiging ANWB Rijschool Groningen failliet”

Jos Dorenbos|04.07.14|14:08

Heel erg vervelend en triest Ik ken de mensen die daar werken. Ik heb er zelf ook gewerkt. Een paar jaar geleden zijn ze ook al … geweest (wil geen klokkenluider zijn) De beste rijinstructeurs op straat en worden vervolgd. Maar dat zal naar tevredenheid zijn van het IBKI en aanhang. Dat was toch de marktwerking? die “en Co” toch zo belangrijk vond? Daar waarschuwde ik een paar jaar geleden al voor Het was allemaal onzin. Ik pleit nog steeds voor een onderzoek bij het IBKI. Is dat nu ook onzin?

Bert de Weerd|04.07.14|21:51

“Autorijden doe je zo” Een rijschool runnen is blijkbaar een stuk moeilijker..

John van den Kieboom|06.07.14|13:12

Er gaan veel, veelal grote, rijscholen failliet of een faillissement wordt door een overname net voorkomen. Dat is voor de betrokkenen natuurlijk al erg genoeg. Oorzaken zijn de moordende concurrentie, overschot aan rijinstructeurs en afnemende vraag. Want niet alleen het aantal B examens neemt af ook de categorieën C, D en E dalen hard.

John van den Kieboom|06.07.14|13:13

Dat het vooral grotere rijscholen betreft ligt in het feit dat deze meestal hoge kosten hebben aan o.a. personeel, veel en/of grote voertuigen en gebouwen. Het IBKI heeft daar niets, maar dan ook helemaal niets mee te maken. Dus een onderzoek daar is en blijft dan ook onzin! Een onderzoek waar dan ook zal een faillissement nooit kunnen voorkomen.

Jos Dorenbos|06.07.14|15:29

Onderzoek bij het IBKI is volstrekt noodzakelijk Het IBKI is een zelfstandig bestuursorgaan die jaarlijks verantwoordelijkheid bij de overheid moet overleggen. Raap de cijfers bij elkaar en je weet exact waar een quotum aan moet voldoen. Dat is niet gebeurt. Het UWV kreeg vrij spel. Het IBKI krijgt nog meer examengelden en en de cijfertjes staan weer op groen.Dit gaat weer ten koste van de rijscholen en vele privé levens van rijinstructeurs Was er een quota geweest dan was dit niet gebeurt EINDE

John van den Kieboom|07.07.14|01:00

Weinig concreet verhaal dat mij geen enkele reden geeft aan het IBKI te twijfelen. `Raap cijfers bij elkaar` Welke cijfers Nee hoor, geef de cijfers maar. En over welk quotum heb je het eigenlijk. Wat je met de in kapitalen geschreven woord `einde` wil zeggen ontgaat me helaas.

Youran van Ark|11.07.14|08:32

Volgens mij typt Jos wel eens met een borrel op een verhaal. Zo onsamenhangend lees ik ze zelden. Vrije markt heren, dit zijn gewoon gevolgen. Niks mis mee voor de leerling.

John van den Kieboom|12.07.14|01:17

Denk ik ook Youran. Zelden een verhaal gelezen dat in zo veel woorden zo weinig (niets) zegt. En inderdaad marktwerking. Daar is helemaal niets mis mee. Er reageert op VerkeersPro 1 persoon met verschillende aliassen. En dan reageert deze persoon straks weer dat hij zelden op VerkeersPro leest. Hahahaha.

Michael Sonderman|13.07.14|10:00

Met marktwerking is inderdaad niks mis, maar het probleem met deze sector en andere vrije beroepen is, dat de prijs niet wordt bepaalt na een zorgvuldige berekening, gecontroleerd door een boekhouder, maar door avonturiers met de natte vingen,om er na 1,5 jaar achter te komen dat het niet uit kan.
Daarnaast zijn er marketing partijen zoals groupon enzo die handig profiteren van wanhopige bedrijfjes. oorzaak is natuurlijk vraag en aanbod.

Youran van Ark|12.08.14|08:18

Verzin zelf eens wat Michael. Afgeven op anderen siert je niet. Wanhopige bedrijfjes. Haha.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.