Minister Schultz van Haegen, 2toDrive, begeleid rijden

Rijschoolbranche leidt 75.000 jongeren op voor 2toDrive

Sinds de start van de pilot 2toDrive in november 2011, hebben 75.000 jongeren vervroegd hun rijbewijs gehaald. En het aandeel 2toDrivers lijkt te blijven groeien. In 2013 legden iedere maand nog gemiddeld 5.000 17-jarigen een auto-examen af. Dit jaar steeg het aantal naar een gemiddelde van 6.000. Dat meldt het CBR.

Het gemiddelde slagingspercentage bij de 2toDrive-leerlingen ligt nog steeds boven dat van reguliere examenkandidaten. Voor de 17-jarigen is dat percentage met 55,5 procent 7,3 procentpunten hoger dan bij kandidaten van 18 jaar en ouder die een praktijkexamen voor de B-categorie afleggen, zo blijkt uit recente cijfers.

2toDrive

Volgens Stichting TeamAlert, die de communicatie rondom de pilot verzorgt, heeft de hogere score mogelijk te maken met de motivatie van de jongere groep om hun rijbewijs te halen. “De hogere score van de 2toDrivers is niet wetenschappelijk onderzocht. Maar 17-jarigen nemen hun rijopleiding serieus en worden daarbij ondersteund door hun ouders, die in de meeste gevallen optreden als coach.”

In 2011 stond de teller van het aantal geslaagde 2toDrivers op 11.000. In november 2013, na twee jaar 2toDrive, waren er nog zo’n 34.000 jonge rijbewijsbezitter bijgekomen. En sinds die tijd kunnen er nog zo’n 30.000 bij opgeteld worden, zo blijkt uit de laatste tussenstanden.

Ministerie

2toDrive is een experiment met een looptijd van maximaal zes jaar. Het is een proef van het ministerie van Infrastructuur en Milieu die de verkeersveiligheid moet vergroten. Ervaringen in het buitenland hebben immers aangetoond dat begeleid rijden een goede manier is om de kans op ongelukken bij jonge bestuurders terug te dringen.

Zo tonen proeven in Duitsland aan dat jongeren 20 procent minder ongevallen veroorzaken en 30 procent minder overtredingen begaan als ze eerst onder begeleiding van een coach hebben gereden, aldus TeamAlert. Op dit moment wordt onderzocht of dat in Nederland ook het geval is. Als de evaluatie van het experiment in 2015 goed uitpakt, is het de bedoeling dat deze vorm van begeleid rijden definitief wordt ingevoerd.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschoolbranche leidt 75.000 jongeren op voor 2toDrive | RijschoolPro
Minister Schultz van Haegen, 2toDrive, begeleid rijden

Rijschoolbranche leidt 75.000 jongeren op voor 2toDrive

Sinds de start van de pilot 2toDrive in november 2011, hebben 75.000 jongeren vervroegd hun rijbewijs gehaald. En het aandeel 2toDrivers lijkt te blijven groeien. In 2013 legden iedere maand nog gemiddeld 5.000 17-jarigen een auto-examen af. Dit jaar steeg het aantal naar een gemiddelde van 6.000. Dat meldt het CBR.

Het gemiddelde slagingspercentage bij de 2toDrive-leerlingen ligt nog steeds boven dat van reguliere examenkandidaten. Voor de 17-jarigen is dat percentage met 55,5 procent 7,3 procentpunten hoger dan bij kandidaten van 18 jaar en ouder die een praktijkexamen voor de B-categorie afleggen, zo blijkt uit recente cijfers.

2toDrive

Volgens Stichting TeamAlert, die de communicatie rondom de pilot verzorgt, heeft de hogere score mogelijk te maken met de motivatie van de jongere groep om hun rijbewijs te halen. “De hogere score van de 2toDrivers is niet wetenschappelijk onderzocht. Maar 17-jarigen nemen hun rijopleiding serieus en worden daarbij ondersteund door hun ouders, die in de meeste gevallen optreden als coach.”

In 2011 stond de teller van het aantal geslaagde 2toDrivers op 11.000. In november 2013, na twee jaar 2toDrive, waren er nog zo’n 34.000 jonge rijbewijsbezitter bijgekomen. En sinds die tijd kunnen er nog zo’n 30.000 bij opgeteld worden, zo blijkt uit de laatste tussenstanden.

Ministerie

2toDrive is een experiment met een looptijd van maximaal zes jaar. Het is een proef van het ministerie van Infrastructuur en Milieu die de verkeersveiligheid moet vergroten. Ervaringen in het buitenland hebben immers aangetoond dat begeleid rijden een goede manier is om de kans op ongelukken bij jonge bestuurders terug te dringen.

Zo tonen proeven in Duitsland aan dat jongeren 20 procent minder ongevallen veroorzaken en 30 procent minder overtredingen begaan als ze eerst onder begeleiding van een coach hebben gereden, aldus TeamAlert. Op dit moment wordt onderzocht of dat in Nederland ook het geval is. Als de evaluatie van het experiment in 2015 goed uitpakt, is het de bedoeling dat deze vorm van begeleid rijden definitief wordt ingevoerd.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.