rijles, rijinstructeur, lesauto, roemenie

Ook de Roemeense rijinstructeur moet wennen aan Nederlandse leerling

Tegenkomen, inhalen en voorbijrijden. Dat is een belangrijk examenonderdeel waar diverse leerlingen op zakken. Tijdens de rijles-roadtrip in Roemenië wordt dat onderdeel tientallen keren per dag geoefend. Vrachtwagens, paard en wagens, bijzondere inhaalmanouvres van Roemenen, alles komen de cursisten tegen. Onder toeziend oog van de Roemeense rijinstructeur Gabriël. Die overigens zelf ook duidelijk moet wennen aan de Nederlandse leerlingen.

In Roemenië is het gebruikelijk dat lesauto’s zo’n 20 kilometer per uur onder de maximumsnelheid blijven. Het bordje ‘Scoala’ staat voor: langzaam verkeer. Overige weggebruikers gaan er zo snel mogelijk voorbij. Bijzonder is dat wanneer een lesauto de boel ophoudt, er geen agressieve reacties ontstaan. De weggebruikers accepteren dat hij langzamer is. Daar kunnen veel Nederlanders nog wel eens een voorbeeld aan nemen.

Rijles

Tijdens de rijles geeft de instructeur dan ook regelmatig aan dat de leerlingen zachter moeten rijden, dat is hij gewend. Dat leidt echter wel soms tot onbegrip onder de cursisten en Alvares. In Nederland is het immers belangrijk om ervoor te zorgen dat het verkeer goed doorstroomt en dus rijd je vaak precies de maximumsnelheid.

De leerlingen die meerijden in de volgauto zien de gevolgen van te langzaam rijden. Ze worden gevolgd door een lange file auto’s die zo snel mogelijk willen inhalen. “De Roemeense rijinstructeur gaat het project niet helpen als hij de leerlingen blokkeert in hun ontwikkeling”, begrijpt Ernest Alvares, initiatiefnemer van het project.

Coachen

Tijd om de lesauto aan de kant te zetten en Gabriël te coachen. Alvares maakt hem duidelijk dat hij wil dat zijn studenten vlot meerijden met het verkeer. “Ook voor hem en mij is het een leerzame week. Het is mooi om verschillen op te merken en vervolgens te kijken waarom doen wij doen wat we doen”, filosofeert Alvares. “Waar ben je als rijinstructeur precies mee bezig?”

Toch is de rijopleiding in Roemenië in grote lijnen hetzelfde als in Nederland. Alvares bespreekt dagelijks het lesplan voor dat uitgevoerd dient te worden. “Er zijn veel overeenkomsten in de lesmethode”, heeft Alvares gemerkt. “Hij ziet precies welke onderdelen we in Nederland al hebben gedaan. Bijzonder is dat hij dezelfde aandachtspunten bij de Nederlandse leerlingen ziet als bij zijn reguliere Roemeense studenten. Zoveel verschillen Nederlandse cursisten kennelijk niet van Roemeense.”

Lesuren

De leerlingen hebben in Nederland al tientallen rijlesuren gemaakt. De Rijbewijs-vakantie begint immers met een paar dagen rijles in Nederland. Zo hebben ze onder meer al kijktechnieken geoefend. Hier in Roemenië is het vooral zaak om ervaring op te doen. Kilometers maken om onbewust bekwaam te worden in het autorijden bij onbekende situaties.

De passieve rijles en uitleg wordt gedaan door Alvares. In de lesauto is de Roemeense rijinstructeur de baas. Die spreekt echter gebrekkig Engels. In de communicatie wordt hij ondersteund door gids en tolk Mihai, die trouw op de achterbank zit van de Dacia-lesauto. Eén van de studenten spreekt zelf eigenlijk ook weinig Engels, zodat de rijinstructeur vraagt of er een Nederlander in de lesauto wil vertalen.

Communicatie

Dat is echter een slecht idee, vindt Alvares. Want dat gaat de communiciatie van de rijinstructeur, via de gids, via de Nederlander naar de bestuurder. Bovendien is deze leerling gebaat bij rust in de auto. “Heb je wel eens met een dove leerling gewerkt”, vraagt Alvares aan Gabriël. Die knikt instemmend. “Nou, ga hier maar precies hetzelfde mee om.”

De route leidt langs een drukke stad met onoverzichtelijke kruispunten, rotondes en krioelende Roemeense mee-weggebruikers. “Kijk toch eens hoe mijn leerling hier mee omgaat. Fantastisch”, roept een dolblije Alvares vanuit de volgauto. “Deze leerling had in Nederland zeer veel moeite met complexe situaties. De doelstelling is om hem hier ‘los te trekken’. Dat gaat volgens mij wel lukken.”

Bart Pals

Blijf VerkeersPro.nl volgen voor verslag van de gebeurtenissen in Roemenië

roemenie, lesauto, paard, rijles, Ernest Alvares

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ook de Roemeense rijinstructeur moet wennen aan Nederlandse leerling | RijschoolPro
rijles, rijinstructeur, lesauto, roemenie

Ook de Roemeense rijinstructeur moet wennen aan Nederlandse leerling

Tegenkomen, inhalen en voorbijrijden. Dat is een belangrijk examenonderdeel waar diverse leerlingen op zakken. Tijdens de rijles-roadtrip in Roemenië wordt dat onderdeel tientallen keren per dag geoefend. Vrachtwagens, paard en wagens, bijzondere inhaalmanouvres van Roemenen, alles komen de cursisten tegen. Onder toeziend oog van de Roemeense rijinstructeur Gabriël. Die overigens zelf ook duidelijk moet wennen aan de Nederlandse leerlingen.

In Roemenië is het gebruikelijk dat lesauto’s zo’n 20 kilometer per uur onder de maximumsnelheid blijven. Het bordje ‘Scoala’ staat voor: langzaam verkeer. Overige weggebruikers gaan er zo snel mogelijk voorbij. Bijzonder is dat wanneer een lesauto de boel ophoudt, er geen agressieve reacties ontstaan. De weggebruikers accepteren dat hij langzamer is. Daar kunnen veel Nederlanders nog wel eens een voorbeeld aan nemen.

Rijles

Tijdens de rijles geeft de instructeur dan ook regelmatig aan dat de leerlingen zachter moeten rijden, dat is hij gewend. Dat leidt echter wel soms tot onbegrip onder de cursisten en Alvares. In Nederland is het immers belangrijk om ervoor te zorgen dat het verkeer goed doorstroomt en dus rijd je vaak precies de maximumsnelheid.

De leerlingen die meerijden in de volgauto zien de gevolgen van te langzaam rijden. Ze worden gevolgd door een lange file auto’s die zo snel mogelijk willen inhalen. “De Roemeense rijinstructeur gaat het project niet helpen als hij de leerlingen blokkeert in hun ontwikkeling”, begrijpt Ernest Alvares, initiatiefnemer van het project.

Coachen

Tijd om de lesauto aan de kant te zetten en Gabriël te coachen. Alvares maakt hem duidelijk dat hij wil dat zijn studenten vlot meerijden met het verkeer. “Ook voor hem en mij is het een leerzame week. Het is mooi om verschillen op te merken en vervolgens te kijken waarom doen wij doen wat we doen”, filosofeert Alvares. “Waar ben je als rijinstructeur precies mee bezig?”

Toch is de rijopleiding in Roemenië in grote lijnen hetzelfde als in Nederland. Alvares bespreekt dagelijks het lesplan voor dat uitgevoerd dient te worden. “Er zijn veel overeenkomsten in de lesmethode”, heeft Alvares gemerkt. “Hij ziet precies welke onderdelen we in Nederland al hebben gedaan. Bijzonder is dat hij dezelfde aandachtspunten bij de Nederlandse leerlingen ziet als bij zijn reguliere Roemeense studenten. Zoveel verschillen Nederlandse cursisten kennelijk niet van Roemeense.”

Lesuren

De leerlingen hebben in Nederland al tientallen rijlesuren gemaakt. De Rijbewijs-vakantie begint immers met een paar dagen rijles in Nederland. Zo hebben ze onder meer al kijktechnieken geoefend. Hier in Roemenië is het vooral zaak om ervaring op te doen. Kilometers maken om onbewust bekwaam te worden in het autorijden bij onbekende situaties.

De passieve rijles en uitleg wordt gedaan door Alvares. In de lesauto is de Roemeense rijinstructeur de baas. Die spreekt echter gebrekkig Engels. In de communicatie wordt hij ondersteund door gids en tolk Mihai, die trouw op de achterbank zit van de Dacia-lesauto. Eén van de studenten spreekt zelf eigenlijk ook weinig Engels, zodat de rijinstructeur vraagt of er een Nederlander in de lesauto wil vertalen.

Communicatie

Dat is echter een slecht idee, vindt Alvares. Want dat gaat de communiciatie van de rijinstructeur, via de gids, via de Nederlander naar de bestuurder. Bovendien is deze leerling gebaat bij rust in de auto. “Heb je wel eens met een dove leerling gewerkt”, vraagt Alvares aan Gabriël. Die knikt instemmend. “Nou, ga hier maar precies hetzelfde mee om.”

De route leidt langs een drukke stad met onoverzichtelijke kruispunten, rotondes en krioelende Roemeense mee-weggebruikers. “Kijk toch eens hoe mijn leerling hier mee omgaat. Fantastisch”, roept een dolblije Alvares vanuit de volgauto. “Deze leerling had in Nederland zeer veel moeite met complexe situaties. De doelstelling is om hem hier ‘los te trekken’. Dat gaat volgens mij wel lukken.”

Bart Pals

Blijf VerkeersPro.nl volgen voor verslag van de gebeurtenissen in Roemenië

roemenie, lesauto, paard, rijles, Ernest Alvares

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.