Activatielinks Rijscholenkiezer donderdag naar rijscholen

Iedere rijschoolhouder in Nederland ontvangt donderdag per e-mail een activatielink voor een account in de nieuwe Rijscholenkiezer van Stichting TeamAlert. Door activatie van de bedrijfsaccount ontvangen rijscholen hun inloggegevens, waarmee zij nog vóór de lancering van de website hun eigen profiel kunnen aanvullen. Alleen dan zijn ze goed vindbaar voor potentiële leerlingen, zo laat projectleider Nard Gilsing weten.

De Rijscholenkiezer maakt op basis van slagingspercentages, klantenreviews en de door de rijschool ingevulde gegevens een berekening van de overall-score van de rijschool. Door middel van die puntenaantallen kunnen potentiële leerlingen verschillende rijscholen in dezelfde regio met elkaar vergelijken.

Rijscholenkiezer

De lanceringsdatum van de Rijscholenkiezer is vooralsnog onbekend, maar zit er volgens Gilsing ‘binnenkort’ aan te komen. “We zijn nog aan het bouwen en aan het schaven. Maar op deze manier kunnen we na de lancering in één keer goed van start. Doordat de data van onze website synchroon gaan lopen met de gegevens van rijschoolgegevens.nl, is die informatie automatisch al beschikbaar in de Rijscholenkiezer en hoeft de rijschoolhouder slechts gegevens aan te vullen.”

Stichting TeamAlert, de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, ontwikkelt in samenwerking met ministerie, CBR, IBKI en de brancheverenigingen de Rijscholenkiezer. Deze website moet het voor aspirant-automobilisten gemakkelijker en overzichtelijker maken om een goede, betrouwbare rijschool te kiezen. “Er bestaan al verschillende vergelijkers, maar de Rijscholenkiezer is uniek, onder andere omdat alle ruim 8.000 rijscholen in Nederland erin terug te vinden zullen zijn”, zo laat Gilsing weten.

E-mail

Na de lancering van de website krijgen jongeren na hun praktijkexamen via het CBR-mailtje met de examenuitslag meteen ook de uitnodiging om een review over hun rijschool te schrijven. Ze mogen overigens ook gewoon naar de website gaan en een review achterlaten. Rijschoolhouders en instructeurs kunnen hun leerlingen dus ook zelf aansporen om een beoordeling achter te laten, aldus de projectleider.

Op dondergdagmiddag/-avond 25 september verstuurt TeamAlert e-mails naar alle rijscholen in Nederland, met daarin een activatielink voor hun account. Vanaf dat moment kan de standaard account worden aangevuld met extra informatie, zoals contactgegevens, lesprijzen per 60 minuten en het rijschoollogo of een foto. “We vinden het belangrijk dat op verschillende punten duidelijkheid en gelijkheid is. Een rijschool die lessen van vijftig minuten aanbiedt bijvoorbeeld, zal dus even moeten rekenen. Uiteindelijk met transparantie tot gevolg. Want dat is wat we willen bereiken: een transparant en onafhankelijke vergelijker maken.”

Vergelijker

“We vragen iedere rijschool dan ook de naam of namen van de instructeurs in te vullen”, aldus Gilsing. “In samenwerking met het IBKI wordt vervolgens een check uitgevoerd om te achterhalen of alle instructeurs van de rijschool hun WRM-bevoegdheid op orde hebben. Wegens privacy-overwegingen worden de namen van instructeurs overigens niet aan bezoekers van de Rijscholenvergelijker getoond”, zo verduidelijkt hij. “De gegevens worden enkel voor de IBKI-ckeck gebruikt.”

Naar alle waarschijnlijkheid gaat de Rijscholenkiezer volgende maand live. “We zijn nu nog met de laatste aanpassingen bezig voordat we online kunnen. Maar voor zowel jongeren als hun ouders zal het moeilijk zijn om de lancering te missen”, zo verzekert Gilsing. “De rijschoolhouder zullen we in de aanloop naar de lancering nog verder informeren over de inhoud en de werking van de website.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

9 reacties op “Activatielinks Rijscholenkiezer donderdag naar rijscholen”

John van den Kieboom|25.09.14|22:04

Nou ik heb hem gehad hoor. Het werkt voor geen meter. “Hoeveel voertuigen heeft u”Nou, 2 auto’s, 3 motoren en 3 bromfietsen. Helaas moet 1 getal zijn. Dus wordt 8. Verder alleen maar vragen over de cat. B. De rest is niet belangrijk zeker? Dan gaan we de instructeurs invullen. De eerste gaat goed. De tweede. Jammer foutmelding:

“Fout opgetreden tijdens zoeken naar instructeurs, probeer het aub opnieuw.
Klik op toevoegen om de instructeur alsnog toe te voegen”

John van den Kieboom|25.09.14|22:05

“Klik hier om uw site te bekijken ” Helaas “binnenkort kunt u uw site bekijken” We wachten maar rustig af…………

rijschool twice|25.09.14|23:18

Raar waarom moeten we nu vast invullen als het niet zeker is of het na de gerechtelijke uitspraak wel online mag? transparant moeten we zijn maar de extra transparantie mis ik wel van hogerhand nu en ook van team alert.

Wil Bremers|26.09.14|07:48

Dus als ik het goed begrijp mag iedere “leerling” zijn review plaatsen? Dan krijg je toch het Iens-effect: een concurrent doet zich als leerling voor en zegt iets onaardigs over de rijschool. Bij Iens.nl gebeurt dat bij restaurantbeoordelingen. Geen goed doordacht plan dus van Rijscholenkiezer.

Michael Sonderman|28.09.14|23:59

@wil Bremers
Bij Klanten vertellen zou dat ook kunnen, maar je kan als rijschool zien welk mailadres de reviewer gebruikt heeft, echt anoniem kan dus niet, en als het dus niet verifieerbaar is, kan het verwijderd worden.
Ik neem aan dat Team Allert ook wel zoiets ingebouwd heeft.

Wil Bremers|30.09.14|11:42

@Michael Sonderman Het formulier https://mobiliteit.klantenvertellen.nl/enquete/bosch-veenstra/volledig kan ik invullen met een emailadres dat ik net bij bijv. Gmail.com heb aangemaakt. Dus iedereen kan dat doen, exact het probleem van Iens.nl

Wil Bremers|30.09.14|11:49

Tja, als het bedrijf bij klantenvertellen.nl slechte beoordelingen kan laten verwijderen dan trapt uiteindelijk de consument er niet meer in. Ze hebben sowieso bedroevend weinig consumenten die klantenvertellen.nl raadplegen en zij richten zich ook duidelijk op bedrijven die in dure sprookjes geloven.

Michael Sonderman|02.10.14|08:26

Zoals je kan zien Wil, kun je heel eenvoudig een reactie plaatsen. Verwijderen is wat lastiger, maar daar ga ik vandaag een verzoek voor indienen.
Je vergeet een groot verschil, bij een restaurant diner je anoniem, bij een rijschool les je niet anoniem, dus het is altijd verifieerbaar of een recentie geschreven is door een (ex)klant.
En het heet “klanten vertellen” toch?

Olaf Görtz|07.10.14|20:18

Hoop bla bla die site, storm in een glas water. De klant is alleen geïnteresseerd in de prijs. Site is puur bureaucratisch ideetje en zoethoudertje omdat in de rijschoolwereld zoveel ontevreden rijschoolmensen zijn. Ze zeggen over de site uniek, onder andere omdat alle ruim 8.000 rijscholen in Nederland erin terug te vinden zullen zijn. Haha dat in nou juist het probleem. Het zal voorlopig nog wel een puinhoop blijven vooral als die teller nog naar de 10.000 gaat!! Of zeg ik iets verkeerds?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.