‘Risicoperceptie verplicht onderdeel Brussels theorie-examen’

Rijbewijskandidaten in Brussel moeten in de toekomst waarschijnlijk ook voor een ‘risicoperceptietoets’ slagen, willen ze hun theorie-examen halen. Een theorie-kandidaat moet in een computersimulatie aan kunnen tonen dat hij typisch stedelijke gevaren herkent. Wie niet slaagt voor dit gedeelte, zakt voor zijn theorie-toets. “Ik ben nu nog bezig om het wetgevend kader rond te maken, maar ik kan me niet inbeelden dat mensen tegen maatregelen zijn die de verkeersveiligheid verhogen”, zo laat staatssecretaris Bianca Debaets van de Brusselse regering weten.

In het Brusselse verkeer vielen in de eerste helft van dit jaar 2.242 gewonden. “Dat is veel te veel. We willen de rijopleiding dan ook aanpassen op rijden in de stad. Want dat is anders dan rijden in landelijke gebieden”, aldus de staatssecretaris op de Vlaamse Radio 1. “Nu wordt eigenlijk alleen de theoretische kennis van de wegcode getoetst, maar we willen naar een test die het toelaat om ook de risicoperceptie van komende bestuurders te meten.”

Rijopleiding

Door de staatshervorming in België zijn het de gewesten die verantwoordelijk worden voor de verkeersveiligheid. Debaets wil Brusselse toekomstige automobilisten dan ook testen op meer dan alleen hun kennis van de verkeerscode. “Een dergelijke toets bestaat al in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. En ook Duitsland overweegt het in te voeren, omdat de resultaten goed zijn. Resultaten tonen aan dat het slagingspercentage van praktijktoetsen veel hoger ligt op het moment dat het theoretisch examen is aangevuld met een risicoperceptietest.”

De test rond gevaarherkenning moet in alle Brusselse examencentra worden afgenomen, zo stelt de staatssecretaris. Vanuit het perspectief van de bestuurder krijgt een kandidaat in een virtuele auto verschillende realistische verkeerssituaties te zien. Naderhand moet hij de gevaren aanduiden. Er worden meerkeuzevragen gesteld, waarbij meerdere goede antwoorden mogelijk zijn. Wie niet voor dit gedeelte slaagt, zal naar alle waarschijnlijkheid vanaf 2015 dus zakken voor zijn theoretisch rijexamen. Ook wie de wegcode perfect uit zijn hoofd kent. “Het lijkt ons verstandig om het deel uit te laten maken van het theoretische examen”, aldus Debaets in de radio-uitzending.

Theorie-examen

Sinds begin 2013 konden kandidaat-rijbewijsbezitters die een officieel theorie-examen voor het B-rijbewijs aflegden, in examencentra in het hele land al vrijblijvend en gratis deelnemen aan een pilot. Staatssecretaris van Mobiliteit, Melchior Wathelet, was aanwezig bij de introductie van de pilot vorig jaar en liet toen weten: “De test is erop gericht de risicoperceptie bij jongeren te verbeteren. Op het vlak van ervaring en gedragsanalyse was er nog niets gedaan.”

Omdat de nadruk niet op de reactietijd ligt en ook niet op de wegcode, is de test alleen gericht op de risico-elementen, zo werd voor aanvang van de pilot gesteld. De test is inmiddels geëvalueerd en wordt nu dus naar alle waarschijnlijkheid voor de Brusselse rijbewijskandidaat in het verplichte gedeelte van het theoretische rijexamen geïntegreerd.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Risicoperceptie verplicht onderdeel Brussels theorie-examen’ | RijschoolPro

‘Risicoperceptie verplicht onderdeel Brussels theorie-examen’

Rijbewijskandidaten in Brussel moeten in de toekomst waarschijnlijk ook voor een ‘risicoperceptietoets’ slagen, willen ze hun theorie-examen halen. Een theorie-kandidaat moet in een computersimulatie aan kunnen tonen dat hij typisch stedelijke gevaren herkent. Wie niet slaagt voor dit gedeelte, zakt voor zijn theorie-toets. “Ik ben nu nog bezig om het wetgevend kader rond te maken, maar ik kan me niet inbeelden dat mensen tegen maatregelen zijn die de verkeersveiligheid verhogen”, zo laat staatssecretaris Bianca Debaets van de Brusselse regering weten.

In het Brusselse verkeer vielen in de eerste helft van dit jaar 2.242 gewonden. “Dat is veel te veel. We willen de rijopleiding dan ook aanpassen op rijden in de stad. Want dat is anders dan rijden in landelijke gebieden”, aldus de staatssecretaris op de Vlaamse Radio 1. “Nu wordt eigenlijk alleen de theoretische kennis van de wegcode getoetst, maar we willen naar een test die het toelaat om ook de risicoperceptie van komende bestuurders te meten.”

Rijopleiding

Door de staatshervorming in België zijn het de gewesten die verantwoordelijk worden voor de verkeersveiligheid. Debaets wil Brusselse toekomstige automobilisten dan ook testen op meer dan alleen hun kennis van de verkeerscode. “Een dergelijke toets bestaat al in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. En ook Duitsland overweegt het in te voeren, omdat de resultaten goed zijn. Resultaten tonen aan dat het slagingspercentage van praktijktoetsen veel hoger ligt op het moment dat het theoretisch examen is aangevuld met een risicoperceptietest.”

De test rond gevaarherkenning moet in alle Brusselse examencentra worden afgenomen, zo stelt de staatssecretaris. Vanuit het perspectief van de bestuurder krijgt een kandidaat in een virtuele auto verschillende realistische verkeerssituaties te zien. Naderhand moet hij de gevaren aanduiden. Er worden meerkeuzevragen gesteld, waarbij meerdere goede antwoorden mogelijk zijn. Wie niet voor dit gedeelte slaagt, zal naar alle waarschijnlijkheid vanaf 2015 dus zakken voor zijn theoretisch rijexamen. Ook wie de wegcode perfect uit zijn hoofd kent. “Het lijkt ons verstandig om het deel uit te laten maken van het theoretische examen”, aldus Debaets in de radio-uitzending.

Theorie-examen

Sinds begin 2013 konden kandidaat-rijbewijsbezitters die een officieel theorie-examen voor het B-rijbewijs aflegden, in examencentra in het hele land al vrijblijvend en gratis deelnemen aan een pilot. Staatssecretaris van Mobiliteit, Melchior Wathelet, was aanwezig bij de introductie van de pilot vorig jaar en liet toen weten: “De test is erop gericht de risicoperceptie bij jongeren te verbeteren. Op het vlak van ervaring en gedragsanalyse was er nog niets gedaan.”

Omdat de nadruk niet op de reactietijd ligt en ook niet op de wegcode, is de test alleen gericht op de risico-elementen, zo werd voor aanvang van de pilot gesteld. De test is inmiddels geëvalueerd en wordt nu dus naar alle waarschijnlijkheid voor de Brusselse rijbewijskandidaat in het verplichte gedeelte van het theoretische rijexamen geïntegreerd.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.