terugkomdag, rijangst, R+, Sjaak de Coninck, Brenda de Coninck

‘Intakegesprek bij rijangst-begeleiding is nog best spannend’

De eerste groep rijinstructeurs die in maart dit jaar is geslaagd voor het certificaat NLP Practitioner met als specialisatie ‘Verkeersangst’ hebben de jaarlijkse Terugkomdag gevolgd bij DCTM. Tijdens deze dag werden ervaringen uitgewisseld en vragen beantwoord. Het bleek dat de rijinstructeurs al tientallen mensen hebben begeleid bij het overwinnen van hun rijangst.

De jaarlijkse Terugkomdag heeft als doel het uitwisselen van ervaringen, het opdoen van nieuwe kennis, het opfrissen van het reeds geleerde en verbinden. Er werden nieuwe ontwikkelingen besproken en interventies getraind. Zo bleek het voeren van een intakegesprek, dat altijd voorafgaat aan een rijangst-begeleiding, voor sommigen nog best spannend te zijn.

Rijangst

“Heel herkenbaar”, vertelt NLP-trainer Sjaak de Coninck. “Je komt wel heel dichtbij als je bij een cliënt thuis komt om over zijn of haar rijangst te praten. Het maakt soms heel wat los als je vraagt wanneer ze deze angstklachten buiten het autorijden om nog meer ervaren. Het intakegesprek liep dan ook als een rode draad door de dag heen.”

“Verder is er onder meer getraind met een variant op het ruimtelijk ankeren, de zogenaamde visual squash. Deze techniek – die zeer goed bruikbaar is in de auto – werkt bij cliënten die maar blijven twijfelen tussen aan de ene kant dit en aan de andere kant dat”, legt De Coninck uit.

Nieuwe technieken

Ook hebben de R+ ers in de afgelopen maanden ervaren dat de verhalen van cliënten ook iets met hen deed. Ondanks dat dit onderdeel in de opleiding uitgebreid aan de orde is geweest, is het ‘in het echt’ toch nog net even anders. Daarom is hier tijdens de Terugkomdag ook uitgebreid bij stilgestaan en is veel geoefend met nieuwe technieken. Nieuw voor de R+ers was het bespreken van de Transactionele Analyse (TA) van Eric Berne.

De Coninck: “Sommigen merkten dat ze geraakt werden door het verhaal van een cliënte en daarbij in eerste instantie niet wisten wat dat was. Door de uitleg van de TA werden situaties duidelijk. We hebben het in deze context ook gehad over twee begrippen uit de psychologie: overdracht en tegenoverdracht. Verder stond het werken met het zelfbeeld op het programma. De oefeningen zijn naast het inzetten bij rijangst ook zeer goed bruikbaar bij reguliere leerlingen.”

Begeleiding

De R+ ers vertelden tijdens de Terugkomdag dat ze de afgelopen zomer kaartjes hebben ontvangen van ex-cliënten waarin ze hen bedankten omdat ze dankzij hun begeleiding weer zelfstandig met de auto op vakantie waren geweest.

De Coninck: “Een mevrouw vertelde dat ze op haar werk veel beter presteerden omdat ze geen rijangst meer heeft. Ze komt nu ontspannen aan en die ontspanning neemt ze de hele dag mee. Voor de rijangstbegeleiding kwam ze gestrest aan op haar werk en ging ze zich in de loop van de dag steeds drukker maken over de terugreis. ‘Je hebt me meer geholpen dan ik had verwacht’, zei ze tegen de Rijinstructeur+.”

Ervaringen

De dag was voor de deelnemers een waardevolle aanvulling, vertelt De Coninck. “Het samen delen van kennis en ervaringen werd als zeer leerzaam ervaren. De Terugkomdag was leerzaam, verfrissend en van toegevoegde waarde voor alle deelnemers. Ze hebben weer nieuwe dingen geleerd. Ook vonden ze het leuk om elkaar weer te zien.”

Wil jij ook een specialist worden in het begeleiding van rijbewijsbezitters? Ben je benieuwd hoe je NLP in jouw lessen kunt integreren en wat de inhoud van de R+ opleiding is? Schrijf je dan nu in voor één van de twee trainingsdagen in NLP & Verkeersangst op 4 november en 18 november.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.