Bovemij: neus lesauto loopt meeste kans op schade

De neus van een lesauto heeft de meeste kans op schades. Van de schades die gemeld worden, gaat het in bijna 30 procent van de gevallen om dat deel van de auto.  Dat stelt Bovemij Bedrijfsverzekeringen op basis van eigen data. In 2013 meldden rijscholen die bij de verzekeraar aangesloten waren in totaal 816 schades aan hun lesauto’s, waarvan het 240 keer de neus van de auto betrof. De achterkant van het lesvoertuig was met ruim 230 meldingen daarna de plek die de meeste krassen en deuken opliep. 

De minste meldingen kwamen over het gebied rond het linker spatscherm binnen: vier keer werd een dergelijke schade gemeld. Dit terwijl diezelfde plek aan de rechter kant 27 keer onderwerp van melding was. De verzekeraar maakte een infographic om inzicht te geven in de plekken van het lesvoertuig die de meeste kans lopen op schades.

Schade

In de infographic zijn alle geregistreerde schades aan lesauto’s verwerkt: van parkeerschades tot botsingen. Koen Janssen van Bovemij: “Als een verzekerde meteen aangeeft herstel voor eigen rekening te nemen, dan wordt de schade bij ons niet geregistreerd. Dit kan het geval zijn als een relatief goedkope schade zoals een parkeerschade een negatieve invloed heeft op de premie. Maar veel rijscholen kunnen niet in een keer een paar honderd euro ophoesten. Wanneer een rijschool al jaren schadevrij rondrijdt en op de hoogste verzekeringstrede staat, kan hij overigens één keer een schade registreren, zonder terug te vallen in de no claim, ongeacht de ernst van de schade.”

Naast de 760 in de infographic opgenomen schades, zijn er nog schades die niet in kaart gebracht zijn, zo laat Janssen weten. Zo werden vorig jaar 5 diefstallen gemeld, was er 14 keer sprake van schade in het lesvoertuig door bijvoorbeeld inbraak en werd er 27 keer contact opgenomen over schade rondom de auto. “Dan gaat het bijvoorbeeld om iemand die met een sleutel langs het voertuig heeft gelopen en op die manier krassen heeft gemaakt. Er kunnen dan meerdere delen van de auto beschadigd zijn en kunnen niet in de afbeelding weggezet worden”, zo stelt hij.

Leerling

Stefan van der Sanden van de Autoschade Herstel Groep herkent de getallen die Bovemij in de infographic noemt. “Frontale schades zijn bij lesauto’s inderdaad veelvoorkomend. Ze worden meestal gereden wanneer instructeurs net te laat zijn met ingrijpen. En schades door bijvoorbeeld onverwacht verkeer van rechts. Dat zou het aantal meldingen over het rechter spatscherm kunnen verklaren.”

Over het algemeen is het volgens Van der Sanden zo dat áls er schades worden gereden met lesauto’s, het ook meteen om behoorlijke beschadigingen gaat die bij het herstelbedrijf worden binnengebracht. “Het zijn meestal de leerlingen die de schades hebben gereden. Slechts een enkele keer komt het voor dat de rijinstructeur zelf achter het stuur zat. Voor zover bij ons bekend in ieder geval.”

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Bovemij: neus lesauto loopt meeste kans op schade”

Wim van Dijk|29.10.14|17:53

interesant wordt het pas hoe dit in vergelijking staat met niet – lesauto schades, wordt er % nu meer of minder schades geclaimd ?

Bovemij Groep|03.11.14|12:30

Beste Wim, op onze website http://www.bovemij.nl/nieuws/infographic-welke-kant-van-de-auto-loopt-de-meeste-kans-op-schade hebben wij eerder een infographic geplaatst met als onderwerp ‘Welke plek van de auto loopt de meeste kans op schade?’. Hieruit blijkt dat de neus van de auto – net als bij lesauto’s – de meeste kans op schade loopt. Er werden wel veel minder schades aan de achterkant gemeld: 12,70% tegenover 28,43% bij lesauto’s.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovemij: neus lesauto loopt meeste kans op schade | RijschoolPro

Bovemij: neus lesauto loopt meeste kans op schade

De neus van een lesauto heeft de meeste kans op schades. Van de schades die gemeld worden, gaat het in bijna 30 procent van de gevallen om dat deel van de auto.  Dat stelt Bovemij Bedrijfsverzekeringen op basis van eigen data. In 2013 meldden rijscholen die bij de verzekeraar aangesloten waren in totaal 816 schades aan hun lesauto’s, waarvan het 240 keer de neus van de auto betrof. De achterkant van het lesvoertuig was met ruim 230 meldingen daarna de plek die de meeste krassen en deuken opliep. 

De minste meldingen kwamen over het gebied rond het linker spatscherm binnen: vier keer werd een dergelijke schade gemeld. Dit terwijl diezelfde plek aan de rechter kant 27 keer onderwerp van melding was. De verzekeraar maakte een infographic om inzicht te geven in de plekken van het lesvoertuig die de meeste kans lopen op schades.

Schade

In de infographic zijn alle geregistreerde schades aan lesauto’s verwerkt: van parkeerschades tot botsingen. Koen Janssen van Bovemij: “Als een verzekerde meteen aangeeft herstel voor eigen rekening te nemen, dan wordt de schade bij ons niet geregistreerd. Dit kan het geval zijn als een relatief goedkope schade zoals een parkeerschade een negatieve invloed heeft op de premie. Maar veel rijscholen kunnen niet in een keer een paar honderd euro ophoesten. Wanneer een rijschool al jaren schadevrij rondrijdt en op de hoogste verzekeringstrede staat, kan hij overigens één keer een schade registreren, zonder terug te vallen in de no claim, ongeacht de ernst van de schade.”

Naast de 760 in de infographic opgenomen schades, zijn er nog schades die niet in kaart gebracht zijn, zo laat Janssen weten. Zo werden vorig jaar 5 diefstallen gemeld, was er 14 keer sprake van schade in het lesvoertuig door bijvoorbeeld inbraak en werd er 27 keer contact opgenomen over schade rondom de auto. “Dan gaat het bijvoorbeeld om iemand die met een sleutel langs het voertuig heeft gelopen en op die manier krassen heeft gemaakt. Er kunnen dan meerdere delen van de auto beschadigd zijn en kunnen niet in de afbeelding weggezet worden”, zo stelt hij.

Leerling

Stefan van der Sanden van de Autoschade Herstel Groep herkent de getallen die Bovemij in de infographic noemt. “Frontale schades zijn bij lesauto’s inderdaad veelvoorkomend. Ze worden meestal gereden wanneer instructeurs net te laat zijn met ingrijpen. En schades door bijvoorbeeld onverwacht verkeer van rechts. Dat zou het aantal meldingen over het rechter spatscherm kunnen verklaren.”

Over het algemeen is het volgens Van der Sanden zo dat áls er schades worden gereden met lesauto’s, het ook meteen om behoorlijke beschadigingen gaat die bij het herstelbedrijf worden binnengebracht. “Het zijn meestal de leerlingen die de schades hebben gereden. Slechts een enkele keer komt het voor dat de rijinstructeur zelf achter het stuur zat. Voor zover bij ons bekend in ieder geval.”

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Bovemij: neus lesauto loopt meeste kans op schade”

Wim van Dijk|29.10.14|17:53

interesant wordt het pas hoe dit in vergelijking staat met niet – lesauto schades, wordt er % nu meer of minder schades geclaimd ?

Bovemij Groep|03.11.14|12:30

Beste Wim, op onze website http://www.bovemij.nl/nieuws/infographic-welke-kant-van-de-auto-loopt-de-meeste-kans-op-schade hebben wij eerder een infographic geplaatst met als onderwerp ‘Welke plek van de auto loopt de meeste kans op schade?’. Hieruit blijkt dat de neus van de auto – net als bij lesauto’s – de meeste kans op schade loopt. Er werden wel veel minder schades aan de achterkant gemeld: 12,70% tegenover 28,43% bij lesauto’s.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.