Slechts 20 procent rijscholen activeert account Rijscholenkiezer

Slechts 20 procent van de rijschoolhouders in Nederland heeft zijn account bij de Rijscholenkiezer geactiveerd, namelijk 1.650 van de ruim 8.000. Dat blijkt uit cijfers van Stichting TeamAlert. Wel wordt er hard gewerkt om de site te verbeteren. Zo is het inmiddels niet meer mogelijk om vanaf één IP-adres meerdere reviews achter te laten. Verder lopen de data weer synchroon met die van Rijschoolgegevens. En is het voor rijscholen niet meer mogelijk om hun naam aan te passen en op die manier uit de vergelijker te verdwijnen. Dat laat projectleider Nard Gilsing weten.

“We kunnen niet ontkennen dat sommige zaken bij de lancering nog niet goed werkten, maar we zijn hard bezig die punten een voor een aan te pakken. De website uit de lucht halen, daar is absoluut nooit sprake van geweest”, aldus Gilsing. Een rijschoolhouder die zijn account voor de kiezer niet activeert is wel vindbaar in de zoekresultaten, maar zal ver onderaan staan door een gebrek aan extra punten.

Rijscholenkiezer

Sinds de lancering van de Rijscholenkiezer op 7 oktober, hebben ruim 1.650 rijschoolhouders hun account geactiveerd, ingelogd en hun pagina aangevuld met informatie. Er zijn meer dan 2.000 reviews geplaatst en de pagina trok 23.000 unieke bezoekers, zo blijkt uit cijfers van de verkeersveiligheidsstichting.

“Wat de bezoekersaantallen en reviews zijn we over de eerste drie weken tevreden. Maar het aantal rijscholen dat actief met de Rijscholenkiezer aan de slag gaat, hoop ik echt nog omhoog te zien gaan”, zo stelt de projectleider. “Veel rijschoolhouders hebben het door de geruchten die de ronde deden misschien eerst even aangekeken. Maar om goed vindbaar te zijn op de site, zullen ze nu wel actie moeten ondernemen.”

IP-check

Na de lancering van de Rijscholenkiezer kwamen vanuit de branche veel kritische geluiden over onder meer de werking van de site. Zo waren er bezwaren met betrekking tot de mogelijkheid om vanaf één IP-adres met verschillende e-mailadressen reviews te versturen. “We hebben daarin knopen doorgehakt: de mogelijkheid is er nu helemaal uit. Één IP-adres is één review”, aldus Gilsing. “Het is dus niet meer mogelijk om met verschillende e-mailadressen te werken. Als het geprobeerd wordt, komt dat tijdens de IP-check aan het licht.”

Hij stelt daarbij de veranderingen van tevoren met de verschillende betrokken partijen besproken te hebben en ook in de toekomst te blijven evalueren. “We zijn een platform dat gedragen wordt door de brancheverenigingen, IBKI, het CBR en het ministerie. Met die partijen zijn we dan ook steeds in gesprek, ook in deze fase. Dat is vooral van belang omdat zij dieper in de rijschoolbranche zitten dan wijzelf.”

Rijschool

Ook de mogelijkheid voor rijschoolhouders om de om de rijschoolnaam aan te passen en daarmee onder de eigen naam uit de Rijscholenkiezer te verdwijnen, is ondervangen, zo meldt Gilsing. “Het veranderen van de rijschoolnaam is niet meer mogelijk. Dat was een fout. Diegenen die eerder van de mogelijkheid gebruik maakten, zijn inmiddels overigens gewoon weer onder hun eigen naam in de Rijscholenkiezer te vinden. Iedere geregistreerde rijschool in Nederland is vindbaar.”

Als rijscholen TeamAlert verzoeken tot verwijdering uit de Rijscholenkiezer sturen, wordt daaraan overigens geen gehoor gegeven, zo geeft hij daarbij aan. “Wij laten dan weten dat we niemand verwijderen, omdat we gebruik maken van openbare gegevens. Wij willen transparant zijn en vinden daarom dat iedere rijschool in Nederland met die algemene gegevens terug te vinden moeten zijn. Rijscholen die niets met de Rijscholenkiezer te maken willen hebben, kunnen er zelf voor kiezen om hun pagina niet aan te vullen. Daardoor zijn ze minder goed te vinden op de site. Maar ze moeten wel begrijpen dat aan die keuze consequenties verbonden kunnen zijn.”

Branchevereniging

Er waren daarnaast rijscholen die per abuis het logo van een branchevereniging op hun pagina hadden staan, terwijl ze geen lid waren. Of andersom. “Het bleek dat de data die wij gebruikten niet helemaal up-to-date waren. Met de nieuwste upload was iets verkeerd gegaan, waardoor de informatie niet bij ons was doorgekomen en we een paar dagen achterliepen. Daar zijn we meteen achteraan gegaan. Inmiddels is die fout dan ook aangepast.”

Om zulke onjuistheden in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen, gaan de brancheverenigingen met enige regelmaat ledenlijsten aanleveren aan TeamAlert, zo laat Gilsing weten. “We hebben die afspraak gemaakt, omdat we dan vaker dan één keer per kwartaal de gegevens van rijscholen kunnen bijwerken. We zijn dan niet afhankelijk van de momenten waarop het CBR haar gegevens ververst.”

Maatwerk

Ook worden binnenkort alle examens onder de tien met de precieze aantallen getoond. “Op die manier worden we nog transparanter. Hoe meer openheid, hoe beter”, zo geeft Gilsing aan. “En bij het invullen van een review krijgt een leerling over een tijdje niet meer alle rijinstructeurs uit heel Nederland te zien, maar alleen van de rijschool die is ingevoerd.”

Er staan nog verschillende andere kleine aanpassingen op stapel. “Zo heb je bijvoorbeeld de plaats ‘Elst’ zowel in Utrecht als in Gelderland. We gaan daar de provincienamen bij weergeven om verwarring te voorkomen.”

Lancering

Over de kritiek rond de Rijscholenkiezer en de rol van TeamAlert daarin stelt Gilsing het volgende: “Veel kritiek was terecht. Daarom doen we er dan ook alles aan om gemaakte fouten te herstellen. We hebben de site voor de lancering heel uitvoerig getest, maar in de praktijk bleken dingen toch anders te werken.”

Gilsing: “Toch hoor je alleen de mensen roepen die het er niet mee eens zijn, terwijl ik zeker weet dat er ook veel rijschoolhouders zijn die het juist een heel goed initiatief vinden. Ons doel is de verkeersveiligheid bevorderen. Er gaan veel verhalen, maar het mag duidelijk zijn dat de Rijscholenkiezer geen project is waarmee wij binnenlopen. We hebben het enkel vanuit ons ideaal aangepakt.”

Verkeersveiligheid

Dat TeamAlert als verkeersveiligheidsstichting niet de goede partij zou zijn voor een dergelijke klus, bestrijdt de projectleider dan ook. “Ik heb mensen horen zeggen dat wij ons lekker bezig moeten blijven houden met flyers uitdelen, maar niet in staat zijn een site als de Rijscholenkiezer op te zetten en te onderhouden. Dat vind ik eerlijk gezegd ontzettend jammer.”

Hij gaat verder: “Want wij hebben het contact met jongeren en werken samen met een webbureau dat ervaring heeft met het bouwen en onderhouden van vergelijkingswebsites. Daarnaast is er de samenwerking met de branchepartijen en gebruiken we input van rijscholen uit de branche. Volgens mij hebben we daarmee juist een hele goede brug geslagen.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

17 reacties op “Slechts 20 procent rijscholen activeert account Rijscholenkiezer”

René Smoors Deventer|30.10.14|11:36

Voor mijn rijschool heeft deze site geen meerwaarde. Ik heb mijn gegevens wel ingevuld vanuit nieuwsgierigheid. Mijn ervaring is dat leerlingen bij mij komen door mond op mond reclame. Niet via dit soort sites. Feit dat nu de mogelijkheid om reviews vanuit 1 Ip adres te sturen geblokkeerd is is een schijnoplossing. En meteen een probleem voor gezinsleden die bij dezelfde rijschool gelest hebben. Kwestie van ‘punten’ scoren om als goede rijschool naar voren te komen. Zo komt dit op mij over.

Jaap Lucassen|30.10.14|11:39

Jammer genoeg alléén informatie over categorie B. Zou daar de andere gegevens graag aan toegevoegd zien. De bromfietsleerling kijkt misschien ook al waar hij voor de auto terecht kan, terwijl de autoleerling mogelijk ook geïnteresseerd is in motor en aanhanger-rijbewijs. Wie van plan is om door te stromen naar de vrachtauto, houdt daar mogelijk gelijk rekening mee.

Frank Dekkers|30.10.14|11:58

Wat een kansloos verhaal van Nard Gilsing. Droom lekker verder dat “er ook rijschoolhouders zijn die het een goed initiatief vinden”. Als die er al waren, dan zullen ze na het zien van deze pruts-site wel afgehaakt zijn. Zolang rijschool D. de ‘beste’ rijschool (dus niet beste instructeur) van amsterdam is volgens deze site (hij spreekt moeilijk NL) zet je toch alle NL mensen op het verkeerde been. De slechte kandidaten rijden via een andere naam af. En wie neemt nu zijn tel op in de les?

Els van Voren|30.10.14|12:13

Ik heb het al eerder gemeld “beveiligen” op IP adres is geen oplossing, want op iedere hoek van de straat heb je gratis wifi!
Als het plaatsen van reviews alleen is toegestaan op uitnodiging van het CBR is het hele “probleem” van schijn reviews verholpen, daarnaast voorkom je dat de rijschool aan huidige leerlingen kan vragen om via hun mobiel (lees ander ip-adres!!)alvast een review te schrijven in ruil voor een extra les. Door extra punten te geven op reviews is het vragen op fraude!

Jan Struik|30.10.14|12:17

Dat maar 20 % het account activeert zou een teken aan de wand moeten zijn. De meerderheid is zwaar ontevreden. Dan kun je de ogen sluiten en de vingers on de oren steken en zeggen dat degenen die kritiek hebben het niet begrijpen. De brancheorganisaties is niet de werkvloer. Dit project gaat gewoon mislukken. Rijscholen zijn gemakkelijk onvindbaar te maken door geen of verkeerde plaatsnamen in te vullen, elke WiFi spot heeft een uniek IP adres enz.

Jan Struik|30.10.14|12:26

Een paar mensen een gratis les voor een goede review. Lid worden van een brancheorganisatie en een jaar of 7 bestaan en hoppa. We staan in de top van het klassement. Hoe beroerd we ook lesgeven. En maar roepen dat we hiermee de verkeersveiligheid verhogen. Een knap staaltje zelfoverschatting.

Jan Struik|30.10.14|14:26

Hoe leg je het een bijstandsmoeder uit dat we Team alert 3,5 miljoen subsidie geven, instructeurs en rijscholen per jaar 3,5 miljoen euro uit moeten geven en dat men dan beweert dat hiermee de verkeersveiligheid gebaat is? Permanente verkeerseducatie , het veel eerder ongeldig verklaren van het rijbewijs en de pakkans vergroten. DAT helpt. En onze brancheorganisaties zijn het er allemaal wel mee eens.. Zij hopen met deze site op extra leden. Dat levert punten op voor de rijscholen.

kort om er klopt niks van
weer iets in de lucht waar we niks aan hebben
er zijn al zoveel van die site’s

Anja De Roos|30.10.14|18:59

En dan krijg je een review van anoniem met 100 lesuren voor 1500 euro ,diegene vult allemaal zaken in die niet kloppen,je geeft een melding en wat doen ze ermee nul,nul!! Waardeloos en onbetrouwbaar ! En ook al krijg je goede recensies en heb je een goed slagingspercentage verder dan 3.7 ster kom ik niet. Omdat ik geen BOVAG lid ben misschien?

Mike van Wijngaarden|31.10.14|00:09

mooi resultaat 23.000 bezoekers
waarvan 8000 rijscholen.
zelf heb ik wel een paar keer gekeken dus 8000 rijscholen maal 2 keer
gekeken= 16.000 bezoekers
23.000 -16.000 = 7000 bezoekers een dikke flop

Els van Voren|31.10.14|00:54

De pagina trok 23.000 unieke bezoekers, zo blijkt uit cijfers! Dit moeten wij natuurlijk op de eerlijke, objectieve en onafhankelijke “blauwe” ogen van o.a. de heer Gilsing en cs aannemen!
Het zou Team Alert sieren om een overzicht van bijvoorbeeld Google analytics zouden tonen. Is dit niet via een WOB op te vragen, want deze stichting word in leven gehouden door subsidie van het ministerie van I&M. Misschien een mooie taak voor Verkeerspro en/of andere vergelijking of reviewsites! Ben benieuwd.

rij bewijs|31.10.14|07:37

Diegene die tijd en moeite in deze site steken om zo meer leerlingen te krijgen, kunnen deze tijd en moeite beter steken in de kwaliteit van hun eigen rijopleiding. Dan komt de rest vast vanzelf.

Michael Sonderman|02.11.14|08:19

Kan me in veel van bovenstaande reacties vinden.
Ik heb niet het idee dat reviews tot stand komen naar aanleiding van het CBR mailtje, maar na tussenkomst van een instructeur, waardoor de ranking volgorde gemanipuleerd is.
Verder is mijn mening, dat aan de kant van de rijscholen de VBR de beste partij is voor de belangen is, maar voor de consument heeft eigenlijk alleen de Bovag een meerwaarde, deze is de enige met een garantiefonds, en zaken als VOG enz.

Michael Sonderman|02.11.14|08:24

Op eerste pagina zeker 2 rijscholen die 10% onder het kringgemiddelde zitten.
Om hun eigen succes te verzekeren, tellen ze het aantal reviews het meeste mee, waardoor je fake reviews in de hand werkt.
ik zeg alle reviews verwijderen en alleen op uitnodiging van het CBR, maar bij ons heeft nog niemand dat gedaan, en we zijn toch al een examen of 15 verder

Jan Struik|03.11.14|14:18

Nou Michael het garantiefonds vind ik een wassen neus. Ik vind het toch al niet slim als leerlingen een pakket volledig vooruit betalen. Een VOG voegt voor mij niets toe. Nog geen 1%van de Nederlanders zou een VOG worden geweigerd. Jammer is dat de rijinstructeurs geen stem hebben bij een brancheorganisatie. Alleen rijscholen kunnen lid worden. Dan klaagt de Minister wel dat de rijschool branche weinig georganiseerd is maar waar moet de instructeur lud van worden ?

…laten ze eerst maar eens die Flop/top on line site van het CBR toegankelijker maken en handiger en dat je zelf mag bepalen wat je wisselt en hoe vaak en dat de klantenservice belsmurfen team dus ook daadwerkelijk klantgericht is …en dat ze de hommeles met de vraagstelling bij het theorie examen oplossen….. Zo geef je het signaal af je 12 keer een ongeluk mag maken in het verkeer pfff het zouden bewegende beelden worden weet je nog????
.en zo kan ik nog wel effe door gaan..

Kees Foks|24.11.14|18:17

Aha is dit een door de overheid betaalde site. Ik krijg vrijwel elke week een aanvraag tot plaatsing over te gaan op een vergelijkings site . dus wat heeft de consument hier nu aan. weggegooid overheids geld die niet aan bijstands moeders moet worden uitgekeerd maar aan die paar beroeps rijscholen die er nog bestaan . Vrijstelling btw ,vrijstelling motorrijtuigenbelasting enz

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.