snelweg, maximumsnelheid

Inhaalverbod vrachtverkeer op diverse snelwegen aangepast

Op verschillende trajecten in Nederland wordt het inhaalverbod voor vrachtverkeer aangepast. De afgelopen jaren zijn veel snelwegen verbreed tot drie of meer rijstroken. Daar geldt voortaan geen inhaalverbod meer voor vrachtauto’s, omdat er voldoende rijstroken zijn om veilig te kunnen inhalen, zo laat het ministerie weten. Op andere trajecten worden juist nieuwe inhaalverboden ingevoerd. De aanpassing moet voor een betere doorstroming en meer verkeersveiligheid zorgen, zo wordt gesteld. 

Sinds 2003 geldt op een aantal stukken snelweg een inhaalverbod voor vrachtauto’s tijdens de spits. Verschillende van die verboden worden door uitbreiding van het wegennet opgeheven. Op onder meer de A16 worden juist inhaalverboden ingevoerd. Dit wegens toenemend vrachtverkeer. Rijkswaterstaat publiceerde een actuele overzichtskaart met inhaalverboden.

Vrachtauto

“Op ongeveer de helft van de snelwegen met twee rijstroken geldt een inhaalverbod voor vrachtauto’s”, zo wordt gesteld. Dit aantal blijft volgens het ministerie ongeveer gelijk. Wel gaat het soms om andere trajecten. Op een aantal trajecten waar vrachtauto’s nu mogen inhalen, wordt vanwege sterk toegenomen drukte een inhaalverbod ingevoerd. Dat is bijvoorbeeld het geval op de A16 van knooppunt Galderen tot de Belgische grens.

Op wegen met veel vrachtverkeer, waar de vrauchtauto’s door het inhaalverbod in colonne rijden, wordt het verbod opgeheven. Daardoor moet het voor ander verkeer gemakkelijker en veiliger worden om in en uit te voegen. De A15 tussen het knooppunt Gorinchem en Papendrecht is daar een voorbeeld van.

Spits

Op verschillende trajecten is het vrachtverkeer ook buiten de spits toegenomen, zo stelt het ministerie. Daar wordt het inhaalverbod uitgebreid van de spitsperiode naar de hele dag. Bijvoorbeeld op de A7 tussen Purmerend en Wognum.

Op trajecten langer dan 30 kilometer wordt het inhaalverbod voor vrachtverkeer zo’n vijf kilometer onderbroken. Vrachtauto’s kunnen op die momenten inhalen, zo wordt gesteld. Dat voorkomt colonnevorming. Op de A28 van knooppunt Hoevelaken tot knooppunt Hattemerbroek bijvoorbeeld geldt een inhaalverbod, behalve tussen Elspeet en Epe.

Tijden

De tijden waarin de inhaalverboden gelden, blijven gehandhaafd, zo laat het ministerie weten. In de spits tussen 06:00 en 10:00 uur en tussen 15:00 en 19:00 uur. En de hele dag tussen 06:00 en 19:00 uur.

Rijkswaterstaat zorgt dat er nieuwe borden worden geplaatst om verkeer van de nieuwe situatie op de hoogte te stellen. Er wordt begonnen met de A27, waarna in half december alle borden geplaatst moeten zijn. Er worden tevens flyers verspreid bij de grotere truckstops, vooral om ook buitenlandse chauffeurs over de veranderingen te informeren, zo laat het ministerie weten.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Inhaalverbod vrachtverkeer op diverse snelwegen aangepast | RijschoolPro
snelweg, maximumsnelheid

Inhaalverbod vrachtverkeer op diverse snelwegen aangepast

Op verschillende trajecten in Nederland wordt het inhaalverbod voor vrachtverkeer aangepast. De afgelopen jaren zijn veel snelwegen verbreed tot drie of meer rijstroken. Daar geldt voortaan geen inhaalverbod meer voor vrachtauto’s, omdat er voldoende rijstroken zijn om veilig te kunnen inhalen, zo laat het ministerie weten. Op andere trajecten worden juist nieuwe inhaalverboden ingevoerd. De aanpassing moet voor een betere doorstroming en meer verkeersveiligheid zorgen, zo wordt gesteld. 

Sinds 2003 geldt op een aantal stukken snelweg een inhaalverbod voor vrachtauto’s tijdens de spits. Verschillende van die verboden worden door uitbreiding van het wegennet opgeheven. Op onder meer de A16 worden juist inhaalverboden ingevoerd. Dit wegens toenemend vrachtverkeer. Rijkswaterstaat publiceerde een actuele overzichtskaart met inhaalverboden.

Vrachtauto

“Op ongeveer de helft van de snelwegen met twee rijstroken geldt een inhaalverbod voor vrachtauto’s”, zo wordt gesteld. Dit aantal blijft volgens het ministerie ongeveer gelijk. Wel gaat het soms om andere trajecten. Op een aantal trajecten waar vrachtauto’s nu mogen inhalen, wordt vanwege sterk toegenomen drukte een inhaalverbod ingevoerd. Dat is bijvoorbeeld het geval op de A16 van knooppunt Galderen tot de Belgische grens.

Op wegen met veel vrachtverkeer, waar de vrauchtauto’s door het inhaalverbod in colonne rijden, wordt het verbod opgeheven. Daardoor moet het voor ander verkeer gemakkelijker en veiliger worden om in en uit te voegen. De A15 tussen het knooppunt Gorinchem en Papendrecht is daar een voorbeeld van.

Spits

Op verschillende trajecten is het vrachtverkeer ook buiten de spits toegenomen, zo stelt het ministerie. Daar wordt het inhaalverbod uitgebreid van de spitsperiode naar de hele dag. Bijvoorbeeld op de A7 tussen Purmerend en Wognum.

Op trajecten langer dan 30 kilometer wordt het inhaalverbod voor vrachtverkeer zo’n vijf kilometer onderbroken. Vrachtauto’s kunnen op die momenten inhalen, zo wordt gesteld. Dat voorkomt colonnevorming. Op de A28 van knooppunt Hoevelaken tot knooppunt Hattemerbroek bijvoorbeeld geldt een inhaalverbod, behalve tussen Elspeet en Epe.

Tijden

De tijden waarin de inhaalverboden gelden, blijven gehandhaafd, zo laat het ministerie weten. In de spits tussen 06:00 en 10:00 uur en tussen 15:00 en 19:00 uur. En de hele dag tussen 06:00 en 19:00 uur.

Rijkswaterstaat zorgt dat er nieuwe borden worden geplaatst om verkeer van de nieuwe situatie op de hoogte te stellen. Er wordt begonnen met de A27, waarna in half december alle borden geplaatst moeten zijn. Er worden tevens flyers verspreid bij de grotere truckstops, vooral om ook buitenlandse chauffeurs over de veranderingen te informeren, zo laat het ministerie weten.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.