Schadekans achterkant lesauto is dubbele van bedrijfsauto

De achterkant van een lesauto heeft ruim twee keer zoveel kans op schade als bij bedrijfsauto’s in het algemeen het geval is. Van de schades die gemeld worden, gaat het bij lesauto’s in ruim 28 procent van de gevallen om de achterkant van het voertuig. Bij bedrijfsauto’s ligt dat percentage op nog geen 13 procent. Dat blijkt uit gegevens van Bovemij Bedrijfsverzekeringen. Bij zowel de lesauto als de bedrijfswagen is de neus van de auto overigens de plek die de meeste krassen en deuken oploopt.

In 2013 meldden rijscholen die bij de verzekeraar aangesloten waren in totaal 816 beschadigingen aan hun lesauto’s, waarvan ruim 230 meldingen de achterkant van de lesauto betroffen. In dat jaar meldden zakelijke klanten van de verzekeraar bijna 4.800 schades, waarvan ruim 600 op die specifieke plek. Om inzicht te geven in de plekken die het meeste kans op krassen en deuken lopen, maakte de verzekeraar op basis van schademeldingen twee infographics.

Lesauto

In de infographic zijn alle geregistreerde schades aan de lesauto’s en bedrijfsauto’s verwerkt: van parkeerschades tot botsingen. Als een verzekerde meteen aangeeft herstel voor eigen rekening te nemen, dan wordt de schade niet geregistreerd. Dit is bijvoorbeeld het geval als een relatief goedkope schade zoals een parkeerschade de premie negatief beïnvloedt, zo wordt door Bovemij gesteld.

De achterkant van de bedrijfsauto is de plek die de op een na meeste klappen opvangt, zo blijkt uit de data. Net als bij de lesauto loopt de voorkant van de bedrijfsauto verreweg de meeste schade op. In bijna 28 procent van de gevallen ging een gemelde schade om die plek van de bedrijfsauto. Dit komt vrijwel overeen met de kans op schade bij de voorkant van de lesauto, waarover ruim 29 procent van de meldingen gaat.

Schade

Naast de in de infographic genoemde schades, zijn er bij beide auto-typen schades die niet in de kaarten aangegeven zijn. Zo werden in 2013 in totaal 4 diefstallen van lesauto’s gemeld, ruim 340 keer werd van diefstal van een bedrijfswagen melding gemaakt. Ook werd in bedrijfsauto’s vaker schade door bijvoorbeeld inbraak toegebracht. Hierover werd gedurende het jaar meer dan 100 keer melding gemaakt, tegenover 14 meldingen bij lesauto’s, aldus de bedrijfsverzekeraar.

Bekijk hieronder de infographics van Bovemij. De linker heeft betrekking op alle bedrijfsauto’s, de rechter specifiek op lesauto’s.

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “Schadekans achterkant lesauto is dubbele van bedrijfsauto”

Jan ten Brinke|04.12.14|11:51

Geweldig rekensommetje. Kan ik helemaal niets mee. In 1986 achter schade gehad. Was trouwens tot deze maand de enige schade. Beide schade’s zijn verhaal schade.
Wel extra premie betalen, maar geen Extra Korting?
lekker winstgevend voor Bovemij

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schadekans achterkant lesauto is dubbele van bedrijfsauto | RijschoolPro

Schadekans achterkant lesauto is dubbele van bedrijfsauto

De achterkant van een lesauto heeft ruim twee keer zoveel kans op schade als bij bedrijfsauto’s in het algemeen het geval is. Van de schades die gemeld worden, gaat het bij lesauto’s in ruim 28 procent van de gevallen om de achterkant van het voertuig. Bij bedrijfsauto’s ligt dat percentage op nog geen 13 procent. Dat blijkt uit gegevens van Bovemij Bedrijfsverzekeringen. Bij zowel de lesauto als de bedrijfswagen is de neus van de auto overigens de plek die de meeste krassen en deuken oploopt.

In 2013 meldden rijscholen die bij de verzekeraar aangesloten waren in totaal 816 beschadigingen aan hun lesauto’s, waarvan ruim 230 meldingen de achterkant van de lesauto betroffen. In dat jaar meldden zakelijke klanten van de verzekeraar bijna 4.800 schades, waarvan ruim 600 op die specifieke plek. Om inzicht te geven in de plekken die het meeste kans op krassen en deuken lopen, maakte de verzekeraar op basis van schademeldingen twee infographics.

Lesauto

In de infographic zijn alle geregistreerde schades aan de lesauto’s en bedrijfsauto’s verwerkt: van parkeerschades tot botsingen. Als een verzekerde meteen aangeeft herstel voor eigen rekening te nemen, dan wordt de schade niet geregistreerd. Dit is bijvoorbeeld het geval als een relatief goedkope schade zoals een parkeerschade de premie negatief beïnvloedt, zo wordt door Bovemij gesteld.

De achterkant van de bedrijfsauto is de plek die de op een na meeste klappen opvangt, zo blijkt uit de data. Net als bij de lesauto loopt de voorkant van de bedrijfsauto verreweg de meeste schade op. In bijna 28 procent van de gevallen ging een gemelde schade om die plek van de bedrijfsauto. Dit komt vrijwel overeen met de kans op schade bij de voorkant van de lesauto, waarover ruim 29 procent van de meldingen gaat.

Schade

Naast de in de infographic genoemde schades, zijn er bij beide auto-typen schades die niet in de kaarten aangegeven zijn. Zo werden in 2013 in totaal 4 diefstallen van lesauto’s gemeld, ruim 340 keer werd van diefstal van een bedrijfswagen melding gemaakt. Ook werd in bedrijfsauto’s vaker schade door bijvoorbeeld inbraak toegebracht. Hierover werd gedurende het jaar meer dan 100 keer melding gemaakt, tegenover 14 meldingen bij lesauto’s, aldus de bedrijfsverzekeraar.

Bekijk hieronder de infographics van Bovemij. De linker heeft betrekking op alle bedrijfsauto’s, de rechter specifiek op lesauto’s.

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “Schadekans achterkant lesauto is dubbele van bedrijfsauto”

Jan ten Brinke|04.12.14|11:51

Geweldig rekensommetje. Kan ik helemaal niets mee. In 1986 achter schade gehad. Was trouwens tot deze maand de enige schade. Beide schade’s zijn verhaal schade.
Wel extra premie betalen, maar geen Extra Korting?
lekker winstgevend voor Bovemij

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.