Maar liefst 84 procent van rijschoolbranche is ongeorganiseerd

Maar liefst 84 procent van de rijscholen is niet aangesloten bij een branchevereniging. Het overgrote deel van de rijschoolbranche is daarmee ongeorganiseerd. En dat deel lijkt zelfs steeds verder toe te nemen. Want het aantal lidmaatschappen bij Bovag, FAM en VRB is in de afgelopen jaren per saldo dan redelijk stabiel gebleven. Door het groeiend aantal rijscholen wordt het deel van de branche dat bij een van de drie partijen is aangesloten langzaam kleiner. Dat blijkt uit cijfers van de brancheverenigingen en het CBR.

Begin dit jaar werden in totaal ruim 1.300 lidmaatschappen geregistreerd op een aantal van 8.177 bij het CBR ingeschreven rijscholen. Een aandeel van iets meer dan 16 procent. Toch zal dat percentage in werkelijkheid lager liggen, aangezien verschillende rijscholen lidmaatschappen bij twee of meer verenigingen hebben afgesloten. “Dus zelfs die 16 procent is schijn”, aldus VRB-voorzitter Peter van Neck. “We willen als brancheverenigingen in Den Haag overwicht hebben en opkomen voor de noodlijdende branche. Maar dat we met zijn allen bij elkaar slechts 16 procent van de branche vertegenwoordigen, dat is veel te weinig”, zo laat hij weten.

Branchevereniging

De drie brancheverenigingen Bovag, FAM en VRB geven al langer openbaar te kennen grotere ledenaantallen te willen realiseren om een volwaardiger gesprekspartner voor onder andere het ministerie van Infrastructuur en Milieu te zijn. “Minister Schultz heeft zich wel eens laten ontvallen dat ze vindt dat we samen eigenlijk een te klein deel van de branche vertegenwoordigen”, zo stelt Van Neck. Hij laat daarbij weten binnen zijn eigen ledenbestand al zo’n 50 leden te hebben die naast VRB-lid ook bij Bovag aangesloten zijn. Dat betekent dat het percentage nog lager dan die 16 procent zal liggen.

Het aantal rijscholen dat bij het CBR staat ingeschreven, werd eind 2013 vastgesteld op 8.177. Dat waren er ruim 300 meer dan eind 2012 het geval was. Hoewel het totale aantal ingeschreven rijscholen jaarlijks nog steeds toeneemt, vlakte de stijging in 2013 af tot 3,9 procent. In de jaren ervoor was de groei respectievelijk 10,1 en 5,8 procent. Al blijft het totale aantal lidmaatschappen al jaren redelijk stabiel, het lijkt niet tegen de groei in het aantal rijscholen op te kunnen.

Percentage

Gekeken naar de afgelopen jaren, is het percentage georganiseerden in de branche zelfs geleidelijk aan steeds iets verder aan het teruglopen. In 2012 werd het jaar nog afgetrapt met een aandeel van bijna 18 procent, begin 2014 was het nog iets meer dan 16 procent. Wat de eindstand van 2014 wordt is overigens nog onbekend. De VRB is sinds juni van dit jaar van 381 naar 443 leden vandaag de dag gestegen door een actie waarbij rijscholen bij aanmelding tot het eind van het jaar kosteloos een lidmaatschap kunnen uitproberen. Een ledenontwikkeling die de branchevereniging naar eigen zeggen positief stemt.

Maar het is voorlopig onder andere nog onduidelijk in hoeverre het aantal Bovag-rijscholen vanaf 1 januari 2015 gaat afnemen als gevolg van de aanscherping van de lidmaatschapseisen voor de bestaande leden. Ook is niet te zeggen of die rijscholen die niet meer aan de Bovag-eisen voldoen, zich bij een van de andere brancheverenigingen zullen aanmelden en dus wel georganiseerd blijven of in het geheel zullen stoppen als lid van een branchevereniging. In dat geval zou de 16 procent van begin dit jaar volgend jaar wellicht niet meer gehaald worden.

Rijschool

Bij Bovag Rijscholen zijn de ledenaantallen in de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. Op 1 januari 2004 stond de teller nog op 654 rijscholen, sinds 2009 liggen de aantallen structureel tussen de 924 (2009) en 993 (2012), zo blijkt uit een overzicht van ledenaantallen dat ze desgevraagd openbaar maakte. “In januari duiken de aantallen overigens altijd even naar beneden, omdat dat de opzegdatum is. Gedurende het jaar gaan de aantallen weer naar boven”, zo meldt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. “De Bovag-rijscholen zijn echter wel verantwoordelijk voor meer dan de helft van de CBR-examens”, zo voegt hij toe.

Bij FAM Verkeersscholen schommelt het aantal leden al jaren tussen de 22 en 24, zo meldt secretaris Petra Knol. Dit jaar staan er 28 rijscholen op de website vermeld. “We krijgen meer aanmeldingen dan we leden hebben, maar we hebben toelatingseisen waar we streng aan vasthouden. Zo moeten de afstanden tussen de verschillende leden groot genoeg zijn in verband met mogelijke concurrentie. We willen dat aansluiting bij de FAM praktische voordelen heeft: we kunnen, juist omdat we niet in elkaars vijvers vissen, bij elkaar in de keuken kijken en elkaar helpen.”

Branche

Daarnaast maken alleen de rijscholen met bijvoorbeeld eigen faciliteiten aanspraak op een lidmaatschap van de FAM. “Het is overigens niet zo dat de eenpitters daardoor ongeorganiseerd moeten blijven. Wij adviseren ze vaak om zich bij bijvoorbeeld de VRB als lid aan te melden. Dan hebben ze toch aansluiting bij een branchevereniging”, aldus Knol. “Want breed draagvlak om in bijvoorbeeld Den Haag een stem te hebben, vinden we van belang.”

Volgens de brancheverenigingen heeft aansluiting zeker toegevoegde waarde voor een rijschool. Het georganiseerde deel van de branche kan door middel van onder andere aanwezigheid bij gesprekken en vergaderingen haar stem laten horen in Den Haag en de rijscholen op die manier vertegenwoordigen. “Je moet als instructeur niet alleen zeuren, niet alleen roepen en niet alleen klagen over de problemen binnen de branche”, zo betoogde Peter van Neck toen al namens de VRB. “Op die manier kunnen we ook echt iets met die problemen doen.” De verenigingen zijn daarnaast bij overleggen met bijvoorbeeld het CBR aanwezig. Van Neck: “We worden steeds zichtbaarder. En hoe groter het deel van de branche is dat we vertegenwoordigen, hoe meer we bereiken kunnen.”

Roosmarijn Dierick

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

18 reacties op “Maar liefst 84 procent van rijschoolbranche is ongeorganiseerd”

mark fontein|04.12.14|11:43

vreemd hé!:-)

Ivo Mihaylov|04.12.14|11:56

Dank je de koekoek! :)

Els van Voren|04.12.14|12:10

Dit bericht zal ongetwijfeld weer een hoop negatieve reacties met reden waarom rijscholen geen lid zijn! Maar ik wil voorstellen dat al deze rijscholen zich dan aanmelden bij de VBR de kosten voor het lidmaatschap zijn zeer acceptabel en laat dan via dat kanaal weten wat er dan allemaal beter moet.
Zonder feedback van de branche zelf zal er nooit iets worden doorbroken!!

Peter Hanemaaijer|04.12.14|12:36

Ik heb gisteren de nieuwe lidmaatschapseisen van Bovag binnen gekregen. Ik denk er nu hard over mijn lidmaatschap op te zeggen. Niet omdat ik geen kwaltiteit wil bieden maar omdat Bovag allerlei onzinnige kwaliteiteitseisen begint te stellen. Bovag bedankt……

Mike van Wijngaarden|04.12.14|12:44

ik ben een zelfstandige ondernemer
ik wil 100% GEEN LID WORDEN van
welke brancheverenigingen dan ook.

Dus hou nou een keer op aub met deze onzin
en LAAT IDEREEN VRIJ IN ZIJN KEUZE.

wil je lid worden oke wil je geen lid worden dan ook oke

groetjes een zelfstandige ondernemer.

Anjo Joostens|04.12.14|12:48

Brancheorganisaties zijn ervoor om voor de belangen van rijscholen op te komen. Dat doe je inderdaad bij de overheid met een flink aantal leden. Waar hier aan voorbij wordt gegaan is dat je leden kunt verdienen door gehoor te geven aan de leden. Nieuwe leden ontstaan op het moment dat bestaande leden tevreden over je zijn. Bestaande leden gaan niet uit je ledenbestand op het moment dat ze het gevoel hebben dat er iets voor hun worden gedaan. Zo simpel is het.

Anjo Joostens|04.12.14|12:50

Op het moment dat ik wilde netwerken en de voorzitter van een branchevereniging belde moest ik via andere kanalen horen en zonder enige aanleiding daartoe kennis nemen met de opmerking “dat ik een onbetrouwbaar persoon zou zijn” Dit is een regelrechte psychologische vooroordeel op het moment dat je mij niet eens kent en al helemaal niet weet waar je het over moet hebben. Hoe wil je dan als “brancheorganisatie” buiten het opkomen van belangen je profileren als deskundige bij de overheid.

Anjo Joostens|04.12.14|12:51

Dan is het niet verwonderlijk dat de sanctie op de praktijkbegeleiding gaat verdwijnen en het protocol vervangen wordt door een deskundig betrouwbaar meetsysteem die rijinstructeurs juist helpen om hun rijbewijsleerlingen beter te begeleiden. Rijinstructeurs willen iets leren, maar niet gestraft worden. Ik ben geen leden nodig omdat ik voor de consument en rijinstructeurs op kom.

Anjo Joostens|04.12.14|12:51

Maar ik breng het niet eerder op de markt dan dat brancheorganisaties inzien dat er iets anders moet gebeuren om leden te krijgen. Beste voorzitters bel of mail mij eens een keer. De gegevens zijn te vinden op rijonderwijs.

Marc van Osch|04.12.14|18:19

84 is niet aangesloten en de De Bovag-rijscholen zijn echter wel verantwoordelijk voor meer dan de helft van de CBR-examens” 654 rijscholen dat ze dat nog kunnen betalen met die contributie hahahaaa
8177 rijscholen en BOVAG doet meer dan de helft. wonen jullie op de Efteling of zo.

Youran van Ark|04.12.14|22:03

Goh wat raar. Dat had ik nou noooooit verwacht;-

Jan Struik|04.12.14|23:13

” we willen als brancheverenigingen in Den Haag overwicht hebben en opkomen voor een noodlijdende branche” De brancheorganisaties zijn de enigen die zo negatief doen over de branche. De consument niet, de collega’s diebik spreek niet, mijn cursisten niet enz. En altijd dat geklaag dat we te weinig georganiseerd zijn. Ja heren dat komt omdat jullie NIET LUISTEREN. 95 % vindt het protocol een toneelstuk en de sanctie onmenselijk. U legt zich er bij neer. Goed. Waarom zou men dan lid worden?

Jan Struik|04.12.14|23:28

Ben het met Youran eens. Stel dat er ongeveer 1000 rijscholen lid zijn van BOVAG. Volgens de kwartaalcijfers van het CBR zijn er in de eerste 9 maanden van 2014 152.000 eerste B examens gedaan. Dan komt het totaal na 12 maanden op 200.000. Dan doen dus de 1000 BOVAG rijscholen gemiddeld meer dan 100 eerste B examens per jaar. Heb eens op rijschoolgegevens in Rotterdam gekeken naar rijscholen tot 100 en hoger. Dat zijn 14 rijscholen waarvan er 4 BOVAG lid zijn. Rekenkundig klopt er dus niets van.

VDR|06.12.14|08:56

Al 34 jaar Bovag lid maar overweeg nu het lidmaatschap te beeindigen. De eisen gaan te ver, een vog ok, maar inzage in de jaarcijfers? Ik ben ondernemer omdat ik geen baas wil en nu wordt de bovag de baas.
Arrogantie ten top voor duizenden euros per jaar.
Bedankt
Thom van Doorn

Nicole Buijze|06.12.14|22:08

Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je mensen op de persoon moet aanvallen!Op het moment dat je je mening wil uiten, moet je er wel zeker van zijn dat je eigen feiten ook kloppen. bv tav slagingspercentages gemiddeld, op je site 30% hoger promoten. Op dat moment mag je iemand anders niet meer aanspreken op “vermeende” onwaarheden. Daarnaast wordt de branche er echt niet beter van als we elkaar onderling met naam gaan aanvallen en dient een ieder respectvol met een ander om te gaan.

Nicole Buijze|06.12.14|22:09

Iedereen hoort kritisch ten aanzien van feiten te blijven reageren. Respect begint bij jezelf pas dan neem je anderen mee in het positieve effect van meningen delen en van daar uit vooruitgang, voor jezelf en voor anderen. Respect komt voort uit spreken met kennis van zaken en vechten waar je voor staat. Een belangenvereniging krijgt nooit respect en leden als het niet vecht daar waar de leden voor staan. Lapmiddelen worden doorzien, leden haken af, neerwaartse spiraal is ingezet.

Nicole Buijze|07.12.14|01:00

Elke Instructeur die voor het belang van de leerling gaat verdient respect maar wordt ondergesneeuwd door de bureaucratie van verplichtingen en regelgeving en zal niet gehoord worden door hogerhand. Stop met stijden tegen elkaar en steun je collega’s en diegene die de branche wel willen helpen.

Youran van Ark|11.12.14|20:00

Jan Struik. Licht jezelf even toe. Mijn comments worden vaak verwijderd dus jouw reactie is nu een beetje krom ;-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.