Subsidie voor Rijscholenkiezer is 140.000 euro tot nu toe

Stichting TeamAlert ontving dit jaar ruim 140.000 euro overheidssubsidie voor de ontwikkeling van de Rijscholenkiezer. Daarvan werd ongeveer 97.000 euro begroot voor de uren die door de medewerkers van de organisatie zijn gedraaid. De overige 43.000 euro werd berekend voor onder meer de ontwikkeling van het platform en het review-systeem door een externe webbouwer. Dat blijkt uit het stukken van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, die na een WOB-verzoek openbaar zijn gemaakt.

Het subsidiebedrag is onderdeel van een totale subsidie van 851.752,59 euro die het ministerie van Infrastructuur aan TeamAlert voor het kalenderjaar 2014 toezegde, zo blijkt uit de het document. Het totale subsidiebedrag is verdeeld over acht grote projecten en de verzameling van educatieve projecten op het gebied van verkeersveiligheid die TeamAlert onder andere op scholen heeft lopen. De Rijscholenkiezer is een van die in totaal negen projecten.

Subsidie

“Door het inzichtelijk maken van klantbeoordelingen op het platform kunnen jongeren een goed beeld vormen van de opleider en ook hun eigen ervaringen delen met anderen. Voor jongeren is het heel normaal om dit proces online plaats te laten vinden. Het wordt voor jongeren op deze manier makkelijker om meerdere rijscholen op voor hen belangrijke criteria te vergelijken en hoeven ze niet alleen te vertrouwen op ervaringen van familie en vrienden”, zo stelde TeamAlert in oktober 2013 in de subsidie-aanvraag.

“Het succes van het platform is mede afhankelijk van de commitment en ondersteuning van de branche. Wanneer dit een breed gedragen initiatief is, zal het bijdragen aan de verbetering van de branche en zorgen voor een positieve uitstraling van de rijschoolbranche”, zo valt te lezen.

Rijschool

In de begroting die in het activiteitenplan is opgenomen, liet TeamAlert weten te verwachten zeven maanden voor de ontwikkeling van het platform nodig te hebben. Binnen deze termijn is de stichting gebleven: de Rijscholenkiezer werd begin oktober gelanceerd.

“Daarna zal het nog nodig zijn om de website verder te optimaliseren. Vanaf het moment dat de website online beschikbaar is, zal TeamAlert als moderator alle reacties op het platform in de gaten moeten houden en zal ook de communicatie ter promotie van het platform van start gaan”, zo werd aangegeven. Hoeveel subsidie daar precies mee gemoeid is, is niet bekendgemaakt.

Ministerie

Het ministerie ging eind december 2013 akkoord met de begroting van Stichting TeamAlert, waarbij een kleine 14.000 euro voor het management werd gereserveerd, ruim 31.000 voor de projectleider en 52.000 euro voor de projectmedewerkers. Het grootste deel van de ‘Kosten derden’ werd gereserveerd voor de ontwikkeling van het platform en de ontwikkeling van het reviewsysteem die aan een externe webbouwer is uitbesteed.

“De uren voor het platform zijn te verdelen in twee delen: enerzijds uit uren voor de ontwikkeling van het platform, anderzijds voor het beheer en modereren van het platform zodra het online is”, zo werd daarbij aangetekend.

Zitting

Begin december vond in de kwestie rond de Rijscholenkiezer ook een hoorzitting plaats bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Twee ongesubsidieerde concurrenten van de rijscholenvergelijker, Rijschoolregister en Klantenvertellen, gaven daar tekst en uitleg bij de bezwaarschriften die ze indienden rond de subsidieverstrekking voor het platform. 

Het bezwaar van de partijen richt zich onder meer op de keuze van het ministerie om TeamAlert de opdracht tot het realiseren van een onafhankelijke review-website te geven. Ze stellen immers dat een site zoals de Rijscholenkiezer al in de markt bestond, namelijk Rijschoolregister. Door de gang van zaken zou er sprake zijn van oneerlijke concurrentie en marktverstoring. De twee partijen kunnen begin januari de uitspraak verwachten, zo liet het ministerie eerder al weten.

Kosten

Joost Aanen van Rijschoolregister stelt nu het bedrag van 30.000 euro voor specifiek de ontwikkeling van het platform en het reviewsysteem weinig te vinden. “Als programmeur weet ik wat het ongeveer kost om een platform te ontwikkelen en te onderhouden. Ik had dan ook een groter deel van de totale kosten als zijnde ontwikkelingskosten verwacht. Omdat het om een begroting gaat en de afrekening nog niet heeft plaatsgevonden, zal het bedrag overigens ongetwijfeld hoger uitvallen. Ik vraag me daarbij trouwens wel nog steeds af wie de eigendomsrechten van de website heeft.”

TeamAlert heeft laten weten niet op de kwestie te willen reageren. “Via een WOB-verzoek is ons verzocht de gegevens rond de subsidie openbaar te maken, dus dat hebben we gedaan. Voor de rest is dit een zaak tussen het ministerie en de opvragende partijen. Daar gaan wij ons niet in mengen”, aldus projectleider Nard Gilsing.

Verkeersveiligheid

De subsidieverstrekking rond de Rijscholenkiezer wordt begin februari 2015 meegenomen in het Algemeen Overleg Verkeersveiligheid, zo bevestigt een woordvoerder van de Tweede Kamer desgevraagd. De aanbestedingsgrens bedraagt voor de centrale overheid 134.000 euro, maar van een aanbestedingsprocedure is nooit sprake geweest. “We hebben een brief van derden over de Rijscholenkiezer binnengekregen met daarin het verzoek om aandacht voor de ontwikkeling en de subsidie aan Stichting TeamAlert. Kamerleden hebben de brief al gelezen en zullen het document te zijner tijd betrekken in het overleg.”

Roosmarijn Dierick

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “Subsidie voor Rijscholenkiezer is 140.000 euro tot nu toe”

RijschoolDenK|18.12.14|10:22

Geef 10 goede programmeurs allemaal 10.000 euro en ze komen allemaal met een beter product dan deze nep-rijscholenkiezer. Vanochtend stond in de krant dat 1.2MLN mensen in NL onder de armoede grens leven en deze minister geeft nog steeds tonnen kado, waarvoor een slordige 30 mile voor de projectleider. Een jaarinkomen voor een rij-instructeur dus… Schande!!

RijschoolDenK|18.12.14|10:33

En waarom kost de website 2todrive eigenlijk 72.000 ?!? Onze website http://www.to2drive.nl kostte 2 avonden en geeft precies dezelfde informatie! Heeft de minister soms familie bij dat team alert? Of familie bij de ‘kosten-derden’? Waar gaat dat geld naar toe mensen?

Youran van Ark|18.12.14|15:55

Helemaal mee eens! Dit valt toch niet te verkopen. Wat een verkwanseling van belastinggeld(mijn geld). Blijft een magisch woord: subsidie. Je hoeft maar een stichting te hebben en je krijgt het. Dus als je goed alle maasjes kent loop je binnen.

Marc van Osch|18.12.14|17:04

hahaha hun zijn er beter van geworden…. en wat hebben ze aan gericht…. ze krijgen er nog voor betaald ook

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.