lesbord, lesauto, daknaambord, rijles

Bashir: ook gesjoemel met slagingspercentages aanpakken

Na zijn roep om de sanctie van de WRM-bijscholing af te halen, stelt SP-Kamerlid Farshad Bashir zich nu ook in te gaan zetten voor de aanpak van rijscholen die met slagingspercentages sjoemelen. Hij vindt dat minister Schultz van Haegen maatregelen moet nemen om te zorgen dat ‘deze rotte appels’ hun percentages niet meer op kunnen hogen. Bashir gaat het gerommel met cijfers door middel van Kamervragen aan de kaak stellen bij de minister, zo liet hij dinsdag in de Telegraaf weten.

Door meerdere bedrijven te hanteren, kunnen rijscholen hun slagingspercentages kunstmatig opkrikken. Omdat op die manier het leerlingenbestand verdeeld kan worden, kunnen de succesleerlingen en de minder goede kandidaten onder andere registratienummers examen doen en wordt het slagingspercentage van alle betere leerlingen samen niet ‘vervuild’. Hier moet een einde aan worden gemaakt, zo stelt het SP-Kamerlid nu.

Slagingspercentage

Met de naam van het bedrijf met de ‘supertalenten’, kan de rijschoolhouder immers reclame maken op websites en in advertenties. Want wanneer een rijschool bijvoorbeeld vier goede leerlingen onder de naam A onderbrengt en drie ervan slagen in een keer, dan is de 75 procent bereikt. Ongeacht hoe de minder goede leerlingen onder de naam B het ervan af brengen.

Bashir stelt dat diverse rijschoolhouders bij hem aandacht voor deze praktijken hebben gevraagd. Met het opgepoetste slagingspercentage worden door die rijscholen immers weer nieuwe leerlingen gelokt. ‘In werkelijkheid worden ze bedot’, zo valt te lezen.

CBR

Om voor de rijbewijskandidaten betrouwbaar inzicht in examenresultaten te realiseren, wordt in augustus van dit jaar overigens een aanpassing in de CBR-inschrijvingsovereenkomst gemaakt. In het aangepaste document wordt benadrukt dat de naam van de opleider die het examen gereserveerd heeft overeen moet komen met de naam van het examenvoertuig én met de naam waaronder de opleider bij het CBR ingeschreven staat, zo liet het CBR eind januari weten.

Bovendien moet de naam van de opleider vanaf dat moment prominent aanwezig zijn ten opzichte van andere uitingen op het voertuig. Het hebben van meerdere rijscholen met verschillende namen is echter niet verboden en maakt dat er ruimte is voor het sjoemelen met percentages.

Rijschoolbranche

SP-Kamerlid Farshad Bashir was vorige week ook al in het nieuws met andere plannen voor de rijschoolbranche. Hij wil dat de praktijkbegeleiding voor rijschoolhouders op de schop gaat, zo gaf hij te kennen. Want volgens hem draagt de huidige praktijkbegeleiding niet bij aan kwaliteitsverbetering van de rijschoolbranche en moet de branche naar een praktijkgerichte bijscholing waarbij de instructeurs kennis met elkaar delen. Het volgen van de bijscholing moet volgens hem dan ook verplicht blijven zonder hier een verplicht examen aan te koppelen.

“Rijschoolhouders verdienen de aandacht van de politiek. Het kabinet moet werk maken van de problemen waar ze mee te kampen hebben”, zo stelde hij.

Lees ook: SP wil af van sanctie WRM-praktijkbijscholing rijinstructeurs

Auteur: Roosmarijn Dierick

9 reacties op “Bashir: ook gesjoemel met slagingspercentages aanpakken”

rijschool twice|18.02.15|16:06

Heel goed dat er nu via de politiek nu aandacht besteed wordt.
Ik mag hopen dat de politiek hun informatie niet bij de welbekende bronnen vandaan haalt want dan wordt er weer een eenzijdig beeld geschapen dat het allemaal aan de instructeur en rijbewijsleerling ligt. De politiek mag wel aansturen op een gedegen onderzoek binnen bepaalde organisaties. Als onder dit topic je bv een CBR bekijkt zijn daar ook bewijzen voor dat deze sjoemelen met slagingpercentages.

rijschool twice|18.02.15|16:07

Er zijn instructeurs bekend waarvan door het CBR zelf de slagingspercentages naar beneden zijn gehaald omdat deze mensen niet in het CBR plaatje pasten. Daarnaast menig instructeur weet dat soms zijn leerlingen onterecht zakken maar weten niet waarom. Sinds ik op deze aardkloot sta hoor ik al verhalen, soms aannames soms met bewijzen. Al 10 tallen jaren leven we met gemiddeld slagingspercentage van rond de 49 % nooit eens een piek of daling van een aantal procenten en dat is toch raar te noemen.

rijschool twice|18.02.15|16:08

Alleen gedegen onderzoek kan uitwijzen of deze percentages gemanipuleerd zijn!
Als je in onderwijs aankomt met een slagingspercentage van 50% heb je de inspectie op je stoep en zal je het onderwijs moeten aanpassen om hogere slagingspercentages te krijgen, hierbij ligt het aan het niveau van onderwijs en niet aan de leerling. In de rijinstructie werkt het andersom daar wordt genoegen genomen met een gemiddelde van 50%.

rijschool twice|18.02.15|16:10

Lage percentage ligt nu alleen maar aan de rijbewijsleerling en instructeur en niet aan de achterliggende instructie. Sancties liggen op de instructeur We hebben het hier over verkeersveiligheid en consumenten die het beste verdienen niet over organisaties(naast CBR zijn er nog een aantal te noemen) die te veel geld verdienen over de rug van anderen. Ik denk dat het tijd is voor een onafhankelijke kennisbank zoals Centraal Rijonderwijs Kennisbank Nederland om zich hier nu mee te gaan bemoeien.

Hendrik Jan Verheijen|18.02.15|18:23

Probleem ligt dus feitelijk bij het systeem. Als jij je specialiseert op “zwakke broeders”, hoe komt dat dan tot uiting bij dit soort vergelijkingen? We leven in een maatschappij die dit soort gedrag dus uitlokt met het VVD cijferfetisjisme. Kappen met al die vergelijkingssites en laat het in godsnaam afhangen van de naam die jijzelf regionaal opbouwt. Lijkt mij meer dan genoeg.

Johan Bekenkamp|19.02.15|22:14

ik hoop dat er nu ook echt actie wordt ondernomen ,en dat het sterf constructie die nu in werking is wordt afgeschaft.
Geluisterd wordt naar de instructeurs en niet naar de bovag die al zijn leden kwijt zijn geraakt en niet in verhouding staat in de % waar het om gaat. het les geven .Naar beste vermogen .
Schrijf alle instructeurs aan die nu bekend zijn en vraag hun mening,
IBKI heeft toch deze gegevens ,dus gebruik deze makkelijker kan het niet.

rijschool twice|20.02.15|20:43

Sjoemelen met slaginspercentages dient breed gezien aangepakt te worden. Niet alleen rijscholen die onder meerdere vestigingen een hoog/laag slagingspercentage benoemen maar ook diegene die op sites, facebook e.a. pretenderen 80% te hebben terwijl ze maar 45% scoren. Dat is ook misleiding en kan de consument op het verkeerde been zetten. Valse concurrentie dient glashard aangepakt te worden!

Frank Dekkers|21.02.15|23:43

Met het opgepoetste slagingspercentage worden door die rijscholen immers weer nieuwe leerlingen gelokt. ‘In werkelijkheid worden ze bedot’, zo valt te lezen.
Zouden die vogels van die rijschoolvergelijker die ons door diezelfde 2e kamer door de strot is gedouwd ook weten? Of gaat hr. Bashir dat aan onze Minister vragen?

Youran van Ark|04.03.15|11:31

Gaaap. Slaapverwekkend hoor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bashir: ook gesjoemel met slagingspercentages aanpakken | RijschoolPro
lesbord, lesauto, daknaambord, rijles

Bashir: ook gesjoemel met slagingspercentages aanpakken

Na zijn roep om de sanctie van de WRM-bijscholing af te halen, stelt SP-Kamerlid Farshad Bashir zich nu ook in te gaan zetten voor de aanpak van rijscholen die met slagingspercentages sjoemelen. Hij vindt dat minister Schultz van Haegen maatregelen moet nemen om te zorgen dat ‘deze rotte appels’ hun percentages niet meer op kunnen hogen. Bashir gaat het gerommel met cijfers door middel van Kamervragen aan de kaak stellen bij de minister, zo liet hij dinsdag in de Telegraaf weten.

Door meerdere bedrijven te hanteren, kunnen rijscholen hun slagingspercentages kunstmatig opkrikken. Omdat op die manier het leerlingenbestand verdeeld kan worden, kunnen de succesleerlingen en de minder goede kandidaten onder andere registratienummers examen doen en wordt het slagingspercentage van alle betere leerlingen samen niet ‘vervuild’. Hier moet een einde aan worden gemaakt, zo stelt het SP-Kamerlid nu.

Slagingspercentage

Met de naam van het bedrijf met de ‘supertalenten’, kan de rijschoolhouder immers reclame maken op websites en in advertenties. Want wanneer een rijschool bijvoorbeeld vier goede leerlingen onder de naam A onderbrengt en drie ervan slagen in een keer, dan is de 75 procent bereikt. Ongeacht hoe de minder goede leerlingen onder de naam B het ervan af brengen.

Bashir stelt dat diverse rijschoolhouders bij hem aandacht voor deze praktijken hebben gevraagd. Met het opgepoetste slagingspercentage worden door die rijscholen immers weer nieuwe leerlingen gelokt. ‘In werkelijkheid worden ze bedot’, zo valt te lezen.

CBR

Om voor de rijbewijskandidaten betrouwbaar inzicht in examenresultaten te realiseren, wordt in augustus van dit jaar overigens een aanpassing in de CBR-inschrijvingsovereenkomst gemaakt. In het aangepaste document wordt benadrukt dat de naam van de opleider die het examen gereserveerd heeft overeen moet komen met de naam van het examenvoertuig én met de naam waaronder de opleider bij het CBR ingeschreven staat, zo liet het CBR eind januari weten.

Bovendien moet de naam van de opleider vanaf dat moment prominent aanwezig zijn ten opzichte van andere uitingen op het voertuig. Het hebben van meerdere rijscholen met verschillende namen is echter niet verboden en maakt dat er ruimte is voor het sjoemelen met percentages.

Rijschoolbranche

SP-Kamerlid Farshad Bashir was vorige week ook al in het nieuws met andere plannen voor de rijschoolbranche. Hij wil dat de praktijkbegeleiding voor rijschoolhouders op de schop gaat, zo gaf hij te kennen. Want volgens hem draagt de huidige praktijkbegeleiding niet bij aan kwaliteitsverbetering van de rijschoolbranche en moet de branche naar een praktijkgerichte bijscholing waarbij de instructeurs kennis met elkaar delen. Het volgen van de bijscholing moet volgens hem dan ook verplicht blijven zonder hier een verplicht examen aan te koppelen.

“Rijschoolhouders verdienen de aandacht van de politiek. Het kabinet moet werk maken van de problemen waar ze mee te kampen hebben”, zo stelde hij.

Lees ook: SP wil af van sanctie WRM-praktijkbijscholing rijinstructeurs

Auteur: Roosmarijn Dierick

9 reacties op “Bashir: ook gesjoemel met slagingspercentages aanpakken”

rijschool twice|18.02.15|16:06

Heel goed dat er nu via de politiek nu aandacht besteed wordt.
Ik mag hopen dat de politiek hun informatie niet bij de welbekende bronnen vandaan haalt want dan wordt er weer een eenzijdig beeld geschapen dat het allemaal aan de instructeur en rijbewijsleerling ligt. De politiek mag wel aansturen op een gedegen onderzoek binnen bepaalde organisaties. Als onder dit topic je bv een CBR bekijkt zijn daar ook bewijzen voor dat deze sjoemelen met slagingpercentages.

rijschool twice|18.02.15|16:07

Er zijn instructeurs bekend waarvan door het CBR zelf de slagingspercentages naar beneden zijn gehaald omdat deze mensen niet in het CBR plaatje pasten. Daarnaast menig instructeur weet dat soms zijn leerlingen onterecht zakken maar weten niet waarom. Sinds ik op deze aardkloot sta hoor ik al verhalen, soms aannames soms met bewijzen. Al 10 tallen jaren leven we met gemiddeld slagingspercentage van rond de 49 % nooit eens een piek of daling van een aantal procenten en dat is toch raar te noemen.

rijschool twice|18.02.15|16:08

Alleen gedegen onderzoek kan uitwijzen of deze percentages gemanipuleerd zijn!
Als je in onderwijs aankomt met een slagingspercentage van 50% heb je de inspectie op je stoep en zal je het onderwijs moeten aanpassen om hogere slagingspercentages te krijgen, hierbij ligt het aan het niveau van onderwijs en niet aan de leerling. In de rijinstructie werkt het andersom daar wordt genoegen genomen met een gemiddelde van 50%.

rijschool twice|18.02.15|16:10

Lage percentage ligt nu alleen maar aan de rijbewijsleerling en instructeur en niet aan de achterliggende instructie. Sancties liggen op de instructeur We hebben het hier over verkeersveiligheid en consumenten die het beste verdienen niet over organisaties(naast CBR zijn er nog een aantal te noemen) die te veel geld verdienen over de rug van anderen. Ik denk dat het tijd is voor een onafhankelijke kennisbank zoals Centraal Rijonderwijs Kennisbank Nederland om zich hier nu mee te gaan bemoeien.

Hendrik Jan Verheijen|18.02.15|18:23

Probleem ligt dus feitelijk bij het systeem. Als jij je specialiseert op “zwakke broeders”, hoe komt dat dan tot uiting bij dit soort vergelijkingen? We leven in een maatschappij die dit soort gedrag dus uitlokt met het VVD cijferfetisjisme. Kappen met al die vergelijkingssites en laat het in godsnaam afhangen van de naam die jijzelf regionaal opbouwt. Lijkt mij meer dan genoeg.

Johan Bekenkamp|19.02.15|22:14

ik hoop dat er nu ook echt actie wordt ondernomen ,en dat het sterf constructie die nu in werking is wordt afgeschaft.
Geluisterd wordt naar de instructeurs en niet naar de bovag die al zijn leden kwijt zijn geraakt en niet in verhouding staat in de % waar het om gaat. het les geven .Naar beste vermogen .
Schrijf alle instructeurs aan die nu bekend zijn en vraag hun mening,
IBKI heeft toch deze gegevens ,dus gebruik deze makkelijker kan het niet.

rijschool twice|20.02.15|20:43

Sjoemelen met slaginspercentages dient breed gezien aangepakt te worden. Niet alleen rijscholen die onder meerdere vestigingen een hoog/laag slagingspercentage benoemen maar ook diegene die op sites, facebook e.a. pretenderen 80% te hebben terwijl ze maar 45% scoren. Dat is ook misleiding en kan de consument op het verkeerde been zetten. Valse concurrentie dient glashard aangepakt te worden!

Frank Dekkers|21.02.15|23:43

Met het opgepoetste slagingspercentage worden door die rijscholen immers weer nieuwe leerlingen gelokt. ‘In werkelijkheid worden ze bedot’, zo valt te lezen.
Zouden die vogels van die rijschoolvergelijker die ons door diezelfde 2e kamer door de strot is gedouwd ook weten? Of gaat hr. Bashir dat aan onze Minister vragen?

Youran van Ark|04.03.15|11:31

Gaaap. Slaapverwekkend hoor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.