Rijschoolbranche krimpt verder met 6,5 procent

De rijschoolbranche had vorig jaar opnieuw te maken met een krimpend aantal kandidaten voor het B-rijbewijs. In 2014 werden 6,5 procent minder B-rijbewijskandidaten opgeleid voor het eerste examen dan een jaar eerder het geval was. Dat blijkt uit kwartaalcijfers van het CBR. Met een krappe 201.000 pogingen werden vorig jaar ruim 14.000 eerste praktijkexamens minder afgenomen dan in 2013, zo valt uit de gegevens op te maken.

Het aantal kandidaten dat slaagde voor het theorie-examen B is het afgelopen jaar overigens ook licht gedaald. Het aantal dat met goed gevolg werd afgelegd, ging met ruim 1,3 procent naar beneden. De cijfers rond geslaagden voor het theorie-examen geven een goed idee van het aantal rijbewijsbezitters dat in de toekomst in de praktijk zal worden afgeleverd. Als minder kandidaten hun theoretisch examen halen, zullen het jaar dat daarop volgt minder leerlingen zich met hun praktijkexamen bezig gaan houden. De daling in het aantal praktijkexamens lijkt dan ook zijn einde nog niet te naderen.

Praktijkexamen

Het aantal kandidaten dat via de reguliere weg en de RIS een eerste examen aflegde, nam met 7,5 procent af tot een kleine 195.000 examens in 2014. Een daling van bijna 16.000 examens ten opzichte van 2013. Dat blijkt uit de CBR-gegevens.

De populariteit van het faalangstexamen is daarentegen nog steeds aan het stijgen. Het afgelopen jaar betrof de toename in het aantal eerste examens maar liefst 43 procent. Want waar in 2013 nog 4.203 eerste faalangst-examens werden afgenomen, steeg dat aantal een jaar later naar 6.016. Het aantal eerste faalangstexamens is sinds de implementatie in 2011 overigens ruim verdrievoudigd. Van 1.859 eerste praktijkexamens in 2011 naar 6.016 afgelopen jaar.

Motor

Het aantal kandidaten voor het motorrijbewijs bleef in het afgelopen jaar enigszins op peil, zo blijkt ook uit de kwartaalcijfers. Het aantal eerste AVD-examens nam met een kleine 2 procent zelfs iets toe. Van 19.528 in 2013 naar 19.916 eerste examens vorig jaar. Deze toename komt na verschillende tegenvallende jaren.

Die terugval in de afgelopen jaren was overigens gedeeltelijk toe te schrijven aan de enorme stijging die plaatsvond toen jongeren nog vóór de wijziging van de regels hun motorrijbewijs gingen halen. Dit omdat leerlingen tegenwoordig minimaal 24 moeten zijn om voor hun A-onbeperkt rijbewijs in aanmerking te komen. Daarnaast blijkt het aantal motor-kandidaten sterk afhankelijk te zijn van de economie.

A-categorie

In de A1-categorie daalde het aantal eerste AVD-examens met ruim 72 procent. Er werden in 2014 namelijk 1.370 examens minder gereden dan in 2014. In de A2-categorie werden in 2013 geen eerste examens voor verkeersdeelneming afgenomen, maar dit aantal steeg in 2014 naar 4.300. En in de categorie A onbeperkt werden vorig jaar ruim 14 procent minder eerste examens AVD gereden dan een jaar eerder. Van ruim 17.500 naar ruim 15.000.

Het aantal theorie-examens voor de motor dat met goed gevolg werd afgelegd, steeg in 2014 overigens met bijna 40 procent ten opzichte van 2013. Deden in 2013 nog ruim 15.500 kandidaten een goede eerste poging voor het theorie-certificaat, in 2014 steeg dat aantal tot 21.617. Ook hier geldt dat deze toename positief is voor het aantal motorkandidaten voor 2015: meer personen zullen zich met het praktijkexamen bezig gaan houden.

Bromfiets

Het aantal eerste bromfiets-examens trok in 2014 ruim 3,5 procent aan ten opzichte van een jaar eerder. In 2013 werden 23.231 eerste pogingen voor het bromfiets-rijbewijs ondernomen. Vorig jaar waren het er 24.093. Het aantal eerste pogingen steeg per saldo dus met 862 examens.

Het aantal Tussentijdse Toetsen nam vorig jaar overigens met zo’n 4,5 procent af ten opzichte van 2013. In de A, B en BE-categorieën werd in totaal immers ruim 3.800 keer minder een dergelijke praktijkrit gereden.

Transport

De aanwas van nieuwe kandidaten bij de transportrijscholen was in de afgelopen jaren al dramatisch te noemen. Maar uit de meest actuele CBR-cijfers blijkt daar vorig jaar geen verandering in te zijn gekomen. De aantallen eerste vrachtauto-examens kelderden in 2014 met nog eens ruim 3 procent ten opzichte van 2013. Van 5.409 naar 5.236. Het aantal eerste D-examens liep ook nog verder terug, zo blijkt. Van 697 eerste pogingen in 2013 naar 646 in 2014. Met 51 eerste kandidaten minder een verdere afname van 7,3 procent.

De CE/DE/LZV-opleidingen trokken in 2014 licht aan: er werden in de drie categorieën bij elkaar 2,7 procent meer eerste praktijkexamens gereden. In 2013 werden samen niet meer dan 4.493 eerste examens afgelegd. Een jaar later steeg dat aantal dus licht naar 4.615 pogingen. Maar ondanks de groei in de aantallen was ook 2014 weer een zwaar jaar.

CBR

De weersomstandigheden waren in 2014 nagenoeg gelijk aan vorig jaar, zo blijkt tevens uit de data. In 2013 werden 11.776 praktijkexamens niet afgenomen, in 2014 werden 11.764 praktijkritten uitgesteld. Vorig jaar was het aantal ook al gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Dit had mede van doen met de zachte wintermaanden en het stijgende gebruik van winterbanden. Ter vergelijking: in het rampjaar 2010 werden 70.708 praktijkexamens niet afgenomen als gevolg van winterweer. Extreme kou en bijzonder veel sneeuw gooiden toen roet in het eten.

Het CBR heeft in 2014 in het totaal 1.181.337 examens voor motor, auto, bromfiets inclusief toetsen en exclusief nadere onderzoeken afgenomen. Dat waren er 15.386 meer dan in 2013.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Rijschoolbranche krimpt verder met 6,5 procent”

Joop Jonker|19.02.15|12:40

Voorspelbaar en logisch, want de piekinstroom door de aftrap van 2toDrive is voorbij.

Incredible|22.02.15|23:12

Ik begrijp het niet…… Alles loopt terug…………
Aantal examinatoren hetzelfde gebleven…………
Wachttijd B examens in Utrecht…. 8 WEKEN.
Geheel volgens afspraak…….. of nee, dat geldt alleen voor rijscholen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.