verkeersdoden

Geen verdere daling van verkeersdoden in 2014

De daling van het aantal verkeersdoden van de afgelopen jaren heeft zich in 2014 niet voortgezet. Het afgelopen jaar kwamen er in Nederland 570 mensen om in het verkeer. Dat is net zo veel als in 2013, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat bekend hebben gemaakt. Volgens minister Schultz van Haegen (I&M) zit Nederland ondanks de afname nog steeds op koers om de doelstelling te halen van maximaal 500 verkeersdoden in 2020. 

In de provincie Noord-Brabant vielen in 2014 de meeste slachtoffers. Het aantal verkeersdoden steeg van 81 in 2013 naar 100 in 2014. In het voorgaande jaar was Gelderland nog de provincie met de meeste doden (99). In 2014 is dat aantal gedaald tot 77. Ook vóór 2013 stond Noord-Brabant bovenaan de lijst met aantal slachtoffers. Deze provincie heeft samen met Gelderland het uitgebreidste wegennet van Nederland. In Flevoland kwamen net als in 2013 het minste aantal mensen om in het verkeer.

Gemeentelijke wegen

De meeste doden vielen op gemeentelijke wegen, namelijk 62 procent van de door de politie geregistreerde verkeersdoden. Op provinciale wegen kwam 22 procent om, op Rijkswegen 13 procent en op wegen onder beheer van waterschappen 3 procent.

Ouderen vormen nog steeds een kwetsbare groep in het verkeer en dat is een duidelijke verandering sinds 2000. Terwijl in 2000 het grootste aantal dodelijke slachtoffers onder de twintigers lag, waren in 2014 de meeste verkeersdoden 70-plussers. Deze groep is goed voor bijna 40 procent van het totaal aantal verkeersdoden in 2014, terwijl 70-plussers maar 12 procent deel uitmaken van de bevolking. In de groep 80 en ouder daalde het aantal slachtoffers van 103 in het jaar 2000 naar 78 in 2014. De meeste ongelukken in deze groep gebeuren met de fiets.

Auto

Gaat het om vervoerswijze dan blijkt uit de cijfers dat de afgelopen vijftien jaar de grootste daling van het aantal verkeersdoden zich voordeed onder inzittenden van een personenauto. Het aantal mensen dat om het leven kwam in een personenauto daalde van 543 in 2000 (de helft van het aantal totale aantal verkeersdoden) naar 187 in 2014 (een derde van het aantal verkeersdoden). Ten opzichte van 2013 vielen in 2014 vooral minder dodelijke slachtoffers onder inzittenden van een personenauto in de categorie jongeren tussen de 18 en 24.

Als mogelijke verklaring voor de daling van slachtoffers in personenauto’s in de afgelopen vijftien jaar noemen de onderzoekers de verbeterde beveiligingstechniek in de auto, de komst van meer rotondes en de campagnes tegen alcoholgebruik in het verkeer. Het aantal fietsers dat omkwam in het verkeer is sinds 2000 het minste gedaald. Al tien jaar schommelt dat aantal op een stabiel niveau van rond de 180 verkeersdoden per jaar.

Verkeersveiligheid

Sinds 2000 is het aantal mensen dat bij in het verkeer omkwam gehalveerd. Dat de daling in 2014 gestopt is, ziet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu als een extra stimulans om zich met gemeenten, provincies en maatschappelijke organisaties verder in te spannen voor meer verkeersveiligheid. Zo werken de meeste gemeenten aan een plan om fietsen veiliger te maken en is onderzoeksinstituut TNO bezig met de ontwikkeling van een slimme fiets. Ook gaan er dit jaar weer verschillende verkeersveiligheidscampagnes van start. In het najaar verschijnen de cijfers over het aantal ernstig gewonden die vielen in het verkeer.

Lees ook:
Halvering aantal Europese verkeersdoden in 2020 nog ver weg
Aantal verkeersdoden daalt met 12 procent: vorig jaar 570

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Geen verdere daling van verkeersdoden in 2014”

Willy Davina|30.04.15|13:21

Zo lang Schulzs-Verhagen denkt dat het telefoongebruik op de fiets niet te handhaven is blijven er ongelukken gebeuren met fietsers of snorfietsers wie is er dan dom en kan niet handhaven???????????

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.