‘Vak CBR-examinator voor velen een droombaan’

Omdat voor veel oudere examinatoren inmiddels hun pensioen in zicht komt, is het CBR begonnen met een grootscheepse campagne om nieuwe aspirant-examinatoren te werven. Dat is een behoorlijke klus, want er zijn niet alleen veel nieuwe medewerkers nodig, maar de selectie is ook nog eens streng en langdurig. En de belangstelling is enorm, ook vanuit de rijschoolbranche.

Afgelopen najaar begon het CBR al met het werven van 24 nieuwe examinatoren en dit jaar zijn er nog eens 34 nodig, verspreid over het hele land. De campagne loopt dan ook het hele jaar nog door. Het verloop onder de ruim 500 zittende examinatoren is weliswaar minimaal, maar door de vergrijzing heeft het CBR nu ineens veel nieuwe mensen tegelijk nodig. “Voor veel mensen is het vak van examinator een droombaan. Het CBR heeft het afgelopen halfjaar 2.500 sollicitaties ontvangen en veel gesprekken gevoerd. Grofweg kun je stellen dat je met twaalf mensen gesprekken moet voeren om één examinator binnen te halen”, vertelt woordvoerster Nathalie Dingeldein.

Rijtest

Verloopt zo’n gesprek goed, dan is het nog geen gelopen race, want er volgt daarna ook nog een rijtest. En de uitslag daarvan moet goed zijn, anders valt de kandidaat alsnog af.

Voorafgaand aan de gesprekken is er al gekeken of iemand voldoet aan de gestelde eisen (havo of mbo+ en tien jaar rijbewijs B) en beschikt over bepaalde persoonlijke kenmerken. Zo moet een examinator aan de ene kant flexibel zijn, maar zich tegelijkertijd niet snel van de wijs laten brengen en geen moeite moeten hebben met het nemen van beslissingen. Om goed te kunnen beoordelen of een iemand geschikt is als examinator, gebruik het CBR onder meer e-assessments, rijtesten en rollenspellen.

Interne opleiding

Wie er uiteindelijk in slaagt om het hele selectietraject te doorlopen, kan overigens niet meteen aan de slag in zijn of haar nieuwe baan. “Het CBR werft geen examinatoren, maar mensen die kunnen worden opgeleid tot examinator. Dat maakt deze wervingscampagne anders dan andere”, aldus Dingeldein. Er volgt namelijk eerst een pittige interne opleiding van drie maanden om hen voor te bereiden op hun nieuwe taak. Dingeldein: “Als examinator sta je immers aan de basis van de verkeersveiligheid in Nederland.”

In die periode krijgen de nieuwelingen de eerste acht weken vier dagen les in het CBR-opleidingscentrum in Leusden. Eén dag in de week wordt meegekeken in het examencentrum. Tijdens die lesperiode wordt verwacht dat de kandidaten ook ’s avonds en in de weekenden studeren. Daarna gaan ze stap voor stap aan het werk tijdens examens, onder begeleiding van een coach. Na de opleiding komt er een eindbeoordeling om te kijken of iemand wel ‘op niveau’ is. Voor de meesten valt dat oordeel positief uit, want de interne opleiding kent weinig afvallers.

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

7 reacties op “‘Vak CBR-examinator voor velen een droombaan’”

hans jansen|14.05.15|07:12

Denk dat het salaris de grootste reden is waarom het voor velen een droombaan is. Echter zou ik toch liever niet aan die kant van het zwaard staan.

André Meupelenberg|14.05.15|12:38

Denk dat het voor rijinstructeurs ook wel goed/leuk zal zijn om af en toe zo’n dag mee te lopen, ik zou dat in ieder geval wel willen. De extra ervaring die je daarbij opdoet is ook nog mooi meegenomen. Ik denk niet dat de examinatoren aan het basis staan van de verkeersveiligheid, maar de instructeurs die leiden eerst op waarna een examinator pas mag gaan bepalen of de leerling wel of niet aan zijn eisen voldoet.

Kenny Willemsen|14.05.15|23:07

Behalve een zakelijke overeenkomst hebben rijinstructeurs niks met examinatoren (CBR) en andersom terwijl dit eigenlijk wel zo zou moeten zijn.
Zoals Andre zegt instructeurs leiden op en examinatoren staan aan het eind van de lijn met een beoordeling en dit moet meer een wisselwerking zijn als we het over verkeersveiligheid hebben. Gelijkwaardigheid en overleg zou beter zijn in een momentopname van een examen.

Ronald Nanhekhan|19.05.15|00:28

Het wordt tijd dat het CBR ook een goede afspiegeling is van de samenleving. Het moet veel meer intercultureel worden en daar op de juiste wijze inspelen in de coaching en begeleiding. Het is al 5 voor twaalf. Haast is geboden.

Youran van Ark|29.05.15|14:31

Al die functies zijn allang vergeven. Ik weet wel door wie. Ze stoppen dan ook gelijk met hun rijschool. Ik snap het wel. Heb ze gelijk gefeliciteerd. Pensioen, ziektewet enzo lekker geregeld ipv zzp ellende. Wel jammer dat je ze pas over 2 jaar weer in je regio terug ziet. Het is een leuk beroep wat je met de A erbij nog een beetje afwisseling geeft. Ik zou het iig niet kunnen, te veel van de vrijheid zonder werkgever genoten. En zo vroeg beginnen trek ik ook slecht;-)

‘Nou nee meelopen lijkt mij geen goed idee
mij werd er gezegd meelopen kan alleen
als de leerling extra moeite heeft
met rijvaardigheid

‘Nou nee meelopen lijkt mij geen goed idee
mij werd er gezegd meelopen kan alleen
als de leerling extra moeite heeft
met rijvaardigheid kan daardoor belemmerend

zijn !ddroombaan

zou ik niet zo snel roepen
je moet het maar kunnen
neem ook iss’evee een bezoekje
op mij facebook profiel
evt tot dann.
..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Vak CBR-examinator voor velen een droombaan’ | RijschoolPro

‘Vak CBR-examinator voor velen een droombaan’

Omdat voor veel oudere examinatoren inmiddels hun pensioen in zicht komt, is het CBR begonnen met een grootscheepse campagne om nieuwe aspirant-examinatoren te werven. Dat is een behoorlijke klus, want er zijn niet alleen veel nieuwe medewerkers nodig, maar de selectie is ook nog eens streng en langdurig. En de belangstelling is enorm, ook vanuit de rijschoolbranche.

Afgelopen najaar begon het CBR al met het werven van 24 nieuwe examinatoren en dit jaar zijn er nog eens 34 nodig, verspreid over het hele land. De campagne loopt dan ook het hele jaar nog door. Het verloop onder de ruim 500 zittende examinatoren is weliswaar minimaal, maar door de vergrijzing heeft het CBR nu ineens veel nieuwe mensen tegelijk nodig. “Voor veel mensen is het vak van examinator een droombaan. Het CBR heeft het afgelopen halfjaar 2.500 sollicitaties ontvangen en veel gesprekken gevoerd. Grofweg kun je stellen dat je met twaalf mensen gesprekken moet voeren om één examinator binnen te halen”, vertelt woordvoerster Nathalie Dingeldein.

Rijtest

Verloopt zo’n gesprek goed, dan is het nog geen gelopen race, want er volgt daarna ook nog een rijtest. En de uitslag daarvan moet goed zijn, anders valt de kandidaat alsnog af.

Voorafgaand aan de gesprekken is er al gekeken of iemand voldoet aan de gestelde eisen (havo of mbo+ en tien jaar rijbewijs B) en beschikt over bepaalde persoonlijke kenmerken. Zo moet een examinator aan de ene kant flexibel zijn, maar zich tegelijkertijd niet snel van de wijs laten brengen en geen moeite moeten hebben met het nemen van beslissingen. Om goed te kunnen beoordelen of een iemand geschikt is als examinator, gebruik het CBR onder meer e-assessments, rijtesten en rollenspellen.

Interne opleiding

Wie er uiteindelijk in slaagt om het hele selectietraject te doorlopen, kan overigens niet meteen aan de slag in zijn of haar nieuwe baan. “Het CBR werft geen examinatoren, maar mensen die kunnen worden opgeleid tot examinator. Dat maakt deze wervingscampagne anders dan andere”, aldus Dingeldein. Er volgt namelijk eerst een pittige interne opleiding van drie maanden om hen voor te bereiden op hun nieuwe taak. Dingeldein: “Als examinator sta je immers aan de basis van de verkeersveiligheid in Nederland.”

In die periode krijgen de nieuwelingen de eerste acht weken vier dagen les in het CBR-opleidingscentrum in Leusden. Eén dag in de week wordt meegekeken in het examencentrum. Tijdens die lesperiode wordt verwacht dat de kandidaten ook ’s avonds en in de weekenden studeren. Daarna gaan ze stap voor stap aan het werk tijdens examens, onder begeleiding van een coach. Na de opleiding komt er een eindbeoordeling om te kijken of iemand wel ‘op niveau’ is. Voor de meesten valt dat oordeel positief uit, want de interne opleiding kent weinig afvallers.

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

7 reacties op “‘Vak CBR-examinator voor velen een droombaan’”

hans jansen|14.05.15|07:12

Denk dat het salaris de grootste reden is waarom het voor velen een droombaan is. Echter zou ik toch liever niet aan die kant van het zwaard staan.

André Meupelenberg|14.05.15|12:38

Denk dat het voor rijinstructeurs ook wel goed/leuk zal zijn om af en toe zo’n dag mee te lopen, ik zou dat in ieder geval wel willen. De extra ervaring die je daarbij opdoet is ook nog mooi meegenomen. Ik denk niet dat de examinatoren aan het basis staan van de verkeersveiligheid, maar de instructeurs die leiden eerst op waarna een examinator pas mag gaan bepalen of de leerling wel of niet aan zijn eisen voldoet.

Kenny Willemsen|14.05.15|23:07

Behalve een zakelijke overeenkomst hebben rijinstructeurs niks met examinatoren (CBR) en andersom terwijl dit eigenlijk wel zo zou moeten zijn.
Zoals Andre zegt instructeurs leiden op en examinatoren staan aan het eind van de lijn met een beoordeling en dit moet meer een wisselwerking zijn als we het over verkeersveiligheid hebben. Gelijkwaardigheid en overleg zou beter zijn in een momentopname van een examen.

Ronald Nanhekhan|19.05.15|00:28

Het wordt tijd dat het CBR ook een goede afspiegeling is van de samenleving. Het moet veel meer intercultureel worden en daar op de juiste wijze inspelen in de coaching en begeleiding. Het is al 5 voor twaalf. Haast is geboden.

Youran van Ark|29.05.15|14:31

Al die functies zijn allang vergeven. Ik weet wel door wie. Ze stoppen dan ook gelijk met hun rijschool. Ik snap het wel. Heb ze gelijk gefeliciteerd. Pensioen, ziektewet enzo lekker geregeld ipv zzp ellende. Wel jammer dat je ze pas over 2 jaar weer in je regio terug ziet. Het is een leuk beroep wat je met de A erbij nog een beetje afwisseling geeft. Ik zou het iig niet kunnen, te veel van de vrijheid zonder werkgever genoten. En zo vroeg beginnen trek ik ook slecht;-)

‘Nou nee meelopen lijkt mij geen goed idee
mij werd er gezegd meelopen kan alleen
als de leerling extra moeite heeft
met rijvaardigheid

‘Nou nee meelopen lijkt mij geen goed idee
mij werd er gezegd meelopen kan alleen
als de leerling extra moeite heeft
met rijvaardigheid kan daardoor belemmerend

zijn !ddroombaan

zou ik niet zo snel roepen
je moet het maar kunnen
neem ook iss’evee een bezoekje
op mij facebook profiel
evt tot dann.
..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.