Eerste rijinstructeurs ronden mbo-4 onderwijsassistent af

De pilot met de gecombineerde mbo 4-opleiding onderwijsassistent/rijinstructeur verloopt positief en lijkt er op lange termijn als beroepsopleiding te kunnen komen. Dat laat brancheorganisatie Bovag Rijscholen weten naar aanleiding van een tussenevaluatie die vorige week plaatsvond samen met opleider ROC Da Vinci en mede-initiatiefnemer René Brünen. Problemen zijn er echter ook, nu kenniscentrum Calibris stopt en de certificering van de scholing niet meer kan verrichten.

Het initiatief van de pilot is afkomstig van bovengenoemde partijen en de Stichting Mobiliteit Nederland. Tijdens de opleiding verschaffen rijinstructeurs zich onder meer didactische en pedagogische vaardigheden om op die manier onderscheidend te zijn in de rijscholenbranche. Zestien rijinstructeurs startten in januari 2014 met de pilot waarvan er inmiddels zeven een certificaat hebben behaald, zo laat Bovag-woordvoerder Tom Huyskens weten.

Positief

De brancheorganisatie laat bij monde van Huyskens weten dat de pilot goed slaagt. De zeven geslaagden vertrokken met een tevreden gevoel. “Dit past perfect in ons streven van het maken van een kwaliteitsslag en het bewerkstelligen van verdere professionalisering in de branche”, zo stelt hij. De overige pilotkandidaten zijn nog bezig met het afronden van de opleiding.

Bovag wil echter nog geen daadwerkelijke conclusies trekken. “Daar is het simpelweg nog te vroeg voor”, wijst de woordvoerder op de pilot die nog anderhalf jaar doorloopt. Toch wordt er de komende tijd al gewerkt aan een plan van aanpak om de nieuwe opleiding na de pilotfase door te zetten.

Calibris stopt

In dat plan moet worden gezocht naar nieuwe manieren om de mbo-opleiding aan te bieden aan rijinstructeurs. Kenniscentrum Calibris, mede-initiatiefnemer van het programma, hevelt namelijk per augustus de opleiding en certificering over naar de sectorkamer. Huyskens: “Wij gaan daarom in gesprek met Da Vinci en andere scholen om mee samen te werken, zodat het traject er op de lange termijn als beroepsopleiding toch kan komen.”

Initiatiefnemer Brünen stelde aan het begin van de pilot dat rijscholen zich met de scholing van elkaar moeten kunnen onderscheiden. “Wie als rijschoolhouder niets extra’s wil doen kiest daar zelf voor, maar die keuze moet wel transparant zijn”, zei de verkeersschoolhouder destijds, die de vergelijking maakt met het verschil tussen de duiding van ‘gewone’ en ‘excellente’ scholen. De gecombineerde opleiding onderwijsassistent/rijinstructeur kan binnen de huidige beroepsbegeleidende leerweg (BBL) nog niet gevolgd worden door zzp-rijscholen, omdat er een stagebegeleider moet zijn die de leerling begeleidt en beoordeelt.

Lees ook: Opleiding onderwijsassistent/rijinstructeur officieel van start

Auteur: Lars Verpalen

11 reacties op “Eerste rijinstructeurs ronden mbo-4 onderwijsassistent af”

Kenny Willemsen|17.06.15|01:21

Wat een raar bericht is dit! Het kenmerkt de bovag. De opleiding via Calibris stopt nog binnen de pilot fase, waarom? Ik neem aan dat zij die opleiding volgen hem wel af kunnen maken voor een mbo diploma. Bovag is echter razend enthousiast en ziet ondanks dat de opleiding geen vervolg binnen het huidige systeem heeft nog mogelijkheden? Welke dan? Als je dit leest is het gewoon geflopt maar willen de initiatief nemers dit niet zien. Resultaat: 16 instructeurs zonder waarde certificaat. Excellent?

Tom Huyskens|17.06.15|13:12

Kenny, Calibris gaat op in een grotere andere organisatie en kan de certificeringen niet meer afgeven. Hetgeen voor meerdere opleidingen geldt. Daarom is BOVAG nu aan het kijken hoe e.e.a. wel kan worden voortgezet. Lijkt me een helder verhaal.

Kenny Willemsen|17.06.15|15:36

Geen helder verhaal. De taken van Calibris worden overgedragen aan SBB, onderwijsassistent/rijinstructeur ook lees ik hier boven. Wil of kan SSB de certificering van de scholing niet op zich nemen en waarom dan niet? Aangezien SSB nu de enige wordt die deze wettelijke taken uitvoert tot wie denkt de bovag zich dan te kunnen wenden? Krijg ik nog steeds het idee van een opleiding zonder certificering.

Jim Schouten|18.06.15|12:53

Onnodige zorgen, denk ik. Calibris heeft als kenniscentrum rijscholen erkend als leerbedrijf. Die taak wordt vanaf 1 augustus overgenomen door SSB – inclusief de eerder afgegeven erkenningen. Een aantal medewerkers van Calibris zal diezelfde taken ook bij SBB blijven uitvoeren. Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat de erkenning van deze rijscholen komt te vervallen. Belangrijk is dat een leerbedrijf een goede praktijkopleider heeft. Bij een rijschool vaak een senior/mentor-instructeur.

Rob van der Doorn|18.06.15|14:44

Als opleider en mede-initiatiefnemer van de opleiding ROA het volgende ter verduidelijking: deelnemers behalen bij voldoende resultaat het officiële MBO-4 diploma, de certificering heeft betrekking op de erkenning van de verkeersschool als leerbedrijf. I.h.k.v. de pilot is een beperkt aantal verkeersscholen erkend door Calibris. Vanaf 2016 is voortzetting van deze opleiding mogelijk indien er een apart uitstroomprofiel komt voor (rij)instructeur. Dit is mogelijk als de branche hierom vraagt.

Anjo Joostens|18.06.15|22:59

De rijbewijsleerling bepaald zelf in de rijles “hoe” er geleerd wordt. Wat er door wet en regelgeving geleerd “moet” worden zou daar bij aan moeten sluiten. Op het moment dat dit niet met elkaar overeenkomt, blijft er wel iets over om zorgen over te maken. Pas als je dit doorbreekt maak je een kwaliteitsslag. De focus op externe erkenningen, centra, instituten e.d die nooit met rijles in aanraking zijn geweest, daar zijn de rijbewijsleerlingen niet in geïnteresseerd. Dan ben je de weg kwijt.

Anjo Joostens|18.06.15|23:00

Bij rijles gaat het niet om de slimheid van de instructeur en de daaraan gekoppelde opleiding Het gaat om vakkundige instructeurs die de rijbewijsleerling ongestoord begrijpen en weten dat de snelheid van het voertuig en de daaraan gekoppelde informatieverwerking in processen verloopt. Dit is duidelijk iets anders dan een leerling die les krijgt op school van een onderwijsassistent. Ik heb nog nooit een schoolbank op wielen gezien die 50 km per uur vooruit dendert en er dan geleerd moet worden.

Anjo Joostens|19.06.15|06:19

Informatieve verbanden kunnen leggen heeft met intelligentie te maken. Dan weet je, dat je de kracht van innovatie op de werkvloer moet zoeken bij mensen die-onderzoek-naar-rijbewijsleerlingen-hebben-gedaan Als je hoog gestudeerd hebt of meent als organisatie boven de rest te moeten staan en je kunt geen informatieve verbanden leggen dan zoek je de kwaliteitsslag elders en denkend het op niveau te moeten zoeken. Die mensen verraden zichzelf en denken niet procesmatig vanuit een rijbewijsleerling

Kenny Willemsen|19.06.15|09:59

Dus als ik alle reacties lees,is mijn gevoel dat we te maken hebben met mensen die beslissingen maken voor de branche en instructeurs die de praktische ervaring hebben en anderen die door ervaring en onderzoek de branche door en door kennen maar waar niet geluisterd wordt.Lijkt de politiek wel daar gaan ook politieke belangen voor de menselijke belangen.
Ik heb hier ook reacties gelezen die er nu niet meer staan,kunnen deze voor de discussie terug komen of willen de plaatsers hier weer reageren?

Rob van der Doorn|19.06.15|13:48

Ik bespeur onnodige onrust. Er is bij dit initiatief absoluut geen sprake van bedreigende wet- of regelgeving. De erkenning heeft betrekking op de rol van de rijschool als MBO leerbedrijf. Deelnemers aan de opleiding zijn bestaande rijinstructeurs die zich door willen ontwikkelen. Niet meer en niet minder.

Kenny Willemsen|19.06.15|15:29

Geen onrust, verbazing! Nog steeds om artikel maar ook om reacties die nog meer vragen geven.Een goede praktijkopleider is senior/mentor-instructeur. Heeft deze de benodigde papieren of opleiding op onderwijsvlak dan? Hoe begeleid en toetst deze dan de didactische en pedagogische vaardigheden waar deze opleiding voor is en blijkbaar ontbroken hebben bij de opleiding die de senior/mentor instructeur ooit gehad heeft. Vervolg als branche er om vraagt. Wie? De instructeurs of de initiatiefnemers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste rijinstructeurs ronden mbo-4 onderwijsassistent af | RijschoolPro

Eerste rijinstructeurs ronden mbo-4 onderwijsassistent af

De pilot met de gecombineerde mbo 4-opleiding onderwijsassistent/rijinstructeur verloopt positief en lijkt er op lange termijn als beroepsopleiding te kunnen komen. Dat laat brancheorganisatie Bovag Rijscholen weten naar aanleiding van een tussenevaluatie die vorige week plaatsvond samen met opleider ROC Da Vinci en mede-initiatiefnemer René Brünen. Problemen zijn er echter ook, nu kenniscentrum Calibris stopt en de certificering van de scholing niet meer kan verrichten.

Het initiatief van de pilot is afkomstig van bovengenoemde partijen en de Stichting Mobiliteit Nederland. Tijdens de opleiding verschaffen rijinstructeurs zich onder meer didactische en pedagogische vaardigheden om op die manier onderscheidend te zijn in de rijscholenbranche. Zestien rijinstructeurs startten in januari 2014 met de pilot waarvan er inmiddels zeven een certificaat hebben behaald, zo laat Bovag-woordvoerder Tom Huyskens weten.

Positief

De brancheorganisatie laat bij monde van Huyskens weten dat de pilot goed slaagt. De zeven geslaagden vertrokken met een tevreden gevoel. “Dit past perfect in ons streven van het maken van een kwaliteitsslag en het bewerkstelligen van verdere professionalisering in de branche”, zo stelt hij. De overige pilotkandidaten zijn nog bezig met het afronden van de opleiding.

Bovag wil echter nog geen daadwerkelijke conclusies trekken. “Daar is het simpelweg nog te vroeg voor”, wijst de woordvoerder op de pilot die nog anderhalf jaar doorloopt. Toch wordt er de komende tijd al gewerkt aan een plan van aanpak om de nieuwe opleiding na de pilotfase door te zetten.

Calibris stopt

In dat plan moet worden gezocht naar nieuwe manieren om de mbo-opleiding aan te bieden aan rijinstructeurs. Kenniscentrum Calibris, mede-initiatiefnemer van het programma, hevelt namelijk per augustus de opleiding en certificering over naar de sectorkamer. Huyskens: “Wij gaan daarom in gesprek met Da Vinci en andere scholen om mee samen te werken, zodat het traject er op de lange termijn als beroepsopleiding toch kan komen.”

Initiatiefnemer Brünen stelde aan het begin van de pilot dat rijscholen zich met de scholing van elkaar moeten kunnen onderscheiden. “Wie als rijschoolhouder niets extra’s wil doen kiest daar zelf voor, maar die keuze moet wel transparant zijn”, zei de verkeersschoolhouder destijds, die de vergelijking maakt met het verschil tussen de duiding van ‘gewone’ en ‘excellente’ scholen. De gecombineerde opleiding onderwijsassistent/rijinstructeur kan binnen de huidige beroepsbegeleidende leerweg (BBL) nog niet gevolgd worden door zzp-rijscholen, omdat er een stagebegeleider moet zijn die de leerling begeleidt en beoordeelt.

Lees ook: Opleiding onderwijsassistent/rijinstructeur officieel van start

Auteur: Lars Verpalen

11 reacties op “Eerste rijinstructeurs ronden mbo-4 onderwijsassistent af”

Kenny Willemsen|17.06.15|01:21

Wat een raar bericht is dit! Het kenmerkt de bovag. De opleiding via Calibris stopt nog binnen de pilot fase, waarom? Ik neem aan dat zij die opleiding volgen hem wel af kunnen maken voor een mbo diploma. Bovag is echter razend enthousiast en ziet ondanks dat de opleiding geen vervolg binnen het huidige systeem heeft nog mogelijkheden? Welke dan? Als je dit leest is het gewoon geflopt maar willen de initiatief nemers dit niet zien. Resultaat: 16 instructeurs zonder waarde certificaat. Excellent?

Tom Huyskens|17.06.15|13:12

Kenny, Calibris gaat op in een grotere andere organisatie en kan de certificeringen niet meer afgeven. Hetgeen voor meerdere opleidingen geldt. Daarom is BOVAG nu aan het kijken hoe e.e.a. wel kan worden voortgezet. Lijkt me een helder verhaal.

Kenny Willemsen|17.06.15|15:36

Geen helder verhaal. De taken van Calibris worden overgedragen aan SBB, onderwijsassistent/rijinstructeur ook lees ik hier boven. Wil of kan SSB de certificering van de scholing niet op zich nemen en waarom dan niet? Aangezien SSB nu de enige wordt die deze wettelijke taken uitvoert tot wie denkt de bovag zich dan te kunnen wenden? Krijg ik nog steeds het idee van een opleiding zonder certificering.

Jim Schouten|18.06.15|12:53

Onnodige zorgen, denk ik. Calibris heeft als kenniscentrum rijscholen erkend als leerbedrijf. Die taak wordt vanaf 1 augustus overgenomen door SSB – inclusief de eerder afgegeven erkenningen. Een aantal medewerkers van Calibris zal diezelfde taken ook bij SBB blijven uitvoeren. Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat de erkenning van deze rijscholen komt te vervallen. Belangrijk is dat een leerbedrijf een goede praktijkopleider heeft. Bij een rijschool vaak een senior/mentor-instructeur.

Rob van der Doorn|18.06.15|14:44

Als opleider en mede-initiatiefnemer van de opleiding ROA het volgende ter verduidelijking: deelnemers behalen bij voldoende resultaat het officiële MBO-4 diploma, de certificering heeft betrekking op de erkenning van de verkeersschool als leerbedrijf. I.h.k.v. de pilot is een beperkt aantal verkeersscholen erkend door Calibris. Vanaf 2016 is voortzetting van deze opleiding mogelijk indien er een apart uitstroomprofiel komt voor (rij)instructeur. Dit is mogelijk als de branche hierom vraagt.

Anjo Joostens|18.06.15|22:59

De rijbewijsleerling bepaald zelf in de rijles “hoe” er geleerd wordt. Wat er door wet en regelgeving geleerd “moet” worden zou daar bij aan moeten sluiten. Op het moment dat dit niet met elkaar overeenkomt, blijft er wel iets over om zorgen over te maken. Pas als je dit doorbreekt maak je een kwaliteitsslag. De focus op externe erkenningen, centra, instituten e.d die nooit met rijles in aanraking zijn geweest, daar zijn de rijbewijsleerlingen niet in geïnteresseerd. Dan ben je de weg kwijt.

Anjo Joostens|18.06.15|23:00

Bij rijles gaat het niet om de slimheid van de instructeur en de daaraan gekoppelde opleiding Het gaat om vakkundige instructeurs die de rijbewijsleerling ongestoord begrijpen en weten dat de snelheid van het voertuig en de daaraan gekoppelde informatieverwerking in processen verloopt. Dit is duidelijk iets anders dan een leerling die les krijgt op school van een onderwijsassistent. Ik heb nog nooit een schoolbank op wielen gezien die 50 km per uur vooruit dendert en er dan geleerd moet worden.

Anjo Joostens|19.06.15|06:19

Informatieve verbanden kunnen leggen heeft met intelligentie te maken. Dan weet je, dat je de kracht van innovatie op de werkvloer moet zoeken bij mensen die-onderzoek-naar-rijbewijsleerlingen-hebben-gedaan Als je hoog gestudeerd hebt of meent als organisatie boven de rest te moeten staan en je kunt geen informatieve verbanden leggen dan zoek je de kwaliteitsslag elders en denkend het op niveau te moeten zoeken. Die mensen verraden zichzelf en denken niet procesmatig vanuit een rijbewijsleerling

Kenny Willemsen|19.06.15|09:59

Dus als ik alle reacties lees,is mijn gevoel dat we te maken hebben met mensen die beslissingen maken voor de branche en instructeurs die de praktische ervaring hebben en anderen die door ervaring en onderzoek de branche door en door kennen maar waar niet geluisterd wordt.Lijkt de politiek wel daar gaan ook politieke belangen voor de menselijke belangen.
Ik heb hier ook reacties gelezen die er nu niet meer staan,kunnen deze voor de discussie terug komen of willen de plaatsers hier weer reageren?

Rob van der Doorn|19.06.15|13:48

Ik bespeur onnodige onrust. Er is bij dit initiatief absoluut geen sprake van bedreigende wet- of regelgeving. De erkenning heeft betrekking op de rol van de rijschool als MBO leerbedrijf. Deelnemers aan de opleiding zijn bestaande rijinstructeurs die zich door willen ontwikkelen. Niet meer en niet minder.

Kenny Willemsen|19.06.15|15:29

Geen onrust, verbazing! Nog steeds om artikel maar ook om reacties die nog meer vragen geven.Een goede praktijkopleider is senior/mentor-instructeur. Heeft deze de benodigde papieren of opleiding op onderwijsvlak dan? Hoe begeleid en toetst deze dan de didactische en pedagogische vaardigheden waar deze opleiding voor is en blijkbaar ontbroken hebben bij de opleiding die de senior/mentor instructeur ooit gehad heeft. Vervolg als branche er om vraagt. Wie? De instructeurs of de initiatiefnemers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.