Rijtraining op de Ipad of met 3D-bril even nuttig als in de auto?

Zijn rijvaardigheidstrainingen op een tablet of met een virtual reality-bril even succesvol als de ‘ouderwetse’ fysieke training in de auto? Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en verzekeraar Interpolis vergelijken de drie methoden bij jongeren in een grootschalig experiment om te achterhalen welke de beste is om het aantal verkeersongevallen en de schadelast in Nederland te verminderen.

Jongeren tussen de 18 en 24 jaar hebben vijf tot zeven meer kans op een verkeersongeval met de auto dan automobilisten van andere leeftijden, zo blijkt uit cijfers van SWOV. Het onderzoeksbureau en de verzekeraar hopen met het onderzoek te achterhalen of ook op andere manieren dan met rijvaardigheidstraining op de weg de verkeersveiligheid te vergroten is. De resultaten van het onderzoek volgen in september.

Minder schade

Uit eerder onderzoek met een rijvaardigheidstraining genaamd TRIALS bleek dat deelnemers tot 25 procent minder schade veroorzaakten dan niet-deelnemers. Onderzoeksleider Patty Jansen heeft ook positieve ervaringen opgedaan met dit type rijvaardigheidstraining. “We vroegen ons af in hoeverre we een zelfde soort training konden maken, maar dan via virtual reality of via een app op een Ipad.”

Een virtual reality-training met een Oculus Rift-bril – die het idee geeft alsof je echt in een auto zit – en een training waarbij gestuurd werd door het bewegen voor een Ipad worden daarom vergeleken met een echte training. Verwachtingen hebben de onderzoekers niet opgesteld. “Het is verkennend onderzoek, niemand heeft dit ooit eerder bekeken. Wel is bekend dat er bij sommige mensen misselijkheid of duizeligheid kan optreden door virtual reality-training. Dat zou van invloed kunnen zijn op de resultaten.”

Wanneer een virtual reality-training of Ipad-training even effectief blijkt te zijn als in de auto, kan dit grote voordelen opleveren. “Zulke trainingen zijn een stuk toegankelijker omdat je ze gewoon thuis kan volgen. Vooral met een tablet natuurlijk.”

Grootschalig experiment

Marktonderzoeker Jansen is een van de begeleidend wetenschappers van het grootschalige experiment dat afgelopen weekeinde plaatsvond. “In totaal deden zo’n vierhonderd jongeren in de genoemde doelgroep mee”, zo vertelt ze. “De deelnemers werden willekeurig aan één van de vier experimentgroepen toegewezen. Zo kreeg een deel training in de auto, een deel met een Oculus Rift-bril en een deel met een Ipad.” De vierde groep gold als controlegroep en kreeg geen training.

Na afloop werd op verschillende manieren het rijgedrag van de proefpersonen getest. Dat gebeurde aan de hand van een vragenlijst en een door de SWOV ontwikkelde gevaarherkenningstoets. In de volgende stap gaan de onderzoekers de resultaten van de deelnemers bekijken, en wordt geanalyseerd welke methode het beste de rijvaardigheid heeft vergroot.

Stimuleren

Verzekeraar Interpolis heeft als doelstelling geformuleerd om het aantal verkeersongevallen onder de deelnemers met 25 procent terug te dringen. Aan de hand van de resultaten van het onderzoek, die in september zullen verschijnen, wordt volgens Jansen bekeken wat de verzekeraar verder gaat doen. “Als een training er toe leidt dat iemand minder risico loopt op een ongeval, wordt bekeken op welke manier we dit kunnen stimuleren of belonen.”

Het experiment is een onderdeel van een programma dat anderhalf jaar loopt en bestaat uit vijf fasen. Aan de hand van verschillende risico’s wordt onderzocht hoe de verkeersveiligheid bij jongeren, maar ook bij ouderen boven de 75 jaar kan worden vergroot. Dit zijn de grootste risicogroepen op de weg.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

7 reacties op “Rijtraining op de Ipad of met 3D-bril even nuttig als in de auto?”

Anjo Joostens|15.07.15|12:53

De beste manier om de verkeersveiligheid te vergroten is en blijft je eigen rijbewijsleerling, zo vaak als het kan, leren lezen. Als men dat begrijpt en onderzoekt kom je uit bij bepaalde ontwikkelingsprocessen die standaard bij elke rijbewijsleerling terugkomen en samen opgaan met het leren. Zolang men van mening is dat het leren autorijden alleen bestaat uit uitleggen, attenderen, stimuleren en belonen, vervagen deze ontwikkelingsprocessen naar de achtergrond >>

Anjo Joostens|15.07.15|12:53

<>

Anjo Joostens|15.07.15|12:57

… en versterkt het nadelig gedrag waar men hier onderzoek naar wil doen.
Dit fenomeen is de grootste rem op het gehele leerproces en nadelig voor het opbouwen van rijervaring. Het gevolg is dat hoge ordevaardigheden tijdens het opbouwen van rijervaring niet toereikend genoeg is en ook bij rijbewijsleerlingen onvoldoende tot ontwikkeling zal komen
Het vervolg is dat rijbewijsleerlingen gedrag vertonen om sneller hun rijbewijs te willen halen in een rijopleiding…

Anjo Joostens|15.07.15|12:58

… die, met het oog op hun zelfontwikkeling langer zou moeten duren. Op het moment dat de ontwikkelingsprocessen van rijbewijsleerlingen deel uitmaken van het huidige (bestaande) leerproces, zal hun zelfontwikkeling worden versterkt, de hoge orde vaardigheden in een eerder stadium toenemen en zal zich resulteren in alertheid in het verkeer. Een onderzoek zoals hierboven omschreven is om die reden niet nodig. Amen.

André Meupelenberg|15.07.15|13:29

Denk dat het wel een aanvulling zou kunnen zijn, maar het zal nooit de actieve lessen kunnen vervangen. Er komt naar mijn mening bij het autorijden ook wel een stuk gevoel bij en dat kun je niet virtueel leren.

hans jansen|15.07.15|18:25

Anja Joostens heb jij het druk met de rijschool? Iedere keer als ik je posten lees moet ik drie keer zuchten en twee bakken koffie drinken, laat staan als je een uur naast jou in de auto moet zitten, wat een gezwam zeg word je nooit moe van je eigen?

Youran van Ark|16.07.15|21:15

Amen Hans!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.