‘Dubbele bediening op maat garandeert echte kwaliteit’

Betrouwbaarheid en degelijkheid. Eenvoudige uitgangspunten waar iedere rijschoolhouder naar op zoek is als het gaat om de dubbele bediening in zijn of haar lesauto. Volgens Gareko-eigenaar Jan In den Berken is het maatwerk dat hij biedt met zijn stangensysteem precies wat dit kan bieden. 

Dubbele bedieningen zitten in het bloed van In den Berken. De eigenaar van Gareko Dubbele Bedieningen en Autoaanpassingen zit sinds zijn zestiende onafgebroken in het vak. De 43 jaar ervaring die hij hiermee kan leveren, komt bij het bedrijf uit Almere terug in de werkplaats. “Dubbele bedieningen voor nieuwe typen auto’s ontwikkel ik op basis van mijn inzicht en ervaring, en wordt pas geplaatst zodra alles perfect is.”

Werkplaats

Gareko is gevestigd in Almere, op een locatie waar het gezin van In den Berken wonen en werken combineert. De werkplaats is klein, maar maakt wel de pure ambacht van het bedrijf inzichtelijk. “Alle onderdelen maken we zelf”, zo laat de eigenaar zien. Hij wijst op alle materialen, gereedschappen en machines waar dit mee gebeurt.

Bij Gareko wordt specifiek met het stangensysteem gewerkt. De pedalen van de bestuurder worden daarbij met behulp van stangen direct verbonden met de pedalen van de instructeur. De pedalen van de instructeur zijn uitneembaar, zodat bij privégebruik van de auto de dubbele bediening niet meer in de weg staat. Van universele systemen wil In den Berken echter niets weten. “Wij leveren maatwerk voor iedere auto. Dat zorgt ervoor dat de kwaliteit optimaal is.”

Maatwerk

Het is voor ieder nieuw model auto weer een uitdaging. De eerste rijinstructeur die met een nieuw type auto komt, krijgt korting om zijn leswagen een dag langer in de werkplaats te laten staan. In den Berken gaat dan met zijn collega aan de slag. “We bekijken de binnenkant van de auto nauwkeurig. We gebruiken bestaande bevestigingspunten in de auto zodat we geen gaten hoeven te boren.”

Zo liggen er bij Gareko tekeningen van dubbele bedieningen voor lesauto’s in alle soorten en maten. In den Berken duikt zijn werkplaats in als de tekeningen perfect zijn, verzamelt dan de onderdelen en begint aan het inbouwen van de dubbele bediening. “Het lastige is dat bij geen enkele auto rekening wordt gehouden met de inbouw van de bediening”, vertelt de eigenaar. “Soms is dat een puzzel, maar die lossen we altijd op.”

Maximaal twee uur hoeft een instructeur maar te wachten voordat zijn lesauto is voorzien van de benodigde stangconstructie. In die tijd ligt verveling echter niet op de loer. De wachtruimte is comfortabel ingericht met een televisie, gratis wifi, leesvoer en zelfs een dartbord. “Daarnaast is de Primark in Almere goed bereikbaar en ligt hier dichtbij ook nog een klein buurtwinkelcentrum”, vult echtgenote Nita in den Berken aan.

Totaalpakket

Aangezien steeds meer autofabrikanten de carrosserie op bestaande bodemplaten van hun eigen merk, maar ook op dat van andere merken bouwen, wordt het volgens In den Berken steeds makkelijker de Gareko-bediening mee te nemen naar een volgende auto. Ook wordt er aan de Gareko-bedieningen doorlopend geïnnoveerd, aangezien autofabrikanten regelmatig veranderingen aanbrengen in bestaande type auto’s. “Alleen zo kan de kwaliteit optimaal gehouden worden”, stelt de Gareko-eigenaar. Die kwaliteit is volgens hem ook nodig omdat bedieningen niet hoeven te worden gekeurd. “Een dubbele bediening is verplicht in een lesauto voor de verkeersveiligheid, maar de controle op de kwaliteit, en daarmee de veiligheid, ontbreekt volledig. Daarom leveren wij uitsluitend dermate kwaliteit dat een rijinstructeur zeker kan zijn van de optimale werking van zijn dubbele bediening en pas weer met z’n volgende auto naar ons terug hoeft te komen.”

Het aanbod van Gareko stopt niet bij de dubbele bedieningen. Lesauto-dakborden, opzetspiegels en andere basisbenodigdheden zijn ook verkrijgbaar. “Op die manier willen we de rijschoolhouder van dienst zijn en een zo compleet mogelijk pakket aanbieden”, zo zegt In den Berken. “Bij vertrek uit onze werkplaats is de lesauto dan klaar voor de eerste rijles.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.