‘Rijschool over ruim tien jaar op de schop door zelfrijdende auto’

Als de rijopleiding blijft, dan zal hij stevig verschillen van de huidige. Over ruim tien jaar zal het aantal rijbewijskandidaten af gaan nemen als gevolg van de komst van de zelfrijdende auto. De eerste volledig automatische auto’s worden ongeveer in 2028 op de Nederlandse markt verwacht en dat aantal zal daarna alleen nog maar gaan toenemen. Verkeersscholen kunnen zich mogelijk richten op de uitleg van alle computersystemen in de auto. Dat vertelde Jan Wouters van AutomotiveNL tijdens het Bovag Symposium over de zelfrijdende auto.

Het symposium vond plaats op de Automotive Campus in Helmond en bood voor Bovag-leden de gelegenheid om zich te laten informeren over de op poten staande ontwikkelingen in de branche die samengaan met de komst van de zelfrijdende auto. Een erg rooskleurig verhaal werd het niet, behalve voor motorinstructeurs. “Een zelfsturende motor zal er niet zomaar komen. Maar waarvoor heb je straks nog een autorijbewijs nodig als je geen stuur hebt?”

Boycotten

“Een paar jaar geleden nog dachten we: moeten we de zelfrijdende auto niet massaal boycotten als rijschoolbranche?” Dagvoorzitter Arno Smits opent met die terugblik het Bovag-symposium waarop ongeveer veertig geïnteresseerden af zijn gekomen. “Nu lijkt dat idee van een andere planeet. We kunnen dergelijke ontwikkelingen niet tegenhouden. Of dat het een bedreiging maakt? Goede vraag.”

Smits maakt de vergelijking met de kritiek van boeren op de komst van de gewone auto. “Dat mocht toch niet kunnen, dat die scheurende wagens het vee zouden afschrikken. Maar dat is ook allemaal doorgegaan.” Smits denkt dat deze verandering ook een andere invulling van het vak rijschoolhouder betekent. “Maar 95 procent van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijk toedoen, dus de ontwikkeling is voor de verkeersveiligheid zeker welkom.”

Magneetbanen

AutomotiveNL brengt de ontwikkeling van auto’s zo nauwkeurig mogelijk in kaart. De sectororganisatie werkt samen met overheid en kennisinstellingen en doet zelf onderzoek naar vernieuwingen van automotive industrie- en technologiebedrijven, zo vertelt Wouters. “De oorsprong van zelfrijdende auto’s gaat bijna 250 jaar terug. Toen was er een stoomwagen die uit zichzelf wegreed nadat de chauffeur uitstapte”, zo grapt hij.

Toekomstschetsen van vliegende auto’s en andere voertuigontwikkelingen zijn van alle tijden, zo laat Wouters in beelden zien. “Zo was er in 1947 de vliegende auto. De derde vlucht met het voertuig stortte echter neer doordat de chauffeur niet zag dat de brandstof op was, en het was klaar met de ontwikkeling. Een paar jaar later dacht men dat in 1975 alle autowegen zouden bestaan uit magneetbanen waarover voertuigen rijden.”

Twintig of soms zelfs veertig jaar wordt er vooruit gekeken. Wouters begrijpt er weinig van. “We kunnen over een termijn van tien tot vijftien jaar aardig inschatten wat we moeten verwachten. Daarna is het koffiedik kijken. Wat bijvoorbeeld trendwatchers doen is denk ik niet voorspellen, maar triggeren om ergens mee bezig te zijn.”

Snufjes

Op autogebied gaat er in die komende tien tot vijftien jaar veel veranderen, dat is wel duidelijk. Wouters wijst op de verschillende snufjes die momenteel al in voertuigen worden ingebouwd. “Blind spot detection, night vision en automatic braking; steeds meer driver assistance-systemen worden ingebouwd om het de mens gemakkelijker te maken. Dat is ook nodig, want het aantal verkeersdoden lijkt niet meer zodanig te dalen als we willen.”

In de Google-auto die vaak op televisie verschijnt ziet AutomotiveNL echter niet de toekomst. “Het gaat om het verschil tussen autonomous en cooperative driving. De Google-auto kent wel sensoren, maar communiceert niet met andere voertuigen. Het is net een soort autistisch kindje. Wij bewijzen hier op de campus al dat verkeerssituaties veel beter verlopen wanneer auto’s op elkaar reageren. Tien procent coöperatieve auto’s op de weg zorgt al voor veel minder files.”

Volledig automatisch

De combinatie van cooperative en automated driving gaat uiteindelijk de volautomatische auto opleveren waar geen mensenwerk meer bij aan te pas komt. Bij AutomotiveNL worden vijf ‘levels of automation’ geschetst waar we in de komende vijftien jaar mee te maken gaan krijgen:

  • L0: Nothing automated
  • L1: Park Assist
  • L2: Traffic jam assist
  • L3: Highway patrol
  • L4: Urban automated driving
  • L5: Full end-to-end driving

Uit de verschillende levels valt op te maken dat de verschillende snufjes eerst worden uitgebreid met een zelfrijdend voertuig op de snelweg, vervolgens in de stad en daarna met een complete combinatie. Wouters presenteert een schema waarin wordt aangeduid dat auto’s met level 3 (highway patrol) vanaf 2017 verkocht zullen gaan worden. Over tien jaar zullen auto’s voor particulieren verschijnen die ook zelf hun weg leiden door stedelijk gebied. Vanaf 2028 zullen er steeds meer auto’s worden verkocht in level 4 en 5.

Spamritje naar de McDonalds

Wouters verwacht dat die eerste, écht volledig automatisch zelfrijdende auto er in 2027 of 2028 zal komen. “Zo lang duurt het vooral omdat het ook juridisch afgetimmerd moet worden”, legt de onderzoeker uit. Voordat iedereen vervolgens in een ‘level 5′-auto rijdt, zijn we nog wel jaren verder. “Maar in die auto’s zal de inzittende geen hand aan het stuur hebben. En waar heb je dan nog een rijbewijs voor nodig?”

Het is straks gewoon een kwestie van het invoeren van een bestemming. Wouters denkt dan ook dat we over een jaar of vier de eerste ongewenste spamritjes krijgen. “Dat je invoert dat je naar de Ikea wil, maar er in de software van je auto wordt ‘ingebroken’ waardoor je naar de McDonalds wordt gebracht.” Uit de zaal komen reacties dat de maatschappij nog niet klaar is voor zo’n snelle ontwikkeling. “Mensen kunnen zich nu misschien niet indenken dat ze autorijden uit handen geven”, stemt Wouters in. “Maar dat is een kwestie van gewenning. Zo gaat het met alle ontwikkelingen.”

Overbodig?

Rijscholen zullen volgens Wouters met de komst van de volledig automatische auto dus lastig in hun huidige vorm kunnen voortbestaan, wanneer het rijbewijs overbodig wordt. Dat geldt niet voor motorrijlessen: de zelfrijdende motorfiets zit er namelijk niet aan te komen.

Moeten alle rijscholen zich hier dan op richten? “Misschien kan de focus om naar het uitleggen van systemen in de auto”, denkt Wouters mee. “De techniek wordt steeds ingewikkelder. Momenteel begrijpen automobilisten soms maar weinig van de mogelijkheden die de auto bezit. En wat als een auto gehackt wordt? Denk aan het spamritje. Bestuurders moet worden uitgelegd hoe ze dan kunnen handelen.”

Lars Verpalen

Zelfrijdende auto

Bovag, symposium

Auteur: Lars Verpalen

3 reacties op “‘Rijschool over ruim tien jaar op de schop door zelfrijdende auto’”

Youran van Ark|01.10.15|13:18

Tuurlijk. Iedereen bijscholen tot motorinstructeur! Dan is die markt ook zo weer naar de klote. Leuk man, rijinstructeur zijn. Echt motiverend ook, al die prognoses. Ik ga me ook omscholen. Tot UFO piloot, dan heb ik in 2125 tenminste nog werk ;-)

Rij School|01.10.15|13:38

Op dit moment staan een paar merken in het nieuws die bij ruim 11 miljoen auto’s met de software hebben geknoeid!! Het zal maar gebeuren in zo’n zelfdenkende auto! Dan hoop ik maar dat je als bestuurder, indien nodig zelf nog kan ingrijpen. En ja dan heb je dus nog steeds een rijbewijs nodig.

John Willemsen|05.10.15|22:25

vijf ‘levels of automation’: L0, L1, L2, L3, L4, L5.

Ben ik de enige die 6 levels telt..? (al betekent L0 juist dat er niets automatisch is)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Rijschool over ruim tien jaar op de schop door zelfrijdende auto’ | RijschoolPro

‘Rijschool over ruim tien jaar op de schop door zelfrijdende auto’

Als de rijopleiding blijft, dan zal hij stevig verschillen van de huidige. Over ruim tien jaar zal het aantal rijbewijskandidaten af gaan nemen als gevolg van de komst van de zelfrijdende auto. De eerste volledig automatische auto’s worden ongeveer in 2028 op de Nederlandse markt verwacht en dat aantal zal daarna alleen nog maar gaan toenemen. Verkeersscholen kunnen zich mogelijk richten op de uitleg van alle computersystemen in de auto. Dat vertelde Jan Wouters van AutomotiveNL tijdens het Bovag Symposium over de zelfrijdende auto.

Het symposium vond plaats op de Automotive Campus in Helmond en bood voor Bovag-leden de gelegenheid om zich te laten informeren over de op poten staande ontwikkelingen in de branche die samengaan met de komst van de zelfrijdende auto. Een erg rooskleurig verhaal werd het niet, behalve voor motorinstructeurs. “Een zelfsturende motor zal er niet zomaar komen. Maar waarvoor heb je straks nog een autorijbewijs nodig als je geen stuur hebt?”

Boycotten

“Een paar jaar geleden nog dachten we: moeten we de zelfrijdende auto niet massaal boycotten als rijschoolbranche?” Dagvoorzitter Arno Smits opent met die terugblik het Bovag-symposium waarop ongeveer veertig geïnteresseerden af zijn gekomen. “Nu lijkt dat idee van een andere planeet. We kunnen dergelijke ontwikkelingen niet tegenhouden. Of dat het een bedreiging maakt? Goede vraag.”

Smits maakt de vergelijking met de kritiek van boeren op de komst van de gewone auto. “Dat mocht toch niet kunnen, dat die scheurende wagens het vee zouden afschrikken. Maar dat is ook allemaal doorgegaan.” Smits denkt dat deze verandering ook een andere invulling van het vak rijschoolhouder betekent. “Maar 95 procent van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijk toedoen, dus de ontwikkeling is voor de verkeersveiligheid zeker welkom.”

Magneetbanen

AutomotiveNL brengt de ontwikkeling van auto’s zo nauwkeurig mogelijk in kaart. De sectororganisatie werkt samen met overheid en kennisinstellingen en doet zelf onderzoek naar vernieuwingen van automotive industrie- en technologiebedrijven, zo vertelt Wouters. “De oorsprong van zelfrijdende auto’s gaat bijna 250 jaar terug. Toen was er een stoomwagen die uit zichzelf wegreed nadat de chauffeur uitstapte”, zo grapt hij.

Toekomstschetsen van vliegende auto’s en andere voertuigontwikkelingen zijn van alle tijden, zo laat Wouters in beelden zien. “Zo was er in 1947 de vliegende auto. De derde vlucht met het voertuig stortte echter neer doordat de chauffeur niet zag dat de brandstof op was, en het was klaar met de ontwikkeling. Een paar jaar later dacht men dat in 1975 alle autowegen zouden bestaan uit magneetbanen waarover voertuigen rijden.”

Twintig of soms zelfs veertig jaar wordt er vooruit gekeken. Wouters begrijpt er weinig van. “We kunnen over een termijn van tien tot vijftien jaar aardig inschatten wat we moeten verwachten. Daarna is het koffiedik kijken. Wat bijvoorbeeld trendwatchers doen is denk ik niet voorspellen, maar triggeren om ergens mee bezig te zijn.”

Snufjes

Op autogebied gaat er in die komende tien tot vijftien jaar veel veranderen, dat is wel duidelijk. Wouters wijst op de verschillende snufjes die momenteel al in voertuigen worden ingebouwd. “Blind spot detection, night vision en automatic braking; steeds meer driver assistance-systemen worden ingebouwd om het de mens gemakkelijker te maken. Dat is ook nodig, want het aantal verkeersdoden lijkt niet meer zodanig te dalen als we willen.”

In de Google-auto die vaak op televisie verschijnt ziet AutomotiveNL echter niet de toekomst. “Het gaat om het verschil tussen autonomous en cooperative driving. De Google-auto kent wel sensoren, maar communiceert niet met andere voertuigen. Het is net een soort autistisch kindje. Wij bewijzen hier op de campus al dat verkeerssituaties veel beter verlopen wanneer auto’s op elkaar reageren. Tien procent coöperatieve auto’s op de weg zorgt al voor veel minder files.”

Volledig automatisch

De combinatie van cooperative en automated driving gaat uiteindelijk de volautomatische auto opleveren waar geen mensenwerk meer bij aan te pas komt. Bij AutomotiveNL worden vijf ‘levels of automation’ geschetst waar we in de komende vijftien jaar mee te maken gaan krijgen:

  • L0: Nothing automated
  • L1: Park Assist
  • L2: Traffic jam assist
  • L3: Highway patrol
  • L4: Urban automated driving
  • L5: Full end-to-end driving

Uit de verschillende levels valt op te maken dat de verschillende snufjes eerst worden uitgebreid met een zelfrijdend voertuig op de snelweg, vervolgens in de stad en daarna met een complete combinatie. Wouters presenteert een schema waarin wordt aangeduid dat auto’s met level 3 (highway patrol) vanaf 2017 verkocht zullen gaan worden. Over tien jaar zullen auto’s voor particulieren verschijnen die ook zelf hun weg leiden door stedelijk gebied. Vanaf 2028 zullen er steeds meer auto’s worden verkocht in level 4 en 5.

Spamritje naar de McDonalds

Wouters verwacht dat die eerste, écht volledig automatisch zelfrijdende auto er in 2027 of 2028 zal komen. “Zo lang duurt het vooral omdat het ook juridisch afgetimmerd moet worden”, legt de onderzoeker uit. Voordat iedereen vervolgens in een ‘level 5′-auto rijdt, zijn we nog wel jaren verder. “Maar in die auto’s zal de inzittende geen hand aan het stuur hebben. En waar heb je dan nog een rijbewijs voor nodig?”

Het is straks gewoon een kwestie van het invoeren van een bestemming. Wouters denkt dan ook dat we over een jaar of vier de eerste ongewenste spamritjes krijgen. “Dat je invoert dat je naar de Ikea wil, maar er in de software van je auto wordt ‘ingebroken’ waardoor je naar de McDonalds wordt gebracht.” Uit de zaal komen reacties dat de maatschappij nog niet klaar is voor zo’n snelle ontwikkeling. “Mensen kunnen zich nu misschien niet indenken dat ze autorijden uit handen geven”, stemt Wouters in. “Maar dat is een kwestie van gewenning. Zo gaat het met alle ontwikkelingen.”

Overbodig?

Rijscholen zullen volgens Wouters met de komst van de volledig automatische auto dus lastig in hun huidige vorm kunnen voortbestaan, wanneer het rijbewijs overbodig wordt. Dat geldt niet voor motorrijlessen: de zelfrijdende motorfiets zit er namelijk niet aan te komen.

Moeten alle rijscholen zich hier dan op richten? “Misschien kan de focus om naar het uitleggen van systemen in de auto”, denkt Wouters mee. “De techniek wordt steeds ingewikkelder. Momenteel begrijpen automobilisten soms maar weinig van de mogelijkheden die de auto bezit. En wat als een auto gehackt wordt? Denk aan het spamritje. Bestuurders moet worden uitgelegd hoe ze dan kunnen handelen.”

Lars Verpalen

Zelfrijdende auto

Bovag, symposium

Auteur: Lars Verpalen

3 reacties op “‘Rijschool over ruim tien jaar op de schop door zelfrijdende auto’”

Youran van Ark|01.10.15|13:18

Tuurlijk. Iedereen bijscholen tot motorinstructeur! Dan is die markt ook zo weer naar de klote. Leuk man, rijinstructeur zijn. Echt motiverend ook, al die prognoses. Ik ga me ook omscholen. Tot UFO piloot, dan heb ik in 2125 tenminste nog werk ;-)

Rij School|01.10.15|13:38

Op dit moment staan een paar merken in het nieuws die bij ruim 11 miljoen auto’s met de software hebben geknoeid!! Het zal maar gebeuren in zo’n zelfdenkende auto! Dan hoop ik maar dat je als bestuurder, indien nodig zelf nog kan ingrijpen. En ja dan heb je dus nog steeds een rijbewijs nodig.

John Willemsen|05.10.15|22:25

vijf ‘levels of automation’: L0, L1, L2, L3, L4, L5.

Ben ik de enige die 6 levels telt..? (al betekent L0 juist dat er niets automatisch is)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.