verkeersborden

Kennis van voorrangsregels en verkeersborden belabberd

Het is slecht gesteld met de kennis van verkeersborden en van voorrangsregels op kruisingen. Ruim veertig procent van de theorievragen over deze onderwerpen werden in de Opfriscursus van Veilig Verkeer Nederland (VVN) niet goed beantwoord. Daaruit blijkt dat het opfrissen van de verkeersregels absoluut nuttig en nodig is voor iedereen, zo stelt de verkeersveiligheidsorganisatie. 

De Veilig Verkeer Nederland Opfriscursus blijkt erg populair. Sinds de start van de online cursus in april van dit jaar is hij al ruim 180.000 keer gedaan. De cursus is binnen een paar minuten te maken en geeft direct aan in welke categorieën een bestuurder goed of slecht scoort.

Voorrang en verkeersborden

VVN is geschrokken van het hoge aantal foute antwoorden op vragen over voorrangsregels en verkeersborden. De organisatie wijst erop dat verkeersregels de basis vormen voor veilige verkeersdeelname. “Niet voor niets wordt eerst het theorie-examen en daarna pas het praktijkexamen afgenomen”, zo stelt woordvoerder José de Jong. “Het hoge percentage foute antwoorden bevestigt dat opfrissen absoluut nodig en nuttig is.”

In de afgelopen vijftien jaar is 40 procent van de verkeersregels op de een of andere manier gewijzigd. Zo was er bij de voorrangsregels een belangrijke wijziging met betrekking tot langzaam en snel verkeer en hebben ondertussen ook fietsers van rechts voorrang.

Eigen verantwoordelijkheid

Het opfrissen van verkeersregels is en blijft een eigen verantwoordelijkheid. VVN heeft de opfriscursus dermate laagdrempelig gemaakt dat ook mensen die al jaren geleden hun rijbewijs haalden de vragen gaan beantwoorden. De organisatie stelt dat het raadzaam is om die kennis regelmatig op te frissen. “Het leermoment is ook erg belangrijk”, zo stelt De Jong.

Daarmee wijst ze op de resultaten die een deelnemer direct na de cursus ontvangt. “Je ziet meteen wat je fout hebt. Daarnaast fris je de geleerde regels op en leer je de nieuwe regels.” VVN is er door de hoge deelnamecijfers van verzekerd dat de opfriscursus voorziet in een behoefte. “De cursus is ontwikkeld omdat we signalen kregen dat weggebruikers daar behoefte aan hadden. Dat er nu 180.000 keer gebruik van is gemaakt, vertelt ons dat veel mensen het nut inzien van het opfrissen van de verkeerskennis.”

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “Kennis van voorrangsregels en verkeersborden belabberd”

Peter Hoogland|08.10.15|11:52

Jazeker, automobilisten laten het qua kennis vaak afweten. Maar wanneer ik kijk bij gemeenten en het beleid ten aanzien van verkeers-borden/voorzieningen springen mij vaak de tranen in de ogen.

Jan Veenstra|24.11.16|10:15

De vragen op het CBR examen zijn te weinig gericht op de voorrang. vervang vragen over het branden van de binnenverlichting, en een groen ventieldopje. in vragen die echt met het verkeer te maken hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kennis van voorrangsregels en verkeersborden belabberd | RijschoolPro
verkeersborden

Kennis van voorrangsregels en verkeersborden belabberd

Het is slecht gesteld met de kennis van verkeersborden en van voorrangsregels op kruisingen. Ruim veertig procent van de theorievragen over deze onderwerpen werden in de Opfriscursus van Veilig Verkeer Nederland (VVN) niet goed beantwoord. Daaruit blijkt dat het opfrissen van de verkeersregels absoluut nuttig en nodig is voor iedereen, zo stelt de verkeersveiligheidsorganisatie. 

De Veilig Verkeer Nederland Opfriscursus blijkt erg populair. Sinds de start van de online cursus in april van dit jaar is hij al ruim 180.000 keer gedaan. De cursus is binnen een paar minuten te maken en geeft direct aan in welke categorieën een bestuurder goed of slecht scoort.

Voorrang en verkeersborden

VVN is geschrokken van het hoge aantal foute antwoorden op vragen over voorrangsregels en verkeersborden. De organisatie wijst erop dat verkeersregels de basis vormen voor veilige verkeersdeelname. “Niet voor niets wordt eerst het theorie-examen en daarna pas het praktijkexamen afgenomen”, zo stelt woordvoerder José de Jong. “Het hoge percentage foute antwoorden bevestigt dat opfrissen absoluut nodig en nuttig is.”

In de afgelopen vijftien jaar is 40 procent van de verkeersregels op de een of andere manier gewijzigd. Zo was er bij de voorrangsregels een belangrijke wijziging met betrekking tot langzaam en snel verkeer en hebben ondertussen ook fietsers van rechts voorrang.

Eigen verantwoordelijkheid

Het opfrissen van verkeersregels is en blijft een eigen verantwoordelijkheid. VVN heeft de opfriscursus dermate laagdrempelig gemaakt dat ook mensen die al jaren geleden hun rijbewijs haalden de vragen gaan beantwoorden. De organisatie stelt dat het raadzaam is om die kennis regelmatig op te frissen. “Het leermoment is ook erg belangrijk”, zo stelt De Jong.

Daarmee wijst ze op de resultaten die een deelnemer direct na de cursus ontvangt. “Je ziet meteen wat je fout hebt. Daarnaast fris je de geleerde regels op en leer je de nieuwe regels.” VVN is er door de hoge deelnamecijfers van verzekerd dat de opfriscursus voorziet in een behoefte. “De cursus is ontwikkeld omdat we signalen kregen dat weggebruikers daar behoefte aan hadden. Dat er nu 180.000 keer gebruik van is gemaakt, vertelt ons dat veel mensen het nut inzien van het opfrissen van de verkeerskennis.”

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “Kennis van voorrangsregels en verkeersborden belabberd”

Peter Hoogland|08.10.15|11:52

Jazeker, automobilisten laten het qua kennis vaak afweten. Maar wanneer ik kijk bij gemeenten en het beleid ten aanzien van verkeers-borden/voorzieningen springen mij vaak de tranen in de ogen.

Jan Veenstra|24.11.16|10:15

De vragen op het CBR examen zijn te weinig gericht op de voorrang. vervang vragen over het branden van de binnenverlichting, en een groen ventieldopje. in vragen die echt met het verkeer te maken hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.