Politie

Toezicht op rijscholen is nodig om ellende uit branche te weren

De politie-eenheid die het rapport schreef over het aanbieden van rijlessen tegen betaling in natura legde, wellicht niet eens met opzet, de vinger op de zere plek in de rijschoolbranche. Wie ziet toe op dergelijke cowboys die met een klein groepje de hele rijschoolwereld in een kwaad daglicht stellen? Het gaat niet om actie van de overheid tegen seksbeluste instructeurs. Het gaat om actie om toezicht te gaan houden op rijscholen in het algemeen. Het rapport biedt brancheverenigingen een concrete stok om mee te slaan.

ANALYSE – De media-aandacht was niet van de lucht. Vrijwel alle landelijke en regionale media in Nederland doken bovenop het nieuws van VerkeersPro over het politie-rapport dat onze redactie in handen had gekregen. Dat er bepaalde rijinstructeurs waren die rijlessen aanboden en hiervoor betaling aanvaardden met seks was al een aantal jaren bekend. De politie concludeert nu echter uit het onderzoek dat het gaat om een structureel probleem, en dat was niet bekend. En als de politie dit vervolgens kenmerkt als een dermate maatschappelijk onwenselijk fenomeen dat zowel het ministerie van Infrastructuur en Milieu als het ministerie van Veiligheid en Justitie wordt gevraagd om hier actie tegen te ondernemen, dan mogen hier de ogen zeker niet voor worden gesloten.

Het knelpunt

Samengevat laat de politie in het rapport doorschemeren nogal verbaasd te zijn over de controle op de certificering van rijinstructeurs. Zo is te lezen: “Los van het uitvoeren, behalen en behouden van de WRM-bijscholingsverplichting één keer in de vijf jaar, is er weinig tot geen controle en toezicht op de rijschoolhouders. Hier lijkt dan ook het knelpunt te zitten met betrekking tot dit fenomeen.”

Die informatie is in de branche bekend. Het CBR is verantwoordelijk voor het vaststellen van de rijvaardigheid en rijgeschiktheid en kan alleen optreden bij veroordelingen voor strafbare feiten. Het IBKI verzorgt de examinering van de instructeurs en kan optreden bij alcohol- en drugsproblemen. Die notie wordt aangevuld met een herhaling van zetten. “Er zijn nog andere brancheorganisaties. Geen organisatie lijkt echter toezicht te kunnen houden op de rijschoolhouders en rijinstructeurs.”

Toezicht

Opvallend aan die zin is het ontbreken van enige link met het betreffende onderwerp: de rijlessen in natura. En dat is niet vreemd. Er is namelijk geen toezicht op rijschoolhouders en rijinstructeurs in de breedste zin van het woord. Niet zelden wordt de branche beschreven als een wildernis met een overvloed aan malafide rijscholen. Rijlessen die voor seks worden aangeboden zijn misschien maar een topje van de ijsberg, maar wel een topje dat maatschappelijk gezien absoluut onaanvaardbaar is en dat, zo is te citeren uit het rapport: “de rest van hun beroepsgroep in verlegenheid en diskrediet brengt.”

Het is dan ook helemaal niet vreemd dat achtereenvolgens brancheorganisatie Bovag Rijscholen en vervolgens ook de VRB en FAM hun afschuw uitspraken over dit fenomeen. Bovag-voorzitter Frank Hoornenborg verwees naar de VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) die Bovag-leden verplicht moeten overleggen, en stelde voor om hier wellicht alle rijinstructeurs bij het WRM-examen om te vragen. Natuurlijk worden met die maatregel niet direct deze praktijken onder de voet gelopen. Het is echter wel een extra drempel voor diegenen die slechte bedoelingen hebben en daarnaast een goed signaal naar de buitenwereld. Een signaal dat alleen maar kan helpen zodat ouders weten dat er ook voldoende hele goede rijscholen zijn waar hun kind van amper 17 jaar veilig naar toe kan worden gebracht.

Kwaliteit

Maar nee, dat gaat inderdaad niet voorkomen dat rijlessen tegen betaling in natura worden aangeboden. Het gaat echter wel helpen te voorkomen dat instructeurs, zoals de politie het in het rapport noemt, ‘misbruik maken van het reguliere proces’. Ofwel, misbruik maken van het feit dat zij op de verplichte bijscholing na zich nergens hoeven te verantwoorden en vrijwel altijd hun bevoegdheid kunnen behouden. En daarmee de reputatie van andere gecertificeerde rijinstructeurs naar de knoppen helpen, die wél altijd op een goede en vertrouwde manier hun werk uitoefenen.

In de branche gaat het niet voor niets vaak over kwaliteit. ‘Er zijn een hoop goede, maar ook zeker een hoop slechte rijscholen’ is een vaak gehoorde kreet. Een ethisch verantwoorde werkwijze – je rijles gewoon met euro’s betalen – is onderdeel van die kwaliteit en moet worden bewaakt. Zolang het toezicht er echter niet komt en slechtgezinden de branche blijven besmetten, gaat het wellicht van kwaad tot erger. Maar het huidige rapport biedt juist een concrete stok om mee te slaan en een eis voor toezicht opnieuw op tafel te leggen. En die stok moet opgepakt worden.

De politie doet een aanbeveling om de branche de mogelijkheid te bieden om toezicht te houden en hen hier ook verantwoordelijk voor te maken. Een andere optie is een constructie met toezicht van een instantie, zoals taxichauffeurs worden gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Taxichauffeurs ondergaan regelmatig controles van deze inspectiedienst en hun chauffeursdiploma wordt ingetrokken wanneer zij over de schreef gaan. Een dergelijke instantie die kwaliteit op allerlei facetten controleert, zou niet misstaan in de rijschoolbranche.

Lars Verpalen

Lees ook: 

Auteur: Lars Verpalen

7 reacties op “Toezicht op rijscholen is nodig om ellende uit branche te weren”

Els van Voren|15.10.15|10:54

Ik praat seks in ruil voor rijlessen, maar dat geldt voor alles niet goed! Maar hier worden 5 of 6 advertenties gebruikt om de hele rijschoolbranche in discridiet te brengen!
De Bovag voert met haar vermaledijen eis tot het verplichten van een VOG weer de boventoon, maar met een VOG wek je alleen schijnveiligheid!
Waarom was er bij de massale instroom van nieuwe instructeurs geen verplichting tot een VOG? Dat zal waarschijnlijk komen dat geld toch belangrijker is voor de opleiders!!

Jos Schetters|15.10.15|12:28

Lessen in ruil voor seks, daar kan je geen kosten mee betalen en geen inkomen mee verwerven. Waarschijnlijk dus lessen in het “zwart”.
In de 15 jaar dat ik rijinstructeur ben ben ik 1x gecontroleerd op het hebben van een certificering. Dus iemand kan heel lang rijles geven zonder enig certificaat!! Kortom het schort hem gewoon in de handhaving en die ligt in handen van de politie. I.p.v. stakingsacties de handjes uit de mouwen en opsporen die zwartwerkers en “snorders” in de rijscholenbranche

Luc Sluimer|15.10.15|12:46

Volgens mij is het niet verboden seks met een kandidaat te hebben. Wanneer de les gewoon in de boekhouding staat moet de rijschool uit eigen zak de belasting betalen. Laat de politie zich met handhaving bezig houden. Ik heb nog wel wat suggesties voor de politie. Brancheorganisaties moeten zich koest houden. Die heb ik namelijk nog nooit kunnen betrappen op het dienen van het belang van de rijschool. Luc Sluimer.

Klaas Kok|15.10.15|13:24

Er zal altijd kaf onder het koren zijn ,Ik geef al 40 jaar rijles en door al die jaren heen zijn er altijd figuren die er een rotzooi van maken.Zorg dat je goed les geeft dan heb je er geen of weinig last van.En zo zie je maar dat Bovag absoluut niet zalig makend is.Die doet niets!!!!!!

Bert Dunnewold|16.10.15|15:39

De brancheorganisaties gaan nu hard roepen. Maar cowboys heb je in elke branche. De BOVAG kan beter zijn tijd besteden om met zijn leden te zorgen dat er goede arbeidsvoorwaarden zijn.Nu is er tav de werknemers niets geregeld.Een organisatie die zichzelf serieus neemt dient ook te zorgen dat er moderne arbeidsvoorwaarden zijn voor het personeel.Hiermee voorkom je ook dat men tegen belachelijke lage uurtarieven gaat rijden.Over kwaliteit gesproken, maar hier hoor ik niemand over.

Kees Foks|16.10.15|17:37

Gelukkig zijn rijinstructeurs net mensen In elke beroepsgroep komen mensen met afwijkende opvattingen voor ook bij de politie . Politie agenten die inlichtingen door verkopen agenten die relatie aangaan met een crimineel enz. Nu vind de publieke opinie dat er meer toezicht moet komen? Prima dan ook de arbeidsvoorwaarden die in het onderwijs gelden.Dat betekend wel dat een rijles van 60 minuten ongeveer 90 euro gaat kosten. Maar dat hebben de klanten er natuurlijk voor over.Toch?

Youran van Ark|19.10.15|16:40

gaap….slaapverwekkend nieuws

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Toezicht op rijscholen is nodig om ellende uit branche te weren | RijschoolPro
Politie

Toezicht op rijscholen is nodig om ellende uit branche te weren

De politie-eenheid die het rapport schreef over het aanbieden van rijlessen tegen betaling in natura legde, wellicht niet eens met opzet, de vinger op de zere plek in de rijschoolbranche. Wie ziet toe op dergelijke cowboys die met een klein groepje de hele rijschoolwereld in een kwaad daglicht stellen? Het gaat niet om actie van de overheid tegen seksbeluste instructeurs. Het gaat om actie om toezicht te gaan houden op rijscholen in het algemeen. Het rapport biedt brancheverenigingen een concrete stok om mee te slaan.

ANALYSE – De media-aandacht was niet van de lucht. Vrijwel alle landelijke en regionale media in Nederland doken bovenop het nieuws van VerkeersPro over het politie-rapport dat onze redactie in handen had gekregen. Dat er bepaalde rijinstructeurs waren die rijlessen aanboden en hiervoor betaling aanvaardden met seks was al een aantal jaren bekend. De politie concludeert nu echter uit het onderzoek dat het gaat om een structureel probleem, en dat was niet bekend. En als de politie dit vervolgens kenmerkt als een dermate maatschappelijk onwenselijk fenomeen dat zowel het ministerie van Infrastructuur en Milieu als het ministerie van Veiligheid en Justitie wordt gevraagd om hier actie tegen te ondernemen, dan mogen hier de ogen zeker niet voor worden gesloten.

Het knelpunt

Samengevat laat de politie in het rapport doorschemeren nogal verbaasd te zijn over de controle op de certificering van rijinstructeurs. Zo is te lezen: “Los van het uitvoeren, behalen en behouden van de WRM-bijscholingsverplichting één keer in de vijf jaar, is er weinig tot geen controle en toezicht op de rijschoolhouders. Hier lijkt dan ook het knelpunt te zitten met betrekking tot dit fenomeen.”

Die informatie is in de branche bekend. Het CBR is verantwoordelijk voor het vaststellen van de rijvaardigheid en rijgeschiktheid en kan alleen optreden bij veroordelingen voor strafbare feiten. Het IBKI verzorgt de examinering van de instructeurs en kan optreden bij alcohol- en drugsproblemen. Die notie wordt aangevuld met een herhaling van zetten. “Er zijn nog andere brancheorganisaties. Geen organisatie lijkt echter toezicht te kunnen houden op de rijschoolhouders en rijinstructeurs.”

Toezicht

Opvallend aan die zin is het ontbreken van enige link met het betreffende onderwerp: de rijlessen in natura. En dat is niet vreemd. Er is namelijk geen toezicht op rijschoolhouders en rijinstructeurs in de breedste zin van het woord. Niet zelden wordt de branche beschreven als een wildernis met een overvloed aan malafide rijscholen. Rijlessen die voor seks worden aangeboden zijn misschien maar een topje van de ijsberg, maar wel een topje dat maatschappelijk gezien absoluut onaanvaardbaar is en dat, zo is te citeren uit het rapport: “de rest van hun beroepsgroep in verlegenheid en diskrediet brengt.”

Het is dan ook helemaal niet vreemd dat achtereenvolgens brancheorganisatie Bovag Rijscholen en vervolgens ook de VRB en FAM hun afschuw uitspraken over dit fenomeen. Bovag-voorzitter Frank Hoornenborg verwees naar de VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) die Bovag-leden verplicht moeten overleggen, en stelde voor om hier wellicht alle rijinstructeurs bij het WRM-examen om te vragen. Natuurlijk worden met die maatregel niet direct deze praktijken onder de voet gelopen. Het is echter wel een extra drempel voor diegenen die slechte bedoelingen hebben en daarnaast een goed signaal naar de buitenwereld. Een signaal dat alleen maar kan helpen zodat ouders weten dat er ook voldoende hele goede rijscholen zijn waar hun kind van amper 17 jaar veilig naar toe kan worden gebracht.

Kwaliteit

Maar nee, dat gaat inderdaad niet voorkomen dat rijlessen tegen betaling in natura worden aangeboden. Het gaat echter wel helpen te voorkomen dat instructeurs, zoals de politie het in het rapport noemt, ‘misbruik maken van het reguliere proces’. Ofwel, misbruik maken van het feit dat zij op de verplichte bijscholing na zich nergens hoeven te verantwoorden en vrijwel altijd hun bevoegdheid kunnen behouden. En daarmee de reputatie van andere gecertificeerde rijinstructeurs naar de knoppen helpen, die wél altijd op een goede en vertrouwde manier hun werk uitoefenen.

In de branche gaat het niet voor niets vaak over kwaliteit. ‘Er zijn een hoop goede, maar ook zeker een hoop slechte rijscholen’ is een vaak gehoorde kreet. Een ethisch verantwoorde werkwijze – je rijles gewoon met euro’s betalen – is onderdeel van die kwaliteit en moet worden bewaakt. Zolang het toezicht er echter niet komt en slechtgezinden de branche blijven besmetten, gaat het wellicht van kwaad tot erger. Maar het huidige rapport biedt juist een concrete stok om mee te slaan en een eis voor toezicht opnieuw op tafel te leggen. En die stok moet opgepakt worden.

De politie doet een aanbeveling om de branche de mogelijkheid te bieden om toezicht te houden en hen hier ook verantwoordelijk voor te maken. Een andere optie is een constructie met toezicht van een instantie, zoals taxichauffeurs worden gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Taxichauffeurs ondergaan regelmatig controles van deze inspectiedienst en hun chauffeursdiploma wordt ingetrokken wanneer zij over de schreef gaan. Een dergelijke instantie die kwaliteit op allerlei facetten controleert, zou niet misstaan in de rijschoolbranche.

Lars Verpalen

Lees ook: 

Auteur: Lars Verpalen

7 reacties op “Toezicht op rijscholen is nodig om ellende uit branche te weren”

Els van Voren|15.10.15|10:54

Ik praat seks in ruil voor rijlessen, maar dat geldt voor alles niet goed! Maar hier worden 5 of 6 advertenties gebruikt om de hele rijschoolbranche in discridiet te brengen!
De Bovag voert met haar vermaledijen eis tot het verplichten van een VOG weer de boventoon, maar met een VOG wek je alleen schijnveiligheid!
Waarom was er bij de massale instroom van nieuwe instructeurs geen verplichting tot een VOG? Dat zal waarschijnlijk komen dat geld toch belangrijker is voor de opleiders!!

Jos Schetters|15.10.15|12:28

Lessen in ruil voor seks, daar kan je geen kosten mee betalen en geen inkomen mee verwerven. Waarschijnlijk dus lessen in het “zwart”.
In de 15 jaar dat ik rijinstructeur ben ben ik 1x gecontroleerd op het hebben van een certificering. Dus iemand kan heel lang rijles geven zonder enig certificaat!! Kortom het schort hem gewoon in de handhaving en die ligt in handen van de politie. I.p.v. stakingsacties de handjes uit de mouwen en opsporen die zwartwerkers en “snorders” in de rijscholenbranche

Luc Sluimer|15.10.15|12:46

Volgens mij is het niet verboden seks met een kandidaat te hebben. Wanneer de les gewoon in de boekhouding staat moet de rijschool uit eigen zak de belasting betalen. Laat de politie zich met handhaving bezig houden. Ik heb nog wel wat suggesties voor de politie. Brancheorganisaties moeten zich koest houden. Die heb ik namelijk nog nooit kunnen betrappen op het dienen van het belang van de rijschool. Luc Sluimer.

Klaas Kok|15.10.15|13:24

Er zal altijd kaf onder het koren zijn ,Ik geef al 40 jaar rijles en door al die jaren heen zijn er altijd figuren die er een rotzooi van maken.Zorg dat je goed les geeft dan heb je er geen of weinig last van.En zo zie je maar dat Bovag absoluut niet zalig makend is.Die doet niets!!!!!!

Bert Dunnewold|16.10.15|15:39

De brancheorganisaties gaan nu hard roepen. Maar cowboys heb je in elke branche. De BOVAG kan beter zijn tijd besteden om met zijn leden te zorgen dat er goede arbeidsvoorwaarden zijn.Nu is er tav de werknemers niets geregeld.Een organisatie die zichzelf serieus neemt dient ook te zorgen dat er moderne arbeidsvoorwaarden zijn voor het personeel.Hiermee voorkom je ook dat men tegen belachelijke lage uurtarieven gaat rijden.Over kwaliteit gesproken, maar hier hoor ik niemand over.

Kees Foks|16.10.15|17:37

Gelukkig zijn rijinstructeurs net mensen In elke beroepsgroep komen mensen met afwijkende opvattingen voor ook bij de politie . Politie agenten die inlichtingen door verkopen agenten die relatie aangaan met een crimineel enz. Nu vind de publieke opinie dat er meer toezicht moet komen? Prima dan ook de arbeidsvoorwaarden die in het onderwijs gelden.Dat betekend wel dat een rijles van 60 minuten ongeveer 90 euro gaat kosten. Maar dat hebben de klanten er natuurlijk voor over.Toch?

Youran van Ark|19.10.15|16:40

gaap….slaapverwekkend nieuws

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.