snelweg

Mist in Nederland: wanneer moet je welke verlichting voeren?

De filedruk liep de afgelopen dagen flink op in Nederland als gevolg van dichte mistbanken op de weg. Goede verlichting van je auto is daarbij essentieel. Maar waarom is het compleet nutteloos om mistlicht te voeren bij zeer dichte mist? En wat is de boete als je iemand met lichtsignalen waarschuwt voor het voeren van groot licht?

Bij het verkeerd gebruiken van verlichting kunnen sneller ongevallen voorkomen. Zo kun een medebestuurder worden verblind door mistlicht, of kun je zelf je gehele zicht belemmeren. Welke soorten verlichting mag je wanneer voeren?

Dagrijverlichting

Sinds 2011 is dagrijverlichting (DRL) verplicht op nieuwe auto’s. Het betreft verlichting die slechts aan de voorkant van het voertuig werkt; de achterlichten doen hier niet in mee. Het is bedoeld om een naderende auto zichtbaarder te maken. Deze verlichting staat automatisch aan wanneer je de auto start, en wordt uitgeschakeld wanneer de verlichting aan wordt gezet. Wettelijk gezien mag dagrijverlichting alleen wit licht uitstralen. Dat DRL aanstaat, is niet te zien op het dashboard.

Dimlicht

Schermafbeelding 2015-11-03 om 11.07.55Dimlicht is de standaard verlichting die moet worden gevoerd wanneer het donker is. Mocht het overdag voorkomen dat het zicht belemmerd wordt door mist, regen, hagel of sneeuw dan dient ook dimlicht te worden gevoerd. De verlichting heet ‘dimlicht’ omdat bij het voeren van dit type verlichting geen tegenliggers verblind kunnen worden. Vooral recht voor de auto wordt de omgeving verlicht. Zowel de koplampen, de achterlichten als de kentekenplaatverlichting werken hierop.

Stadslicht

stadslichtStadslicht zou eigenlijk beter parkeerlicht kunnen heten; het is bedoeld om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Het verschil met dimlicht is dat er aan de voorzijde van de auto slechts twee kleine lampjes branden; deze maken het voertuig zichtbaar, maar verlichten niet de weg. Stadslicht is verboden wanneer verlichting verplicht is, maar is wel verplicht als je ’s nachts of bij slecht zicht overdag buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert.

Groot licht

Schermafbeelding 2015-11-03 om 11.08.05Het welbekende groot licht zorgt vooral voor een zo optimaal mogelijke verlichting van de weg voor de auto. Het verschil met dimlicht is dat dit type licht andere weggebruikers wel verblindt. Daarom mag dit licht alleen ’s nachts gevoerd worden en wanneer er geen ander verkeer in de buurt is, omdat dit gevaarlijke situaties kan opleveren.

Mistlicht

Een mistlamp is bedoeld om ook in een mistbank zichtbaar te zijn voor anderen en produceert een zeer fel licht welke vervelend is voor andere weggebruikers. Mistlicht produceert een lage, brede lichtbundel aan de voorzijde van de auto om onder de mistbank door te verlichten. Tijdens dichte mist is dit eigenlijk onbruikbaar, omdat de mist het licht terugkaatst en je daarmee jezelf verblindt. Wanneer de mistlampen branden, mag in plaats van dimlicht, stadslicht worden gevoerd. Het licht mag alleen gebruikt worden bij zicht tot 50 meter door mist en niet bij zware regenval.

Schermafbeelding 2015-11-03 om 11.08.11

Schermafbeelding 2015-11-03 om 11.08.16

Wat zijn de boetes voor verkeerde verlichting?

  • Defecte verlichting: verlichting moet branden op de momenten zoals hierboven aangegeven. Wanneer je rijdt met defect licht, krijg je de kans om je verlichting te vervangen. Heb je geen reservelamp bij je, dan riskeer je een boete tussen de 90 en 140 euro.
  • Sierverlichting: Er mag niet meer verlichting worden gevoerd dan voorgeschreven. Allerlei extraatjes zoals neonverlichting kunnen je al snel 140 euro kosten. Ook licht van binnenin de auto dat naar buiten uitstraalt, kan hiermee beboet worden.
  • Onterecht mistlicht voeren: Mistlampen zijn alleen toegestaan bij zicht tot 50 meter. Andere weggebruikers worden er namelijk zeer mee belemmerd. Wanneer je dit onterecht voert, is de boete ook 140 euro. De 50 meter kun je inschatten aan de hand van hectometerpaaltjes (de halve afstand daartussen) en lantaarnpalen, waar meestal 50 meter tussen zit.
  • Lichtsignalen geven: andere weggebruikers waarschuwen voor het per ongeluk voeren van groot licht of voor een naderende snelheidscontrole is niet toegestaan. Het mag dan een geste zijn, de boete bedraagt gewoon 90 euro.

Auteur: Lars Verpalen

6 reacties op “Mist in Nederland: wanneer moet je welke verlichting voeren?”

En even ter aanvulling op bovenstaande opmerking: Mistverlichting voorzijde mag wèl gebruikt worden bij regen.

Gerard van der Zalm|03.11.15|14:08

Gerard
RVV Artikel 34
1 Bij mist,sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert,(er is daarbij geen afstand in meters
bepaalt) mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2 Bij mist of sneeuwval (dus niet bij regen) die het zicht beperkt tot een
afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd

Adrienne van Rooij|03.11.15|20:21

Volgens mij is het zo dat je mistlampen aan de voorzijde wel bij regen mag gebruiken en al eerder dan die 50 meter. Ik heb begrepen dat je ze al mag gebruiken bij een zicht van ongeveer 200 meter (als het zicht ernstig beperkt wordt) Aan de achterzijde is idd de grens een zicht van 50 meter. Ik snap jullie uitleg ook niet zo erg als er staat dat je ze bij hele dichte mist niet zou moeten gebruiken maar dat je ze pas mag gebruiken bij een zicht van max 50 meter.

Willy Davina|04.11.15|20:33

Van die hele verlichting regels klopt geen ene malle moer, daglichtrijlampen de grootste onzin die er bestaat, ik heb al een paar maal meegemaakt dat bij het donker deze auto’s totaal geen achterlicht hadden.
Overdag verplicht dimlicht ben je van alle rotzooi af ik zie vaak ook vrachtwagens rijden met stadslichten.
Iedereen kan per ongeluk groot licht voeren dat zeer verblindend is dat mag dus wel maar als jij tegen een boom dreigt te knallen omdat je niets meer ziet dat mag, stom land leven we.

Lo van der Rest|05.11.15|12:48

ALLEMAAL GELUL VAN EEN DRONKEN AARDBEI. GEWOON NORMAAL LEREN RIJDEN EN GEEN GEZEIK OVER MEER OF MINDER DAN 50 METER, GEBRUIK GEWOON JE GEZONDE VERSTAND EN HANDEL DAARNAAR.

hans jansen|06.11.15|12:31

@ Lo van der Rest gebruik je gezonde verstand, zegt de man die met hoofdletters geschreeuw op internet wat duidelijk probeert te maken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mist in Nederland: wanneer moet je welke verlichting voeren? | RijschoolPro
snelweg

Mist in Nederland: wanneer moet je welke verlichting voeren?

De filedruk liep de afgelopen dagen flink op in Nederland als gevolg van dichte mistbanken op de weg. Goede verlichting van je auto is daarbij essentieel. Maar waarom is het compleet nutteloos om mistlicht te voeren bij zeer dichte mist? En wat is de boete als je iemand met lichtsignalen waarschuwt voor het voeren van groot licht?

Bij het verkeerd gebruiken van verlichting kunnen sneller ongevallen voorkomen. Zo kun een medebestuurder worden verblind door mistlicht, of kun je zelf je gehele zicht belemmeren. Welke soorten verlichting mag je wanneer voeren?

Dagrijverlichting

Sinds 2011 is dagrijverlichting (DRL) verplicht op nieuwe auto’s. Het betreft verlichting die slechts aan de voorkant van het voertuig werkt; de achterlichten doen hier niet in mee. Het is bedoeld om een naderende auto zichtbaarder te maken. Deze verlichting staat automatisch aan wanneer je de auto start, en wordt uitgeschakeld wanneer de verlichting aan wordt gezet. Wettelijk gezien mag dagrijverlichting alleen wit licht uitstralen. Dat DRL aanstaat, is niet te zien op het dashboard.

Dimlicht

Schermafbeelding 2015-11-03 om 11.07.55Dimlicht is de standaard verlichting die moet worden gevoerd wanneer het donker is. Mocht het overdag voorkomen dat het zicht belemmerd wordt door mist, regen, hagel of sneeuw dan dient ook dimlicht te worden gevoerd. De verlichting heet ‘dimlicht’ omdat bij het voeren van dit type verlichting geen tegenliggers verblind kunnen worden. Vooral recht voor de auto wordt de omgeving verlicht. Zowel de koplampen, de achterlichten als de kentekenplaatverlichting werken hierop.

Stadslicht

stadslichtStadslicht zou eigenlijk beter parkeerlicht kunnen heten; het is bedoeld om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Het verschil met dimlicht is dat er aan de voorzijde van de auto slechts twee kleine lampjes branden; deze maken het voertuig zichtbaar, maar verlichten niet de weg. Stadslicht is verboden wanneer verlichting verplicht is, maar is wel verplicht als je ’s nachts of bij slecht zicht overdag buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert.

Groot licht

Schermafbeelding 2015-11-03 om 11.08.05Het welbekende groot licht zorgt vooral voor een zo optimaal mogelijke verlichting van de weg voor de auto. Het verschil met dimlicht is dat dit type licht andere weggebruikers wel verblindt. Daarom mag dit licht alleen ’s nachts gevoerd worden en wanneer er geen ander verkeer in de buurt is, omdat dit gevaarlijke situaties kan opleveren.

Mistlicht

Een mistlamp is bedoeld om ook in een mistbank zichtbaar te zijn voor anderen en produceert een zeer fel licht welke vervelend is voor andere weggebruikers. Mistlicht produceert een lage, brede lichtbundel aan de voorzijde van de auto om onder de mistbank door te verlichten. Tijdens dichte mist is dit eigenlijk onbruikbaar, omdat de mist het licht terugkaatst en je daarmee jezelf verblindt. Wanneer de mistlampen branden, mag in plaats van dimlicht, stadslicht worden gevoerd. Het licht mag alleen gebruikt worden bij zicht tot 50 meter door mist en niet bij zware regenval.

Schermafbeelding 2015-11-03 om 11.08.11

Schermafbeelding 2015-11-03 om 11.08.16

Wat zijn de boetes voor verkeerde verlichting?

  • Defecte verlichting: verlichting moet branden op de momenten zoals hierboven aangegeven. Wanneer je rijdt met defect licht, krijg je de kans om je verlichting te vervangen. Heb je geen reservelamp bij je, dan riskeer je een boete tussen de 90 en 140 euro.
  • Sierverlichting: Er mag niet meer verlichting worden gevoerd dan voorgeschreven. Allerlei extraatjes zoals neonverlichting kunnen je al snel 140 euro kosten. Ook licht van binnenin de auto dat naar buiten uitstraalt, kan hiermee beboet worden.
  • Onterecht mistlicht voeren: Mistlampen zijn alleen toegestaan bij zicht tot 50 meter. Andere weggebruikers worden er namelijk zeer mee belemmerd. Wanneer je dit onterecht voert, is de boete ook 140 euro. De 50 meter kun je inschatten aan de hand van hectometerpaaltjes (de halve afstand daartussen) en lantaarnpalen, waar meestal 50 meter tussen zit.
  • Lichtsignalen geven: andere weggebruikers waarschuwen voor het per ongeluk voeren van groot licht of voor een naderende snelheidscontrole is niet toegestaan. Het mag dan een geste zijn, de boete bedraagt gewoon 90 euro.

Auteur: Lars Verpalen

6 reacties op “Mist in Nederland: wanneer moet je welke verlichting voeren?”

En even ter aanvulling op bovenstaande opmerking: Mistverlichting voorzijde mag wèl gebruikt worden bij regen.

Gerard van der Zalm|03.11.15|14:08

Gerard
RVV Artikel 34
1 Bij mist,sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert,(er is daarbij geen afstand in meters
bepaalt) mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2 Bij mist of sneeuwval (dus niet bij regen) die het zicht beperkt tot een
afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd

Adrienne van Rooij|03.11.15|20:21

Volgens mij is het zo dat je mistlampen aan de voorzijde wel bij regen mag gebruiken en al eerder dan die 50 meter. Ik heb begrepen dat je ze al mag gebruiken bij een zicht van ongeveer 200 meter (als het zicht ernstig beperkt wordt) Aan de achterzijde is idd de grens een zicht van 50 meter. Ik snap jullie uitleg ook niet zo erg als er staat dat je ze bij hele dichte mist niet zou moeten gebruiken maar dat je ze pas mag gebruiken bij een zicht van max 50 meter.

Willy Davina|04.11.15|20:33

Van die hele verlichting regels klopt geen ene malle moer, daglichtrijlampen de grootste onzin die er bestaat, ik heb al een paar maal meegemaakt dat bij het donker deze auto’s totaal geen achterlicht hadden.
Overdag verplicht dimlicht ben je van alle rotzooi af ik zie vaak ook vrachtwagens rijden met stadslichten.
Iedereen kan per ongeluk groot licht voeren dat zeer verblindend is dat mag dus wel maar als jij tegen een boom dreigt te knallen omdat je niets meer ziet dat mag, stom land leven we.

Lo van der Rest|05.11.15|12:48

ALLEMAAL GELUL VAN EEN DRONKEN AARDBEI. GEWOON NORMAAL LEREN RIJDEN EN GEEN GEZEIK OVER MEER OF MINDER DAN 50 METER, GEBRUIK GEWOON JE GEZONDE VERSTAND EN HANDEL DAARNAAR.

hans jansen|06.11.15|12:31

@ Lo van der Rest gebruik je gezonde verstand, zegt de man die met hoofdletters geschreeuw op internet wat duidelijk probeert te maken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.