begeleid rijden, team alert, 2todrive

‘Rijschool kan nu lespakket voor leerling én ouders aanbieden’

Rijscholen kunnen extra succes uit 2toDrive halen door een lespakket aan te bieden waarbij naast de opleiding voor de leerling ook ouders een opfriscursus in de auto krijgen. Daardoor wordt ook direct het begeleid rijden van de jonge bestuurders naar een hoger niveau getild én krijgen oudere bestuurders gelijk een opfriscursus. Die kansen zien brancheorganisaties VRB, FAM en Bovag Rijscholen met de definitieve invoering van 2toDrive. “Ze moeten coach zijn, geen meeliftende zoutzak.”

Opvallend aan de definitieve invoering van 2toDrive, die minister Schultz van Haegen vorige week bekendmaakte, is dat de branche niet gekend is in die beslissing. Vooral de FAM is verbaasd over die gang van zaken. De VRB plaatst de meeste kanttekeningen bij het besluit, maar is net als de FAM en Bovag wel positief over het snelle besluit.

Gepasseerd

FAM-voorzitter Ruud Rutten is het meest verbaasd over de plotselinge mededeling vanuit het ministerie. “Voordat iemand de evaluatie gezien heeft, is het al besloten. Het was misschien netjes geweest om het even aan de branche te laten weten. Wij voelen ons wel een beetje gepasseerd.”

De brancheverenigingen werden vorig jaar wel geconsulteerd over het project, laat Bovag-woordvoerder Tom Huyskens weten. “Daarom vinden wij verbaasd ook een groot woord. Dat was natuurlijk een ander verhaal geweest als de beslissing was dat 2toDrive wordt stopgezet en we daar niet in waren gekend. Maar het is een goed besluit, en het is fijn dat het zo snel duidelijk is.”

Geen objectief onderzoek

VRB-voorzitter Peter van Neck meldt blij te zijn met de invoering. “Toch hebben we ook het idee dat bij de start van het experiment de enige mogelijke uitkomst was dat het neergezet zou worden als een geslaagd product. Dit terwijl bijvoorbeeld in Frankrijk nu ook bewijs is van 2toDrivers die meer ongelukken veroorzaken met zwaarder letsel. De evaluatie in Nederland toont ook geen positieve cijfers.”

Daar gaat Bovag in mee. Huyskens wijst op de slagen om de arm die onderzoeksinstantie SWOV houdt bij de evaluatie. “Het gaat om een enquete. De jongeren hebben een vragenlijst ingevuld, en dat is dus iets anders dan een compleet objectief onderzoek. Maar als het ministerie van mening is dat ze niet langer kunnen wachten met de invoering, dan is dat prima.”

FAM-voorzitter Rutten benadrukt ook het positieve aspect van 2toDrive. “Begeleid rijden is heel nuttig. Maar dan moeten de jongeren wel gaan rijden, anders heeft het geen nut. Je merkt dat alle 2toDrivers tot nu toe iets met auto’s hadden, dat waren de fanatiekelingen.” Daar gaat Van Neck in mee. “Wij denken dat we in de experimentfase wellicht te maken hebben gehad met de meest gemotiveerde en gedreven groep leerlingen. En dat levert een ietwat gekleurd resultaat op.”

Kanttekeningen

De VRB is van de brancheverenigingen het meest kritisch op het genomen besluit. Zo ook op de argumentatie van minister Schultz. “De stelling van de minister dat iedereen een jaar begeleiding heeft gehad is natuurlijk in 95 van de 100 gevallen niet aan de orde”, zo zegt Van Neck. “De meesten beginnen het traject rond hun zeventiende en rijden dan ongeveer een half jaar begeleid rond.”

Ook heeft de VRB gemerkt dat niet iedere leerling op zo’n jonge leeftijd geschikt is om te starten met rijlessen. “Rijscholen die durven uit te spreken naar een leerling dat hij er nog niet klaar voor is, kunnen hier op een positieve manier mee omgaan. Het probleem is dat er dan altijd wel een andere rijschool komt die uit commercieel oogpunt het verkeersveiligheidsaspect onder laat sneeuwen en wel de rijopleiding aanbiedt.”

Coach heeft geen instructie-functie

Met de invoering van 2toDrive wordt de juridische figuur van begeleider opgenomen in de wet. Hiermee moet de inzet van 2toDrivers als BOB worden tegengegaan. Maar in het begeleid rijden-traject schuilen nog veel meer kansen, zo denken de brancheorganisaties. “Een leerling mag vijf begeleiders kiezen, maar in de praktijk zijn dat er maximaal twee”, zegt Rutten. “Meestal zijn dat de ouders. En we vertellen hen wel dat ze moeten coachen, maar we weten niet wat daarvan terecht komt.”

Van Neck gaat een stap verder. De VRB zou het een goede zaak vinden als iedere begeleider minimaal twee keer mee zou rijden met een rijles. “De rol van de begeleider is niet duidelijk beschreven. Hij heeft geen instructie-functie, want de jongere is rijvaardig bevonden door het CBR. Daar komt bij dat een begeleider meestal een ander opleidingstraject heeft gehad dan de kandidaten van tegenwoordig. Dus enig bijspijkeren door alleen al aanwezig te zijn in het lesvoertuig zou een goede zaak zijn.”

Pakket met les voor ouders

FAM-voorzitter Rutten kan zich wel vinden in het voorstel van Van Neck. Ook Huyskens ziet op dit gebied grote kansen voor rijscholen. “Je gaat het hele 2toDrive vanuit een ander perspectief benaderen; veel meer gericht op de ouders. Dat is ook belangrijk als ze gaan begeleiden. Ze moeten dan daadwerkelijk coachen, en niet alleen als een zoutzak meerijden.”

Hij schetst een mogelijkheid waarin een of twee rijlessen aan de ouders onderdeel worden van een lespakket. “Een onderdeel van een aanbieding van een rijschool kan zijn dat je als extraatje de ouders traint als coach. Dat is direct een soort opfriscursus voor hen, en het geeft veel meer waarde aan het begeleid rijden van de 2toDrivers.”

Lars Verpalen

Lees ook:

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Rijschool kan nu lespakket voor leerling én ouders aanbieden’ | RijschoolPro
begeleid rijden, team alert, 2todrive

‘Rijschool kan nu lespakket voor leerling én ouders aanbieden’

Rijscholen kunnen extra succes uit 2toDrive halen door een lespakket aan te bieden waarbij naast de opleiding voor de leerling ook ouders een opfriscursus in de auto krijgen. Daardoor wordt ook direct het begeleid rijden van de jonge bestuurders naar een hoger niveau getild én krijgen oudere bestuurders gelijk een opfriscursus. Die kansen zien brancheorganisaties VRB, FAM en Bovag Rijscholen met de definitieve invoering van 2toDrive. “Ze moeten coach zijn, geen meeliftende zoutzak.”

Opvallend aan de definitieve invoering van 2toDrive, die minister Schultz van Haegen vorige week bekendmaakte, is dat de branche niet gekend is in die beslissing. Vooral de FAM is verbaasd over die gang van zaken. De VRB plaatst de meeste kanttekeningen bij het besluit, maar is net als de FAM en Bovag wel positief over het snelle besluit.

Gepasseerd

FAM-voorzitter Ruud Rutten is het meest verbaasd over de plotselinge mededeling vanuit het ministerie. “Voordat iemand de evaluatie gezien heeft, is het al besloten. Het was misschien netjes geweest om het even aan de branche te laten weten. Wij voelen ons wel een beetje gepasseerd.”

De brancheverenigingen werden vorig jaar wel geconsulteerd over het project, laat Bovag-woordvoerder Tom Huyskens weten. “Daarom vinden wij verbaasd ook een groot woord. Dat was natuurlijk een ander verhaal geweest als de beslissing was dat 2toDrive wordt stopgezet en we daar niet in waren gekend. Maar het is een goed besluit, en het is fijn dat het zo snel duidelijk is.”

Geen objectief onderzoek

VRB-voorzitter Peter van Neck meldt blij te zijn met de invoering. “Toch hebben we ook het idee dat bij de start van het experiment de enige mogelijke uitkomst was dat het neergezet zou worden als een geslaagd product. Dit terwijl bijvoorbeeld in Frankrijk nu ook bewijs is van 2toDrivers die meer ongelukken veroorzaken met zwaarder letsel. De evaluatie in Nederland toont ook geen positieve cijfers.”

Daar gaat Bovag in mee. Huyskens wijst op de slagen om de arm die onderzoeksinstantie SWOV houdt bij de evaluatie. “Het gaat om een enquete. De jongeren hebben een vragenlijst ingevuld, en dat is dus iets anders dan een compleet objectief onderzoek. Maar als het ministerie van mening is dat ze niet langer kunnen wachten met de invoering, dan is dat prima.”

FAM-voorzitter Rutten benadrukt ook het positieve aspect van 2toDrive. “Begeleid rijden is heel nuttig. Maar dan moeten de jongeren wel gaan rijden, anders heeft het geen nut. Je merkt dat alle 2toDrivers tot nu toe iets met auto’s hadden, dat waren de fanatiekelingen.” Daar gaat Van Neck in mee. “Wij denken dat we in de experimentfase wellicht te maken hebben gehad met de meest gemotiveerde en gedreven groep leerlingen. En dat levert een ietwat gekleurd resultaat op.”

Kanttekeningen

De VRB is van de brancheverenigingen het meest kritisch op het genomen besluit. Zo ook op de argumentatie van minister Schultz. “De stelling van de minister dat iedereen een jaar begeleiding heeft gehad is natuurlijk in 95 van de 100 gevallen niet aan de orde”, zo zegt Van Neck. “De meesten beginnen het traject rond hun zeventiende en rijden dan ongeveer een half jaar begeleid rond.”

Ook heeft de VRB gemerkt dat niet iedere leerling op zo’n jonge leeftijd geschikt is om te starten met rijlessen. “Rijscholen die durven uit te spreken naar een leerling dat hij er nog niet klaar voor is, kunnen hier op een positieve manier mee omgaan. Het probleem is dat er dan altijd wel een andere rijschool komt die uit commercieel oogpunt het verkeersveiligheidsaspect onder laat sneeuwen en wel de rijopleiding aanbiedt.”

Coach heeft geen instructie-functie

Met de invoering van 2toDrive wordt de juridische figuur van begeleider opgenomen in de wet. Hiermee moet de inzet van 2toDrivers als BOB worden tegengegaan. Maar in het begeleid rijden-traject schuilen nog veel meer kansen, zo denken de brancheorganisaties. “Een leerling mag vijf begeleiders kiezen, maar in de praktijk zijn dat er maximaal twee”, zegt Rutten. “Meestal zijn dat de ouders. En we vertellen hen wel dat ze moeten coachen, maar we weten niet wat daarvan terecht komt.”

Van Neck gaat een stap verder. De VRB zou het een goede zaak vinden als iedere begeleider minimaal twee keer mee zou rijden met een rijles. “De rol van de begeleider is niet duidelijk beschreven. Hij heeft geen instructie-functie, want de jongere is rijvaardig bevonden door het CBR. Daar komt bij dat een begeleider meestal een ander opleidingstraject heeft gehad dan de kandidaten van tegenwoordig. Dus enig bijspijkeren door alleen al aanwezig te zijn in het lesvoertuig zou een goede zaak zijn.”

Pakket met les voor ouders

FAM-voorzitter Rutten kan zich wel vinden in het voorstel van Van Neck. Ook Huyskens ziet op dit gebied grote kansen voor rijscholen. “Je gaat het hele 2toDrive vanuit een ander perspectief benaderen; veel meer gericht op de ouders. Dat is ook belangrijk als ze gaan begeleiden. Ze moeten dan daadwerkelijk coachen, en niet alleen als een zoutzak meerijden.”

Hij schetst een mogelijkheid waarin een of twee rijlessen aan de ouders onderdeel worden van een lespakket. “Een onderdeel van een aanbieding van een rijschool kan zijn dat je als extraatje de ouders traint als coach. Dat is direct een soort opfriscursus voor hen, en het geeft veel meer waarde aan het begeleid rijden van de 2toDrivers.”

Lars Verpalen

Lees ook:

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.